Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo tweakers,

Ik heb een nieuwe laptop aangeschaft van het merk Toshiba C50-B-14Z en ik was van plan om daar Debian 8.0 op te installeren. Helaas is dat niet gelukt want ik krijg geen bootscherm. Omdat ik nog een DVD had liggen van Fedora 20 live heb ik die geprobeerd. Ik kreeg toen wel een bootscherm maar daarna ook niks meer.
Ik had ook nog een netinstall van Debian liggen, die heb ik ook geprobeerd maar ook geen bootscherm.

Ik zou graag naast Windows Debian willen installeren op die laptop maar ik weet dus niet of Linux wordt ondersteunt met deze laptop. Met google zoeken op Toshiba Satellite Linux leverde nog niks op.
Heeft iemand misschien een idee welke distro van Linux op deze laptop zou kunnen draaien ?

Gaarne zie ik de reacties tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostjeb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-09 10:14
Welke versie van Windows stond er standaard op de laptop? Bij 8 wil de bios optie secure boot nog wel eens vervelend doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Joostjeb schreef op zondag 07 juni 2015 @ 14:22:
Welke versie van Windows stond er standaard op de laptop? Bij 8 wil de bios optie secure boot nog wel eens vervelend doen.
Er staat standaard Windows 8.1 bing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42
Zoals joostjeb meld is UEFI iets minder leuk om een multi boot omgeving mee op te zetten, zeker in combinatie met Windows. Je moet zowel secureboot als fastboot afzetten in je UEFI en dan zou het in principe goed moeten gaan. Het enige nadeel is dat Windows iets meer tijd zal nodig hebben om op te starten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Blokker_1999 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 15:03:
Zoals joostjeb meld is UEFI iets minder leuk om een multi boot omgeving mee op te zetten, zeker in combinatie met Windows. Je moet zowel secureboot als fastboot afzetten in je UEFI en dan zou het in principe goed moeten gaan. Het enige nadeel is dat Windows iets meer tijd zal nodig hebben om op te starten.
Bedankt voor je bericht. Alleen kan ik in de bios niet de UEFI bootmode selecteren want hij is lichtgrijs getekend zodat ik het niet kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Ik heb dit gevonden en moet ik nog ff lezen.

http://forums.toshiba.com...-or-Windows-8/ta-p/329292

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Dit werkt dus niet. Ik had alleereerst UEFI naar CMS gezet en dan boot Windows helemaal niet meer.
Daarna alleen Secure mode uitgezet en dan duurt het een eeuwigheid en dus ook geen resultaat.
Ik wacht wel tot er een geschikte kernel hiervoor uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hardware wordt al ondersteund. Zo'n beetje alles wat momenteel uit is, is al ondersteund. Is je laptop echt brandspanking nieuw, dan is kernel 3.16 die bij Jessie zit misschien niet de meest ideale, dan kan je beter 3.19 van Ubuntu 15.04 nemen, of 4.0 van Fedora 22. Maar in de basis zou 't gewoon moeten werken. CMS inschakelen zal niet helpen, want dat is juist Legacy boot mogelijkheden.

Heb je al vanuit Windows aangegeven dat je van een ander medium wilt opstarten via de advanced shutdown en reboot opties, waarmee je ook naar je UEFI settings kan? SecureBoot en FastBoot kan je 't beste uitschakelen, maar ik weet niet wat voor gevolgen dat heeft voor Windows.

Is er een specifieke reden dat je Debian fysiek moet draaien op die laptop en een VM niet voldoende is?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Ik heb gisteravond ff zitten googlen en kwam ook inderdaad tegen dat Ubuntu het wel eens zou kunnen doen.
Ik moet het hele verhaal nog lezen want er zitten geloof ik wat Tweaks bij.
Als het gelukt is laat ik het nog wel weten.
Pagina: 1