Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude terminal emulatie

Pagina: 1
Acties:

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 18:59
Ik heb hier een kleine uitdaging waar ik graag nog wat extra over wil weten. We hebben hier een oude terminal staan die geconnect is met een klimaatcomputer voor een kas. Dit systeem is geleverd in de jaren 80, toen het nieuwste van het nieuwste maar tegenwoordig natuurlijk niet meer van deze tijd.

Het probleem is dat de terminal (televideo 995-65) niet meer werkt. Het beeld is heel vaag en zo kunnen de instellingen niet meer worden aangepast. Er is door de leverancier een tijdelijke beeldscherm geleverd, maar dit is dus tijdelijk een geen oplossing.

Nu was onze gedachte om dit systeem te emuleren of een nieuwe terminal op de kop te tikken. We willen voor het eerste gaan omdat dit voor de toekomst beter is en een nieuwe terminal is > € 200. Er is op internet wat informatie te vinden en daaruit blijkt dat het draait op een 'Hazeltine 1500' (HZ1500) emulatie.

Er draait op dit moment een laptop om de bloemen door te zetten naar de veiling. Deze willen we hiervoor gebruiken. De klimaatcomputer is geconnect met een 25 pin Parallel op de terminal. Nu was het plan om hiervoor een simpel kabeltje te kopen. Zal dit enige problemen opleveren?

Nu alleen nog de emulatie software. Ik heb gekeken naar Putty maar deze emuleert helaas geen Hazeltine 1500. Deze wel.

Nu is eigenlijk de vraag, zal dit moeten werken?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Dat is glazen bol werk ;) Denk zelf dat het "simpele kabeltje" de lastigste factor is. Maar aan de andere kant kost die bij na niks, dus kan je dat gokken. En flink stoeien met de instellingen van die "parallelle" usb poort, mocht het niet meteen werken.

(Converterkabels kunnen erg verschillen, omdat er ook een driver gedeelte in zit. Gebruik zelf een USB-->DB9 serieel converterkabel voor uitleessoftware VAG OBDII diagnose en de Digitus-kabel die ik daarvoor gebruik doet het, een van een ander merk vaak niet)

Als de converterkabel het niet doet, kan een oplossing zijn een systeem met een "echte" parallelle poort. Maar dan gaat je laptop oplossing dus niet door.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

xzaz schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:15:Nu was onze gedachte om dit systeem te emuleren of een nieuwe terminal op de kop te tikken. We willen voor het eerste gaan omdat dit voor de toekomst beter is en een nieuwe terminal is > € 200.
Aan de andere kant; een dergelijke terminal gaat dus met gemak ongeveer 30 jaar mee. Dan moet die > €200,- in die 30 jaar toch wel af te schrijven zijn? Lijkt mij toekomstbestendiger dan de huidige op te lappen.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 06-06-2015 12:59 ]

• xzaz
OgWok schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:52:
Dat is glazen bol werk ;) Denk zelf dat het "simpele kabeltje" de lastigste factor is. Maar aan de andere kant kost die bij na niks, dus kan je dat gokken. En flink stoeien met de instellingen van die "parallelle" usb poort, mocht het niet meteen werken.
Ik weet de bitrate en dergelijke, dat zal geen probleem moeten opleveren.
(Converterkabels kunnen erg verschillen, omdat er ook een driver gedeelte in zit. Gebruik zelf een USB-->DB9 serieel converterkabel voor uitleessoftware VAG OBDII diagnose en de Digitus-kabel die ik daarvoor gebruik doet het, een van een ander merk vaak niet)

Als de converterkabel het niet doet, kan een oplossing zijn een systeem met een "echte" parallelle poort. Maar dan gaat je laptop oplossing dus niet door.
Ik heb vast nog wel ergens een pc staan met een parallelle poort. Anders proberen we die. Ik heb ook gekeken naar zulke kabels, maar volgens mij is dit niet anders dan die cheapos van DX of Ebay.
CptChaos schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:58:
[...]
Aan de andere kant; een dergelijke terminal gaat dus met gemak ongeveer 30 jaar mee. Dan moet die > €200,- in die 30 jaar toch wel af te schrijven zijn? Lijkt mij toekomstbestendiger dan de huidige op te lappen.
Het is alleen zo dat het bedrijf geen 30 jaar meer zal bestaan ;) Het is ook meer een fun projectje dan bittere noodzaak :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

xzaz schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:10:
Het is alleen zo dat het bedrijf geen 30 jaar meer zal bestaan ;) Het is ook meer een fun projectje dan bittere noodzaak :)
Stel het bedrijf zal nog 10 jaar bestaan, dan nog is €200,- uitgespreid over 10 jaar 20 euro afschrijving op jaarbasis en dus bijna 2 euro in de maand afschrijving.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 06-06-2015 13:17 ]

• xzaz
CptChaos schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:16:
[...]
Stel het bedrijf zal nog 10 jaar bestaan, dan nog is €200,- uitgespreid over 10 jaar 20 euro afschrijving op jaarbasis en dus bijna 2 euro in de maand afschrijving.
Het is de simpelste oplossing maar daarvoor kom ik niet op Tweakers 8)

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:25
xzaz schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:49:
[...]

Het is de simpelste oplossing maar daarvoor kom ik niet op Tweakers 8)
Toch blijft het business wise wellicht wel de verstandigste keuze. Aangezien "de Tweaker weg" waarschijnlijk de nodige uurtjes prutsen en wat risico's en kosten met zich meebrengt:
  • Het configureren van de bedoeling kan frustrerend en lastig zijn als je dit niet elke dag doet.
  • Daarnaast zitten er wellicht wel wat kosten aan (meerder kabeltjes aankopen, testen etc.)
  • Je vervangt een betrouwbare (25 jaar bewezen) oplossing door iets moderners met minder garanties ( De terminal emulatie software hoeft bijvoorbeeld ook niet bugvrij te zijn)
Dat even daar gelaten denk ik wel dat het kan slagen.

Alleereerst kun je het beste goed onderzoek doen naar dat kabeltje. Zoals OgWok al aangaf.
Ook in Nederland verkopen ze dergelijke kabeltjes. Wellicht dat dat een betere optie is aangezien er vaak wel een optie is om het kabeltje terug te sturen/brengen en je geld terug te krijgen mocht het niet werken.

Daarnaast dien je de juiste sofware te vinden. Er zijn een aantal opties naast diegene die je aangaf. Google is your friend.
(Ik zag onder andere deze al: http://www.columbia.edu/kermit/k95.html)

Verder is het denk ik gewoon een kwestie van de handjes vies maken en eventuele problemen die je tegenkomt even te delen en waar mogelijk kunnen de tweakers op dit forum je er dan bij helpen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43

SA007

Moderator Tweaking
Die 25 polige plug is geen printerpoort.
Dat is een oude seriele poort.

Wat je wil hebben is:
1. Een goede! usb serieel converter of een echte seriele poort op de laptop (evt via een docking station).
Goed = geeft echte rs232 spanning, veel goedkope geven een te lage spanning voor oude hardware.
Haal er een van een echt merk, ~15-20 euro.

2. Een toepasselijke rs232 kabel. hangt er vanaf welke stekker aan beide kanten zit, afhankelijk van wat je wil aansluiten moet je wel of niet een null-modem kabel hebben.
Zoek gewoon een kabel met aan de ene kane een DB9 female en aan de andere kant een DB25 in de polariteit die je terminal of apparaat had. Redelijke kans dat dat standaard goed gaat.
~5-10 euro.

Grote voordeel van rs232 is dat als de kabel verkeerd is het nog practisch onmogelijk is om wat te slopen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is het een Van Vliet computer? Ik kan je er _alles_ over vertellen :+

Standaard Televideo terminal gaat niet werken, er zit namelijk een geprogrammeerde EEPROM in.
Oh, en er is een programmaatje waarmee je hem via de standaard seriele poort kunt bedienen, kijk maar op tuinbouwmarktplaats als je daar interese in hebt. Maargoed, dat is waarschijnlijk die 200€ waar je over sprak.

Als je zelf aan de slag wilt, gewoon de compoort aansluiten, 9600,8,n,1 werkt op de meeste modellen (GP en GPS hebben we het dan over), en dan bijvoorbeeld overzicht 7 afdrukken, gegevens zie je dan zo binnen komen. (naam met er achter de uitgelezen waarde) Kabel is standaard serieel, GND,RX,TX. De huidige kabel is waarschijnlijk nog met een 25 polige stekker?
Dan zul je zelf een stukje software moeten maken wat alle waardes netjes in kolommen weer kan geven en waarmee je de instellingen kunt wijzigen, maar waarom je daar zoveel tijd in zou willen steken is mij niet geheel duidelijk.

[ Voor 75% gewijzigd door _ferry_ op 08-06-2015 16:06 ]

• xzaz
_ferry_ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:53:
Is het een Van Vliet computer? Ik kan je er _alles_ over vertellen :+
Dat is het inderdaad. :>
Standaard Televideo terminal gaat niet werken, er zit namelijk een geprogrammeerde EEPROM in.
Even voor de duidelijkheid, in de terminal zit een EEPROM en hierop staat de software van van Vliet?
Oh, en er is een programmaatje waarmee je hem via de standaard seriele poort kunt bedienen, kijk maar op tuinbouwmarktplaats als je daar interese in hebt. Maargoed, dat is waarschijnlijk die 200€ waar je over sprak.
Klopt.
Als je zelf aan de slag wilt, gewoon de compoort aansluiten, 9600,8,n,1 werkt op de meeste modellen (GP en GPS hebben we het dan over), en dan bijvoorbeeld overzicht 7 afdrukken, gegevens zie je dan zo binnen komen. (naam met er achter de uitgelezen waarde) Kabel is standaard serieel, GND,RX,TX. De huidige kabel is waarschijnlijk nog met een 25 polige stekker?
Klopt 25 port parallel. Je bedoeld gewoon de com poort achterop de terminal? Je gaat mij wat te snel. Is het nou de computer of de terminal waarop ik moet werken? Lijkt mij dat de terminal gewoon een doorgeefluik is maar blijkbaar heeft deze toch nog een grotere technische functie?
Dan zul je zelf een stukje software moeten maken wat alle waardes netjes in kolommen weer kan geven en waarmee je de instellingen kunt wijzigen, maar waarom je daar zoveel tijd in zou willen steken is mij niet geheel duidelijk.
Wat is het alternatief dan?

En gefeliciteerd

[ Voor 12% gewijzigd door xzaz op 16-06-2015 15:52 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

xzaz schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:09:
[...]

Dat is het inderdaad. :>

[...]

Even voor de duidelijkheid, in de terminal zit een EEPROM en hierop staat de software van van Vliet?
Klopt, daarmee worden de seriële waardes netjes in een lijstje weergegeven, komt je naam+ versienummer bovenaan in beeld en kun je met de pijltjestoetsen door de regels bladeren, dat soort dingen. Voor zover ik mij kan herinneren krijgt hij ook niet de naam van de variabele door maar een nummer, en via die eeprom zoekt hij daar dus de bijbehorende naam bij.
[...]

Klopt.

[...]

Klopt 25 port parallel. Je bedoeld gewoon de com poort achterop de terminal? Je gaat mij wat te snel. Is het nou de computer of de terminal waarop ik moet werken? Lijkt mij dat de terminal gewoon een doorgeefluik is maar blijkbaar heeft deze toch nog een grotere technische functie?
De terminal is dus echt de bediening, en krijgt serieel zijn data binnen als hij daar een verzoekje voor doet.
Ik heb het nooit gedaan, maar als je de seriële data uitleest (bijvoorbeeld door op je terminal een temperatuur te wijzigen) en je splitst de tx draad van de terminal naar klimaatsysteem naar je seriële poort op een andere pc, waarop je putty hebt geïnstalleerd, dan zie je waarschijnlijk iets langskomen in de trend van 01550,25.4
Waarbij het 1e getal de betreffende waarde is die je wilt wijzigen (vergelijkbaar met wat je op het toetsenbordje van de kast zelf kunt invullen, dus 01 is afdeling 01, 00 is centraal, en 550 was volgens mij afdelingtemperatuur periode 1, maar dat weet ik niet zeker) met er achter de gewenste waarde.
Idem natuurlijk met het uitlezen, je terminal ontvangt dan een hele rits aan waardes, en zet deze netjes onder elkaar als je bijvoorbeeld het meteo overzicht oproept.
Als je dat verkeer aftapt naar je pc toe, ga je waarschijnlijk de logica die er in zit wel zien. Het is jaren 80 spul, dus zo ingewikkeld is het ook weer niet ;)
[...]

Wat is het alternatief dan?
Ligt er aan hoe ver je hiermee komt. Als je in staat bent om de communicatie uit te lezen en te ontcijferen zul je dus software moeten maken die alle getalletjes vertaalt naar bruikbare omschrijving zoals "kastemperatuur afdeling.1" en ook zorgt dat je waardes kunt wijzigen. Als dat niet lukt. Tja dan zul je op de kast moeten bedienen, of toch de terminal emulatie aanschaffen danwel upgraden naar synopta.
En gefeliciteerd
Pagina: 1