Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:39:
[...]

Dat hele LGBTQI+ gebeuren zal me werkelijk een worst zijn, maar ik stoor mij er niet aan.
Mijn interesseert dat dus wel. Ik vind het juist goed dat er meer aandacht besteed wordt aan mensen die niet in een maatschappelijk geaccepteerd hokje passen, maar wel gewoon onderdeel zijn van de samenleving. Dat moet gewoon goed afgespiegeld worden, want erkenning van identiteit is gewoon belangrijk; iets wat mensen die niet in de LGBTQI+ community vallen niet echt last van hebben omdat zij hun hele leven lang al het privilege hebben om in het maatschappelijk geaccepteerde stramien vallen. Je moet dit soort minderheden wel wat meer "voorrang" geven, anders kan het niet veranderen.
Maar het is al een positief teken dat je je er in ieder geval niet aan stoort ;) Begrip, empathie en acceptatie volgen later wel ;)
Ik ben zelf eigenlijk niet echt zo van het zo dik erbovenop uitbeelden in orgie-achtige taferelen. Ja, het laat wel goed de hechte band zien, maar voor mij hoeft het niet altijd op deze manier, maar ik stoor me er niet aan :)

Ik vond het ook wel een goeie afsluiter. Het ging wel vrij rap allemaal en je moet er goed bijblijven, maar het lijkt voor iedereen wel goed af te lopen. Wolfgang en Rajan zien het wel zitten geloof ik ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32
Ik vond de belichting van het transgender aspect niet volledig geslaagd. Het was een grote verhaallijn in seizoen 1 maar daarna was het quasi weggevallen om dan in de finale weer te laten opduiken. Mss was seizoen 3 de terugkeer van die verhaallijn maar dat zullen we nooit weten.

Een spacecake lost nu niet meteen alle problemen op waarmee ze te kampen hebben. Dat kunnen we in verschillende docu's duidelijk zien en meestal loopt het niet zo goed af omdat de omgeving idd niet goed reageert.

De finale is vooral een positieve boost voor alle mensen die na struggles toch de aanvaarding hebben gevonden of er nooit last van gehad hebben. Een handleiding is het zeker en vast niet. Mss is het wel een springplank om het in andere series te incorporeren.

De Vlaamse versie van GTST die "Thuis" heet heeft een transgender personage gespeeld door een... vrouw. Waren daar talloze artikels over van aanvaarding en verbreding in populistische series, maar denk dat sommige transgenders het wel een slap in the face zullen vinden dat ze zelf niet geschikt zijn om het rolletje te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Deathchant Misschien moet ik me iets duidelijker verwoorden. LGBTQI+ interesseeert mij niet, omdat het mijn mening niet verandert of het een goede serie is of niet. Het idee achter de serie en de uitverking van het plot zijn veel belangrijker. Een seks scene tussen twee mannen doet voor mij helemaal niets, maar stoort mij ook niet omdat het in de serie past.

Gedwongen diversiteit heb ik een broertje dood aan, dan krijg je fantastic 4 tafrelen, waar Johnny Storm opeens zwart is omdat Hollywood meer divers moet zijn, terwijl dit personage al decenia blank is. Als je dan diversiteit wil, doe het dan zoals Black Lightning, als comic nooit geweldig geweest, maar wat een serie!

Of zoals in de jaren 90 babylon 5: Twee mannen reizen undercover naar Mars, hun cover: ze zijn een getrouwd stel. Dit zonder er een hele heisa van te maken, letterlijk 1 zin in het script en verder niets. Waarom ook, er is niets bijzonders aan. (Alhoewel voor Amerikanen in de jaren 90 wellicht wel)
algalid schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:50:
De Vlaamse versie van GTST die "Thuis" heet heeft een transgender personage gespeeld door een... vrouw. Waren daar talloze artikels over van aanvaarding en verbreding in populistische series, maar denk dat sommige transgenders het wel een slap in the face zullen vinden dat ze zelf niet geschikt zijn om het rolletje te spelen.
Dit dus, doe het dan niet...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik vond juist die diversiteit zo geweldig. Het werd ook echt over de hele wereld gefilmd, met lokale acteurs uit alle landen waar de serie speelde. Inderdaad wel wat overdreven om in een cast van ongeveer een dozijn mensen twee homo's, twee lesbies waarvan één trans, en een poly-relatie die ook nog eens deels "interracial" is te hebben. Ten minste... Aan de ene kant. Aan de andere kant ligt het er maar net aan wie je vriendenkring is. Mijn vriendenkring barst van de LHBTQIA+++ mensen, poly-relaties en "interracial" relaties, maar dat zal voor verreweg de meeste mensen niet opgaan, denk ik. :D

Anyway, het punt dat deze serie vooral maakt, is dat een LHBTetc karakter ook daadwerkelijk gespeeld wordt door iemand die dat is, en dat een Nigeriaan of een Mexicaan of een Indische of een Koreaan ook daadwerkelijk gespeeld wordt door mensen die daar vandaan komen. Dat schort er nogal aan in Hollywood, omdat ze daar vooral "grote namen" op de aftiteling willen hebben en dan de diversiteit er nogal eens bij inschiet. Neem bijvoorbeeld een film over Egyptische goden waarbij bijna alle acteurs wit zijn, om er maar eens een te noemen. Juist dat maakte deze serie ook zo vernieuwend en verfrissend. Elke serie zou zo moeten zijn. Helaas zijn ze dat niet. En dan wordt iets wat heel normaal zou moeten zijn opeens heel bijzonder...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:53:

Gedwongen diversiteit heb ik een broertje dood aan, dan krijg je fantastic 4 tafrelen, waar Johnny Storm opeens zwart is omdat Hollywood meer divers moet zijn, terwijl dit personage al decenia blank is. Als je dan diversiteit wil, doe het dan zoals Black Lightning, als comic nooit geweldig geweest, maar wat een serie!
Wat ik al zei, soms moet je idd gewoon wat vaker "voorrang" geven voor, in dit specifieke geval, een zwart personage.
Kijk, dat er vroeger allerlei superhero's/comics zo geschreven waren met blank als superieur "ras" om het maar zo te zeggen, daar kunnen we niks meer aan doen want dat kan niet ongedaan worden. Dat was toen. Nu erkennen we dat white/male/sis niet meer de standaard is die overal afgebeeld wordt, omdat de wereld nou eenmaal veel meer mensen heeft die zich niet kunnen identificeren aan dit beeld en dat nu ook (terecht) laten merken. Dus dan zul je idd de guts moeten hebben om idd zulke verhaallijnen van vroeger af te spiegelen met de identiteiten van nu. Het is nou eenmaal niet anders.

En daarnaast, ookal is zo'n superhero al sinds de jaren 60 een blank persoon, wat zou de reden zijn om je te storen als zo iemand door een zwart personage gespeeld wordt? Verandert dat het karakter of de status van een superheld? Is het superheldimago van deze persoon dan ineens een stuk minder?

Black Lightning nooit gezien, maar wel frappant dat de kleur of het ras van een superhero in de naam wordt gezet ;) Zou me wat zijn: White Captain America ;)
Mx. Alba schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:06:
Anyway, het punt dat deze serie vooral maakt, is dat een LHBTetc karakter ook daadwerkelijk gespeeld wordt door iemand die dat is, en dat een Nigeriaan of een Mexicaan of een Indische of een Koreaan ook daadwerkelijk gespeeld wordt door mensen die daar vandaan komen. Dat schort er nogal aan in Hollywood, omdat ze daar vooral "grote namen" op de aftiteling willen hebben en dan de diversiteit er nogal eens bij inschiet. Neem bijvoorbeeld een film over Egyptische goden waarbij bijna alle acteurs wit zijn, om er maar eens een te noemen. Juist dat maakte deze serie ook zo vernieuwend en verfrissend. Elke serie zou zo moeten zijn. Helaas zijn ze dat niet. En dan wordt iets wat heel normaal zou moeten zijn opeens heel bijzonder...
Volledig met je post eens. Maar ja then again...ze spreken wel allemaal engels met elkaar. Wolfgang en zijn buddy spreken ook onderling engels en niet Duits, Sun en haar vriendje spreken onderling ook engels, niet Koreaans.
En Tuppence Middleton is gewoon een Britse, geen IJslandse ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 18-06-2018 15:09 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Deathchant schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:07:
Volledig met je post eens. Maar ja then again...ze spreken wel allemaal engels met elkaar. Wolfgang en zijn buddy spreken ook onderling engels en niet Duits, Sun en haar vriendje spreken onderling ook engels, niet Koreaans.
Ja maar dat is natuurlijk omdat het een Engelstalige serie is. Voor de kijker thuis wordt het dus in het Engels gedaan terwijl ze in realiteit een andere taal spreken. Dat zie je eigenlijk bijna altijd, ook in Star Trek (al dat Klingon enzo wordt namelijk wel gesproken, maar je "hoort" het als Engels vanwege de universal translator ;) ) maar ook bijvoorbeeld in Game of Thrones. Want denk je echt dat ze in Westeros Engels spreken? Natuurlijk niet, dat is één of andere Westerosi taal die totaal niet op Engels lijkt... Maar toch spreken ze allemaal Engels zodat we het allemaal kunnen verstaan als we ernaar kijken. Daar val ik dus niet zo over.
En Tuppence Middleton is gewoon een Britse, geen IJslandse ;)
Hmmmm... Dan hebben ze dus toch één steekje laten vallen. Jammer. Maar één steekje laten vallen is altijd nog beter dan er 99 laten vallen. ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
En daarnaast, ookal is zo'n superhero al sinds de jaren 60 een blank persoon, wat zou de reden zijn om je te storen als zo iemand door een zwart personage gespeeld wordt? Verandert dat het karakter of de status van een superheld? Is het superheldimago van deze persoon dan ineens een stuk minder?

Black Lightning nooit gezien, maar wel frappant dat de kleur of het ras van een superhero in de naam wordt gezet ;) Zou me wat zijn: White Captain America ;)
Minder nee, maar het is niet wat ik 20 jaar las. Wat Brian Michael Bendis heeft gedaan met Spiderman (Miles Morales) is een veel betere manier. Nu nog een Ms. (niet Captain) Marvel film. Ik snap volledig dat ze voor Captain Marvel niet voor Monica Rambeau hebben gekozen. Meest ongeinspireerde versie van Cpt. Marvel ooit.

Overigens is de naam Black Lightning het resultaat van DC die een zwarte superheld wilden in navolging van Black Panther en Luke Cage. Luke Cage is overigens van dezelfde hand als Black Lightning. Als je echt tenenkrommen wil, zoek dan op Black Bomber, het eerste idee voor een zwarte DC 'held' |:(

Black in de naam is een historisch restant, daar moet je ook niet aan rommelen. Als je Netflix hebt kan ik je de serie ten zeerste aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:15:
Black in de naam is een historisch restant, daar moet je ook niet aan rommelen. Als je Netflix hebt kan ik je de serie ten zeerste aanbevelen.
Zwarte Piet is ook een historisch restant, maar dat wilt niet zeggen dat het maar moet zo moet blijven als het nu een kwetsende/racistische boodschap uitdraagt. Dus daar moet je zeker wel aan rommelen, anders wordt het niet beter.

Overigens ik heb geen netflix, maar wel een VPN ;) Ik zal er eens naar op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deathchant schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:30:
[...]

Zwarte Piet is ook een historisch restant, maar dat wilt niet zeggen dat het maar moet zo moet blijven als het nu een kwetsende/racistische boodschap uitdraagt. Dus daar moet je zeker wel aan rommelen, anders wordt het niet beter.

Overigens ik heb geen netflix, maar wel een VPN ;) Ik zal er eens naar op zoek gaan.
Ugh, de zwarte pieten discussie. Ik stond volledig achter het innitiatief van de roetveeg pieten.
Als kind werd mij decennia terug namelijk al vertelt dat hij zwart was van het roet, de traditie was al aan het veranderen, mooie discussie om het visuele op het verhaal aan te laten sluiten.

Maar helaas is dat dan voor sommigen toch weer niet genoeg en kregen we de stroopwafel pieten. Toen raakte die hele anti zwarte pieten beweging mijn steun dus kwijt.

Er is geen reden om de naam Black Lightning te veranderen, alhoewel er in de VS vast voorstanders voor African-American Lightning te vinden zijn 8)7 The man is namelijk zwart en het is geen karikatuur maar een held.

Ik ben vaak genoeg in de VS geweest en als iets duidelijk maakt dat ze daar een racisme probleem hebben is het wel het feit dat bij alles eindeloos discussie over ras gevoerd wordt. Samual L Jackson werd aangkondigd bij een talkshow als: "African-American actor Samual L Jackson" ... waarom? Om te beginnen was het TV, zelfs als je de man niet kent kan je zien wat zijn huidskleur is. Of niet, maar hoeveel blinde mensen interesseren zich voor huidskleur? Het ging over zijn nieuwe film, dus inhoudelijk deed dat feit er ook al niet toe. En zo gaat het daar met alles, tot in het ziekelijke. Ik hoop dat we dat dwangmatige zogenaamd politiek correcte gedrag hier in Nederland achterwege kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hij heet toch Black Lightning vanwege zijn zwarte pakje? O-)

Net zoals de Black Knight...

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 18-06-2018 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:42:
[...]
Maar helaas is dat dan voor sommigen toch weer niet genoeg en kregen we de stroopwafel pieten. Toen raakte die hele anti zwarte pieten beweging mijn steun dus kwijt.

Ik hoop dat we dat dwangmatige zogenaamd politiek correcte gedrag hier in Nederland achterwege kunnen houden.
Jammer dat je het ook zo ziet als "dwangmatige politiek correctheid" in plaats van dat we dat stapje nou eenmaal moeten maken om te blijven bijschaven zodat het voor iedereen beter wordt. Het is niet aan ons om te beslissen of iets goed genoeg is voor iemand anders, want wij hebben gewoon nooit in zulke minderheidsposities gezeten en altijd het privilege gehad om niet op zo'n argwanende manier bekeken te worden.

Maar goed, ik besef dat ik zelf begonnen ben met de discussie aan te zwengelen door mijn ideeen te ventileren, maar denk dat ik nu wel even eruit ga stappen, want het gaat nu niet meer echt over Sense8, maar over een politieke zij-discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:40
[...]

Sun en haar vriendje spreken onderling ook engels, niet Koreaans.
Dat Engels van 'Sun' was trouwens wel erg beroerd. Vraag me af of ze enig idee had wat de betekenis was van de zinnen die ze uitsprak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32
Brammos85 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:43:
Dat Engels van 'Sun' was trouwens wel erg beroerd. Vraag me af of ze enig idee had wat de betekenis was van de zinnen die ze uitsprak :+
Ik denk dat het de bedoeling was om altijd de eigen taal te spreken in seizoen 1 maar da's wat verlaten in seizoen 2. Er werd een hele uitleg gegeven hoe ze elkaars taal konden verstaan maar da's gedumpt. Ik vond dat stukje wereldse authenticiteit wel iets hebben.

Ik vond Amanita wel interessanter dan Nomi maar de laatste had een belangrijkere rol, dat vond ik wel jammer. Een interessante "nerd role" is wel moeilijk in beeld te brengen itt actie-personages zoals Sun.
Pagina: 1 2 Laatste