Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-05 20:35
Zojuist heb ik mijn SSD met Windows gevirtualiseerd in Linux aan de hand van deze tutorial. Alles prima, alles werkt, Visual Studio draait als een zonnetje :)

De opstelling is dus als volgt:
SSD met Windows 8.1 met bootloader van Windows
HDD met GRUB op de MBR, data/downloads (NTFS) op partitie 1, Debian op partitie 2

In Linux, raw access images:
windows.vmdk die naar /dev/sda wijst
data.vmdk die naar /dev/sdb wijst

/dev/sdb2 is /
/dev/sdb1 (D:\ in Windows) mounted als NTFS
/dev/sda1 (Boot) mounted als NTFS
/dev/sda2 (C:\ in Windows) mounted als NTFS

In Windows:
C:\ is uiteraard toegankelijk
D:\ is toegankelijk

Mijn Windows partitie draait dus, gevirtualiseerd, binnen Linux met VirtualBox, en heeft dus evenveel toegang tot de harde schijven als het normaal zou zijn geboot. Is deze situatie gevaarlijk voor de data die op de schijven staat? Binnen Linux blijf ik van de SSD af, maar ik wil nog weleens lezen/schrijven naar de data partitie. Hetzelfde met Windows, daar lees/schrijf ik naar C:\ en D:\.

Op zich werkt alles prima, maar het feit dat meerdere besturingssystemen aan dezelfde data kunnen zitten is een beetje verontrustend. Moet ik me zorgen maken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03:51
Ja, je kan een filesystem niet twee keer mounten.

Ik zou er voor kiezen om gedeelde data via file sharing of virtual box sharing te delen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Als je dit soort dingen gaat doen, kun je het hele filesystem verkloten, dus dat is zeker gevaarlijk. Als je enkel read-only mount, zou je guest OS kunnen crashen of vaag doen, omdat de metadata opeens helemaal niet meer overeenkomt, maar je filesystem zal niet corrupt raken.

Dus wees voorzichtig met de 'raw disk' feature (-createrawvmdk) van Virtualbox. Eigenlijk alleen gebruiken voor dedicated disks. Als je enkel een partitie wilt dedicaten, dan kun je ook een partitienummer opgeven bij het createrawvmdk commando.

Of anders wat johnkeates voorstelt, natuurlijk. :)

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-05 20:35
Oei, goed dat ik dit heb gevraagd dan!

Dus als ik dus alle NTFS-mounting in Linux uitzet, en enkel naar /dev/sdb1 wijs voor data.vmdk, zit ik qua filesystems veilig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:30

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Dan zit je idd veilig. Maar je kan alsnog per ongeluk via je file manager op de partitie klikken waarna deze gemount wordt. Het beste is dus om dat helemaal niet toe te staan of Linux lekker het beheer over die partitie laten doen en via Shared Folders sdb1 aan de VM geven.

Spekkies | Commandline FTW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

NTFS-mounting read/write werkt al jaaren, maak er best veel gebruik van; data van win/lin eenvoudig uitwisselbaar (laptop, game desktop, werk desktop, server etc.) nog nooit problemen mee ondervonden.

enig probleem wat ik nu ervaar met is met een 12GB grootte SQL db, dat vind VMware niet tof - maar is compleet irrelevant hieraan :) bedoel maar; dat er nauwelijks issues zijn met ntfs gebruik icm hippie software.

Fast Startup wordt vaak geadviseerd uit te schakelen

mochten er alsnog problemen zijn met mounten/r-w acties op ntfs schijf, heb je nog fix tooltje;
sudo ntfsfix /dev/sdXY

himlims_ wijzigde deze reactie 08-06-2015 08:48 (18%)

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:14
Mijn ervaring is dat wanneer je een VM rechstreeks toegang geeft aan de NTFS-schijf(zoals je dus nu beschrijft), en je Linux Mount de NTFS ook, dan krijg je corrupte data. (niet allemaal, en niet altijd. zal wss met file locks of iets dergelijks te maken hebben.)

Maar ik raad het echt af!!
Kies voor shared folders of maak gebruik van samba en laat windows het dan via het netwerk benaderen.(het eerste is het makkelijkste)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True