Toon posts:

Frontend voor SQl Server 2014 met VS2013. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag iets gaan doen met het maken van frontends voor SQL Server 2014 databases, en het liefst dus met behulp van VS2013.

Heb bij Microsoft gekeken hoe en wat, en heb dus VS2013 (ultimate) geinstalleerd, SQL Server 2014 (enterprise) en heb een database AdventureWorks2014 gedownload.
Als ik deze attach in SQL Server 2014 kan ik hem niet openen in VS2013 als ik een nieuw project start om een WebSite te maken.
Als ik de database detach van SQL Server kan ik hem wel aan het nieuwe project als item attachen, maar als ik hem dan wil openen krijg ik foutmeldingen.

Wat is de juiste volgorde van handelen om een SQL Server 2014 database (AdventureWorks2014.mdf) te kunnen gebruiken in Visual Studio 2013 om een frontend voor deze database te kunnen maken?
Het gaat dus niet om de SQL etc., het gaat mij er op dit moment alleen maar om, om deze database in VS2013 te kunnen gebruiken voor het maken van een frontend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 12:42

Camulos

Stampert

Stap 1: Laad je database in SQL-Server 2014
Stap 2: Start VS2013 of VS2015RC op
Stap 3: Add new ADO.NET Entity Data Model
Stap 4: Voer database server + credz in
Stap 5: Voila, je hebt een volledig werkend abstractie model van je database!
(optioneel) Stap 6: Maakt een controller aan die logica op de database kan afhandelen (select, search, insert, update, delete)

Persoonlijk heb ik bovenstaande in combinatie met een MVC / Web API stack gebruikt waarbij het meeste automatisch gegenereerd wordt. Entity Framework + Linq abstraheren je complete database weg.

Good luck

Not just an innocent bystander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Camulos, maar ik kom er nog steeds niet uit.
Heb de Adventurworks2014 file gedownload, en daarna geopend (ge-attached) in SQL Server 2014.
Daarna VS 2013 opgestart, en hierin een nieuwe Web Site aangemaakt (Dynamic Data Entities Web Site).
Kon niets van Ado.Net vinden? Alleen ASP.Net

Als ik dan in de solution explorer rechtsklik op App_Data, en kies voor Add - Existing Item gaat het fout, krijg de melding dat het file Adventurworks2014 reeds in gebruik is.

Als ik dan de database Adventureworks2014 in SQL Server 2014 offline zet, en ik add deze dan in mijn VB WebSite project, lijkt het of de database ingeladen wordt in het nieuwe website project, echter bij Data Connections in Server Explorer staat een rood kruisje in de icon voor de Adventureworks2014.mdf file, en als ik op deze connectie dubbelklik krijg ik een error 50, Local DatabaseRuntime error occured. Cannot create an automatic instance.

Weet niet hoe en wat ik hier mee moet.

Bij mij lukt bovenstaand punt 3 niet, daar ik nergens iets van ADO.Net kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 12:42

Camulos

Stampert

Sidenote: Als nog gaat kiezen tussen VB en C#, dan heeft C# de voorkeur omdat deze (imho) veel moderner is. Daarnaast lijkt C# sterk op JAVA (en leer je in feite 2 talen voor de prijs van 1 :) ).

Even terug naar je originele vraagstelling

1: Je hebt een database backup
2: Je wilt een front-end voor je database

Antwoord op vraag 1
Zo te zien heb je gebruik gemaakt van deze Sample Database: https://msftdbprodsamples.codeplex.com/releases. Hier download je de Full Back up.. hier zit een .bak file in. Je start nu Sql Server Management Studio (SSMS) op, connect met je locale SQL-server (mag ook Express versie zijn).
Rechtermuis-klik op je 'databases' en selecteer 'restore database'. In de wizard selecteer je 'device', vervolgens 'add', en dan selecteer je de .BAK file. Finish de wizard.
Voila je hebt zojuist de AdventureWorks database in je lokale database gezet

Wat je normaal nooit doet is met de MDF-files rommelen, dit kan veel issues geven en is niet de normale manier van databases overzetten! Normaal = Back-up en restore :D

Antwoord op vraag 2
Voor een normale moderne website binnen het .NET framework gebruik je ASP.NET MVC. Doe vooral ook de tutorial zodat je bekend wordt met wat waar staat binnen de solution -> http://www.asp.net/mvc/overview/getting-started/introduction/getting-started.

De quick en dirty oplossing voor je probleem:
1: Start new ASP.NET MVC project
2: Bij de 'model' map -> rightclick -> add new item -> selecteer 'data' in linker kolom -> New ADO.NET Entity Data Model -> 'Code first from existing database' -> click new connection -> Datasource = MS Sql Server / SqlClient, en voer daaronder je databasenaam in (als je die niet weet, check het dan in SSMS. Bij mijn sql express is het COMPUTERNAAM/SQLEXPRESS ) -> Selecteer de tabellen waar je een model van wilt hebben. Finish wizard
3: Bij Controller map -> Right click -> add new controller (bovenaan) -> MVC5 Controller using Entity Framework -> Selecteer je model uit stap 2 -> voila

Het lijkt me in ieder geval een goed idee om een paar tutorials te doen voor MVC.NET, waarbij je vanzelf antwoorden krijgen op je initiele vragen. Check ook eens Virtual Academy of PluralSight.

Not just an innocent bystander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben weer iets verder gekomen. Dank je wel. Het lijkt me nu verstandig even de door jou gegeven tutorials te lezen.
Mocht ik er niet uitkomen, dan hoor je wel weer hier, in ieder geval, dank je wel voor al je geboden hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:08
In plaats van zelf te programmeren kun je ook eens kijken naar ASP.NET Dynamic Data.
Pagina: 1