Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 15:17
Na een tijdje te hebben getwijfeld en wat geld sparen heb ik besloten om een custom loop waterkoeling te gaan bouwen in mijn pc.
Maar aangezien ik een noob ben op dit gebied wil ik jullie om opmerkingen en suggesties vragen over of het iets is wat ik heb samengesteld en eventuele verbeter punten.
En wat voor resultaten ik hiermee kan verwachten.

De gehele loop heb ik bij 2 winkels samengesteld "freezinghardware" en "highflow"
Hierbij heb ik gekeken naar de prijs, wat in mijn kast past, en het uiterlijk.
De custom loop die ik zelf heb samengesteld is als volgt:
http://www.highflow.nl/ra...im-dual-240-radiator.html
http://www.highflow.nl/mo...-light-10cm-twin-set.html
http://www.highflow.nl/ko...-uv-blood-red-1000ml.html
https://www.freezinghardw...p_Coolplex_Pro_25_LT.html
https://www.freezinghardw...ya_DC12-220_12V_pomp.html
https://www.freezinghardw...55__1156__1366__2011.html
5X https://www.freezinghardw...0x15_-_zilver_nickel.html
5X https://www.freezinghardw...baar_-_zilver_nickel.html

Omdat de meeste onderdelen niet in de tweaker.net pricewatch staan heb ik naar de webshop gelinkt, ik hoop dat dit geen probleem is?
"Als dit anders moet zal ik het veranderen"

Sit is de custom loop voor alleen de cpu die ik tot zover bij elkaar gevonden heb.
De tubing ben ik nog niet helemaal uit wat het beste is, acrylbuizen of normale slangen, ik wil iniedergeval doorzichtige slangen vanwege gekleurde uv koelvloeistof die erdoorheen gaat lopen.
Ook heb ik geen idee hoeveel tubing ik nodig zal hebben.
De meeste gaan per meter en andere weer per halve meter, maar hoeveel is genoeg?

Ik zou ook graag op de videokaart wc plaatsen, maar ik vind €100 voor een gpu koelblok een beetje veel te duur, aangezien de rest bij elkaar nu rond €150 kost.
Wat is een goede en vooral goedkoper alternatief hiervoor?

[ Voor 0% gewijzigd door Brandonvds op 08-06-2015 13:13 . Reden: hoofdletters ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:48

Epsilon

Voor je eerste build zou ik zeker voor slangen gaan in plaats van acryl buizen: dit is vele malen makkelijker. Wanneer je regelmatig hardware vervangt zou ik ook voor slangen gaan, dan hoef je niet elke keer heel je loop te drainen en nieuwe buizen te buigen/zagen/meten etc wanneer een positie van een component verandert :).

Daarnaast zul je bij acryl of moeten buigen, of veel fittingen gebruiken. De laatste optie heeft als gevolg dat je budget voor fittingen makkelijjk in de honderden euro's kan lopen.

2 meter slang is vrijwel altijd genoeg, zeker wanneer je alleen je CPU in je loop hebt. Iets om rekening mee te houden: de kleurstof gaat op al je componenten zitten en trekt zeer zeker in je slangen. Hou hier rekening mee.

Je fittingen kloppen echter niet: deze hebben 3/8" schroefdraad. Je hebt voor al je componenten G1/4" schroefdraad nodig. Dit is wat anders dan de slang diameter (wat ook 3/8" = 9.5mm ID kan zijn).

P.S. Gebruik hoofdletters bij het begin van een zin zoals het hoort.

[ Voor 0% gewijzigd door Epsilon op 01-07-2015 12:56 . Reden: d en t's blijven moeilijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Ik kan van harte de EK waterblocks KIT aanraden, alles wat je nodig hebt in 1 doos.

Ik heb zelf de EK-kit L240 R 2.0. dus een 240 rad. Meer dan genoeg voor de CPU. Mocht je graag je GPU ook onder water zetten hoef je enkel 4 extra fittingen, GPU block en een radiator te kopen. En natuurlijk een stuk extra slang ;)
(De slang die bij de kit zit is niet doorzichtig.)

Ik heb voor mijn custom loop 2 meter aan slang besteld. Heb de radiator aan de bovenkant van mijn Corsair 540 air gemonteerd. Pump/res combo in de "achter kamer" boven de psu.
Ik had redelijk veel slang over. Gezien je een extra component onder water wilt zetten zou ik zeggen dat 3 meter ruim voldoende is. Kan je ook nog een "foutje" maken. Gezien je toch een boel geld uit gaat geven maakt die 5 euro meer voor extra slang ook niet meer uit imho.

Mijn build staat in het subforum "show je build" op pagina 42 mocht je een kijkje willen nemen.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
Epsilon schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:43:
Voor je eerste build zou ik zeker voor slangen gaan in plaats van acryl buizen: dit is vele malen makkelijker. Wanneer je regelmatig hardware vervangt zou ik ook voor slangen gaan, dan hoef je niet elke keer heel je loop te drainen en nieuwe buizen te buigen/zagen/meten etc wanneer een positie van een component veranderd :).

Daarnaast zul je bij acryl of moeten buigen, of veel fittingen gebruiken. De laatste optie heeft als gevolg dat je budget voor fittingen makkelijjk in de honderden euro's kan lopen.

2 meter slang is vrijwel altijd genoeg, zeker wanneer je alleen je CPU in je loop hebt. Iets om rekening mee te houden: de kleurstof gaat op al je componenten zitten en trekt zeer zeker in je slangen. Hou hier rekening mee.

Je fittingen kloppen echter niet: deze hebben 3/8" schroefdraad. Je hebt voor al je componenten G1/4" schroefdraad nodig. Dit is wat anders dan de slang diameter (wat ook 3/8" = 9.5mm ID kan zijn).

P.S. Gebruik hoofdletters bij het begin van een zin zoals het hoort.
Dan zal ik inderdaad gwn voor slangen gaan.
Zolang het er goed uit komt te zien ben ik tevreden.

Fittingen heb ik verkeerd gekeken, moet inderdaad 1/4g en 3/8 slang zijn.
Zal hier extra goed op letten bij bestellen.

*hoofdletters toegevoegd aan eerste post.
Zit meestal op telefoon en die doet dit wel automatisch.
Willius schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:34:
Ik kan van harte de EK waterblocks KIT aanraden, alles wat je nodig hebt in 1 doos.

Ik heb zelf de EK-kit L240 R 2.0. dus een 240 rad. Meer dan genoeg voor de CPU. Mocht je graag je GPU ook onder water zetten hoef je enkel 4 extra fittingen, GPU block en een radiator te kopen. En natuurlijk een stuk extra slang ;)
(De slang die bij de kit zit is niet doorzichtig.)

Ik heb voor mijn custom loop 2 meter aan slang besteld. Heb de radiator aan de bovenkant van mijn Corsair 540 air gemonteerd. Pump/res combo in de "achter kamer" boven de psu.
Ik had redelijk veel slang over. Gezien je een extra component onder water wilt zetten zou ik zeggen dat 3 meter ruim voldoende is. Kan je ook nog een "foutje" maken. Gezien je toch een boel geld uit gaat geven maakt die 5 euro meer voor extra slang ook niet meer uit imho.

Mijn build staat in het subforum "show je build" op pagina 42 mocht je een kijkje willen nemen.
Bedankt voor de tip, maar die kit is wel weer een stukje duurder.
En vind de grotere reservoir die ik zelf had uitgezocht wel mooier.

Mooie pc btw.

Nu kwam ik zo'n universeel vga koelblok tegen voor +/- €30.
Maar nu heb ik hier zo mijn bedenkingen over of dit wel goed werkt?
Lijkt zo klein vergeleken met een full cover van €100.
Of moet ik hier nog extra dingen bij halen om het goed te laten werken?

Op internet had ik gevonden dat een 240mm rad voldoende is voor cpu en gpu?
Of is het echt nodig om een 120/140 rad erbij te doen?
Een 280mm rad zou ook in me kast passen.
Ik heb een nzxt s340 behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:12
Brandonvds schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:34:

Nu kwam ik zo'n universeel vga koelblok tegen voor +/- €30.
Maar nu heb ik hier zo mijn bedenkingen over of dit wel goed werkt?
Lijkt zo klein vergeleken met een full cover van €100.
Of moet ik hier nog extra dingen bij halen om het goed te laten werken?
Ik weet niet welk blok je gezien hebt, maar het kan zijn dat zo'n blok alleen de GPU koelt en niet de VRM's. In dat geval moet je dus nog altijd zorgen dat er iets van airflow is over die dingen, eventueel in combinatie met kleine heatspreaders.
Op internet had ik gevonden dat een 240mm rad voldoende is voor cpu en gpu?
Of is het echt nodig om een 120/140 rad erbij te doen?
Een 280mm rad zou ook in me kast passen.
Ik heb een nzxt s340 behuizing.
Een 240mm radiator is genoeg voor een CPU, voor een CPU + GPU is het wat weinig zeker als het maar zo'n dun 30mm ding is. Met alleen zo'n 240x30mm radiator zullen de prestaties niet heel veel beter zijn dan b.v. een AIO waterkoeler als een H100i.
Wat ik als absoluut minimum aanhoudt is 240mm voor de CPU + een extra 120mm voor elk ander component in de loop; in jouw geval dus iets van een 360mm of 2x240mm, 1x280mm is randje. Dit een grove handleiding, verder nog afhankelijk van de dikte van de gebruikte radiatoren. Als je een 240 of 280mm radiator neemt van 80mm dik, zoals een Alphacool Nexxxos Monsta 240 dan kan dat wel voldoen voor een CPU + GPU, een 240x30mm zou ik niet nemen (zeker niet als er nog een GPU bij komt).

De reden hierachter is simpel: waterkoeling doe je a) omdat het mooi uitziet en b) omdat je betere temperaturen en liefst ook minder herrie wilt. Ga je een flinke CPU + GPU op een dunne 240mm rad zetten, dan zullen de temperaturen niet bijster veel lager worden dan op luchtkoeling en/of moeten de fans alsnog hard draaien om de warmte kwijt te komen.

Als je er de plaats voor hebt zou ik grotere en/of dikkere radiatoren gebruiken. Zelf gebruik ik Alphacool Nexxxos XT45 radiatoren. Deze zijn er in verschillende formaten, ze zijn van koper (interne delen), 45mm dik en presteren erg goed. Met de fans erbij moet je dan 70mm ruimte hebben, of dit past zou je moeten nakijken.

Wat voor fans ga je trouwens gebruiken?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Niet online
Aangezien je case vrij gelimiteerd is qua rad opties, zou ik inderdaad voor een maximale radiator oppervlakte/dikte gaan die past in jou case. Die universle gpu blokken zou ik links laten liggen, goedkoop is duurkoop, koelt in de meeste gevallen alleen de core en niet de rest wat vervolgens weer tot houtje toutje oplossingen leidt.

Ik weet niet wat voornaamste je reden is om op watercooling over te gaan, maar als je een gelimiteerd rad oppervlakte hebt zul je er voornamelijk in temps op vooruit gaan, maar qua 'stilte' vrij weinig schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
Bedankt voor de uitleg.
Aangezien de behuizing tog wel redelijk beperkt is met wc heb ik besloten om deze te gaan omruilen voor een nzxt h440.
Deze heeft plaats voor een dikke 360mm rad aan de voorkant en nog ruimte voor 4 casefans voor goede airflow.

Ik heb via tweakers v&a een 120mm rad besteld, en via mp een mooi setje met een 360mm rad van 50mm dikte.
Dus dit zal dan wel genoeg zijn voor cpu+gpu toch?

Ik ga custom loop voornamelijk voor het uiterlijk.
En natuurlijk de koelprestaties met overclocken.
Als fans gebruik ik gewoon de casefans van de behuizing, denk dat deze goed genoeg zijn en kan altijd later nog stillere fans kopen.

Voor de gpu zal ik voor nu maar lekker even doorsparen en dan een full cover erop zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Niet online
Brandonvds schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 23:34:
Voor de gpu zal ik voor nu maar lekker even doorsparen en dan een full cover erop zetten
Ik weet niet of het klopt, maar zag in je inventaris dat je een MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB hebt.

In de vraag & aanbod sectie zag ik deze voorbij komen: V&A aangeboden: EKWB 7970/7950/R9 280(x) Full cover waterblok

Als ik in de EKWB compatibility list kijk, staat jouw kaart er ook bij. Maar dit moet je zelf maar even controleren.
Pagina: 1