Zojuist heb ik mijn SSD met Windows gevirtualiseerd in Linux aan de hand van deze tutorial. Alles prima, alles werkt, Visual Studio draait als een zonnetje
De opstelling is dus als volgt:
SSD met Windows 8.1 met bootloader van Windows
HDD met GRUB op de MBR, data/downloads (NTFS) op partitie 1, Debian op partitie 2
In Linux, raw access images:
windows.vmdk die naar /dev/sda wijst
data.vmdk die naar /dev/sdb wijst
/dev/sdb2 is /
/dev/sdb1 (D:\ in Windows) mounted als NTFS
/dev/sda1 (Boot) mounted als NTFS
/dev/sda2 (C:\ in Windows) mounted als NTFS
In Windows:
C:\ is uiteraard toegankelijk
D:\ is toegankelijk
Mijn Windows partitie draait dus, gevirtualiseerd, binnen Linux met VirtualBox, en heeft dus evenveel toegang tot de harde schijven als het normaal zou zijn geboot. Is deze situatie gevaarlijk voor de data die op de schijven staat? Binnen Linux blijf ik van de SSD af, maar ik wil nog weleens lezen/schrijven naar de data partitie. Hetzelfde met Windows, daar lees/schrijf ik naar C:\ en D:\.
Op zich werkt alles prima, maar het feit dat meerdere besturingssystemen aan dezelfde data kunnen zitten is een beetje verontrustend. Moet ik me zorgen maken?
De opstelling is dus als volgt:
SSD met Windows 8.1 met bootloader van Windows
HDD met GRUB op de MBR, data/downloads (NTFS) op partitie 1, Debian op partitie 2
In Linux, raw access images:
windows.vmdk die naar /dev/sda wijst
data.vmdk die naar /dev/sdb wijst
/dev/sdb2 is /
/dev/sdb1 (D:\ in Windows) mounted als NTFS
/dev/sda1 (Boot) mounted als NTFS
/dev/sda2 (C:\ in Windows) mounted als NTFS
In Windows:
C:\ is uiteraard toegankelijk
D:\ is toegankelijk
Mijn Windows partitie draait dus, gevirtualiseerd, binnen Linux met VirtualBox, en heeft dus evenveel toegang tot de harde schijven als het normaal zou zijn geboot. Is deze situatie gevaarlijk voor de data die op de schijven staat? Binnen Linux blijf ik van de SSD af, maar ik wil nog weleens lezen/schrijven naar de data partitie. Hetzelfde met Windows, daar lees/schrijf ik naar C:\ en D:\.
Op zich werkt alles prima, maar het feit dat meerdere besturingssystemen aan dezelfde data kunnen zitten is een beetje verontrustend. Moet ik me zorgen maken?