Intel stock koeler alternatief

Pagina: 1
Acties:

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:56
Ik zoek een?
Ik zoek een goedkope oplossing voor mijn intel stock koeler

Wat is je budget?
Geen budget zo goed en goedkoop mogelijk!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga de koeler gebruiken op een LGA1155 Intel core i5 3470 het is vandaag een warmedag (5-6-2015) ik zit opzolder dus tja daar is het super warm als de zon de hele dag schijnt :P Als ik GTA5 speel wordt mijn processor tussen de 60-63 graden dat kan nog net maar soms peakt hij naar 65-66 graden 67 graden is mijn maximale temperatuur voordat mijn processor stop zegt, De intel stock koeler draait 90-100% dus dan weet je wel wat er voor'n brul er uit je pc komt. Ik ga binnenkort een MSI GTX970 Gaming halen en daarna mag ik eigenlijk niks meer upgraden van mijn ouders maar nu zit ik hier met dit probleem. Weten jullie een goedkope goede koeler en het liefst wat stiller die in mijn Cooler master k380 behuizing past? Ik heb wel een backfan geinstalleerd zodat hij niet bij 50% load al uitklapt dit is een Aerocool shark fan devil edition 120mm. Ik heb al zelf onderzoek gedaan maar de meeste koelers passen niet in mijn behuizing dus dan wordt het moeilijk.

Extra info
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 195,50€ 195,50
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Asus GTX660-DC2-2GD5€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,95€ 51,95
1Cooler Master K380€ 37,95€ 37,95
2Kingston HyperX Fury blu HX316C10F/4€ 29,50€ 59,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Kingston SSDNow KC100 240GB€ 189,-€ 189,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,35

Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/i/iprYDdSYj

[ Voor 3% gewijzigd door Puddi Puddin op 05-06-2015 18:39 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
http://tweakers.net/categ...rJ0FTPQElHKTexAswB8WprawE

Deze moeten qwa hoogten allemaal passe. Dus noem er maar een paar.

• loki504
Dubbel post....

[ Voor 94% gewijzigd door loki504 op 05-06-2015 18:47 ]

• Puddi Puddin
loki504 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:45:
http://tweakers.net/categ...rJ0FTPQElHKTexAswB8WprawE

Deze moeten qwa hoogten allemaal passe. Dus noem er maar een paar.
Bedankt maar heb je een voorkeur voor welke precies? Het zijn er zoveel..

• loki504
wat zegt een review site over bv pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

enigeninzet kom je het verst mee. en zo leer je ook wat andere koelers kunnen:P

• Puddi Puddin
loki504 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:53:
wat zegt een review site over bv pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

enigeninzet kom je het verst mee. en zo leer je ook wat andere koelers kunnen:P
Leuk dat je anderen ook nog wat probeert te leren ;) Gaat deze echt een groot verschil maken tussen de stock koeler? Of zou ik wat meer geld uitgeven ga geen gekke dingen doen met overclocken heb ook geen ervaring met het installeren van zo'n koeler heb zelf wel de videokaart en voeding gedaan, maar daar blijft het ook bij ben net 13 dus heb nog een hoop te leren :) Ow ik zie dat er 2mm speling in zit kan dit?

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:22

Tribits

Onkruid vergaat niet

Demian Brunt schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:39:
Als ik GTA5 speel wordt mijn processor tussen de 60-63 graden dat kan nog net maar soms peakt hij naar 65-66 graden 67 graden is mijn maximale temperatuur voordat mijn processor stop zegt, De intel stock koeler draait 90-100% dus dan weet je wel wat er voor'n brul er uit je pc komt.
Waarom zegt die processor stop bij 67 graden? Dat is een vrij normale temperatuur voor een i5 en daar ga je met een doorsnee luchtkoeler ook niet echt onder komen denk ik. Wel is het zo dat vrijwel iedere custom cooler een stuk stiller zal zijn dan die Intel stock cooler. Het hangt er verder een beetje vanaf hoe ver je wilt gaan qua prestaties en prijs.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dergelijke koelers hebben als grootste voordeel: minder geluid. Ook zal de temperatuur lager kunnen uitkomen, maar het een en ander hangt natuurlijk ook af van de airflow in je kast en de omgevingstemperatuur.

Ik weet niet wanneer je cpu gaat terugklokken, ik dacht pas bij 90 graden of meer? Edit: volgens tom's max core temp 105 graden.

Aangezien je vooral last lijkt te hebben van de herrie, zou ik zoeken naar een stille koeler.

[ Voor 5% gewijzigd door Reepje op 05-06-2015 19:18 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Een gemiddelde koeler van 20-30 euro is al snel beter dan de stock intel koeler.

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Dit is een simpele koeler en voldoet gewoon voor standaard gebruik, ga je iets overklokken kan hij ook nog wel mee maar zou ik persoonlijk voor een iets stevigere gaan b.v.

pricewatch: Noctua NH-D14

Ben zelf een grote fan (no pun intended) van Noctua ja de kleur :P maar de prestaties liegen er niet om.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Puddi Puddin
Tribits schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:13:
[...]

Waarom zegt die processor stop bij 67 graden? Dat is een vrij normale temperatuur voor een i5 en daar ga je met een doorsnee luchtkoeler ook niet echt onder komen denk ik. Wel is het zo dat vrijwel iedere custom cooler een stuk stiller zal zijn dan die Intel stock cooler. Het hangt er verder een beetje vanaf hoe ver je wilt gaan qua prestaties en prijs.
Euuhm nog niet ondervonden bij 67 graden hij is net 66 graden geworden en doen deed ik snel ALT+f4. Wel staat er op de intel site dat de max temp 67 graden is. Dus ben nogal bezorgt.. Als je snapt wat ik bedoel

• Puddi Puddin
prutser001 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:18:
Een gemiddelde koeler van 20-30 euro is al snel beter dan de stock intel koeler.

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Dit is een simpele koeler en voldoet gewoon voor standaard gebruik, ga je iets overklokken kan hij ook nog wel mee maar zou ik persoonlijk voor een iets stevigere gaan b.v.

pricewatch: Noctua NH-D14

Ben zelf een grote fan (no pun intended) van Noctua ja de kleur :P maar de prestaties liegen er niet om.
Hele mooie koelers dat wist ik al maar die passen op 2mm na niet in mijn behuizing >.<

• loki504
en wat is er mis met pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 ?

http://www.bit-tech.net/h...uillo-cpu-cooler-review/3

en hier hebben ze de stock koeler op 71 gemeten. dus 67 is niets mis mee.

[ Voor 33% gewijzigd door loki504 op 05-06-2015 19:22 ]

• Puddi Puddin
Reepje schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:15:
Dergelijke koelers hebben als grootste voordeel: minder geluid. Ook zal de temperatuur lager kunnen uitkomen, maar het een en ander hangt natuurlijk ook af van de airflow in je kast en de omgevingstemperatuur.

Ik weet niet wanneer je cpu gaat terugklokken, ik dacht pas bij 90 graden of meer? Edit: volgens tom's max core temp 105 graden.

Aangezien je vooral last lijkt te hebben van de herrie, zou ik zoeken naar een stille koeler.
Volgens hier is 67 de max ik heb een backfan die alle warme lucht afzuigt en bovenop zit een roostertje dus daar kan de makkelijk wat afzuigen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat past er precies niet dan? de hoogte? Heb eerlijk gezegd al in geen tijden meer gelet op de 'hoogte' van een koeler geen enkel systeem dat ik in de afgelopen 10 jaar gebouwd heb had problemen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• loki504
prutser001 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:22:
Wat past er precies niet dan? de hoogte? Heb eerlijk gezegd al in geen tijden meer gelet op de 'hoogte' van een koeler geen enkel systeem dat ik in de afgelopen 10 jaar gebouwd heb had problemen.
de hoogte past niet. en met de meeste mid-big towers is het ook geen probleem. maar een hoop budget kasten missen net die extra(als of ze het expres doen).

• Puddi Puddin
Ben een beetje verward door alle reacties. Ik zie het probleem niet bij de gelid solutions alleen dat er 3mm speling zit dus moet net kunnen. Ik heb geen top kast maar had totaal geen ervaring toen ik deze pc liet maken en heb zoals gewoonlijk te veel betaald. Een brak voeding van intertech, niet de snelste ssd slechte kabelmanagement heb laatst alles op nieuwe gedaan + een goede voeding.

• Reepje
  • Niet online
Dat is Tcase
Core temp mag 105, maar liever niet meer dan 93 volgens Intel

bijv https://communities.intel.com/message/241246

Freddy Gonzalez
Juiste antwoord door Freddy Gonzalez op 16-apr-2013 12:33

Hello Shaun D,

For troubleshooting we would recommend you to replace the thermal material on your processor die and monitor the temperature.

If your processor is reaching up to 67°C during heavy load this will be considered within the specifications based on your processor Tcase 67°C, but if you notice it reaches up to 93°C or higher, then, an overheating problem is happening.

Regards,

• Puddi Puddin
Reepje schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:42:
[...]

Dat is Tcase
Core temp mag 105, maar liever niet meer dan 93 volgens Intel

bijv https://communities.intel.com/message/241246

Freddy Gonzalez
Juiste antwoord door Freddy Gonzalez op 16-apr-2013 12:33

Hello Shaun D,

For troubleshooting we would recommend you to replace the thermal material on your processor die and monitor the temperature.

If your processor is reaching up to 67°C during heavy load this will be considered within the specifications based on your processor Tcase 67°C, but if you notice it reaches up to 93°C or higher, then, an overheating problem is happening.

Regards,
Dus 67 graden maakt niet uit ik dacht dat dan de beveiliging aan ging en mn pc uitging. Maar dat helpt me nog niet met dat gebrul in me kast zou ik dan gwn voor die koeler gaan?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
67 is ruim binnen de perken inderdaad. Een Evo 212 gaat voldoende koelen, en een stevige klap stiller zijn inderdaad.

een 3470 is niet overclockbaar dus die dure Noctua is onzin; veel stiller zal het niet zijn (en anders is de EVO 212 met superstille fan waarsch. nog *steeds* goedkoper!) en die 3470 zal nooit het soort warmteproductie vertonen wat een steviger koeler zelfs maar nuttig zou maken.

Ik draai zelf een EVO 212 op een geOCde 2500k, in een mITX behuizing (klein, krap!) waar die EVO 212 nèt in past, en nog met een GTX680 er pal naast - dat gaat prima. no way dat die CPU koeler bij de volumeproductie van die GTX660 stock koeler in de buurt gaat komen, en in idle is hij IMO fluisterstil.
niet meer dan €25 uitgeven aan een betere CPU koeler op een non-K core I CPU uitgeven, dat is weggegooid geld.

• Reepje
  • Niet online
Demian Brunt schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:48:
[...]

Dus 67 graden maakt niet uit ik dacht dat dan de beveiliging aan ging en mn pc uitging. Maar dat helpt me nog niet met dat gebrul in me kast zou ik dan gwn voor die koeler gaan?
Zoals ik al aangaf, het gaat je vooral om de geluidsproductie.
Neem dus een goede stille koeler. Dat hoeft geen super duur model te zijn, als die maar stil is.

• Puddi Puddin
iceheart schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:55:
67 is ruim binnen de perken inderdaad. Een Evo 212 gaat voldoende koelen, en een stevige klap stiller zijn inderdaad.

een 3470 is niet overclockbaar dus die dure Noctua is onzin; veel stiller zal het niet zijn (en anders is de EVO 212 met superstille fan waarsch. nog *steeds* goedkoper!) en die 3470 zal nooit het soort warmteproductie vertonen wat een steviger koeler zelfs maar nuttig zou maken.

Ik draai zelf een EVO 212 op een geOCde 2500k, in een mITX behuizing (klein, krap!) waar die EVO 212 nèt in past, en nog met een GTX680 er pal naast - dat gaat prima. no way dat die CPU koeler bij de volumeproductie van die GTX660 stock koeler in de buurt gaat komen, en in idle is hij IMO fluisterstil.
niet meer dan €25 uitgeven aan een betere CPU koeler op een non-K core I CPU uitgeven, dat is weggegooid geld.
212 evo past helaas op 3mm na niet sommigen zeggen van wel ik denk dat ik voor de gelid ga dan kan ik die later ook hergebruiken. Of zou ik het zo laten?

• loki504
Je kan hem wel hergebruiken. Je moet misschien alleen kijken naar de socket. Kans bestaat dat je een bracket moet kopen. Of toe gestuurd krijgen van de fabrikant.

• Puddi Puddin
Ik ga nog ff wat dingemproberen bedankt!

• iceheart
Als het niet past pak je inderdaad een lagere koeler :+
In de categorie goedkoop, veel stiller dan stock, past geheid en meer dan voldoende voor een non-k ivy bridge i5 zou je gewoon een arctic pro 11 kunnen nemen. Heb er eentje in een heel erg compacte setup gehad en ik vermoed dat ie voor jou ook gewoon zou volstaan.
Koelt iets beter dan stock (niet veel, maar hoeft ook niet want stock is al genoeg!) maar doet dat wel véél stiller.

• Puddi Puddin
iceheart schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 01:23:
Als het niet past pak je inderdaad een lagere koeler :+
In de categorie goedkoop, veel stiller dan stock, past geheid en meer dan voldoende voor een non-k ivy bridge i5 zou je gewoon een arctic pro 11 kunnen nemen. Heb er eentje in een heel erg compacte setup gehad en ik vermoed dat ie voor jou ook gewoon zou volstaan.
Koelt iets beter dan stock (niet veel, maar hoeft ook niet want stock is al genoeg!) maar doet dat wel véél stiller.
De gelid stast een beetje raar in mijn kast misschien een overkiller heb deze op het oog een stuk stiller goedkoop klein en koelt ook nig beter en is makkelijk te installeren hoef geen koelpasta etc bij te halen! Bedankt

Verwijderd

De hoogte van een koeler is belangrijk, maar ook dat de geheugenmodules eronder passen. Maar dat staat op de websites van de leveranciers goed aangegeven bij de afmetingen.
Bij het installeren van de koeler moet je zorgen dat je met een lichte drukkracht de koeler goed op z'n plaats houdt tijdens het vastschroeven. Bij mijn Noctua was dat een klein handigheidje; daarbij zitten veren onder de schroeven dus je moet de koeler vasthouden als je rechts vastschroefd en daarna met je handen kruisen om links vast te schroeven zonder de koeler los te laten (of boven en onder). Als ie eenmaal zit kun je gelijkmatig aandraaiien. Er komt best wat kracht op te staan (ik keek ervan op). Ik heb mijn Noctua helemaal vastgedraaid, veerconstante.

• iceheart
Die koeler door je daar voorstelt gaat prima werken. Veel plezier er mee!

• Puddi Puddin
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:00:
De hoogte van een koeler is belangrijk, maar ook dat de geheugenmodules eronder passen. Maar dat staat op de websites van de leveranciers goed aangegeven bij de afmetingen.
Bij het installeren van de koeler moet je zorgen dat je met een lichte drukkracht de koeler goed op z'n plaats houdt tijdens het vastschroeven. Bij mijn Noctua was dat een klein handigheidje; daarbij zitten veren onder de schroeven dus je moet de koeler vasthouden als je rechts vastschroefd en daarna met je handen kruisen om links vast te schroeven zonder de koeler los te laten (of boven en onder). Als ie eenmaal zit kun je gelijkmatig aandraaiien. Er komt best wat kracht op te staan (ik keek ervan op). Ik heb mijn Noctua helemaal vastgedraaid, veerconstante.
Oke bedankt!

• Puddi Puddin
Nvm blijkbaar niet goedgekeken

[ Voor 83% gewijzigd door Puddi Puddin op 06-06-2015 21:07 . Reden: D8 datie een andere aansluiting had ]

Pagina: 1