Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Een vriend van mij wil verlof opnemen in de laatste week van juli, en de eerste week van augustus. Dit betreft verlof voor Campzone, iets waar hij al sinds 2000 naar toe gaat en vrijwilligerswerk verricht.

Zijn arbeidsovereenkomst was voor 6 maanden en loopt tot 3 augustus. Over contractverlenging is nog niet gesproken. De overige bepalingen in het contract zijn allemaal minimaal, oftewel: zoveel mogelijk in het voordeel van de werkgever.

Hij is de enige in het bedrijf die de (slecht opgezette) ICT beheert, het is een klein agririsch productiebedrijf dat voornamelijk levert aan groothandels en winkeliers, het heeft in totaal 5 medewerkers, incl. deze vriend, exclusief de eigenaar. De vorige beheerder is 2 maanden geleden weggegaan, de vriend waarover ik het hier heb was eerst algemeen medewerker voor minimumloon, maar omdat hij wel "iets van ICT" afwist, heeft hij deze functie overgenomen, zonder loonstijging.

De werkgever geeft aan dat hij geen verlof mag opnemen omdat het dan de drukste tijd van het jaar is en er niemand is die zijn taken kan overnemen. Of dit ook daadwerkelijk de drukste tijd van het jaar is, is niet aangetoond, het kan goed zijn dat er achterliggende motieven zijn om het verlof te weigeren.

Echter, ik vraag mij af of dat een gewichtige reden is om het verlof te weigeren. Het lijkt me dat onmisbaarheid eerder aanleiding moet zijn om een tweede werknemer in te werken in de ICT, zodat er ook bij bijv. ziekte niet direct een probleem is.

Ik heb uiteraard gegoogled, maar, naast de wetteksten en wat voorbeelden, vrij weinig hierover kunnen vinden en helemaal niets dat in de buurt komt van dit voorbeeld.

Weet iemand hoe dit precies zit? En hoe dit toch aangepakt kan worden?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 11:38

sjaool

Every life should have 9 cats

Misschien heb je hier wat aan.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Als je hart voor de zaak hebt is zo'n rede wel te begrijpen. En de zaak is natuurlijk, ook harD voor jou.. :)
Serieus, laat die vriend eens in overleg gaan met de werkgever, over scholing, doelstellingen, kansen en contract.
Als hij de ICT goed kan beheren, eventueel ernaast of onder werktijd wat scholing kan doen, en de werkgever ziet zijn potentieel, dan is dit natuurlijk een plus. Uiteraard mag hier ook wel wat tegenover staan.

Kan er geen zekerheid gegeven worden, of geen duidelijkheid over de functie die hij nu waarneemt, dan is er natuurlijk een kans dat de werkgever direct een geschoold iemand zoekt, en dan is het zaak dat ie wel duidelijkheid krijgt over de functie waarvoor hij is aangenomen.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Als hij de enige is dan is er afhankelijkheid. Als de WG zegt dat dit de drukste tijd is.. Tja, dan is er sprake van gewichtige redenen. Daar doe je dan niets aan.. Ook al is dat in zijn/jouw ogen niet zo, ga het maar eens aanvechten.

Beter is denk ik om de de afhankelijkheid te verminderen. Laat je vriend backup voor hem regelen. Handigste is misschien overdracht aan een andere werknemer binnen het bedrijf. Anders via tijdelijjke inhuur/strippenkaart constructie o.i.d. met een bedrijf dat systeembeheer doet.
Als ik het zo inschat zullen ze hun IT spullenboel bij een (lokale?) IT boer kopen. Dit soort bedrijven bieden vaak ook systeembeheer aan op basis uur/factuur.
Denk dat het nuttig is om zo iemand een paar uur mee te laten lopen, zodat zij kunnen opvangen in geval van vakantie, ziekte, calamiteiten.

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Sjaool, uiteraard had k die al gevonden :)

Probleem is, dat duidelijk is dat het bedrijf geen hart voor de medewerkers heeft: het liefst Polen, of mensen die sowieso niets te vragen hebben. Meedenken vanuit de werkgever is dus nauwelijks aanwezig. Opslag naar iets boven minimumloon wegens toegenomen taken en verantwoordelijkheden zit er dus ook niet in.

Mijn idee was ook al om te kijken naar de afhankelijkheid, maar werkgever heeft al aangegeven dat het niet de bedoeling is om een van de andere medewerkers een paar uur vrij te maken om hem of haar in te werken. Laat staan dat een extern bedrijf ingehuurd zou worden.

Vandaar dat we dus nu kijken naar de rechten, niet naar wat er in onderling overleg mogelijk is.

Bord4kop: wat ik je hoor zeggen, is dat als de werkgever iets stelt, dat dat zo is. Ik vraag me echter af of dat inderdaad zo is: dan kan hij dus altijd zeggen dat er geen tijd voor verlof is, zonder dat ooit aan te hoeven tonen. Ik vraag me dus af of dat redelijk en billijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 06-06-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 19:20

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ardana schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 09:54:
Sjaool, uiteraard had k die al gevonden :)

Probleem is, dat duidelijk is dat het bedrijf geen hart voor de medewerkers heeft: het liefst Polen, of mensen die sowieso niets te vragen hebben. Meedenken vanuit de werkgever is dus nauwelijks aanwezig. Opslag naar iets boven minimumloon wegens toegenomen taken en verantwoordelijkheden zit er dus ook niet in.

Mijn idee was ook al om te kijken naar de afhankelijkheid, maar werkgever heeft al aangegeven dat het niet de bedoeling is om een van de andere medewerkers een paar uur vrij te maken om hem of haar in te werken. Laat staan dat een extern bedrijf ingehuurd zou worden.

Vandaar dat we dus nu kijken naar de rechten, niet naar wat er in onderling overleg mogelijk is.

Bord4kop: wat ik je hoor zeggen, is dat als de werkgever iets stelt, dat dat zo is. Ik vraag me echter af of dat inderdaad zo is: dan kan hij dus altijd zeggen dat er geen tijd voor verlof is, zonder dat ooit aan te hoeven tonen. Ik vraag me dus af of dat redelijk en billijk is.
Het probleem met het spelen met rechten, vooral bij een koppige baas zoals jij het beschrijft, is dat dit de werkverhouding enorm verstart. Is een weekend campzone echt zijn baanbehoud/doorgroei waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:35

Wokschotel

Op 6 wielen

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Als ik het goed lees dan loopt zijn contract dus maar tot 3 augustus? Misschien heeft hij al iemand anders geregeld voor erna en heeft de baas geen zin om een week met 2 IT'ers te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-08 21:02
Ircghost schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 09:59:
[...]

Het probleem met het spelen met rechten, vooral bij een koppige baas zoals jij het beschrijft, is dat dit de werkverhouding enorm verstart. Is een weekend campzone echt zijn baanbehoud/doorgroei waard?
Welke doorgroei? Zo te horen zit er niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vorige beheerder is 2 maanden geleden weggegaan, en het is aan werkgever om te zorgen dat iedere medewerker binnen redelijkheid vakantie moet kunnen opnemen. Het kan zijn dat er een acute noodzaak is bijvoorbeeld omdat er al een significant deel van de medewerkers met dezelfde taken vakantie neemt.

Echter gaat het hier om iemand die als enige een bepaalde functie heeft, die ondersteunend is. Vakantie is dus altijd een risico dat afgedekt moet kunnen worden. De meeste bedrijven staan gewoon stil als de ICT plat gaat en niemand het op kan lossen. Een significante factor in welke tijd dan ook dus. Werkgever moet daar een ander plan voor regelen.

Er wordt hier ruim van tevoren aangevraagd, werkgever kiest zelf om geen vervanging mogelijk te maken en ik vermoed dat outsources ook geen optie is. De functie is ingezet zonder zelfs maar overleg over salaris en het is minimumloon.

Het moet vrij eenvoudig zijn voor diegene om onder minimaal dezelfde voorwaarden ergens anders aan de slag te gaan. Iets waar hij zich gezien werkgever sowieso op zal moeten richten.

Persoonlijk zou ik ongeacht recht de werkgever mededelen dat de vakantie binnen de bij wet verplichte normen is aangevraagd, en dat hij zijn vakantie doorzet. Dreigen met ontslag is dan leuk, maar blijkbaar is hij al erg makkelijk geweest. Werkgever gaat nooit meer iemand vinden die dat onder die voorwaarden gaat doen. Sommige kleinere werkgevers zijn nogal op macht belust. Zodanig zelfs dat het ze soms niet zal interesseren de eigen toko in gevaar te brengen - dat ontslag zou dus nog best eens mogelijk zijn. Ook al kan het aangevochten worden, maar dan heb je weer een heel gedoe.
Er is ook een kleine kans dat de "bold move" bij de werkgever enig respect afdwingt, maar het zal helemaal aan de persoon liggen en de statistieken zijn niet positief.

Ofwel;
- Hij moet daar sowieso weg, want geen toekomst. Je kan dromen dat het anders wordt, maar dat wordt het niet.
- Het contract loopt sowieso maar tot Augustus dus enige zekerheid was er al niet
- Nu niet voor rechten opkomen betekent sowieso voor de toekomst overlopen worden
Dus wat is er nu *werkelijk* te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-09 13:53
Hij gaat naar Campzone. Dus als er iets mis gaat kan hij binnen een paar uur ter plaatse zijn. Of vanaf CZ met remote acces de boel overnemen.
Misschien valt er wel wat te regelen met die baas dat hij gewoon oproepbaar blijft (wel tegen een vergoeding) voor als er iets goed fout gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na nog eens overdenken; bij een agrarisch bedrijf is het op zich wel logisch dat Augustus druk is omdat het de oogstmaand is. Het klinkt ook of ICT niet full-time is omdat agrarisch en omdat 5 medewerkers. De vraag is dan een beetje of de drukte op agrarisch gebied het punt is, of omdat ICT het punt is.

Desalniettemin, weg daar, en als je toch weggaat en het contract tot 3 augustus loopt kan je net zo goed die vakantie gewoon nemen. Wat gaat hij doen? Hem ontslaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 30-09 13:53
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 11:16:
Na nog eens overdenken; bij een agrarisch bedrijf is het op zich wel logisch dat Augustus druk is omdat het de oogstmaand is. Het klinkt ook of ICT niet full-time is omdat agrarisch en omdat 5 medewerkers. De vraag is dan een beetje of de drukte op agrarisch gebied het punt is, of omdat ICT het punt is.

Desalniettemin, weg daar, en als je toch weggaat en het contract tot 3 augustus loopt kan je net zo goed die vakantie gewoon nemen. Wat gaat hij doen? Hem ontslaan? ;)
Vakantie nemen zonder toestemming = werkweigering = verwijtbaar ontslag (op staande voet).
Dan kun je je WW ook vergeten.

Dat zou ik dus niet doen...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 17:44
RocketKoen schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 11:19:
[...]

Vakantie nemen zonder toestemming = werkweigering = verwijtbaar ontslag (op staande voet).

Zijn contract loopt af, dan heb je volgens mij sowieso geen recht op WW?

Hmmm, toch wel
Wanneer je je baan verliest dan heb je mogelijk recht op ww. Je moet dan wel aan een aantal eisen voldoen omtrent de je arbeidsverleden en de reden van het verlies van je baan. Heb je een tijdelijk contract, bijvoorbeeld voor de duur van een jaar of voor zes maanden en loopt dit af, dan kun je ook recht hebben op een ww uitkering. Ook hiervoor geldt dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om een uitkering te kunnen ontvangen. De duur hiervan is tenminste drie maanden.

[ Voor 42% gewijzigd door RedHat op 06-06-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 07:21
RocketKoen schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 11:12:
Hij gaat naar Campzone. Dus als er iets mis gaat kan hij binnen een paar uur ter plaatse zijn. Of vanaf CZ met remote acces de boel overnemen.
Misschien valt er wel wat te regelen met die baas dat hij gewoon oproepbaar blijft (wel tegen een vergoeding) voor als er iets goed fout gaat.
Dit dus. Ga in overleg met de werkgever en maak afspraken dat je beschikbaar bent indien noodzakelijk, leg dat vast. Regel eventueel samen vervanging. Je hebt dan in ieder geval goodwill getoond.
Als dat niet werkt, kan je inderdaad gaan kijken naar de wettelijke kaders betreffende het opnemen van verlof (alhoewel je liever de wettelijke kaders niet wilt aanspreken - arbeidsverhoudingen worden daar zelden beter van).

En mocht je inderdaad met de werkgever zo'n "remote access"-oplossing voor elkaar krijgen, dan kan je in een later stadium eens rustig bezien of dit wel de juiste werkgever is. My $0.02

En overigens, Floppus, wat betreft "De functie is ingezet zonder zelfs maar overleg over salaris en het is minimumloon.": de werknemer is hier wel mee akkoord gegaan. Hij had altijd kunnen aangeven te willen onderhandelen en bij het weigeren daarvan, weg kunnen lopen. Dat er geen salaris besproken is, lijkt me dus zowel de werkgever maar net zo goed de werknemer "verwijtbaar".

En tot slot: per 1 januari zijn er volgens mij de nodige wijzigingen in het arbeidsrecht ingegaan die ook betrekking hebben tot tijdelijke arbeidsovereenkomsten. Zie bijvoorbeeld hier

[ Voor 24% gewijzigd door Bram® op 06-06-2015 11:41 . Reden: Passage over salarisonderhandeling toegevoegd, nieuwe wetgeving arbeidsovereenkomsten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 07:59
Kan hij niet beter zorgen dat er een remote verbinding ligt? Genoeg nerds op Campzone om elke storing op te lossen zou ik zeggen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
RocketKoen schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 11:19:
[...]

Tenzij door de besprekingen van de vakantie de werkverhoudingen verstoort zijn en het niet meer mogelijk is normaal met de werkgever te gaan werken of samen in 1 gebouw te komen.

Dan krijg je dus een uitzonderlijke situatie en wel WW

Maar net hoe de bal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 22:55
Wat had hij gedaan als hij niet die ICT rol had gekregen? Het lijkt me logisch dat je in de agrarische sector niet midden in de oogst op vakantie gaat namelijk.
Misschien is die rol juist een zegen omdat je dingen remote kan doen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Dat zijn verlof geweigerd wordt is vervelend.
Maar als ik hem was zou ik me meer zorgen maken over wat er na 3 augustus gaat gebeuren: geen contract betekent ww. Wel een contract betekent nog langer bij eens baas die werknemers (zo te lezen) alleen maar lastig vindt en zo minimaal mogelijk wil betalen.

Als ik hem was zou ik Campzone dit jaar maar vergeten en nu vrij nemen om het cv op orde te krijgen en een andere baan te regelen. Campzone is er ten slotte volgend jaar ook weer :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 12:47

Basszje

Reisvaap!]

Bij een dergelijk starre werkgever die slecht betaald past maar 1 actie en dat is zo snel mogelijk wegwezen. Je hebt nog een maand of wat om te solliciteren.

Ik heb het ook ooit eens gehad, geen verlof tijdens een festival, en dat was voor de werkgever gelijk de laatste keer. Direct mijn spullen gepakt.

Kan wel / geen goed advies zijn op basis van de kansen op de arbeidsmarkt van genoemd persoon ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Het gaat om een agrarisch product dat het hele jaar door groeit, en het is onduidelijk waarom het in juli/augustus het drukste zou zijn, dit heeft iig niet te maken met het weer of de oogsttijd.

De sfeer met collegae is goed, het werk inhoudelijk is leuk, ergens is het voor hem een goede kans (hij heeft geen papieren, geen relevante werkervaring, maar is nu wel met ICT aan de slag). Echter is de werkgever/ eigenaar wel een typ van "IK ben de baas, en je hebt naar mij te luisteren!" Het personeelsverloop is dan ook groot, want personeel wordt ook denigrerend behandeld. Een collega had bijv. een verkeerde bestelling verstuurd, waarna hij door de baas gedwongen werd om voor hem uit te rekenen wat deze fout hem gekost had, X aantal maal bedrag Y, X aantal maal bedrag Z etc. Uit z'n hoofd uit te rekenen. Klinkt misschien niet heel ernstig, maar het is de toon waarop die dingen gaan. En zo zijn er meer dingen die echt op de grens liggen, waarbij de grens dus net niet overschreden wordt.

Het is dus een beetje kiezen tussen 2 kwaden, vandaar dan een op scherp zetten van de arbeidsrelatie geen daadwerkelijk verlies zou opleveren.

Al met al geen makkelijke situatie, vandaar dus ook expliciet de vraag naar de wettelijke regels en rechten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 12:13
My 2 cents:

Ik werk ook in de agrarische sector in de IT. Augustus is een drukke tijd, net zoals Pasen, Pinksteren en Kerst. Dit zijn dan ook de periodes waarin bij ons moeilijker wordt gedaan omtrent verlof. Het moet dan wel een gegronde reden zijn, zoals: Pietje heeft die week al verlof, 2 man kan ik die week niet missen want er blijft dan maar één of géén over.
De werkgever waar jij het over hebt stelt zich anders op. Hij regelt blijkbaar geen vervanging, en alles wat met IT te maken heeft hangt dus van je vriend af. Dat is nooit goed voor het bedrijf, en hier mag de werkgever ook geen 'misbruik' van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30
Ardana schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:31:Echter is de werkgever/ eigenaar wel een typ van "IK ben de baas, en je hebt naar mij te luisteren!" Het personeelsverloop is dan ook groot, want personeel wordt ook denigrerend behandeld. Een collega had bijv. een verkeerde bestelling verstuurd, waarna hij door de baas gedwongen werd om voor hem uit te rekenen wat deze fout hem gekost had, X aantal maal bedrag Y, X aantal maal bedrag Z etc. Uit z'n hoofd uit te rekenen. Klinkt misschien niet heel ernstig, maar het is de toon waarop die dingen gaan. En zo zijn er meer dingen die echt op de grens liggen, waarbij de grens dus net niet overschreden wordt.
Elk zelf respecterend mens zal zo iemand toch gewoon uitlachen? Moet mijn werkgever eens proberen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
Ardana schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:31:
Het gaat om een agrarisch product dat het hele jaar door groeit, en het is onduidelijk waarom het in juli/augustus het drukste zou zijn, dit heeft iig niet te maken met het weer of de oogsttijd.
Ik heb vorig jaar ook in de agrarische/voedings-sector gewerkt als vakantiejob, en ga het komende zomer weer doen. Ook daar zijn juli/augustus de drukste maanden van het jaar (daarom ook dat ze zoveel extra jobstudenten aannemen in die maanden).

Waarom is dit?
Niet persé omdat het de oogstmaand is (dit bedrijf zorgde voor groenten in plastic verpakking voor grote winkelketens zoals Makro, Aldi, Lidl, Carrefour, GB, ...), want deze groenten liggen het hele jaar door vers in de rekken. Maar wel omdat het warmer is!
Als het warmer is eten mensen meer groenten en fruit.
Bij het bedrijf waar ik werkte was het zelfs zo dat men op voorhand rekening hield met het weerbericht, en 's morgends extra mensen opbelde om die dag nog te komen werken als het die dag, of de dag erna, extra warm weer zou zijn.

Dit terzijde. Ik moei me verder niet met de discussie over het al dan niet verlof nemen, want daar weet ik niets van af. Ik wilde gewoon even meegeven dat het niet zo gek is dat dat de drukste periode is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Bang om zonder inkomen thuis op de bank te zitten is hij niet: door bijzondere omstandigheden zal hij terug kunnen vallen op een andere regeling. Echter ziet hij ook de waarde van deze baan/kans in, maar is die waarde wel heel beperkt, en daarbij moet dus goed afgewogen worden wat het belangrijkste is.

Hij gaat het maandag nogmaals bespreken, en ook aangeven dat de bedrijfscontinuering in gevaar komt: de reden dat hij überhaupt in deze functie terecht is gekomen, is omdat de vorige systeembeheerder 3 weken op vakantie ging. Deze beheerder heeft dat feitelijk gewoon afgedwongen en kort daarop is hij alsnog vertrokken omdat hij het echt zat was. Ook zal hij aanbieden om op afstand beschikbaar te zijn, en bij daadwerkelijke crisis een dag terug te komen, op voorwaarde dat hij een tweede persoon heeft die ingewerkt kan worden in in ieder geval de dagelijkse gang van zaken. Dit zou met maximaal een dag aan te leren zijn (hij heeft zelf ook een inwerkperiode van 1 dag gehad, voorafgaand aan het verlof van die beheerder). Tevens zal hij onderbouwing vragen van de stelling dat het in juli/augustus, en specifiek die 2 weken, het drukste is.

Het gaat hier om een agrarisch product zoals wiet, (nee, het is geen wiet, en ja, het is volledig legaal), dus het weer en de seizoenen hebben m.i. echt geen invloed op de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

chaoscontrol schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:48:
[...]

Elk zelf respecterend mens zal zo iemand toch gewoon uitlachen? Moet mijn werkgever eens proberen.
Tja helaas zijn veel mensen niet (meer) in deze positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squeeky
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 12:30
1 ding om in overweging te nemen; 6 maanden contract is ongeveer 12 vakantiedagen (hangt natuurlijk van het contract af).
Deze vakantiedagen dienen natuurlijk tijdens de contractperiode opgenomen te worden, anders heeft de werkgever een extra kostenpost omdat hij dan die arbeidsdagen dan ook moet uitbetalen.
Advies is om zijn contract eens na te kijken aangaande de verplichting om vakantiedagen op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

Rannasha

Does not compute.

Ardana schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:00:
Bang om zonder inkomen thuis op de bank te zitten is hij niet: door bijzondere omstandigheden zal hij terug kunnen vallen op een andere regeling. Echter ziet hij ook de waarde van deze baan/kans in, maar is die waarde wel heel beperkt, en daarbij moet dus goed afgewogen worden wat het belangrijkste is.

Hij gaat het maandag nogmaals bespreken, en ook aangeven dat de bedrijfscontinuering in gevaar komt: de reden dat hij überhaupt in deze functie terecht is gekomen, is omdat de vorige systeembeheerder 3 weken op vakantie ging. Deze beheerder heeft dat feitelijk gewoon afgedwongen en kort daarop is hij alsnog vertrokken omdat hij het echt zat was. Ook zal hij aanbieden om op afstand beschikbaar te zijn, en bij daadwerkelijke crisis een dag terug te komen, op voorwaarde dat hij een tweede persoon heeft die ingewerkt kan worden in in ieder geval de dagelijkse gang van zaken. Dit zou met maximaal een dag aan te leren zijn (hij heeft zelf ook een inwerkperiode van 1 dag gehad, voorafgaand aan het verlof van die beheerder). Tevens zal hij onderbouwing vragen van de stelling dat het in juli/augustus, en specifiek die 2 weken, het drukste is.

Het gaat hier om een agrarisch product zoals wiet, (nee, het is geen wiet, en ja, het is volledig legaal), dus het weer en de seizoenen hebben m.i. echt geen invloed op de verkoop.
En hij is ook al begonnen met kijken naar andere banen? Want als ik hem was zou ik geen dag langer bij een dergelijke baas willen blijven dan nodig is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 11:03:

Persoonlijk zou ik ongeacht recht de werkgever mededelen dat de vakantie binnen de bij wet verplichte normen is aangevraagd, en dat hij zijn vakantie doorzet. Dreigen met ontslag is dan leuk, maar blijkbaar is hij al erg makkelijk geweest. Werkgever gaat nooit meer iemand vinden die dat onder die voorwaarden gaat doen. Sommige kleinere werkgevers zijn nogal op macht belust. Zodanig zelfs dat het ze soms niet zal interesseren de eigen toko in gevaar te brengen - dat ontslag zou dus nog best eens mogelijk zijn. Ook al kan het aangevochten worden, maar dan heb je weer een heel gedoe.
Er is ook een kleine kans dat de "bold move" bij de werkgever enig respect afdwingt, maar het zal helemaal aan de persoon liggen en de statistieken zijn niet positief.
Kans op verlenging is door bovengenoemde stap vrijwel nihil. Daarnaast is het doorzetten van je vakantieplan zonder toestemming genoeg reden voor ontslag (en moreel ook niet echt lovenswaardig). En terecht, de werkgever heeft een valide reden om de vakantie te weigeren op dat tijdstip. Behalve als overduidelijk (aantoonbaar) is dat de reden niet op waarheid berust.

Of is dit nu wat men bedoelt met de mentaliteit van onze jeugd die erg veel moeite heeft met tegenslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Edgarz schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:16:
Kans op verlenging is door bovengenoemde stap vrijwel nihil. Daarnaast is het doorzetten van je vakantieplan zonder toestemming genoeg reden voor ontslag (en moreel ook niet echt lovenswaardig). En terecht, de werkgever heeft een valide reden om de vakantie te weigeren op dat tijdstip. Behalve als overduidelijk (aantoonbaar) is dat de reden niet op waarheid berust.

Of is dit nu wat men bedoelt met de mentaliteit van onze jeugd die erg veel moeite heeft met tegenslag?
Wie zegt dat het hier om jeugd gaat? Dat is een niet onderbouwde aanname die je doet - en onjuist.

En ik geloof niet zo in "alles wat een werkgever zegt is waar". Of de werkgever een valide reden heeft om te weigeren bijv. vind ik niet dat je dat zomaar moet aannemen. En waarom zou het aantonen van de onjuistheid bij de werknemer moeten liggen? Wie stelt, bewijst, dus dan zou de werkgever juist aan moeten tonen dat wat hij stelt, correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Ardana schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:24:
[...]

Wie zegt dat het hier om jeugd gaat? Dat is een niet onderbouwde aanname die je doet - en onjuist.

En ik geloof niet zo in "alles wat een werkgever zegt is waar". Of de werkgever een valide reden heeft om te weigeren bijv. vind ik niet dat je dat zomaar moet aannemen. En waarom zou het aantonen van de onjuistheid bij de werknemer moeten liggen? Wie stelt, bewijst, dus dan zou de werkgever juist aan moeten tonen dat wat hij stelt, correct is.
Je slaat de plank een beetje mis. Er staat a. een vraagteken, wat duidelijk de te betwisten status aangeeft en b. dat je best mag twijfelen aan de uitspraak van de werkgever staat er ook in.

Dat de werkgever derhalve op voorhand moet bewijzen is in de relatie werkgever-werknemer niet een gebruikelijke situatie. Echter bij uitgesproken twijfel (het er niet mee eens zijn omdat je je zin niet krijgt is niet echt een houtsnijdend argument, alleen een reden voor verzet hiertegen). Onderbouwen heeft de werkgever al gedaan; het is de drukste tijd van het jaar voor het bedrijf. Als er dus geoogst moet worden of id. kan ik mij daar iets bij voorstellen. Dat doe je niet in december/januari. Derhalve is het aan de werknemer om aan te reiken waarom het bedrijf dan best zonder hem kan. En de eindigheid van het contract is geen garantie dat de werkgever niet alle andere maatregelen heeft getroffen hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Edgarz op 06-06-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar je bent zelf degene die de plank een beetje misslaat ;)

Werkgevers verkeren over het algemeen in een machtspositie omdat men bang is om voor de rechten op te komen. Dat je dat gebruikelijk noemt, is mij veel en veel te veel in de richting dat het zo zou horen.
Waar veel mensen bang zijn en iedereen alles maar accepteert verstevig je die machtspositie en zie je misbruik. Daarom is er in ieder geval wat in de wet geregeld, en de werknemer wordt daar in basis in bescherming genomen.

Werkgever is verplicht heel concreet te kunnen onderbouwen waarom vakantie in een specifiek tijdvak niet mogelijk is. In basis is het kunnen opnemen van vakantie wanneer je dat wil namelijk een recht. Iets dat afwijkend beschreven kan zijn in een CAO - maar ik ga er hier vanuit dat geen sprake is van een CAO gezien de situatie. Daar komt bij dat als de werkgever specifieke, terugkerende perioden wil vastleggen als niet geschikt voor vakantie, dat in een overeenkomst zal moeten staan.

Zeker als er ruim van tevoren wordt aangevraagd, zal dat in basis gehonoreerd moeten worden. Wat jij begrijpelijk vindt is daarvoor geen maatstaf. Een en ander hangt ermee samen in welke hoedanigheid hij niet gemist kan worden. Dat er geen ICT backup is is van alle tijden en probleem werkgever. Dat er te weinig staff is voor de agrarische werkzaamheden zal zeer concreet gemaakt moeten kunnen worden.

Dat een werkgever zoals deze waarschijnlijk sowieso geen boodschap heeft aan de wet staat daar los van. Laten we zeker niet dergelijke instellingen als maatstaf nemen voor 'gebruikelijk'. In geval van deze situatie zal er inderdaad besef moeten zijn dat er waarschijnlijk weinig ruimte voor onderbouwing uit het recht is, en dan is de vraag of je dat conflict wil.

Ik blijf erbij: zo snel mogelijk wegwezen daar. Als er nog vakantiedagen zijn - en die zijn er blijkbaar - dan moet werkgever sowieso gelegenheid geven voor einde contract. Ik zou daarom eens navragen wat de werkgever daarover in gedachten heeft. Weet je gelijk wat de gedachte is over voortzetting.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Opzeg termijn van het contract? Ik zou niet veel langer bij zo'n werkgever willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 08:48
Was het niet zo dat vakantie alleen mocht worden geweigerd ivm zwaarwegende belangen?
Dat zeggende, moet de WG toch aantonen dat het hier om zwaarwegende belangen gaat?

Als WG kan aantonen dat zijn bedrijf in de problemen komt door een vakantie is deze specifieke periode dan zou hij kans van slagen hebben... mocht echter blijken dat de risico's op andere momenten even groot zijn dan is het natuurlijk kul.

Wellicht is het handig om de FNV te raadplegen (of evt. rechtsbijstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Maar zwaarwichtig kan het bezwaarlijk noemen.

Je gaat me niet vertellen dat je niet tegen eind juli een bedrijfje kunt vinden die kan bijspringen bij het beheer van je IT.

Zal voor die periode wel iets duurder zijn dan een interne medewerker - maar goedkoper dan een 2e interne kracht.
Ook heb je daarna een 3e partij die relatief snel kan inspringen mocht het nodig zijn ... wat als de vriend van de TS eens zwaar ziek valt / ongeluk krijgt?

Dus ofwel calculeer je het in dat je systeem er wel eens uit kan liggen.
Als dat er niet uit mag gaan => dan dien je rekening te houden met vervanging.

Ook stel ik me de vraag dat als de vriend van de TS "beschikbaar" blijft hoe dat vergoedt gaat worden.
Tevens kan je dan ook niet echt spreken van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30
Volgens mij een relevant artikel. Wist niet dat dit zon nationaal probleem was.

http://www.nu.nl/ondernem...-in-champignonsector.html

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 19:09
Zijn arbeidsovereenkomst was voor 6 maanden en loopt tot 3 augustus. Over contractverlenging is nog niet gesproken.
Prima onderhandelingspositie toch?

Campzone begint op vrijdag 31 juli, zijn laatste werkdag. Een paar keer een uurtje langer werken en je compenseert die vrijdag nog even weg, zodat hij donderdagnacht al aanwezig kan zijn.

Er kan aangegeven worden dat er animo is voor verlenging van het contract, onder voorwaarde dat de startdatum op zijn vroegst maandag 17 augustus is. (Na campzone heb je wel een week nodig om bij te komen).

Kiest werkgever daar niet voor, dan weet je hoe de vork in de steel zit en lijkt het mij geen straf om iets anders te gaan zoeken. Zeker gezien de bijzondere omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Klopt, echter is hij ook al sinds jaar 1 opbouw-crew, en is hij er dus al de week ervoor ;) Maar goed, ik spreek hem binnenkort weer, dan zal ik wel horen wat er gebeurd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Update:

Vriend heeft de stoute schoenen aangetrokken en is, met de argumenten uit dit topic, het gesprek aangegaan. Resultaat: contract wordt niet verlengd, maar hij krijgt wel de gelegenheid om z'n verlof in de gewenste periode op te nemen.

Al met al een zeer gewenste uitkomst voor hem, zoals gezegd vind hij het niet zo erg om z'n contract kwijt te raken. Hoewel het mooier was geweest als het contract (onder goede omstandigheden) wel verlengd werd, heeft hij een goede periode achter de rug, en is hij weer iets gegroeid, waardoor hij weer meer kansen heeft.

Dank voor het mee-denken allemaal, ook namens hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap