Uitbreiden UPC/Ziggo wifi/vast netwerk, kan wat ik wil?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09-2022
In de woonkamer, (zgn. omgekeerde woning, woonk, en 2 slaapk. boven, 1 slaapk. beneden) aangesloten via een speciale UPC splitter op de antenne ingang, zit een kabelmodem/router met WiFi. Vanwege de onhandige plaatsing naast de TV maar wel handig voor allerlei op het ethernet aangesloten apparatuur (2PC's, hdmi receiver, BluRay speler, zit de switch nu vol, maar is er een zwak wifi signaal. Mijn vrouw kan soms moeilijk contact krijgen 4 meter verderop in de woonkamer met haar oude Powerbook. Mijn zoon kreeg in zijn kamertje slechte wifi op z'n smartphone, dus nu zit er een wifi range extender in een stopcontact bij hem, dat werkt i.i.g. Een gast met laptop, kan in de logeerkamer beneden geen wifi signaal krijgen. In de tuin gaat het ietsje beter, daar zit slechts de buitenmuur tussen.

Ik dacht eraan een access point met een paar gigabit poorten en een aantal flinke antennes in het trapgat te hangen en omdat ik dan 1 WAN poort kwijt ben aan het access point, de 2 computers aan het access point aan te sluiten, want dat hoeft niet perse in de woonkamer, er komen 2 poorten van het UPC modem beschikbaar, één voor het access point, één voor een nog aan te schaffen mediaspeler in de woonkamer.

Wat wil ik? Mijn vrouw èn de gast kunnen beiden een voldoende wifi signaal krijgen, liefst zoon ook en de wifi range extender kan weg. Ik heb voldoende poorten voor nog een extra aansluiting.

Ik heb nog niks gekocht, hebben een laag inkomen, dus wat is slim te kopen? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646678

Hoe zit het met het aantal netwerken in de buurt? Gebruik je Wi-Fi op de 2.4Ghz of op de 5Ghz band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Laatst online: 29-01-2024
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

liefste per verdieping 1 plaatsen zo centraal mogelijk, koppelen via het modem (dien je wel UTP door 't huis te trekken.. range extenders = blergh!!!)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1631435

meer info daar..

maar kastje heeft gewoon A/B/G/N/AC wifi en 2.4 en 5ghz wifi... kan je zeeeeer waarschijnlijk zelfs in het modem van ziggo/fUPC via 192.168.178.1 't wifi van ziggo uit zetten (maar wel nog toegang tot de hotspot houden)

[ Voor 40% gewijzigd door Dutch2007 op 07-06-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

En een extra router als AP gebruiken opzich een goed idee maar NIET de WAN poort gebruiken. Tenzij je middels deze als LAN kan instellen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Anoniem: 646678 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 16:28:
Hoe zit het met het aantal netwerken in de buurt? Gebruik je Wi-Fi op de 2.4Ghz of op de 5Ghz band?
Ik denk dat dat 2.4 Ghz is, oudere laptops en Android telefoons. Er zitten hier wel een anderhalf handje vol netwerken rondom mij.

[ Voor 10% gewijzigd door James T. Kirk© op 08-06-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Dutch2007 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 16:46:
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

liefste per verdieping 1 plaatsen zo centraal mogelijk, koppelen via het modem (dien je wel UTP door 't huis te trekken.. range extenders = blergh!!!)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1631435

meer info daar..

maar kastje heeft gewoon A/B/G/N/AC wifi en 2.4 en 5ghz wifi... kan je zeeeeer waarschijnlijk zelfs in het modem van ziggo/fUPC via 192.168.178.1 't wifi van ziggo uit zetten (maar wel nog toegang tot de hotspot houden)
Waarom zou ik als NIET KPN klant een KPN product kopen? Volgens de tekst kan dat niet eens? (Alleen voor KPN klanten 80 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:05

XallaX

Meow

Ik denk als je die UPC/Ziggo modemrouter in bridge laat zetten en er je eigen router plaatst je bereik door het huis heen veel beter zal zijn dan met de UPC/Ziggo wifi apparatuur.

Heb je de mogelijkheid een router van een kennis te lenen om dit te testen bijvoorbeeld?

Scheelt je misschien een hoop kabel en installatiewerk naar/in je trapgat als dit (beter) werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
DukeBox schreef op zondag 07 juni 2015 @ 17:00:
En een extra router als AP gebruiken opzich een goed idee maar NIET de WAN poort gebruiken. Tenzij je middels deze als LAN kan instellen.
Heb je wel eens een Cisco kabelmodem bekeken? Daar gaat een antennekabel in als signaal en er zitten 4 ethernetpoorten in voor uit. Is dat WAN OF LAN ik heb geen idee?

Volgens UPC kan ik een firmware upgrade downloaden en dan de router in bridge modus zetten, maar dan kan ik niet meer de ethernetpoorten gebruiken in de woonkamer, behalve voor 1 nieuwe router.

Afbeeldingslocatie: http://cisco-info.nl/images/cisco_dpc_epc3925_achterkant.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
XallaX schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:43:
Ik denk als je die UPC/Ziggo modemrouter in bridge laat zetten en er je eigen router plaatst je bereik door het huis heen veel beter zal zijn dan met de UPC/Ziggo wifi apparatuur.

Heb je de mogelijkheid een router van een kennis te lenen om dit te testen bijvoorbeeld?

Scheelt je misschien een hoop kabel en installatiewerk naar/in je trapgat als dit (beter) werkt?
Ik denk dat je gelijk hebt, maar dan heb ik geen wifi signaal meer in de woonkamer en niet de mogelijkheid om de extra ethernetpoorten te gebruiken.
Het beste was een hoge plaats in de woonkamer maar dan lopen daar 6 kabels over de muur naartoe! 4 ethernet, 1 voeding en de antenne ingang.
Overigens de muur van woonkamer grenst aan de muur van onze slaapkamer, waar een ruime opening in zit voor kabels, vervolgens gaan die er bij een binnenkozijn weer uit naar het trapgat, als ik daar ALLE kabels aan moet hangen, is dat geen porum afgezien van het feit dat de dikke 30 cm dragende zandsteen muur mogelijk het wifi signaal in de woonkamer afschermt...
Ja, 't Is lastig maar anders moet ik de modem weer in de meterkast monteren en dan een lange kabel naar een draadloze router op een andere plaats. En dat terwijl "n" een betere dekking beloofde, een oude wifi router op "g" die ik eerder had, had beter bereik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Laatst online: 29-01-2024
James T. Kirk© schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:39:
[...]

Waarom zou ik als NIET KPN klant een KPN product kopen? Volgens de tekst kan dat niet eens? (Alleen voor KPN klanten 80 euro)
Zie tweakers topic dr over...

waarom? omdat het een goed product is, en ziggo geen WiFi AC aanbied... via hun website is het max de N variant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

Cyphax

Moderator LNX
James T. Kirk© schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:51:
[...]

Heb je wel eens een Cisco kabelmodem bekeken? Daar gaat een antennekabel in als signaal en er zitten 4 ethernetpoorten in voor uit. Is dat WAN OF LAN ik heb geen idee?
Dat maakt ook niet zo heel veel uit, want dat is niet de extra router waar ie het over heeft. :)

Wat je kunt doen is een Wifi-router kopen, en deze op een goede plek neerzetten/hangen, en dan aansluiten op je modem. De wifi op het modem kun je dan uitzetten. Ik vermoed dat je dan gewoon fatsoenlijk wifi hebt. Je kunt het ook allemaal combineren met je huidige switch.

Als je zo'n wifi-router zou aansluiten, dan is het het handigst als je die aansluit via een van z'n lan-poorten. Dan wordt het ook een soort switch, maar dan voor wifi.

Dan hoeft het modem ook niet in bridge, da's niet nodig als die verder goed z'n functie als router uitvoert.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 08-06-2015 21:17 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:05

XallaX

Meow

Als je nu zoiets neerzet:

pricewatch: Sitecom WLR-5002 € 59,05
en
pricewatch: TP-Link TL-SG1005D € 17,90

(Even los van kwaliteit van deze wifirouter daar durf ik niets over te roepen ...)
ik heb gewoon een wifi/router + switch gepakt.

Ben je er toch ook?

(let op: er één testen/lenen voor je er één aanschaft lijkt mij verstandig)

[ Voor 8% gewijzigd door XallaX op 08-06-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Cyphax schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:16:
[...]

knipperdeknip
Wat je kunt doen is een Wifi-router kopen, en deze op een goede plek neerzetten/hangen, en dan aansluiten op je modem. De wifi op het modem kun je dan uitzetten. Ik vermoed dat je dan gewoon fatsoenlijk wifi hebt. Je kunt het ook allemaal combineren met je huidige switch.

Als je zo'n wifi-router zou aansluiten, dan is het het handigst als je die aansluit via een van z'n lan-poorten. Dan wordt het ook een soort switch, maar dan voor wifi.

Dan hoeft het modem ook niet in bridge, da's niet nodig als die verder goed z'n functie als router uitvoert.
-----------------
XallaX schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:19:
Als je nu zoiets neerzet:

pricewatch: Sitecom WLR-5002 € 59,05
en
pricewatch: TP-Link TL-SG1005D € 17,90

(Even los van kwaliteit van deze wifirouter daar durf ik niets over te roepen ...)
ik heb gewoon een wifi/router + switch gepakt.

Ben je er toch ook?

(let op: er één testen/lenen voor je er één aanschaft lijkt mij verstandig)
Wat jullie eigenlijk zeggen, is: koop een router en gebruik die als draadloos access point, nèt wat ik al wilde doen. Ik zet dan de wifi van de cisco/upc router uit en gebruik de wifi van de "nieuwe" router/access point.
Ik verbind de kabel vanaf de cisco/upc router vanaf één van de ethernetpoorten en sluit die aan één van de LAN poorten (dus niet op de "hoofd" ingang, als ik je goed begrijp)
Kan ik nu niet 2 van de resterende 3 poorten van die "nieuwe" gebruiken om bv. de 2 PC's die van buiten de woonkamer komen, op aan te sluiten? Moet ik daar persé een extra switch voor op de Cisco/UPC modem aansluiten?
Dan blijft de vraag, krijg ik voldoende wifi signaal in de woonkamer... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt de 2 van de 3 resterende poorten inderdaad aansluiten; de rest van dat accesspoint is een bedrade switch op die manier.

Of het signaal goed genoeg is hangt af van de plaatsingen het accesspoint. Ik heb een TP-Link WDR4300 waar ik bij mij van beneden tot op zolder kom qua bereik, al heb ik op zolder een accesspoint neergezet en zo ingericht als we jou aanraden (en wat je zelf ook al bedacht al).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

James T. Kirk© schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:51:
Ik bedoel je extra (2e) router maar...
Volgens UPC kan ik een firmware upgrade downloaden en dan de router in bridge modus zetten, maar dan kan ik niet meer de ethernetpoorten gebruiken in de woonkamer, behalve voor 1 nieuwe router.
...als je hem als bridge hebt dan heb je geen 2e router meer en heb je wel de WAN poort nodig. Iedere ethernet poort op je cisco is dan ook WAN echter krijg je maar 1 IP dus kun je er maar 1 gebruiken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
DukeBox schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:29:
[...]

Ik bedoel je extra (2e) router maar...

[...]

...als je hem als bridge hebt dan heb je geen 2e router meer en heb je wel de WAN poort nodig. Iedere ethernet poort op je cisco is dan ook WAN echter krijg je maar 1 IP dus kun je er maar 1 gebruiken.
Akkoord, eigenlijk logisch, maar dit wordt 'em dus niet. ;)
Ik ga ook nog eens in de stad naar de Ziggo winkel en leg hen mijn idee eens voor, kijken of zij nog wat andere inzichten hebben.

Ik zou al geholpen zijn, met een vervangingsrouter, met antenne, zoals diezelfde van mij ook geleverd wordt (zag ik bij het zoeken naar plaatjes van mijn router). Waarom hebben ze niet zoiets als een losse antenne set die je kan ophangen op een gunstige plaats, met een antennedraad aan de router, dat zou een hoop problemen kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James T. Kirk©
Cyphax schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:03:
Je kunt de 2 van de 3 resterende poorten inderdaad aansluiten; de rest van dat accesspoint is een bedrade switch op die manier.

Of het signaal goed genoeg is hangt af van de plaatsingen het accesspoint. Ik heb een TP-Link WDR4300 waar ik bij mij van beneden tot op zolder kom qua bereik, al heb ik op zolder een accesspoint neergezet en zo ingericht als we jou aanraden (en wat je zelf ook al bedacht al).
Nou, ik ben al een heel eind, hartelijk dank! Nu nog een accesspoint met lange antennes en geweldig bereik! :)
Pagina: 1