Windows 8.1 prestatieproblemen met recent systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obiwankenooby
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-02-2024
Ik wist niet zo goed waar ik mijn vraag precies moest stellen, maar het is een combi van meerdere vragen, en vooral hardware gerelateerd, denk ik :)

Ben helemaal nieuw op t forum dus wees een beetje geduldig met me..

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht, met de volgende spec's:

Asus H81M-P33 Mobo
Intel i3 4130 @ 3.4 Ghz
Kingston 1x4Gb DDR3 1600 mhz
Asus nvidia Geforce GT 720 2Gb silent pro
SSD 64 Gb
portable USB 500 Gb
500w psu
tp link 300 Mbps wirelss usb

Het is een 64 bit's OS: windows 8.1

Met deze PC wou ik eigenlijk alleen maar cod4 spelen, en verder werken en mediashizzle, dat laatste gaat uiteraard prima, maar het gamen valt enorm tegen tot nu toe.

Ten eerste lijkt windows 8.1 extreem te laggen en zelfs mini freeze ups te geven, specifiek wanneer ik aan het gamen ben,en ik kan niet pinpointen wat het probleem is?

Ik ken windows 8.1 amper, maar had het idee dat ik met de huidige specs makkelijk metro op de achtergrond kon hebben, ondertussen op de desktop Chrome met diverse pagina open, en dan cod4 gamen. Nu twijfel ik daar sterk aan: ik vermoed dat ik alles naar behoren heb geupdate qua drivers/software, dus dat zou eigenlijk geen punt moeten zijn. De hardware zit solide ingebouwd, geen bedrading in de weg,

Het spel en windows zijn uiteraard op de SSD geinstalleerd, en die heeft nog 17 Gb vrij

Dit is al weer een heel verhaal, dus klaat ik maar beginnen met de vraag: waar moet ik zoeken naar een oplossing?

Alvast hartelijk bedankt, voor enige ondersteuning. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:46
Wat laat brongebruik in de taakbeheerder zien. Is er een piek in CPU/Geheugen of schijfgebruik als je de freezeups merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Crucial SSD?

Hebben in het begin freezes gehad en dat is met een firmware update te verhelpen.

Gebruik anders eens het freeware programma speccy van piriform om de specificaties van je systeem hier neer te kunnen zetten.

[ Voor 49% gewijzigd door albino71 op 05-06-2015 18:23 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obiwankenooby
albino71 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:21:
Crucial SSD?

Hebben in het begin freezes gehad en dat is met een firmware update te verhelpen.

Gebruik anders eens het freeware programma speccy van piriform om de specificaties van je systeem hier neer te kunnen zetten.
Hoi, weet eerlijk gezegd het merk niet, maar zal die tool even runnen.
Qaatloz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:18:
Wat laat brongebruik in de taakbeheerder zien. Is er een piek in CPU/Geheugen of schijfgebruik als je de freezeups merkt?
Ik zie duidelijke pieken in zowel het geheugen, schijfgebruik en ook bij de wifi.

Beiden bedankt zover!
Edit: hier is de summary:
Operating System
Windows 8.1 Enterprise Evaluation 64-bit
CPU
Intel Core i3 4130 @ 3.40GHz 35 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
4.00GB Single-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI H81M-P33 (MS-7817) (SOCKET 0) 28 °C
Graphics
LL 3220W (1280x1024@75Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GT 720 (ASUStek Computer Inc) 49 °C
Storage
59GB TOSHIBA THNS064GE4BBDC (SATA) 28 °C
465GB ASMT 2115 USB Device (USB (SATA)) 37 °C
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-224DB
Audio
Realtek High Definition Audio

Waarbij me meteen opviel dat de geheugenklok op 666 staat? wtf! :D wel grappig dat het the number of the beast is, maar laten we maar zeggen dat mijn PC zeker geen beast is...

[ Voor 30% gewijzigd door obiwankenooby op 05-06-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-10 22:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

De 666 mhz komt van 1333 mhz maar je hebt 1600 mhz dus moet je het in 800 mhz instellen of XMP toepassen in BIOS.

Ik zou zelf een XMP inladen in BIOS.

En verder is een GT 720 een best zwakke kaart. Als je in de toekomst nieuwere games zoals GTA V wil spelen zou ik een GTX 750 2 GB en een extra reep van 4 GB halen.

De extra reep moet wel identiek (hetzelfde merk, snelheid, grootte) zijn als je oude geheugen.

[ Voor 46% gewijzigd door MedionAkoya op 05-06-2015 18:43 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obiwankenooby
MedionAkoya schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:36:
De 666 mhz komt van 1333 mhz maar je hebt 1600 mhz dus moet je het in 800 mhz instellen of XMP toepassen in BIOS.

Ik zou zelf een XMP inladen in BIOS.

En verder is een GT 720 een best zwakke kaart. Als je in de toekomst nieuwere games zoals GTA V wil spelen zou ik een GTX 750 2 GB en een extra reep van 4 GB halen.

De extra reep moet wel identiek (hetzelfde merk, snelheid, grootte) zijn als je oude geheugen.
Hmm.. mijn eerste vraag is waarom moet ik dat doen? :p zou eigenlijk standaard op volle toeren moeten draaien toch? Ik kreeg een cd'tje van MSI erbij, en een ook een van Asus, beide met drivers, en allerlei overclocking tools: de meeste hiervan heb ik geïnstalleerd, een ervan was een updater, die me verschillende drivers heeft aangeraden voor diverse toepassingen, en ook mijn Mobo en Vid card..

Dus eigenlijk ging er stiekem van uit, dat dankzij al die updates, en mijn eigen instellingen (windows en processor maximaal power voor taken gegeven) alles nu in elk geval op vol vermogen stond.

Maar ik zie dat ik er naast zat:)

Ik wist wel dat dit een redelijk zwakke kaart was voor nieuwere games, maar gezien ik echt alleen maar cod4 speel, en Generals, vond ik dit een mooi kaartje.. Het hele systeem was bedoeld als werkstation, en tijdelijk gamesysteem. Als ik weer nieuw budget heb wou ik een aparte game build maken, en die voor de nieuwste games opzetten.,

Hoe krijg ik dus het volle vermogen voor mijn RAM? XMP toepassen zegt mij niets, kan het wel gaan googlen, maar wellicht weet een van jullie een click and go methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Is de boel net geinstalleerd?

Wellicht is Windows op de achtergrond nog allerlei updates aan het draaien.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obiwankenooby
albino71 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:57:
Is de boel net geinstalleerd?

Wellicht is Windows op de achtergrond nog allerlei updates aan het draaien.
Nou, hij staat al twee dagen aan, en dat is nadat ik de windows install gedaan had, en alle updates had gedaan, zowel voor windows, als alle hardware..

Alle belangrijke updates zijn dus als het goed is al gedaan.
Windows update is nergens te zien, en ook t action center schijnt tevreden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb even een iets andere titel verzonnen, die de lading meer dekt, en het topic verplaatst naar Windows OS (WOS). Daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obiwankenooby
Bolletje schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:06:
Ik heb even een iets andere titel verzonnen, die de lading meer dekt, en het topic verplaatst naar Windows OS (WOS). Daar
Ok thanks:)
Vond mijn tweakers en tweakettes wel leuker klinken ^.^

Maar mag dus aannemen dat 8.1 het grote probleem is hier?
Is het dus aan te raden om even terug te gaan naar w7?
Of is het allemaal op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
Waaruit trek je nu de conclusie dat windows 8.1 het probleem is? Ik zie dat namelijk nog niet zo duidelijk.

Wat namelijk goed zou kunnen is dat er iets op de achtergrond draait wat zo af en toe de boel vasttrekt waardoor je die freezes ervaart. Vaak kun je door goed naar brongebruik te gaan kijken meer een idee krijgen welk programma of proces daarvoor zorgt. (bijvoorbeeld indexeren van Windows Search is nog bezig?) Waarschijnlijk gaat een stap naar windows 7 daar niet heel veel aan veranderen. Zover ik begrepen heb is namelijk windows 7 en windows 8 onder de moterkap (driver-structuur/kernel e.d.) niet zo heel veel verschillend dus gaat dat waarschijnlijk geen problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obiwankenooby
Qaatloz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:15:
Waaruit trek je nu de conclusie dat windows 8.1 het probleem is? Ik zie dat namelijk nog niet zo duidelijk.

Wat namelijk goed zou kunnen is dat er iets op de achtergrond draait wat zo af en toe de boel vasttrekt waardoor je die freezes ervaart. Vaak kun je door goed naar brongebruik te gaan kijken meer een idee krijgen welk programma of proces daarvoor zorgt. (bijvoorbeeld indexeren van Windows Search is nog bezig?) Waarschijnlijk gaat een stap naar windows 7 daar niet heel veel aan veranderen. Zover ik begrepen heb is namelijk windows 7 en windows 8 onder de moterkap (driver-structuur/kernel e.d.) niet zo heel veel verschillend dus gaat dat waarschijnlijk geen problemen oplossen.
Eigenlijk alleen maar omdat de mod het kopje veranderd heeft in Windows 8.1 prestatieproblemen met recent systeem :D

Ik kon met mijn vorige PC, en windows 7, zonder problemen alle taken uitvoeren op de achtergrond, zoals meerdere pagina's in Chrome open hebben (grote forums met veel verkeer en een actief Vbulletin admin panel en ondertussen nog allerlei gebufferde crap, films, video en audio fragmenten etc., daarnaast op max instellingen gamen. Mijn oude build was

10K RPM seagate 80Gb,
1000w Psu,
Nvidia 9800 GTX + special edition
Core2Duo E8500 @ 3.2 Ghz
en een goed Mobo, waarvan ik even de specs/naam kwijt ben,

Ik had toch echt verwacht dat ondanks de mindere Psu, de rest van de onderdelen alles wat ik daarmee kon, nog een tikje beter/stabieler en sneller zou kunnen.

Wellicht is 8.1 het probleem, en zie ik als ik w7 installeer opeens dat alles loopt zoals t hoort/ ik verwacht had.. maar ik wou daar mee wachten tot ik in dit topic eventueel advies had gekregen wat die stap als beste optie zou aangeven: ben namelijk op zich best blij met 8.1, en vind het best lekker werken.

Ik heb dat prggje gebruikt, wat Albino aanraade, en zag net ook dit:
Current GPU Clock 540 MHz
Current Memory Clock 900 MHz

Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling..
Anyway, ik weet verder niks, en ik ga ook nergens van uit, ik stelde het meer als vraag aan de mod, in de hoop een bevestigend antwoord te krijgen:)
.
Immers, als 8.1 het probleem is, dan is er i.e..g een relatief eenvoudige oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
Die lage clock getallen komt omdat de processor en de gpu in idle terug klokken om minder energie te verbruiken. Dat is normaal. Onder belasting zul je de 'normale' waarden zien.

Heb je ook al eens gecontroleerd of je voor alle drivers de nieuwste versies hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obiwankenooby
[b][message=44366937,noline]

Heb je ook al eens gecontroleerd of je voor alle drivers de nieuwste versies hebt?
ik vermoed dat ik alles naar behoren heb geupdate qua drivers/software
de meeste hiervan heb ik geïnstalleerd, een ervan was een updater, die me verschillende drivers heeft aangeraden voor diverse toepassingen, en ook mijn Mobo en Vid card
Nou, hij staat al twee dagen aan, en dat is nadat ik de windows install gedaan had, en alle updates had gedaan, zowel voor windows, als alle hardware..
Alle belangrijke updates zijn dus als het goed is al gedaan.
Windows update is nergens te zien, en ook t action center schijnt tevreden..

Ok, wist niet dat "idle" reden was om core clocks terug te draaien, dacht dat je dat alleen zag bij power saving mode..

Je vraag heb ik hopelijk beantwoord met de tabel:)
Als ik het over updaten heb, dan bedoel ik natuurlijk in de eerste plaats alle drivers,

[ Voor 3% gewijzigd door obiwankenooby op 06-06-2015 13:45 ]

Pagina: 1