7.45Gbit van 16Gbit beschikbaar in Win7 Home premium?!

Pagina: 1
Acties:

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
Mijn systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 179,-€ 179,-
1ASRock B85 Pro4€ 71,50€ 71,50
1XFX R9 280X Black Edition€ 243,50€ 243,50
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,90€ 60,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 84,-€ 84,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,89€ 25,89
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 52,95
1Crucial CT2KIT51264BA160BJ€ 58,-€ 58,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,27€ 12,27
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 844,96

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28VS.85%29.aspx#physical_memory_limits_windows_7
Ik google me suf maar krijg mijn maximum geheugen niet voor elkaar?! HELP
Ik hoef toch niet te pachen?! premium is standaard 64bit max 16 Gbit RAM!

Mijn geheugen na 8G extra RAM:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/cdrjfqjeunx.png
Onder ubuntu 15.04 heb ik wel max 16Gbit

[ Voor 85% gewijzigd door digidokter.net op 06-06-2015 22:48 ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

In je titel zet je 16Gbit, waar zie je dat? Dan zou je maar 2 Gigabyte geheugen hebben, dat is wel erg weinig voor Windows 7 ;)

Als je in taakbeheer X MB beschikbaar ziet, zegt dat iets over hoeveel geheugen nog niet gebruikt wordt. Bij tabblad Prestaties zie je linksonder een kopje 'Fysiek geheugen (MB)' staan. Wat daar bij Totaal staat is hoeveel MB windows kan gebruiken, bij Beschikbaar staat hoeveel daarvan nog niet wordt gebruikt. Ik zie nu 8088MB totaal (1024 * 8 = 8192, waar de andere 104 MB is gebleven weet ik niet), 3173MB beschikbaar, en in het grafiekje 4,79GB (=4905MB) gebruikt. Dat klopt prima, en ik denk dat je voor jouw computer ook zo'n sommetje kan maken.
1GB = 1024MB moet je daarbij wel in je achterhoofd houden.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
MBV schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 22:37:
In je titel zet je 16Gbit, waar zie je dat? Dan zou je maar 2 Gigabyte geheugen hebben, dat is wel erg weinig voor Windows 7 ;)
hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/cdrjfqjeunx.png
Als je in taakbeheer X MB beschikbaar ziet, zegt dat iets over hoeveel geheugen nog niet gebruikt wordt. Bij tabblad Prestaties zie je linksonder een kopje 'Fysiek geheugen (MB)' staan. Wat daar bij Totaal staat is hoeveel MB windows kan gebruiken, bij Beschikbaar staat hoeveel daarvan nog niet wordt gebruikt. Ik zie nu 8088MB totaal (1024 * 8 = 8192, waar de andere 104 MB is gebleven weet ik niet), 3173MB beschikbaar, en in het grafiekje 4,79GB (=4905MB) gebruikt. Dat klopt prima, en ik denk dat je voor jouw computer ook zo'n sommetje kan maken.
1GB = 1024MB moet je daarbij wel in je achterhoofd houden.
psych RAMfile staat bij mij op 1024x16x1,5=24576Gbit

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Er is een belangrijk verschil tussen bits en bytes: 1 byte is 8 bits. In het scherm wat ik net beschreef (taakbeheer-prestaties) zie ik nergens psych RAMfile staan, waar haal je dat vandaan? En waar haal je vandaan dat je dat keer 1024 moet doen om het aantal gigabits uit te rekenen? gigabyte en megabyte kan je vergelijken met kilometers en meters: 1000 meter = 1 kilometer. En omdat computers makkelijk doen met 2^10 moet je 1024 gebruiken.

Je screenshots zeggen trouwens hetzelfde als wat ik beschreef: je hebt 16 Gigabyte geheugen geinstalleerd (en dus goed herkend door windows), waarvan op dit moment 7,45GByte niet gebruikt wordt. Dus google je niet suf: windows werkt gewoon met de 16GB die in je PC zit.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
MBV schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 22:57:
Er is een belangrijk verschil tussen bits en bytes: 1 byte is 8 bits. In het scherm wat ik net beschreef (taakbeheer-prestaties) zie ik nergens psych RAMfile staan, waar haal je dat vandaan? En waar haal je vandaan dat je dat keer 1024 moet doen om het aantal gigabits uit te rekenen? gigabyte en megabyte kan je vergelijken met kilometers en meters: 1000 meter = 1 kilometer. En omdat computers makkelijk doen met 2^10 moet je 1024 gebruiken.

Je screenshots zeggen trouwens hetzelfde als wat ik beschreef: je hebt 16 Gigabyte geheugen geinstalleerd (en dus goed herkend door windows), waarvan op dit moment 7,45GByte niet gebruikt wordt. Dus google je niet suf: windows werkt gewoon met de 16GB die in je PC zit.
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/cdjz1qzthxy.png
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/69r9jydzhrm.png
Boven zie dat ik maar 8Gbyte heb in RAM en niet de 16 die is geinstaleerd!
En dat je virtueel geheugen minimaal 1,5 van je totale ram moet zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door digidokter.net op 06-06-2015 23:05 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:17

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Loop allereerst even je geheugenbankjes na. Misschien zit er wel eentje niet helemaal lekker. Eventjes allemaal eruit en opnieuw erin. Als het probleem dan nog bestaat even kijken of er misschien iets mis is met bijvoorbeeld een bepaald bankje, of een bepaald slot. Dat doet je door eerst afzonderlijk de bankjes te testen, als die het doen test je ieder slot.

Als je er dan nog last van hebt ga je even de opties in je BIOS na om te kijken of er wellicht opties zijn die hier mee te maken kunnen hebben. Kijk dan direct of er wellicht een update voor het BIOS is, dat zou het ook nog op kunnen lossen.

Om een softwarematige fout uit te sluiten kun je ook nog Ubuntu draaien vanaf een USB stick om te zien of het met Windows te maken heeft.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Patriot schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:20:
Om een softwarematige fout uit te sluiten kun je ook nog Ubuntu draaien vanaf een USB stick om te zien of het met Windows te maken heeft.
Ik draai ubuntu live cd en heb max geheugen dus ligt echt aan win7!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:47

Wimmel

Hello

start>run>msconfig
tabblad boot>advanced options

Staat maximimum memory aangevinkt?

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

paranoia68 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:24:
[...]

Ik draai ubuntu live cd en heb max geheugen dus ligt echt aan win7!
Is het ook daadwerkelijk te gebruiken? Ook Windows geeft aan al het geheugen te 'zien', ook al is het niet mogelijk om het allemaal te gebruiken. De suggestie van Wimmel hierboven zou ik ook even nagaan, zou in ieder geval een makkelijke fix zijn.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Patriot schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:35:
[...]

Is het ook daadwerkelijk te gebruiken? Ook Windows geeft aan al het geheugen te 'zien', ook al is het niet mogelijk om het allemaal te gebruiken. De suggestie van Wimmel hierboven zou ik ook even nagaan, zou in ieder geval een makkelijke fix zijn.
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/mfm4011ek/RAM_UBUNTU.jpg
screenshot ubuntu!! Wel maximum :)

[ Voor 4% gewijzigd door digidokter.net op 06-06-2015 23:45 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ja, dat hij het laat zien geloof ik, maar als er een probleem is wat door Windows wel wordt herkend maar wat Ubuntu niet ziet kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je in Ubuntu alsnog problemen gaat krijgen op het moment dat je de 'missende' 8 GB aan gaat spreken.

Verder gewoon even controleren (en terugkoppelen) of je niet per ongeluk eens een maximale hoeveelheid geheugen hebt ingesteld in Windows.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Patriot schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:48:
Ja, dat hij het laat zien geloof ik, maar als er een probleem is wat door Windows wel wordt herkend maar wat Ubuntu niet ziet kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je in Ubuntu alsnog problemen gaat krijgen op het moment dat je de 'missende' 8 GB aan gaat spreken.

Verder gewoon even controleren (en terugkoppelen) of je niet per ongeluk eens een maximale hoeveelheid geheugen hebt ingesteld in Windows.
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/rfkjc50364h.png
vinkje was aan maar waarde is 0?! 8)7

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Da's sowieso al gek. Even uitvinken en kijken wat hij dan doet.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:47

Wimmel

Hello

Er staan meer vinkjes aan die uit horen. Zet bij algemeen de standaard opstarten eens aan

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Patriot schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:54:
Da's sowieso al gek. Even uitvinken en kijken wat hij dan doet.
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/wiwyswb9qvu.png
gelukt! ik had dit al twee keer gedaan toen kreeg ik blauw errorscherm nu doet hij het raar?! 8)7
Bedankt jongens mag slotjje op! _/-\o_

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Misschien toch handig wat Memtest86 testjes te draaien vannacht ;)

Fixing things to the breaking point...

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
RGAT schreef op zondag 07 juni 2015 @ 00:03:
Misschien toch handig wat Memtest86 testjes te draaien vannacht ;)
Heb het op al mijn compters gedraaid en geen errors! :)
Bedankt voor tip! _/-\o_

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Typisch, ik zat ff te denken aan je videokaarten. Als je 2 kaarten erin hebt met 4GB erop zou dat een limiting factor kunnen zijn. Maar je bent er al uit dus :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

paranoia68 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:59:
[...]

Heb het op al mijn compters gedraaid en geen errors! :)
Bedankt voor tip! _/-\o_
Hoe lang heb je memtest gedraaid? 1 test succesvol afgerond betekend niet dat de modules goed zijn ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Raven schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:43:
[...]

Hoe lang heb je memtest gedraaid? 1 test succesvol afgerond betekend niet dat de modules goed zijn ;)
Heb de cd erin en laten lopen...moet in in instellingen meerdere loops maken? Zo ja hoeveel?
ls je 2 kaarten erin hebt met 4GB erop zou dat een limiting factor kunnen zijn.
Ja mijn videokaart is 3 gbyte dus 16 + 3 moet zijn 19Gbyte maar dat geeft ie niet aan in monitor?! waar kan ik dat zien? OKE dankje

In memtest heb ik all mem geselcteerd en all cpu maar weet niet waar ik aantal pass kan instellen?

[ Voor 34% gewijzigd door digidokter.net op 07-06-2015 19:56 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Omdat een het werkgeheugen van de videokaart alleen gebruikt word door een videokaart. Windows of een ander os kan niet gebruik maken van dit geheugen omdat dit niet aanspreekbaar is. Uiteraard wel voor de videokaart.

Johann Sebastian Bach

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

paranoia68 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:49:
[...]

Heb de cd erin en laten lopen...moet in in instellingen meerdere loops maken? Zo ja hoeveel?
Als Memtest86+ eenmaal gestart is blijft ie zonder user-input lopen, geloof dat ie pas bij pass nr 10 stopt. Maar het is alweer een paar jaar terug sinds ik voor het laatst Memtest86+ heb gebruikt, meestal laat ik 'm de hele nacht doorlopen.

Gezien de huidige hoeveelheden RAM in pc's kan het verstandig zijn die wat langer te laten lopen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Gewoon een nachtje laten draaien, een uurtje of 12 - 14 sluit meestal wel uit of je geheugenproblemen hebt of niet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
ja het klopt nu vond het al raar dat windows 7 bijna 4 gb gebruikt.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
sry double post

[ Voor 90% gewijzigd door rjmno1 op 07-06-2015 22:34 ]

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
D4NG3R schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:59:
Gewoon een nachtje laten draaien, een uurtje of 12 - 14 sluit meestal wel uit of je geheugenproblemen hebt of niet.
Hij draait nu 16 uur en 4 pass en 6 iterations op adresmoide 64 bit met CPU's started_found=4 en CPU active 1 mem is 16G 16336Mb/s op intel core i5-4440 @ 3.10Ghz! Ik laat heb nog 15 uurdraaien tot 10 pass :) geen error tot nu toe... _/-\o_

edit:
Ik heb hem 32 uur gedraaid en geen fouten :) ik ben gelukkig! Dank allen voor feedback! _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door digidokter.net op 10-06-2015 11:06 ]

Pagina: 1