Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08 11:12
Voor mijn moeder zoek ik een nieuwe laptop, momenteel heeft ze een wat oudere laptop die in principe prima voldoet voor administratie e.d.. Gelukkig krijgt ze de afgelopen jaren steeds vaker opdrachten om naast schilderijen ook foto's te gaan maken welke nabewerkt moeten worden in o.a. photoshop. Hiervoor voldoet de oude laptop niet omdat hier een 1366x768 tn paneel in zit. Er gaat sowieso verf op komen, dus afschrijving is sowieso hoog.

Wat ga je met je laptop doen?
OS maakt in principe niet uit, laptop wordt gebruikt voor administratief werk en dus de Adobe suite.

Wat is je budget?
Liefst rond de 1000 euro ex btw, maar hier is wat speling op.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop gaat fungeren als een soort mobiele desktopvervanger, gewicht en grootte is niet heel relevant, accuduur zou wel gewaardeerd worden gezien ze wel eens op locaties wil werken waar stroom niet makkelijk voorhanden is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee.

Eisenlijstje is dus:
- Een goed scherm (dus IPS en hoge resolutie, liefst ook met goede kleurweergave)
- Voldoende vlot voor de adobe suite
- Betaalbaar (als in zeker <2k)
- Moet tegen een stootje kunnen

Lijstje met pre's:
- liever 15" dan 13", formaat/draagbaarheid zijn geen belangrijke punten
- redelijke accuduur

Mogelijke opties zijn dus:
asus n551
+ prijs, snelle hardware, 15" scherm
- relatief slecht scherm, geen ssd standaard, matige accuduur
Macbook 13" retina
+ goed scherm, goede accuduur
- compact, redelijk prijzig en te mooi om te verven
Macbook 15" retina
+ goed scherm, goede hardware, goed formaat, goede accuduur
- Eigenlijk te duur en te mooi om te verven
Dell xps 13
+ goed scherm, goede accuduur
- compact, redelijk prijzig
Dell xps 15
+ goed scherm, goede hardware, goed formaat, goede accuduur
- Prijzig

Van bovenstaande opties lijken mij de xps 15 en de mbp15 de beste opties en de n551 de meest prijsbewuste optie, de 13" notebooks vallen enigszins tussen wal en schip. Zie ik hierbij nog concurrenten over het hoofd of hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06-2023
Misschien kan je naar de surface pro 3 kijken? Wel een kleiner scherm maar goed mee te nemen, lange accuduur en ideaal met pen ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-08 11:27
dell 15 xps is wel een mooie laptop. eventueel zou de 13 inch versie ook nog kunnen werken...

Zou alleen verf wat verder weghouden van de laptop... Of staat de laptop naast de verfezel en tussen de potten/flessen verf? Hierdoor hoef je de laptop niet hard af te schrijven en kun je er mogelijk wat langer mee doen. Maar dat is ook maar net hoe zuinig je moeder er op is.

zelf zou ik een laptop zoeken waarbij je het werkgeheugen nog goed kan upgraden. Bij de macbooks is het al snel prijzig om er vooraf geheugen bij de laten zetten (is namelijk niet te vervangen later).
Ik weet niet hoeveel foto's ze bewerkt maar voldoende werkgeheugen lijkt me altijd makkelijk. Een SSD van min 256gb? Of staat er thuis nog een nas waar ze al haar documenten/foto's op kan backuppen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Wat dacht je van de HP ZBook en de Dell Precision mobile workstations?
Dit zijn degelijke en professionele laptops met goede processoren en professionele grafische chips. Deze machines zijn getest en stabiel bevonden voor professionele grafische applicaties en voldoen aan delen van de MIL-STD 810G standaard voor ruggedized notebooks. (Getest op stof, trillingen, vocht etc.)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
RonaldMuijs schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:01:
Misschien kan je naar de surface pro 3 kijken? Wel een kleiner scherm maar goed mee te nemen, lange accuduur en ideaal met pen ect.
Een 13" is al aan de kleine kant, dus een surface pro is alleen daardoor eigenlijk al geen optie.
koentjuh1987 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:24:
dell 15 xps is wel een mooie laptop. eventueel zou de 13 inch versie ook nog kunnen werken...

Zou alleen verf wat verder weghouden van de laptop... Of staat de laptop naast de verfezel en tussen de potten/flessen verf? Hierdoor hoef je de laptop niet hard af te schrijven en kun je er mogelijk wat langer mee doen. Maar dat is ook maar net hoe zuinig je moeder er op is.

zelf zou ik een laptop zoeken waarbij je het werkgeheugen nog goed kan upgraden. Bij de macbooks is het al snel prijzig om er vooraf geheugen bij de laten zetten (is namelijk niet te vervangen later).
Ik weet niet hoeveel foto's ze bewerkt maar voldoende werkgeheugen lijkt me altijd makkelijk. Een SSD van min 256gb? Of staat er thuis nog een nas waar ze al haar documenten/foto's op kan backuppen?
Zou ik zelf ook doen, maar ik ken mijn moeder vrij aardig en er gaat gewoon verf op komen. Gezien mijn moeder's hoofdtaak nog altijd ouderwets schilderen op een doek is en ze geen videobewerking gaat doen snap ik je commentaar op werkgeheugen niet echt. Mij lijkt 8gb eigenlijk ruim voldoende voor een beetje fotoshoppen of onderschat ik het schromelijk?

SSD van minimaal 256gb is inderdaad een eis, er is wel eenserver als backup aanwezig.
Tyrian schreef op zondag 07 juni 2015 @ 15:39:
Wat dacht je van de HP ZBook en de Dell Precision mobile workstations?
Dit zijn degelijke en professionele laptops met goede processoren en professionele grafische chips. Deze machines zijn getest en stabiel bevonden voor professionele grafische applicaties en voldoen aan delen van de MIL-STD 810G standaard voor ruggedized notebooks. (Getest op stof, trillingen, vocht etc.)
Bedankt voor de tips, ik zal eens gaan zoeken. Professionele grafische chips lijken me echter overdreven voor haar toepassingen (en budget), maar een wat meer solide laptop is zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:16

Major_ton

Shoot!

Een mobile workstation kan je met dit budget echt vergeten en is gezien de eisen ook helemaal niet nodig. 8GB RAM is tevens ook meer dan voldoende. Wat is dan wel fijn om te hebben? Een Ci7 4710HQ/4720HQ, een kwalitatief goed IPS paneel en inderdaad minimaal een 256GB SSD opslag. Wat het scherm betreft is FHD (1920x1080) tot en met 17,3" nog altijd goed genoeg. Een hogere resolutie kan zeker voordelen hebben, maar het is op een laptop nog niet allemaal hosanna.

Als je zoekt in de pricewatch en je vinkt het volgende aan: 1920x1080 pixels, Core i7, 4710HQ & 4720HQ, IPS paneel en een SSD harde schijf, dan zie je dat de spoeling eigenlijk vrij dun is.

Deze Asus: pricewatch: Asus N550JK-CN361H is interessant en biedt een hoop van wat je zoekt. Prima scherm, genoeg RAM, een snelle CPU, méér dan capabele GPU en een 256GB SSD. Het is niet de dunste laptop in z'n klasse, maar daar tegenover staat dat dit type nog enigszins hufterproef gebouwd is. De prijs valt ook nog wel mee!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Major_ton schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:44:
Een mobile workstation kan je met dit budget echt vergeten en is gezien de eisen ook helemaal niet nodig. 8GB RAM is tevens ook meer dan voldoende. Wat is dan wel fijn om te hebben? Een Ci7 4710HQ/4720HQ, een kwalitatief goed IPS paneel en inderdaad minimaal een 256GB SSD opslag. Wat het scherm betreft is FHD (1920x1080) tot en met 17,3" nog altijd goed genoeg. Een hogere resolutie kan zeker voordelen hebben, maar het is op een laptop nog niet allemaal hosanna.

Als je zoekt in de pricewatch en je vinkt het volgende aan: 1920x1080 pixels, Core i7, 4710HQ & 4720HQ, IPS paneel en een SSD harde schijf, dan zie je dat de spoeling eigenlijk vrij dun is.

Deze Asus: pricewatch: Asus N550JK-CN361H is interessant en biedt een hoop van wat je zoekt. Prima scherm, genoeg RAM, een snelle CPU, méér dan capabele GPU en een 256GB SSD. Het is niet de dunste laptop in z'n klasse, maar daar tegenover staat dat dit type nog enigszins hufterproef gebouwd is. De prijs valt ook nog wel mee!
1e punt:
agreed, even gekeken maar van de 2 genoemde workstations valt er maar een binnen het budget maar daarvan is het paneel dus gewoon matig (ondanks dat het IPS is).

2e punt:
Die asus had ik al gevonden, maar deze (pricewatch: Asus N551JQ-CN020H) lijkt gezien het grote prijsverschil een logischere keuze, een SSD erin plaatsen is nu niet heel veel moeite.. Of zijn de verschillen groter dan in eerste instantie lijkt?
Pagina: 1