Hallo allemaal,
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het moment ben ik me een beetje aan het oriënteren in de wondere wereld van de NAS:P.
Ik wil graag een NAS want mijn harde schijven zijn nu vol en het lijkt me erg handig als ik niet telkens de PC aan hoef te zetten.
Het liefst stel ik zelf een systeem samen waar ik dan xpenology of FreeNAS op draai.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen exacte prijs voor het systeem, exclusief hardeschijven zo rond de 300 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn desktop zit op dit moment een SSD van 90GB deze wil ik in de NAS zetten en dan een nieuwe grotere SSD voor mijn desktop. De SSD is 3.5 inch trouwens.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik sta overal voor open.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet zoveel uit hij komt eerst in de inbouwkast te staan, maar de behuizing moet wel goed ogen aangezien ik binnen 1 a 2 jaar het huis uit wil en hij dan misschien wel in het zicht komt te staan.
Het geluidsniveau en energieverbruiker wil ik zo laag mogelijk houden.
Het liefst heb ik een passief gekoeld CPU en verder geen fans.
Als er in de behuizing wel fans zitten zal ik deze waarschijnlijk niet aansluiten .
Het aantal schijven dat ik wil gebruiken weet ik nog niet precies.
Ik wil beginnen met:
Ga je overklokken?
Nope
Ik heb alvast een opzetje gemaakt:
De behuizing ben ik nog niet echt over uit Lian Li heeft een aantal mooie. Mochten jullie nog mooi behuizingen kennen dan hoor ik het graag. Dit moederboerd heeft 4 sata aansluitingen als ik meer als 4 schijven ga plaatsen dan zal ik een PCIe naar sata kaartje nodig hebben ben ik bang. Wat is jullie ervaring met deze extenders onder xpenology en FreeNAS?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het moment ben ik me een beetje aan het oriënteren in de wondere wereld van de NAS:P.
Ik wil graag een NAS want mijn harde schijven zijn nu vol en het lijkt me erg handig als ik niet telkens de PC aan hoef te zetten.
Het liefst stel ik zelf een systeem samen waar ik dan xpenology of FreeNAS op draai.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen exacte prijs voor het systeem, exclusief hardeschijven zo rond de 300 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn desktop zit op dit moment een SSD van 90GB deze wil ik in de NAS zetten en dan een nieuwe grotere SSD voor mijn desktop. De SSD is 3.5 inch trouwens.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Behuizing
- Voeding
- Moederbord + processor, mag een onboard CPU zijn.
- RAM
- Hardeschijven
Ik sta overal voor open.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet zoveel uit hij komt eerst in de inbouwkast te staan, maar de behuizing moet wel goed ogen aangezien ik binnen 1 a 2 jaar het huis uit wil en hij dan misschien wel in het zicht komt te staan.
Het geluidsniveau en energieverbruiker wil ik zo laag mogelijk houden.
Het liefst heb ik een passief gekoeld CPU en verder geen fans.
Als er in de behuizing wel fans zitten zal ik deze waarschijnlijk niet aansluiten .
Het aantal schijven dat ik wil gebruiken weet ik nog niet precies.
Ik wil beginnen met:
- SSD voor het OS
- 2 schijven in RAID 1 voor belangrijke data.
- 1 schijf voor alle andere "rotzooi"
Ga je overklokken?
Nope
Ik heb alvast een opzetje gemaakt:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | ASRock Q1900-ITX | € 79,90 | € 79,90 |
| 3 | WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB | € 92,95 | € 278,85 |
| 1 | Lian Li PC-Q25B | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Lian Li PC-Q28 Zwart | € 105,62 | € 105,62 |
| 1 | Lian Li PC-Q35 Zwart | € 118,86 | € 118,86 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR16LS11/4 | € 28,38 | € 28,38 |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 300W | € 40,95 | € 40,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 777,46 | |
De behuizing ben ik nog niet echt over uit Lian Li heeft een aantal mooie. Mochten jullie nog mooi behuizingen kennen dan hoor ik het graag. Dit moederboerd heeft 4 sata aansluitingen als ik meer als 4 schijven ga plaatsen dan zal ik een PCIe naar sata kaartje nodig hebben ben ik bang. Wat is jullie ervaring met deze extenders onder xpenology en FreeNAS?