Advies samenstellen DIY NAS

Pagina: 1
Acties:

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:18
Hallo allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het moment ben ik me een beetje aan het oriënteren in de wondere wereld van de NAS:P.
Ik wil graag een NAS want mijn harde schijven zijn nu vol en het lijkt me erg handig als ik niet telkens de PC aan hoef te zetten.
Het liefst stel ik zelf een systeem samen waar ik dan xpenology of FreeNAS op draai.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen exacte prijs voor het systeem, exclusief hardeschijven zo rond de 300 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn desktop zit op dit moment een SSD van 90GB deze wil ik in de NAS zetten en dan een nieuwe grotere SSD voor mijn desktop. De SSD is 3.5 inch trouwens.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Behuizing
  • Voeding
  • Moederbord + processor, mag een onboard CPU zijn.
  • RAM
  • Hardeschijven
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet zoveel uit hij komt eerst in de inbouwkast te staan, maar de behuizing moet wel goed ogen aangezien ik binnen 1 a 2 jaar het huis uit wil en hij dan misschien wel in het zicht komt te staan.
Het geluidsniveau en energieverbruiker wil ik zo laag mogelijk houden.
Het liefst heb ik een passief gekoeld CPU en verder geen fans.
Als er in de behuizing wel fans zitten zal ik deze waarschijnlijk niet aansluiten .

Het aantal schijven dat ik wil gebruiken weet ik nog niet precies.
Ik wil beginnen met:
  • SSD voor het OS
  • 2 schijven in RAID 1 voor belangrijke data.
  • 1 schijf voor alle andere "rotzooi" 8)
Waarschijnlijk zet ik er later wel meer schijven in dus laten we het houden op minimaal 6 3.5 inch bays.

Ga je overklokken?
Nope

Ik heb alvast een opzetje gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 79,90€ 79,90
3WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 278,85
1Lian Li PC-Q25B€ 124,90€ 124,90
1Lian Li PC-Q28 Zwart€ 105,62€ 105,62
1Lian Li PC-Q35 Zwart€ 118,86€ 118,86
1Kingston ValueRAM KVR16LS11/4€ 28,38€ 28,38
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,46

De behuizing ben ik nog niet echt over uit Lian Li heeft een aantal mooie. Mochten jullie nog mooi behuizingen kennen dan hoor ik het graag. Dit moederboerd heeft 4 sata aansluitingen als ik meer als 4 schijven ga plaatsen dan zal ik een PCIe naar sata kaartje nodig hebben ben ik bang. Wat is jullie ervaring met deze extenders onder xpenology en FreeNAS?

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
" Als er in de behuizing wel fans zitten zal ik deze waarschijnlijk niet aansluiten . "
Geloof me dat Harde Schijven heel wat meer herrie maken dan een fannetje op 5-7Volt. Daarnaast is er niks mis met een beetje airflow!

"Ik wil beginnen met:

SSD voor het OS
2 schijven in RAID 1 voor belangrijke data.
1 schijf voor alle andere "rotzooi" 8)"

Freenas draait prima van een USB-stick. Het is zonde om daar een SSD voor te gebruiken. Je kan dat SSD'tje wat mij betreft beter in je desktop laten zitten.
(XPEnology zou misschien wel baat hebben met een SSD, maar dat zou ik zo snel niet zeker weten.)

Kijk Qua hardware trouwens ook eens naar een Celeron + B85 mobo (Met Intel NIC!). Dat is heel wat toekomstvaster en praktisch net zo zuinig.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

FreeNAS heeft een aanbevolen hoeveelheid geheugen van 16GB, xpenology is in principe DSM dus heeft ook niet meer nodig dan de gemiddelde Synology NAS. Kast gekozen vanwege strakke uiterlijk en ruime inbouwmogelijkheden. Nadeel is dat het een vrij forse kast is voor een microATX systeem en niet bepaald de nieuwste. Populair moederbord met Intel NIC en zes SATA poorten.

Tevens zou ik de schijven in RAID5 (Raid-Z1 voor FreeNAS) zetten, daarmee heb je dezelfde netto capaciteit als RAID1 plus een losse schijf en vrijwel dezelfde veiligheid voor de totale opslag, hoef je ook geen onderscheid meer te maken tussen kostbare data en rotzooi.

Oh ja, voor specifieke vragen over software/raid setups kan je overigens ook hier terecht: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,50€ 35,50
1ASRock B85M Pro4€ 63,95€ 63,95
3WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 278,85
1Fractal Design Define Mini€ 78,95€ 78,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,15

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:55
Freenas draait prima op 2gb ram. Alleen zfs gebruik HEEL veel ram. Geloof dat ze uitgaan van 1gb ram per TB aan pool ruimte. En ik zou niet voor een onboard cpu/mobo combo gaan. Deze zijn erg langzaam en niet heel energie zuinig op idle.

Als energie zuinig belangrijk is moet je voornamelijk reviews lezen van mobo's kan zomaar 15 watt schelen. En cpu verbruik idle is bijna noets als je de juiste slaap instelling gebruikt(zoals cpu cores laten slapen op idle).

• svenvv2
Tribits schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 22:34:
FreeNAS heeft een aanbevolen hoeveelheid geheugen van 16GB
Freenas heeft over het algemeen 2GB nodig + 1GB per TB opslag. Mijn 9TB NAS heeft in de praktijk zo'n 10 van de 12GB geheugen in gebruik.

Je zou dus nu een paar euro's kunnen besparen door de 16GB in het lijstje van Tribits te halveren.
Het nadeel is dat je gelijk een nieuw latje RAM mee moet bestellen tegen de tijd dat je besluit er een 4e schijf in te zetten.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Imo zijn die geheugen verbruik vuistregels gigantisch opgeblazen, ik kom weg met 4GB aan RAM met een 4TB HDD en het draait als een tierlier. De andere 2GB werkt niet met het moederbord jammer genoeg.

http://i.snag.gy/7tQmd.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 07-06-2015 15:37 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

loki504 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 09:43:
Freenas draait prima op 2gb ram. Alleen zfs gebruik HEEL veel ram. Geloof dat ze uitgaan van 1gb ram per TB aan pool ruimte.
Het zijn gewoon de minimum (8GB) of recommended specs (16GB) voor een FreeNAS systeem voor thuisgebruik. Ik zie niet in wat voor baat FreeNAS erbij zou hebben om die requirements nutteloos op te blazen. Daarnaast gaat het niet zozeer om werken of niet, maar om acceptabele performance.

De FreeNAS User Guide meldt in het paragraaf 1.3.1. RAM het volgende:
The best way to get the most out of your FreeNAS® system is to install as much RAM as possible. The recommended minimum is 8 GB of RAM. The more RAM, the better the performance, and the FreeNAS Forums provide anecdotal evidence from users on how much performance is gained by adding more RAM.
Daarnaast ondersteunt FreeNAS tegenwoordig uitsluitend ZFS met wat ondersteuning voor andere filesystems voor migratie. In het verleden werd UFS nog wel eens aangeraden als alternatief als er te weinig geheugen beschikbaar was, maar tegenwoordig kennelijk niet meer.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:18
Ondanks de hoofdpijn(waar zou dat van komen... 8) ) toch even verdiept in een aantal door jullie aangedragen zaken zoals ZFS en RAID5.
svenvv2 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:16:

"Ik wil beginnen met:

SSD voor het OS
2 schijven in RAID 1 voor belangrijke data.
1 schijf voor alle andere "rotzooi" 8)"

Freenas draait prima van een USB-stick. Het is zonde om daar een SSD voor te gebruiken. Je kan dat SSD'tje wat mij betreft beter in je desktop laten zitten.
(XPEnology zou misschien wel baat hebben met een SSD, maar dat zou ik zo snel niet zeker weten.)
De SSD in me desktop wordt sowieso eerdaags vervangen voor een grotere broer.
Ik meen dat je de SSD ook als "chache" schijf dan kan gebruiken tijdens het downloaden van torrents zodat de harde schijven in de tussentijd niet hoeven te draaien.
svenvv2 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 14:16:
Kijk Qua hardware trouwens ook eens naar een Celeron + B85 mobo (Met Intel NIC!). Dat is heel wat toekomstvaster en praktisch net zo zuinig.
Bedankt voor de tip!
In combinatie met de tip van Tribits denk ik dat het zo'n systeempje gaat worden.

Ik heb twee nieuwe lijstjes gemaakt eentje voor een mini itx systeempje en een voor een uatx systeempje.

uATX
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 66,50€ 66,50
1Fractal Design Node 804€ 96,34€ 96,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,24

mini itx
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 79,-€ 79,-
1Lian Li PC-Q28 Zwart€ 105,71€ 105,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,11

De ASRock B85M-ITX heeft geen Intel NIC dus dat kan mogelijk een probleem zijn.
Als ik het goed begrijp heeft FreeNAS de beste ondersteuning voor Intel NICs?
Het RAM geheugen moet ik nog even uitzoeken dit is even voor de prijsindicatie.
Best wel idioot dat 16GB meer dan 30euro duurder is als 2 jaar geleden 8)7

• svenvv2
Hmmm... Zelf neig ik hier naar de uATX. Als je ITX pakt zitten gelijk al je sata-poorten vol. (3X HDD + SSD) Mocht je ineens aan 4TB geen genoeg meer hebben kan je er met ITX geen extra schijf inprikken, waar dat met uATX wel kan.

Qua mobo: De pricewatch: Gigabyte GA-B85N Phoenix heeft wel een Intel NIC en is maar een enkele euro duurder. Freenas houd niet zo van de Atheros AR8171 in de B85M-ITX :(
Pagina: 1