nieuwe ssd gehaald, oude ssd als tweede schijf

Pagina: 1
Acties:

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-01 18:58
dag allemaal,

ik heb een nieuwe ssd gekocht, namelijk een Sandisk Ultra Plus 256 GB. Het werkt snel en mijn vraag gaat over mijn tweede ssd, namelijk een Crucial M4 van 128 gig. Ik wil spelletjes hierop installeren en ik wil de maximum snelheid hieruit halen. Ik heb ergens gelezen dat je SSD als best als 4 K moet formatteren, maar ik kan die info nergens meer vinden. Ik heb de nodige online gezocht, maar ik word niet wijzer hiervan.

Ik gebruik hier Windows 8 Pro. Als ik mijn tweede ssd wil formatteren, wat moet ik kiezen: standaard of 4K? Ik hoor het graag.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:29

TommieW

Numa numa.

Je kan een SSD beter niet formatteren. Vaak is er wel een tooltje van de fabrikant om je SSD te wipen. Zoek daar 's naar.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Gewoon standaard NTFS.

• westlym
bij de fabrikant Crucial gezocht om de ssd te wipen, niet gevonden. ik heb wel deze info gevonden:
http://forum.crucial.com/...089/highlight/true#M44107

daar raden ze alweer 4k aan. ik ben geneigd om dit op standaard, ntfs te zetten, maar zou het zonde vinden om toch perfomance verlies te lijden.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-01 14:16

ResuCigam

BOFH

Als het je om het performance verschil gaat dan zou ik het persoonlijk gewoon even testen: Formatteer allebei de formaten, duw de schijf halfvol met diversen en draai een benchmark om het te meten.

We do what we must because we can.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
By the way, je vraagt standaard óf 4k.
Echter is 4k de standaard (afaik), en ook hetgeen wat algemeen aangeraden word.
klik

[ Voor 20% gewijzigd door unfor op 06-06-2015 13:43 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

TommieW schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:10:
Je kan een SSD beter niet formatteren. Vaak is er wel een tooltje van de fabrikant om je SSD te wipen. Zoek daar 's naar.
Een niet-geformatteerde schijf werkt echter ook zo onhandig... Een full-format doen is niet zo praktisch, maar ik kan me geen programma bedenken die dat nog standaard doet in plaats van een quick-format.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

TommieW schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:10:
Onzin
Een SSD gewoon formateren, geen gezeur.

Als je in windows 7 of hoger een quick-format doet naar een SSD schijf, dan worden alle sectors geflagged als deleted.
Nadat alle sectoren zijn geflagged als deleted, zal de interne TRIM routine alle NAND cellen clearen van hun data.

In theorie doe je dus bijna het zelfde als een secure erase. Ookwel, alle NAND cellen schoonmaken.

Verder, voor de topic starter:
Het standaard formaat waarop windows 7 en hoger zijn indeling doet is 4k.
Dus zoals al aangegeven was door aantal andere hier:

Formateren -> NTFS -> Standaard

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 06-06-2015 14:11 ]

• westlym
thanks allemaal, maar vooral voor de snelle reactie....!!!!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
eventueel compat aanzetten voor snellere doorvoer,..

snelle CPU's kunnnen nml NTFS compacted data snel weer uit pakken = meer data uitlezen in zelfde tijd

[ Voor 50% gewijzigd door Dutch2007 op 06-06-2015 14:44 ]

Pagina: 1