Lichte tearing, ook na V-Sync aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 15:15
Zoals de titel luidt, heb ik last van lichte tearing, ook nu V-Sync aanstaat. Heeft iemand nog ideeën om het op te lossen?

V-Sync met max fps, of alleen max fps werkt ook niet optimaal.

En zit er nog eventueel verschil in alleen V-Sync of alleen max fps aan? Welk is beter en waarom?

[ Voor 3% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 06-06-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met vsync zou je helemaal geen tearing moeten zien. Als dit toch gebeurt dan heb je misschien bij de driver instellingen vsync geforceerd uit staan.

Heb je dit probleem bij alle games, of alleen bij 1 game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Zr40 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 16:31:
Met vsync zou je helemaal geen tearing moeten zien. Als dit toch gebeurt dan heb je misschien bij de driver instellingen vsync geforceerd uit staan.

Heb je dit probleem bij alle games, of alleen bij 1 game?
Daar heb ik het op dit moment geforceerd AAN staan. Dit geldt ook voor de drievoudige buffering. Bij bijvoorbeeld Projecr Cars heb ik nergens last. Bij Battlefield Hardline heb ik last van enige input lag. Bij FIFA15 heb ik last van een stottertje elke 2 seconden. Alsof de gpu meer dan 60 fps wilt draaien, waarop de instelling daarop zegt: "hee, stop daar eens mee! Niet meer dan 60fps".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 01-10 21:11
Ja, met vsync aan zou je geen tearing moeten kunnen hebben.

Misschien dimt je monitor je backlight met pwm (knippert op hoge frequentie), als dat tijdens een refresh gebeurt zou je ook een tear kunnen zien. Zet je scherm eens op 100% brightness bij wijze van test.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gaat het nou om een stottering of om tearing? Stotteren is een onregelmatige korte pauze tussen twee frames, en kan veel verschillende oorzaken hebben. Tearing is het tijdens de vertical refresh overschakelen op de volgende frame (voorbeeld) en komt niet voor als vsync daadwerkelijk aan staat.
DeVliegendeNLer schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:13:
[...]
Alsof de gpu meer dan 60 fps wilt draaien, waarop de instelling daarop zegt: "hee, stop daar eens mee! Niet meer dan 60fps".
De gpu wil uit zichzelf helemaal niets, hij wordt door de driver aangestuurd. Als je vsync aanzet, dan geef je kort gezegd de driver de instructie om te wachten met de volgende frame totdat de huidige naar je monitor gestuurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
haarbal schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:19:
Ja, met vsync aan zou je geen tearing moeten kunnen hebben.

Misschien dimt je monitor je backlight met pwm (knippert op hoge frequentie), als dat tijdens een refresh gebeurt zou je ook een tear kunnen zien. Zet je scherm eens op 100% brightness bij wijze van test.
Zr40 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:24:
Gaat het nou om een stottering of om tearing? Stotteren is een onregelmatige korte pauze tussen twee frames, en kan veel verschillende oorzaken hebben. Tearing is het tijdens de vertical refresh overschakelen op de volgende frame (voorbeeld) en komt niet voor als vsync daadwerkelijk aan staat.
Bij Battlefield en Project Cars had ik last van tearing. Dit is bij beiden niet meer het geval. Wel heb ik bij Battlefield last van input lag. Ik heb gehoord dat dat ook komt door V-Sync en dat dat voorkomen kan worden met drievoudige buffering. Dit heb ik ook (geforceerd) aanstaat en het lijkt tot voor alsnog niet de input lag op te lossen. Bij FIFA lijkt het meer stotteren dan tearing.

En als ik geforceerd V-Sync aan heb gezet dan maakt het zeker geen verschil of ik in game V-Sync aan of uit het staan is het niet?

[ Voor 76% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 07-06-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 01-10 21:11
Doet triple buffering het in battlefield wel? als het werkt zou je fps boven de scherm hz moeten kunnen komen.

Een andere manier om triple buffering te hebben is borderless window ipv fullscreen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
haarbal schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:20:
Doet triple buffering het in battlefield wel? als het werkt zou je fps boven de scherm hz moeten kunnen komen.

Een andere manier om triple buffering te hebben is borderless window ipv fullscreen.
Als ik alleen Triple buffering aan heb en V-Sync uit, of als ik allebei aan heb?

EDIT: Het lijkt dat wanneer mijn fps zakken naar de 45/50 (nu heb ik triple buffering met V-Sync aan) dat ik dan last krijg van input/mouse lag. Weet niet of dat mogelijk is als je V-Sync aan hebt en je zakt onder de 59fps dat je dan input lag krijgt?

EDIT2: Ik heb nu V-Sync, Triple buffering, max fps op 58 (weet niet of er (veel) verschil zit tussen 58 en 60) en Pre-Rendered frames op "1". Dit lijkt aardig goed te werken. :) Iemand nog een paar tips/suggesties?

[ Voor 38% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 08-06-2015 15:28 ]

Pagina: 1