• Gordon89
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07-2025
Ik heb een 2ehandse 6970 gekocht om deze in crossfire te draaien met mijn huidige kaart ( ook een 6970)
Het viel mij meteen op dat deze heet draaide, idle op 50 en load 100!
In crossfire draait deze hetzelfde en mijn kaart die ik al had op 38 tot 72.
Nou is mijn vraag wat hiervoor de reden kan zijn.
Kaart is verder goed schoon en heb ook geen artifacts oid gehad.
Enige wat ik kan bedenken is dat de pasta op is?
Graag hoor ik jullie ideeën hierover

Mvg Gordon

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hoe zit de kaart in je systeem, direct achter de eerste kaart, of net 1 slotje ertussen?
En even kijken naar airflow, of de kaart wel genoeg koele lucht krijgt en de warme lucht ook goed wordt afgevoerd en dus niet blijft hangen.

Fixing things to the breaking point...

• Gordon89
ik heb er 1 slot tussen zitten en de zijkant van de kast eraf.
Airflow kan dus niet het probleem zijn lijkt mij.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zijkant van de kast eraf is vaak juist niet goed, lucht kan dan blijven hangen ipv dat het weggetrokken wordt.
Welke kast heb je en welke fans zitten waar in die kast?

Fixing things to the breaking point...

• Gordon89
Ik heb de CM Storm Enforcer kast met 20 cm fans voor en boven en achter een 14 en een grote op de cpu die ook naar buiten blaast.
Maar mijn andere kaart draait 30 graden lager terwijl deze net boven de voeding zit.

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
De voeding produceert weinig warmte dus dat klopt wel. De bovenste videokaart wordt vaak het warmst.

Om je fans hun werk te laten doen moet de kast ten eerste dicht zijn. Daarnaast moet je er op de een of andere manier voor zorgen dat de bovenste kaart frisse lucht krijgt door gericht lucht aan te voeren. Dit kan met een extra fan achter de kaarten of wanneer je zijpaneel dat toestaat een ventilator aan de zijkant.

• Gordon89
Ik bedoelde ook met de voeding dat deze er strak onder zit en de kaart dan toch juist heel weinig airflow heeft?

Even van beide een gpu-z uitdraai op dit moment terwijl ik direct de kast gedicht nadat dit werd aangegeven en met alle cas fans op 100% en zonder load.
De problematische:
http://gyazo.com/4a1b47a5c09a760af99e3143567113f0
de 2e: (deze draait op lagere clocks zoals je kunt zien)
http://gyazo.com/3978f5767e3166732cd172f003c5a6f2

[ Voor 14% gewijzigd door Gordon89 op 05-06-2015 23:33 ]

• Gordon89
Even een update, games sluiten na een tijdje af en wakker worden vanuit slaapstand is ook problematisch, beeld blijft zwart dan

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:19
wat gebeurt er als je alleen die warme kaart gebruikt? word hij dan ook 100 graden? en al eens nieuwe koelpasta op gedaan? de kaart kan immers al bijna 5 jaar oud zijn. en het ziet er naar uit dat je gpu niet terug klokt als het rustig is. gpu load is 0% maar hij draait wel op 1425mhz. terwijl hij had eigenlijk alleen tijdens gamen moet doen.

[ Voor 34% gewijzigd door loki504 op 06-06-2015 11:27 ]

• Gordon89
Ja ik heb de kaart eerst alleen gedraaid en toen viel het me meteen al op dat deze extreem heet werd.
Maar het kan dus de pasta zijn? Weet namelijk niet of dit ook echt 30 graden kan schelen?

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-01 08:09
Kan ook zijn dat je koeler scheef zit / niet goed aansluit op de GPU zelf. Voel eens aan het koelblok of dat dit heet wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door MineTurtle op 06-06-2015 11:53 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• Gordon89
Op idle zijn de pijpjes die er direct naast uitkomen goed heet maar niet zo heet dat je ze niet kunt aanraken.
Die van mijn oude videokaart zijn duidelijk koeler.

• MineTurtle
Hmm... Hoe zit het met eventueel stof / vuil tussen de koelvinnen? Als deze vol stof zitten kan de kaart natuurlijk ook niet koelen.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
100 graden is natuurlijk niet oke, maar sowieso hoef je niet de temperaturen van beide kaarten te vergelijken.

Ze zitten beide op een andere positie, is het dezelfde uitvoering van de kaart? (zelfde koeler?) etc.

• Gordon89
Nee de koeler ziet er als nieuw uit, geen vuiltje aan, sowieso werd de kaart keurig netjes geleverd.

En ook is het een andere uitvoering van de kaart, vergelijken bedoel ik misschien ook verkeerd.
Ik geef beide kaarten op als contrast wat dus in dezelfde kast (alleen andere locatie en uitvoering) het verschil is tussen de kaarten.
En zoals je al zegt, 100 graden is niet oke. Ik vraag me dus alleen af wat het kan zijn.
Hij lijkt verder geen defecten te tonen. Verder nog iemand ideeën wat ik kan proberen?

• MineTurtle
Je zou je fanspeeds nog na kunnen kijken van je graka met bijv. MSI Afterburner, handmatig je fanspeed op 100 zetten en dan kijken of het zich nog voordoet. Indien het dan opgelost is een handmatige fancurve maken.

• Gordon89
Heb net even War Thunder laten draaien op hoge settings en 1440P.
Alle fans in de kast en op de gpus op 100%, Boeing is jaloers op het geluid!
De GPU draait dan rond de 97 graden met alles voluit.
Nog wel heet toch?

• Gordon89
Nou ik denk dat ik in ieder geval wel even de pasta vervang, kan alleen maar helpen toch?
Ik laat het weten of dit effect heeft gehad.
Mocht er iemand nog meer ideeën hebben hoor ik ze graag!
Pagina: 1