Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[HTPC] Beste OS om "Smart-TV" te maken van TV en pc

Pagina: 1
Acties:

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 20:42
Binnenkort krijg ik op mijn slaapkamer een tv, welke waarschijnlijk niet zal beschikken over smartfunctionaliteit (wordt een tweedehandsje vanwege beperkt budget).

Nu heb ik nog een leuk PC'tje staan op basis van een C2D E6850 (of iets wat daarop lijkt) en dacht van, laat ik daar nou eens een HTPC'tje van maken die goed dienst kan doen als het "smart" gedeelte van een tv.

Mijn vraag is nu: welk OS kan ik hiervoor het beste gebruiken? Liefst om op een USB stick te installeren, aangezien ik dan niet continu een complete hdd nodig heb om alles vanaf te doen, en die dus ook niet de hele tijd hoeft te draaien. Het gaat me niet zozeer om het stukje live-tv kijken, hiervoor heb ik een mooie digitale ontvanger van de KPN.

Kleine edit: als het niet op een USB werkt, dan kan ik eventueel ook een zeer stille 2,5 inch schijf gebruiken hiervoor. Wat zou beter zijn qua performance?

[ Voor 9% gewijzigd door computer1_up op 06-06-2015 16:50 ]

Did you try turning it off and on again?

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Wellicht is OpenELEC is voor je: Linux + Kodi Media Center

http://openelec.tv/

• computer1_up
Zat ik inderdaad al naar te kijken, maar ik weet niet echt of het doet wat ik wil. Misschien moet ik iets duidelijker zijn: het gaat vooral om een easy to use OS waar ik wat mee kan internetten, soms even een klein spelletje spelen, en wat anime kijken (ook via internet).

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:58
En een chromecast? Stuk energiezuiniger en erg makkelijk.

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-11 10:34

Michelli

LL.M

Paultje3181 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:17:
En een chromecast? Stuk energiezuiniger en erg makkelijk.
Een andere optie is eventueel een Android TV apparaat, zoals de Nexus Player. Volgens mij kon je daar zelfs Kodi op installeren indien nodig.

Als het echt gaat om een OS, vind ik zelf nog steeds Kodi/OpenELEC fijn, maar die zijn inderdaad minder geschikt voor bijvoorbeeld internetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Michelli op 07-06-2015 16:27 ]

• computer1_up
Het gaat niet erom dat het zuinig hoeft te zijn, betaal vooorlopig nog geen eigen stroom als 16 jarige thuis :P

Het gaat vooral om budget, heb net al mijn geld al uitgegeven aan de tv en voordat ik weer een fatsoenlijk bedrag bij elkaar hebt is weer een halve eeuw om.

Kortom, ik zal het moeten doen met de hardware die ik heb.

Kan ik Android TV niet gewoon downloaden en op mijn pc installeren oid?

[ Voor 10% gewijzigd door computer1_up op 07-06-2015 17:34 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kodi en openelec zijn beide gratis.
Ik ga ervan uit dat je op die oude pc al Windows hebt staan?
In dat geval kan je prima Kodi gebruiken met alle toeters en bellen, fijn internetten en spelletjes spelen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• computer1_up
Klinkt goed, ik ga eens een demotje kijken.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:57
Ik zou dat PC'tje naar de eeuwige jachtvelden sturen en een Raspberry van een paar tientjes pakken en daarop OPEN-ELEC zetten. Als je TV HDMI besturing ondersteund kan je gewoon de afstandsbediening van je TV gebruiken en ook gewoon de sleeptimerfuncties van je TV gebruiken etc zonder dat je een PC'tje apart moet gaan aan- of uit zetten.

• computer1_up
Het kost me niks, en ik heb krachtigere hardware dan een Pi, waar ik ook gewoon OpenELEC op kan zetten.
In een vorige post heb ik immers aangegeven dat ik niks kan uitgeven op het moment.

Aan en uitzetten is me allemaal helemaal geen probleem.

Toch bedankt voor je reactie.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 11:43

seninha

god's right foot

Als je ook nog wilt internetten is het beste om je PC te behouden met Windows er op. Openelec er op, en deze standaard op laten starten.

Daarna kun je via Openelec zelf je browser openen.Klaar

iRacing Profile Flickr

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
PC verkopen voor € 100,-, en een goedkope android of windows-stick op de kop tikken.

Dan houd je nog geld over voor een slot op je slaapkamerdeur. Wel zo handig als je 's avonds "op internet aan het surfen bent".

• computer1_up
Nogmaals, verkopen ga ik niet doen, aangezien ik dan altijd met een minder snelle / goed werkende oplossing zit dan met mijn pc.

Slot voor op de kamerdeur is niet nodig, pa en ma komen letterlijk NOOIT binnen zonder kloppen, en verder ga ik er niet op in :P

Ik heb nu Windows 8.1 erop draaien (heb een licentie gejat van mn gewone desktop, staat nu mooi 7 op die ik nog had liggen) met Kodi, en tot nu toe werkt het nog best goed, met nog voldoende ruimte om wat uit te breiden.

Het is nou juist het leuke eraan om wat te tweaken aan dit soort dingen (we zitten hier immers op Tweakers) en denk ik dus dat een kant en klare Android of Windows stick niet is wat ik wil, sterker nog, heb een tijdje met eentje gewerkt die ik geleend had van een kennis op de TV onder, en wat werkte dat slecht, no thank you.

Ik wil ook niet negatief klinken over alles wat jullie schrijven en bedank iedereen voor het meedenken. Ik denk dat ik nu wel een oplossing gevonden heb, als dat uiteindelijk anders blijkt kom ik wel weer hier terug.

Pagina: 1