ik weet niet meer welke temp mijn cpu is.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:21
Beste mede Tweakers

(ik hoop dat ik dit in het goede topic heb geplaatst)
Met het warme weer vandaag maak ik me toch een beetje zorgen om mijn CPU temperatuur.
ik heb heel wat software geinstaleerd maar allemaal geven ze andere temps aan.
ik weet niet welk programma ik moet vertrouwen.

CPU-Z geeft mijn temperatuur niet aan maar wel de TDP
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2eaku1g.png

Bij HWMonitor zegt het moederbord dat de CPU 36 graden is.
En de CPU zelf zegt dat hij rond de 65 graden is.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/fkmky8.png

OpenHardwareMonitor zegt dat de CPU rond de 15 graden is :)
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/k3vq0m.png

Speedfan zegt dat als ik het goed heb dat hij rond de 16 graden is.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/vgr9jn.png

Zoals jullie zien aan de screenshots kan ik niet weten welke nou de echt is, of staat de echte temperatuur er wel tussen?

Misschien nog wat handige info over mijn pc
gallery: huubbuter
Er was tijdens de testen geen erge load op de PC.
Het CPU gebruik is rond de 20% gebleven.

hopelijk kan iemand me helpen met dit probleem.

Mvg Huub a.k.a Lux_Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 13:55
Probeer hem eens met RealTemp uit te lezen.. Als ik me niet vergis leest deze echt de interne temps uit van je core's.. Wat voor cooler heb je er op zitten: Stock of aftermarket?

Edit: linkje niet gezien.. Go Noctua!

[ Voor 11% gewijzigd door ignition_mp op 05-06-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
ignition_mp schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:38:
Probeer hem eens met RealTemp uit te lezen.. Als ik me niet vergis leest deze echt de interne temps uit van je core's.. Wat voor cooler heb je er op zitten: Stock of aftermarket?
Bedankt voor je snelle reactie.
ik zal realtemp uitproberen.
de cooler die ik op mijn cpu heb zitten is een Noctua NH-U9B SE2.
alle info staat in mijn inventaris.

Update:

ik heb realtemp uitgeprobeerd, maar geeft een fout melding dat mijn amd CPU niet wordt ondersteund.
naar even wat zoeken op google blijkt dat realtemp alleen voor intel is :(

[ Voor 17% gewijzigd door Lux_ op 05-06-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 13:55
huubbuter schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:40:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.
Ja je moet wat tijdens de VriMiBo. Stoffilters en airflow al gechecked? Kan zijn dat er niet voldoende lucht doorstroomt en dus je koeling tegenvalt.. Houd het iig tot die tijd in de gaten want naar wat ik lees op internet is de max aanbevolen temp over het algemeen met dit type 75 graden

FOUTJE: glad vergeten dat Realtemp voor Intel is.. Probeer Coretemp eens http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Mocht dit ook niet werken HWMonitor aanhouden

Edit: ondertussen kom ik dit tegen: http://www.tomshardware.c...rature-amd-cpus-apus.html

[ Voor 22% gewijzigd door ignition_mp op 05-06-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:26

Gmount

Ecorunner lid

De TDP zegt niets over de temperatuur, alleen iets over het verbruik. Aangezien je met luchtkoeling niet onder de omgevingstemperatuur kunt komen zijn de 15 en 16 graden ook onzin. Blijft dus alleen de meting van HWMonitor over. Aangezien het moederbord zelf al 35 graden is lijkt 36 voor de cpu me ook erg laag, misschien is dit een metertje dat vlakbij de cpu zit ofzo. Enige realistische is dus 64 graden, wat flink hoog is als er geen zware programma's draaien. Weet je zeker dat er niets op de achtergrond draait? 30-50% load op je cores lijkt me vrij veel in idle.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gmount schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:51:
De TDP zegt niets over de temperatuur, alleen iets over het verbruik
Dat is niet waar, de Thermal design power geeft de maximale hoeveelheid warmte met 'real-world applications' in watt aan 8) . Het geeft inderdaad geen informatie over de huidige temperatuur maar een CPU met een TDP van 200 watt kan een stuk heter worden dan een TDP van 50 watt.

Bron: Wikipedia: Thermal design power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
Gmount schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:51:
De TDP zegt niets over de temperatuur, alleen iets over het verbruik. Aangezien je met luchtkoeling niet onder de omgevingstemperatuur kunt komen zijn de 15 en 16 graden ook onzin. Blijft dus alleen de meting van HWMonitor over. Aangezien het moederbord zelf al 35 graden is lijkt 36 voor de cpu me ook erg laag, misschien is dit een metertje dat vlakbij de cpu zit ofzo. Enige realistische is dus 64 graden, wat flink hoog is als er geen zware programma's draaien. Weet je zeker dat er niets op de achtergrond draait? 30-50% load op je cores lijkt me vrij veel in idle.
Wat ik bedoelde met idle was 10% staat ook in de post.
dit is het lijstje met wat ik heb open staan:
Chrome 7 tabjes
winamp
ignition_mp schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:45:
[...]

Ja je moet wat tijdens de VriMiBo. Stoffilters en airflow al gechecked? Kan zijn dat er niet voldoende lucht doorstroomt en dus je koeling tegenvalt.. Houd het iig tot die tijd in de gaten want naar wat ik lees op internet is de max aanbevolen temp over het algemeen met dit type 75 graden

FOUTJE: glad vergeten dat Realtemp voor Intel is.. Probeer Coretemp eens http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Mocht dit ook niet werken HWMonitor aanhouden

Edit: ondertussen kom ik dit tegen: http://www.tomshardware.c...rature-amd-cpus-apus.html
mijn pc is helemaal stofvrij
de airflow is aardig goed vindt ik zelf (kan beter)
heb core temp geprobeerd maar die geeft niks aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Lux_ op 05-06-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:26

Gmount

Ecorunner lid

@tniem: Klopt helemaal, maar ik wilde het simpel houden.

@huubbuter: Dan moet je misschien toch kijken naar fan settings en of de koeler goed gemonteerd zit. Heb je dat zelf gedaan?
Speedfan geeft van fan 2, 3 en de onderste fan 1 aan dat ze met +- 25.000 RPM draaien, wat ook niet kan kloppen.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
@huubbuter: Dan moet je misschien toch kijken naar fan settings en of de koeler goed gemonteerd zit. Heb je dat zelf gedaan?
Speedfan geeft van fan 2, 3 en de onderste fan 1 aan dat ze met +- 25.000 RPM draaien, wat ook niet kan kloppen.
ik heb de koeler zelf gemonteerd 2 keer zelfs, ik denk ook niet dat ik het fout heb gedaan (ze zeggen dat ik best wel handig ben)
altijd heb ik er verse koelpasta gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je zou de temperatuur ook in de BIOS/EFI moeten kunnen zien. Dat is min of meer gegarandeerd correct. In veel BIOS'en kan je de temperaturen vinden onder 'PC Health'.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
spone schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 17:48:
Je zou de temperatuur ook in de BIOS/EFI moeten kunnen zien. Dat is min of meer gegarandeerd correct. In veel BIOS'en kan je de temperaturen vinden onder 'PC Health'.
ik weet dat ik mijn temperatuur kan uitlezen bij mijn bios.
alleen een nadeel er is dan totaal geen load op de pc als je in de bios zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Ik weet niet waarom alle uitgelezen temperaturen zo brak zijn, maar ik heb hetzelfde met mijn 760K + MSI A78-E45. Twee programma's die de temperaturen wel goed uitlezen zijn AMD Overdrive en MSI's moederbordtool.

AMD Overdrive geeft niet de actuele temperatuur aan, maar de afstand tot de maximale temperatuur voordat hij gaat throttlen.

MSI's tool kan direct waarden in de UEFI aanpassen geloof ik, dus die haalt gewoon direct de data van het moederbord dunkt me. Ik denk dat jouw fabrikant ook wel zoiets heeft.

EDIT: om dit te onderstrepen, volgens HWMonitor zou de CPU idlen rond 60 graden en tijdens gamen 80-90 graden zijn. MSI's tool geeft waarschijnlijkere waarden aan, 30-50. (Er zit een H100 op de CPU)

[ Voor 16% gewijzigd door Rickkamminga op 05-06-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
Rickkamminga schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:50:
Ik weet niet waarom alle uitgelezen temperaturen zo brak zijn, maar ik heb hetzelfde met mijn 760K + MSI A78-E45. Twee programma's die de temperaturen wel goed uitlezen zijn AMD Overdrive en MSI's moederbordtool.

AMD Overdrive geeft niet de actuele temperatuur aan, maar de afstand tot de maximale temperatuur voordat hij gaat throttlen.

MSI's tool kan direct waarden in de UEFI aanpassen geloof ik, dus die haalt gewoon direct de data van het moederbord dunkt me. Ik denk dat jouw fabrikant ook wel zoiets heeft.

EDIT: om dit te onderstrepen, volgens HWMonitor zou de CPU idlen rond 60 graden en tijdens gamen 80-90 graden zijn. MSI's tool geeft waarschijnlijkere waarden aan, 30-50. (Er zit een H100 op de CPU)
ik heb even gezocht of gigabyte tools had, ik kwam op deze site uit: http://www.gigabyte.com/support-downloads/Utility.aspx
daar heb ik easy tune6 gedownload, daar krijg op idle 40 graden en op load 45 graden niet echt een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:37

auto660

1991 240 GL Brick

huubbuter schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:38:
[...]

ik heb even gezocht of gigabyte tools had, ik kwam op deze site uit: http://www.gigabyte.com/support-downloads/Utility.aspx
daar heb ik easy tune6 gedownload, daar krijg op idle 40 graden en op load 45 graden niet echt een verschil.
Ik had ook een gigabyte bord met die cpu en de enigste manier om dan je temperatuur te halen is ook niet via easytune maar alleen via AMD overdrive, en deze geeft alleen maar aan hoeveel graden je vanaf zijn maximaal toegestane temperatuur zit, en hoeveel graden dat is weet niemand :/

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik zelf altijd HWiNFO de portable versie, misschien is dat wat voor je.
Werkt bij mij in ieder geval prima, veel info en current, minimum, maximum en average waardes. .
Ps : Voor sensor info even in het opstart scherm "Sensor only" aanvinken.

http://www.hwinfo.com/download.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Zelf gebruik ik HWInfo64 en laat ik Asus Suite mee opstarten als Windows start.

Op het moment dat ik HWInfo tegelijk met Asus Suite op de achtergrond laat mee draaien, levert dat na enige tijd vaak nogal exotische resultaten op, zoals bijv een northbridge temp van 220 graden of zo. :P (Ja, dat ken dus niet hè? Iig niet terwijl de pc ondertussen verder prima zijn werk doet) Deze extreme waarden zie ik wel alleen bij de sensors met de namen T0 (cpu) T1(SB) T2(NB) T3(MB)

Die proggies werken elkaar kennelijk soms dus ook een beetje tegen. Om die reden sluit ik Asus Suite ook eerst af voordat ik HWInfo64 aan zet.

Nu ik een nieuwe vidkaart heb, heb ik Asis GPU Tweak ook geïnstalleerd. En ook die lijkt HWInfo64 bij 't uitlezen van de waarden een beetje tegen te werken.

Overigens heb ik de temp en voltage sensors in Asus Suite niet enabled, want die geven echt heel bizarre waarden die de realiteit niet eens benaderen. Resultaten zoals 5,5V of -1,5V waar 't eigk niet meer dan 1, 5 zou moeten zijn.

Hoe dit mogelijk is weet ik niet... Dit mobo is om andere reden binnen twee maanden al een keer RMA geweest, en vervangen voor een nieuwe. Maar met beide borden kwam ik dit fenomeen tegen. En het enige wat men er over zegt is, dat je het beste 'dit of dat proggie' kunt gebruiken om de waarden uit te lezen.

Maar het blijft toch altijd wel ergens in mijn achterhoofd mee spelen, omdat ik niet goed weet waar dit door komt. Want bepaalde sensor waarden negeren, zonder dat je weet waarom die waarden een foutief resultaat aangeven, is op zachts gezegd een risico je neemt, op basis van een antwoord dat ook niet écht verklaard waarom die proggies wél heel concreet met dezelfde fouten blijven komen. Wat kennelijk nooit is opgelost tijdens updates, van zowel HWInfo64 als in Asus Suite.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Pagina: 1