Parametrisch casemod design

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05-2023
Beste mede-tweakers,

Voor de laatste vijf jaar heb ik gebruik gemaakt van Macs als voornaamste computer en dat beviel prima. Echter, veel is veranderd in die jaren en momenteel focus ik mij voornamelijk op zogenaamd parametrisch ontwerpen en gebruik daarbij veel tools zoals Rhino en Grasshopper die enkel op Windows te verkrijgen zijn. Gezien het feit dat ik zelf 3D ontwerpen maak en het voor mijn toekomstige werkmachine niet vanzelfsprekend is dat er een Mac staat speel ik met het idee een zelfbouwcomputer te maken, Hackintosh/Windows of enkel Windows, en hiervoor een eigen ontwerp te gebruiken.

Dit ontwerp is toestand gekomen door met Processing geluidsgolven om te zetten naar data welke in Grasshopper werden gebruikt om een basisvorm (doos) te veranderen met die geluidsgolven. Het resultaat vind ik een erg bijzonder kunstwerk dat zo'n werkstation echt kan omtoveren naar de eye-catcher van de ruimte. Nou zal dit zeker geen makkelijke opgave zijn en daarbij zal het mijn eerste poging zijn om een casemod, of zelfs een zelfbouwcomputer, te maken dus ik ben graag benieuwd hoe jullie de kans van slagen inschatten en mij kunnen helpen met alles dat bij zo'n mod komt kijken.

Mijn plan voor zover was om evt. een oude bestaande kast te gebruiken en hier 3d geprinte elementen tegenaan te plakken al vind ik dat een niet erg elegante oplossing. Ik hoor in ieder geval graag van jullie met feedback en alles wat jullie erover kwijt willen.

Alvast bedankt :)

render als gebouw gevel
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/39971242/Sonic1.png

het model zelf
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/39971242/Sonic2.png

het wireframe van het model
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/39971242/Sonic3.png

[ Voor 28% gewijzigd door RRE RoadRunner op 06-06-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Maak je foto's even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:06

OB1

Je moet de foto's openbaar maken in je dropbox, dan kunnen wij ze zien :)

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Excuses! Zou gefixed moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:34

l3p

www.^.nl

Heel interessant!

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Het lijkt al wel op een box. Dus je zou er voor kunnen kiezen om de gehele kast in een keer te 3D printen.

Dan kan je met een skelet werken dat voor stevigheid zorgt waar je dan harddisks en het moederbord is stopt. Vervolgens schuif je de canopy/body er overheen.

Wil je hier en daar een window hebben om in de case te kijken, dan zou je kunnen denken aan een glasvezel body met bevestigingspunten om je onderdelen in vast te zetten. Ergens moet het geheel wel open te klappen zijn om er bij te kunnen.

[ Voor 31% gewijzigd door LED-Maniak op 06-06-2015 10:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Zeer interessant LED-Maniak, dat ga ik zeker in overweging nemen!

Het zijpaneel dat momenteel niet te zien is in de foto's is zo goed als vlak en wil daar misschien iets met openingen doen, ook voor de aanvoer van lucht voor de koeling, zijn daar nog erg specifieke eisen voor? Ik heb het liefst een zo stil mogelijke computer dus doorstroming van lucht lijkt me wel belangrijk? Daarnaast zitten er openingen tussen de golvende voorkant en het zijpaneel zoals te zien in de foto's, het leek mij daarbij wel aardig om misschien wat poorten zoals usb en headphone achter die golvende surface te plaatsen zodat je er makkelijk bij kan terwijl ze toch niet direct in het zicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Prachtig ontwerp, ik ben zelf een groot fan van parametrisch/procedureel ontwerpen. Als ik de kleuren zo zie, moet ik gelijk aan hout denken. Als ik zoiets zo mogen uitvoeren in de meeste ideale wereld waarin geld geen rol speelt, zou ik het laten 3D-cnc-fresen uit een masief stuk hout. Je kunt dan de binnenkant vanaf de vlakke kant 'uithollen' om zo ruimte te maken voor je componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
RRE RoadRunner schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:17:
Zeer interessant LED-Maniak, dat ga ik zeker in overweging nemen!

Het zijpaneel dat momenteel niet te zien is in de foto's is zo goed als vlak en wil daar misschien iets met openingen doen, ook voor de aanvoer van lucht voor de koeling, zijn daar nog erg specifieke eisen voor? Ik heb het liefst een zo stil mogelijke computer dus doorstroming van lucht lijkt me wel belangrijk? Daarnaast zitten er openingen tussen de golvende voorkant en het zijpaneel zoals te zien in de foto's, het leek mij daarbij wel aardig om misschien wat poorten zoals usb en headphone achter die golvende surface te plaatsen zodat je er makkelijk bij kan terwijl ze toch niet direct in het zicht zitten.
Voor de koeling is het belangrijk dat je een bepaalde logische flow krijgt. Dus bijvoorbeeld van voor boven naar achter onderen. Mocht dat lastig zijn, dan zou je een waterkoeling setje kunnen overwegen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Dat zou wel heel mooi zijn inderdaad! Daar heb ik helaas het geld niet voor maar zie het zo voor me :P

De meeste ontwerpen die ik heb gemaakt zijn echt architectuur en zullen in digitale tekeningen blijven hangen. Ik heb ook eens een kunstobject gemaakt welke tevens door muziek is gevormd maar hier zit verder geen functie achter, deze:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/39971242/model1.jpg

Ik wil nu graag eens iets fysieks maken dat ook gewoon nuttig is en een functie heeft naast een kunstobject te zijn. Sowieso is zoiets maken een goede leerschool want je hebt allerlei technische eisen en praktische zaken om rekening mee te houden die je in renders alleen verder niet hebt.

Dus een flow is erg belangrijk, dat klinkt logisch :) Ik zal daar bij het samenstellen wel eens wat flow simulaties in maken om te bepalen wat een goede luchtstroom is, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 19:13
Wat voor andere hardware komt er ongeveer in? Dat is namelijk iets om rekening mee te houden met de airflow van de kast, een Intel celeron kan je zonder ventilator koelen een dikke i7 met grafische kaart vraagt een hoop meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Het wordt een echte workstation voor het werken met mijn 3D modellen, Rhino met Grasshopper, renderen, Photoshop, Illustrator en InDesign, wat Computational Fluid Dynamics, Maya, Revit of 3DS Max op z'n tijd. Het irritante aan de Rhino + Grasshopper combinatie is dat deze software enkel op een core van de processor werkt, dus is een hogere kloksnelheid per core voor mij beter dan meer cores toevoegen. Ook is deze software erg happig op intern geheugen dus die wordt maximaal. Hier even een lijstje wat het ongeveer kan zijn, de case zit er trouwens nkel tussen om een geldbedrag daarvoor mee te rekenen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 339,-€ 339,-
1EVGA GeForce GT 740 4GB DDR3 Superclocked DDR3€ 107,-€ 107,-
1Seagate Barracuda STBD3000200, 3TB€ 119,-€ 119,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 114,90€ 114,90
1TP-Link N600 Wireless Dual Band PCI Express Adapter€ 26,62€ 26,62
1LG 34UC97-S€ 987,57€ 987,57
1Crucial Ballistix Tactical BLT4C8G3D1608ET3LX0BEU€ 238,50€ 238,50
1Corsair RM650€ 115,-€ 115,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 103,70€ 103,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.151,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n dikke voeding hoeft er niet in, als je van plan bent om alleen maar een 4790K gaat gebruiken en een GT740. Iets als dit is dan voldoende: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Een kleiner formaat is misschien wat fijner voor zo'n complexe case: pricewatch: be quiet! SFX Power 2 400W

Voor de rest wel een mooi case-ontwerp en hardware lijstje. De koeling die je nodig hebt voor alleen zo'n 4790K zal wel meevallen. Een low-profile koeler als deze zou goed genoeg moeten zijn, wel even opletten met je memory: pricewatch: Noctua NH-L9i

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Als de software echt maar een core gebruikt is een intel pentium 3258 en dan die op 5ghz laten lopen zonder moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Bedankt voor de suggesties :) Ik ging met de voeding ruim zitten omdat ik heel lang geleden ooit problemen had toen ik een videokaart verving en de voeding het niet meer trok :P Maar een kleiner format is zeker een aanrader hierin.

@Kevin1Smid: dit zou voor Grasshopper inderdaad een erg goede optie zijn, maar render software maakt wel gebruik van meerdere cores dus ik moet een beetje de goede balans tussen cores en kracht per core vinden, een core 6 is voor mij niet echt interessant bijvoorbeeld. En de 4GHz van deze quad core is wel krachtig genoeg, vandaar deze i7. Al ben ik persoonlijk geen grote kenner van CPU's dus misschien zijn er betere :P

[ Voor 6% gewijzigd door RRE RoadRunner op 06-06-2015 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Wat ik zou doen is een kast kopen waar alle hardware goed inpast en er dan iets omheen maken. Dan heb je plek voor een normale voeding, alle gaten kloppend, HDD plekken en wat fans. En er dan een omhulsel erom maken die je als een soort muts eroverheen zet. Dit maakt het werk een stuk gemakkelijker omdat je dan alleen een omhulsel hoeft te maken met gaten op de plekken waar ventilatoren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan wel een kleine kast, iets van een silverstone raven.

Ik zit nu op me mobiel, dus kan er even geen link bij zetten, maar zoek er maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Waarom een kleine kast? de cooler master n300 kan ook prima of nog iets groters kan ook al moet je dan de omhullende doos wat groter maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
op computex heeft silverstone hun nieuwe 700w SFX voeding laten zien, die is leuk als je er later een snellere videokaart in wilt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FemkeToele
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-04-2024

FemkeToele

madebyfat.com

Gaaf ontwerp! en ook een mooi sculptuur.
heb je ergens een website met meer werk?

3d printen moet je trouwens niet aan beginnen, dat kost je echt klauwen met geld. CNC frezen is er niks bij! ook heb je met printen heel veel lijnen die je eindeloos weg moet schuren en/of plamuren.

Als je je ontwerp ergens in hard PU schuim zou kunnen laten frezen en vervolgens bestrijkt met een polyester heb je een heel strak en vloeiend resultaat. Alleen een beetje schuren maar wel een strak en naadloos resultaat.Prijs/kwaliteit is hiermee super!

Wat ik me afvraag bij je videokaart keuze is waarom je voor ddr3 gaat? Je hebt voor dezelfde prijs ook de ddr5 versie. Doorgaans presteren die stukken beter! ze gebruiken de dubbele hoeveelheid van 4GB een beetje als een marketing trucje. Mocht de 2GB aan ddr5 eens niet voldoende zijn (wat ik betwijfel) is er altijd nog een deel gereserveerd van je ddr3 ram geheugen.

Wat voeding betreft telt kwaliteit veel zwaarder dan wattage. Een 300 watt SFX voeding van Silverstone bijvoorbeeld trekt makkelijk dit systeem met een GTX 960.

Enige wat jammer is, en je zelf al aangaf, is dat tijdens modelleren maar 1 core gebruikt wordt en tijdens renderen zoveel mogelijk... Beetje tegenstrijdig.

Succes! ben heel benieuwd hoe je het gaat aanpakken.

facebook.com/FATcasemodding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:44

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Kan je geen kast kopen en dan dat model van je als "schelp" eromheen maken?
Dan ziet 'ie er goed uit en kan je makkelijk bij je componenten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Bedankt voor alle reacties! De kast wil ik inderdaad relatief klein houden om de kosten te drukken en omdat het wat mooier uitvalt dan zo'n hele grote kast. 3D printen is inderdaad ook relatief duur, maar hier heb ik al ervaring mee, CNC cutting had ik daarom nog niet over nagedacht, dus bedankt voor die tip! Daar ga ik zeker naar kijken.

Betreffende de videokraart, Ik heb er een gekozen waarvan ik zeker weet dat die ook voor Mackintosh gebruikt kan worden aangezien ik toch OS X wel erg prettig vind en ook goed samenwerkt met mijn andere producten. Gezien ik twijfelde over de werkbaarheid met de ddr5 koos ik de naar mijn idee veilige ddr3 optie. Als dit niet nodig is ben ik snel genoeg omgeswitched :P

Ik ga later toch nog eens de lijst met hardware helemaal nachecken, ook met al jullie hulp erbij meenemend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 10:30

Adinias

Thobbius

RRE RoadRunner schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:28:
Bedankt voor alle reacties! De kast wil ik inderdaad relatief klein houden om de kosten te drukken en omdat het wat mooier uitvalt dan zo'n hele grote kast. 3D printen is inderdaad ook relatief duur, maar hier heb ik al ervaring mee, CNC cutting had ik daarom nog niet over nagedacht, dus bedankt voor die tip! Daar ga ik zeker naar kijken.

Betreffende de videokraart, Ik heb er een gekozen waarvan ik zeker weet dat die ook voor Mackintosh gebruikt kan worden aangezien ik toch OS X wel erg prettig vind en ook goed samenwerkt met mijn andere producten. Gezien ik twijfelde over de werkbaarheid met de ddr5 koos ik de naar mijn idee veilige ddr3 optie. Als dit niet nodig is ben ik snel genoeg omgeswitched :P

Ik ga later toch nog eens de lijst met hardware helemaal nachecken, ook met al jullie hulp erbij meenemend :)
Ik kan je aanraden een hackingtosh te maken die een Windows Virtual Machine draait. Neem iets van 16 GB RAM en geef er 8 GB van aan je Windows VM en 8 GB aan OS X.

Edit: Niet goed gelezen, dat was het idee al.

Tip: Ik kan je aanraden om VMware voor OS X te gebruiken. Leraren bij mij op de ICT-opleiding hebben allemaal een Macbook Pro en gebruiken VMware. Switchen gaat supermakkelijk vanuit OS X naar Windows en het lijkt praktisch alsof je de twee naast elkaar draait.

[ Voor 12% gewijzigd door Adinias op 11-06-2015 16:02 ]

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:58
Ziet er heel gaaf uit! Heb je de materiaalsoort al bepaald?

Ik ben benieuwd naar de uitwerking, succes met bouwen!

If it ain't broke, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Een virtual machine is inderdaad erg prettig voor als je snel moet switchen en even iets op windows moet doen. Maar ik zal tevens ook een echte Windows installatie nodig hebben aangezien Rhino en Grasshopper erg veel intern geheugen vereisen. Ik heb nu op mijn MacBook pro al 16gb ram zitten en er zijn momenten dat Rhino dan aangeeft niet meer genoeg geheugen te kunnen gebruiken en afsluit. Dit is op bootcamp waar al het ram dan voor windows is, daarom dat ik ermee speel om 32gb ram te plaatsen hoewel dat wel erg duur is.

Het materiaal heb ik nog niet bepaald omdat dat ook erg sterk afhangt van de productiemethode. Ik dacht eerst te 3D printen in plastic maar CNC is ook wel een erg goed idee maar daar moet ik me eerst verder in gaan verdiepen.

Nog even terugkomend op FemkeToele: Ik heb nog geen echte website voor mijn werk, die wil ik in de zomer gaan proberen te maken aangezien ik nu nog druk bezig ben met mijn afstudeerproject. Zodra ik ben afgestudeerd zal ik mijn website gaan maken en ook serieus werk van deze computer gaan maken. Dit doe ik dan samen met het zoeken naar werk, of anders begin ik voor mezelf en dan is zo'n computer meteen een prachtig object voor mijn portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YassinIT
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05-2024
RRE RoadRunner schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:21:
...

Nog even terugkomend op FemkeToele: Ik heb nog geen echte website voor mijn werk, die wil ik in de zomer gaan proberen te maken aangezien ik nu nog druk bezig ben met mijn afstudeerproject. Zodra ik ben afgestudeerd zal ik mijn website gaan maken en ook serieus werk van deze computer gaan maken. Dit doe ik dan samen met het zoeken naar werk, of anders begin ik voor mezelf en dan is zo'n computer meteen een prachtig object voor mijn portfolio.
Ziet er echt origineel en abstract uit ben benieuwd naar het resultaat!

[ Voor 11% gewijzigd door YassinIT op 14-06-2015 12:12 ]

Pagina: 1