Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen omtrent een juiste aankoop

Pagina: 1
Acties:

• Krasloos
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Hoi beste tweakers!!

Sindskort ben ik op zoek naar een vervangende laptop. Echter zit ik meer met een paar vragen waarbij ik jullie hulp zeer nodig heb.. Met de voorgestelde vragen heb ik wat informatie voor jullie.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil voornamelijk gebruik maken om te internetten, mailen, video en foto bewerking en bekijken. en tekstverwerking. Dit graag op Windows.

Wat is je budget?
Rond de 500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
15,6 inch is prima, er hoeft geen rekening mee gehouden worden met de draagbaarheid. Hij moet wel een dagje zonder voeding kunnen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen echte voorkeuren. Er moet hoe dan ook een SSD-schijf in kunnen met een HDD-schijf. Diskdrive hoeft niet.

Echter zit ik wel met een paar andere vragen:
• Hoeveel GB aan SSD-schijf is er nodig om mijn bovengenoemde activiteiten redelijk snel te kunnen doen? Is dan 128 GB SSD voldoende?
• Maakt het uit of ik een AMD- of Intelprocessor kies met bovengenoemde activiteiten? Ik ga denk ik voor een i3 processor, dat moet volgens verkooppartijen voldoende zijn.
• Op internet lees ik verschillende Wi-Fi standaarden. Maakt het uit of ik kies voor een AC of N standaard met mijn bovengenoemde activiteiten?
[

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kan zo niks bedenken wat ook maar in de buurt komt van jouw eisen.

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-11 09:16
Ik zie ongeveer 3 opties die binnen je budget vallen en waar je denk ik nog een beetje op kan foto/video bewerken.

pricewatch: HP Pavilion 15-p132nd
pricewatch: MSI S12T 3M-037NL
pricewatch: Acer Aspire E5-521-85G6

• Krasloos
Ik vind jullie allemaal fantastisch dat jullie meedenken in het bekijken van eventuele laptops. Echter ben ik meer benieuwd naar jullie reacties op de bovenstaande drie vragen. Het apparaat moet ongeveer 5 jaar meegaan en wat is dan het handigst als je kijkt naar mijn dilemma's.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Video en foto bewerking? Als dat een beetje snel moet dan heb je het over een laptop van 1000-1500 euro, een i7 met minimaal 8gb ram en een beetje videokaart dus.
5 jaar meegaan? Tja, mijn laptops van 1500 euro gaan wel 5 jaar mee, maar dan nog, zeker bij video bewerking ben je niet meer blij hoor...
Een dag meegaan op een accu? Dat zijn meestal juist NIET de snelle machines. Of ze worden heul duur.
128GB SSD? Op zich is dat voldoende voor je windows+office+foto/video pakketten. Alleen je foto's en videobeelden zelf gaan daar dan niet bijpassen.

Voor 500 euro koop je een budgetlaptop. Daar zul je je eisen dan ook op moeten aanpassen. Ik denk dat Zuaro het bij het rechte eind heeft, al zou ik zelf geen aspire kopen (tenzij je hem echt nooit meeneemt, alleen op zn plek laat staan, maar neem dan beter een desktop).

• Krasloos
Dankje voor je uitgebreide reactie dragon2. Ook bedankt voor je advies. Hier kan ik zeker wat mee.

Tevens ben ik benieuwd naar jullie kijk op de vragen:
• Hoeveel GB aan SSD-schijf is er nodig om mijn bovengenoemde activiteiten redelijk snel te kunnen doen? Is dan 128 GB SSD voldoende?
• Maakt het uit of ik een AMD- of Intelprocessor kies met bovengenoemde activiteiten? Ik ga denk ik voor een i3 processor, dat moet volgens verkooppartijen voldoende zijn.
• Op internet lees ik verschillende Wi-Fi standaarden. Maakt het uit of ik kies voor een AC of N standaard met mijn bovengenoemde activiteiten?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

128GB is echt krap. Windows heeft de neiging om dik te worden, zeg maar.
Restorepoints, tempfiles, kopietjes van bestanden van updates e.d.
Dat kan je wel weg gooien, maar is uiteraard retevervelend op het moment dat je wat wil opslaan en je komt ruimte tekort.
Dus nee, als een SSD je enige disk is, dan is 128GB niet genoeg.
Het kan werkbaar gehouden worden en wil misschien wel voor een beetje Office en surfen, maar zodra je je camera leegt of een videotje wil bewerken.. Nee, gewoon, nee.

AMD loopt al een aardig tijdje achter op pure rekenkracht en op performance-per-watt basis.
Dus sowieso een Intel chip. Verder, kies een i3-xxxxM chip. De V versies zijn een stuk slomer.
Uberhaupt is een low-budget laptop nooit een powerhouse, dus sja, als je voor een compromis moet gaan, dan een i3-3xxxM of i3-4xxxM

En WiFi is altijd kut. Ja, je hebt kabelloze vrijheid, maar signaalsterkte is tegenwoordig steeds vaker een issue. Dat komt doordat elk doorsnee huishouden tegenwoordig minstens 10 apparaten heeft die in de 2,4Ghz frequentieband werken. Mobieltjes, laptops, PC's, smarTV's en digitale TV decoders met internet, draadloze muizen en toetsenborden, bluetooth devices, etc. En vaak ook nog eens een extra WiFi booster/range-extender.
Iedereen zit elkaar in de weg op die beperkte frequentieband en stoort elkaar. Daardoor haal je vaak zat lage snelheid. Dat is wel werkbaar voor simpel internetten, maar even een flinke torrent binnenslepen of een bestandje naar een NAS wegschrijven gaat je absoluut merken.
De 5Ghz band is tegenwoordig ook in gebruik maar nog lang niet iedereen gebruikt het of heeft apparatuur die het ondersteunt. Nadeel is dat het meer moeite met muren en plafonds heeft, dus dan zit je daar weer mee..
Mijns inziens, als je een kabeltje kan gebruiken, altijd doen.

En wat accu betreft: een laptop is geen mobiele telefoon he? Als zo'n ding het 2 a 3 uur red op een acculading, mag je in je handjes wrijven.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:16
Ik werk al een jaar met 128GB ssd, heb altijd nog 20GB over... windows - 1 grote game (rond 20GB) en wat andere kleine programma's

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Thewisbone schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 01:17:
Ik werk al een jaar met 128GB ssd, heb altijd nog 20GB over... windows - 1 grote game (rond 20GB) en wat andere kleine programma's
Ja, daar ga je al.
Ga nu eens videobewerken? Bluraytje met vakantiekiekjes maken? Dat past er vast niet op ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:16
Er moet hoe dan ook een SSD-schijf in kunnen met een HDD-schijf.

Dit zei meneer de poster.

Dusvandaar dat 120GB genoeg is.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
SSD + HDD is zeldzaam, en dan zit je al gauw aan 17" laptops en aan dure. Tenzij je uiteraard gewoon voor een externe HDD gaat.

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
dragon2 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:11:
SSD + HDD is zeldzaam, en dan zit je al gauw aan 17" laptops en aan dure. Tenzij je uiteraard gewoon voor een externe HDD gaat.
Je kan bij veel laptops de diskdrive er uit halen en daar een extra HDD plaatsen.

• Krasloos
Dankjewel voor de mooie reacties. Hier kan ik zeker wat mee.
McKaamos schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:35:
128GB is echt krap. Windows heeft de neiging om dik te worden, zeg maar.
Restorepoints, tempfiles, kopietjes van bestanden van updates e.d.
Dat kan je wel weg gooien, maar is uiteraard retevervelend op het moment dat je wat wil opslaan en je komt ruimte tekort.
Dus nee, als een SSD je enige disk is, dan is 128GB niet genoeg.
Het kan werkbaar gehouden worden en wil misschien wel voor een beetje Office en surfen, maar zodra je je camera leegt of een videotje wil bewerken.. Nee, gewoon, nee.
Zoals andere tweakers zeggen doe ik er een HDD erbij, dat is wel een vereiste. Dus dat moet wel voldoende dus zijn als ik de berichten hier lees.
AMD loopt al een aardig tijdje achter op pure rekenkracht en op performance-per-watt basis.
Dus sowieso een Intel chip. Verder, kies een i3-xxxxM chip. De V versies zijn een stuk slomer.
Uberhaupt is een low-budget laptop nooit een powerhouse, dus sja, als je voor een compromis moet gaan, dan een i3-3xxxM of i3-4xxxM
AMD loopt achter dus en is Intel altijd een goede keuze..
En WiFi is altijd kut. Ja, je hebt kabelloze vrijheid, maar signaalsterkte is tegenwoordig steeds vaker een issue. Dat komt doordat elk doorsnee huishouden tegenwoordig minstens 10 apparaten heeft die in de 2,4Ghz frequentieband werken. Mobieltjes, laptops, PC's, smarTV's en digitale TV decoders met internet, draadloze muizen en toetsenborden, bluetooth devices, etc. En vaak ook nog eens een extra WiFi booster/range-extender.
Iedereen zit elkaar in de weg op die beperkte frequentieband en stoort elkaar. Daardoor haal je vaak zat lage snelheid. Dat is wel werkbaar voor simpel internetten, maar even een flinke torrent binnenslepen of een bestandje naar een NAS wegschrijven gaat je absoluut merken.
De 5Ghz band is tegenwoordig ook in gebruik maar nog lang niet iedereen gebruikt het of heeft apparatuur die het ondersteunt. Nadeel is dat het meer moeite met muren en plafonds heeft, dus dan zit je daar weer mee..
Mijns inziens, als je een kabeltje kan gebruiken, altijd doen.
Een goed onderbouwde reactie. Zo heb ik dit niet gezien. Grotendeels blijft de laptop ook wel op 1 plek staan, soms gaat die mee naar een ander huis of verplaats ik hem in de kamer. Een netwerkkabel is niet een gek idee trouwens voor snel en stabiel internet.
En wat accu betreft: een laptop is geen mobiele telefoon he? Als zo'n ding het 2 a 3 uur red op een acculading, mag je in je handjes wrijven.
Daar heb je wel een punt. Alleen de mijne kan nu even niet snel verplaatst worden omdat hij altijd aan snoer ligt.. als de snoer loslaat boem laptop uit.

-------

Door jullie reacties weet ik voldoende. De vragen zijn naar mijn idee mooi beantwoord en ik kan een mooie laptop uitkiezen die voldoen aan mijn keuze. Voor 500 euro hoef ik niet veel van te verwachten. De ontwikkeling gaat wel door en tegen die tijd dat de nieuwe laptop is afgeschreven koop ik wel weer eentje voor 500 euro. duizend euro in een keer is ook wel te gek iig voor de activiteiten die ik uitvoer.

Of heeft een andere tweaker andere ideeën omtrent mijn vragen?

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 23:58
Tweedehandse laptop al overwogen? Voor 500 kun je al tweedehands een leukere laptop halen(kan nu geen voorbeeld vinden helaas) en zo heb je het allemaal wat beter. Al helemaal als u toch al de HDD wilde vervangen. Want dat is vaak het enige wat een probleem factor kan geven bij een gebruikte laptop

Afhankelijk van hoe ermee om wordt gegaan natuurlijk is dat wel 1 van de eerste componenten die het gaan begeven! Natuurlijk is de accu ook een groot issue maar als hij op 1 punt blijft staan of zo nu en dan versleept wordt ga ik er vanuit dat hij op net stroom zal staan.

[ Voor 31% gewijzigd door weszz op 09-06-2015 15:41 ]

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

• Krasloos
weszz schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:40:
Tweedehandse laptop al overwogen? Voor 500 kun je al tweedehands een leukere laptop halen(kan nu geen voorbeeld vinden helaas) en zo heb je het allemaal wat beter. Al helemaal als u toch al de HDD wilde vervangen. Want dat is vaak het enige wat een probleem factor kan geven bij een gebruikte laptop

Afhankelijk van hoe ermee om wordt gegaan natuurlijk is dat wel 1 van de eerste componenten die het gaan begeven! Natuurlijk is de accu ook een groot issue maar als hij op 1 punt blijft staan of zo nu en dan versleept wordt ga ik er vanuit dat hij op net stroom zal staan.
Dat heb ik niet overwogen, dit kan ik altijd meenemen in mijn beslissing. Een mooie opmerking uiteraard, dank u.
Ik wil het liefst de laptop niet aan het netsnoer hebben, ik mis dan het gemak en de vrijheid. Ook al blijft de laptop in dezelfde woning. Hij moet gewoon even snel naar boven kunnen, naar de tv die aan de andere kant van de woning staat. Ik moet anders de hele netsnoer meenemen, wat ik nu ook gewoon moet doen.
Pagina: 1