voeding voor project (raspberry + versterker)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-08-2020
Beste Tweakers,

Na altijd lang enkel te hebben meegelezen in de casemod en electronica topics heb ik besloten om het zelf maar eens te gaan proberen.

Ik kom een heel eind (waarschijnlijk niet altijd op de meest elegante manier, maar meestal werkt het).

Nu heb ik een oude radio op de kop getikt, en deze wil ik een nieuw leven in blazen! ik heb alle buizen etc eruit gehaald, opgeschuurd etc etc.

Nu wil ik de radio toch ook wel gaan gebruiken, en daarvoor wil ik een raspberry pi gebruiken die ik nog heb liggen. Deze wil ik aansluiten op een goedkope ebay class D versterker (twijfel nog tussen de TPA3116 2x 50w en 2x50w + 100w).

Uiteindelijk zou ik het geheel dan aansluiten op een paar passieve speakers die ik nog heb staan ipv een speaker in de behuizing.

Nu is mijn vraag gerelateerd aan de voeding (ik geef toe, ik heb hier weinig kaas van gegeten).

Probleem:

- Versterker +/- 5v tot 24v
- Raspberry pi 5v zou moeten voldoen.

Nu wilde ik de voeding regelen dmv een pico psu. De 24 pin wilde ik verlengen met een female to male 24pin kabel om deze vervolgens door te knippen. Hiervan wilde ik (geloof zwart voor aarde, rood voor 12v?) de kabels gebruiken om deze vervolgens in een DC power plug te zetten en zo de versterker van stroom te voorzien.

Voor de Raspberry wilde ik de molex aansluiting gebruiken, de Molex header afknippen en volgens hetzelfde principe een (power only) micro usb header er aanzetten.

Nu ben ik er zeker van dat dit makkelijker is op te lossen, maar voor het moment was ik benieuwd of bovenstaande constructie zou werken?

Gaat dit voldoende stroom leveren? Maakt gelijkspanning en wisselspanning nog uit?

[ Voor 0% gewijzigd door Lordbeta op 05-06-2015 17:16 . Reden: type fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Heb je in die radio alleen een raspi en die versterker zitten?

Dan zou ik een voeding daarvoor kopen (24V 5A of iets in die richting, moet je weten hoeveel vermogen je echt gaat gebruiken)
24V 4.5A is redelijk te doen, bijv:
http://www.ebay.com/itm/M...ain_0&hash=item565aad17cc

En daaraan een simpele swicher voor de raspi.

Bijv:
http://www.ebay.com/itm/H...ain_0&hash=item5d4bbd3894

@fraggie: waar wou je die boostconverter plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die simpele 5v. switching voedinkjes nemen heel veel hoorbare rotzooi met zich mee. Ik zou voor analoge voedingen gaan. of in ieder geval voor je Rasberry een analoge spanningsstabilisator.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
memphis:
Heb je gelijk in, maar een lineaire voeding van 24V 5A is niet bepaald subtiel en kan nog wel eens niet in de radio passen.

Wat extra filters ertussen is geen slecht idee, maar niet-switchmode maakt het allemaal een stuk complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een 15 of 18v ringkerntrafo is niet zo groot, en een 5A brugcel met 2x 4700uF elko's is ook wel weg te proppen. Maar je kunt de 24v wel uit een switched PSU halen maar de 5v zou ik lineair doen, ik heb mogen aanhoren wat een switching PSU op de audio uit van de RPi doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
SA007 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:36:
memphis:
Heb je gelijk in, maar een lineaire voeding van 24V 5A is niet bepaald subtiel en kan nog wel eens niet in de radio passen.
Ik denk dat het qua ruimte wel moet lukken, het is een flinke radio, geheel leeg en goed in te vullen.

maat is ongeveerd: 40cm breed, 10/12cm diep en 30cm hoog.

Ik denk dat er dus wel voldoende ruimte moet zijn. Op dit moment was hoeven enkel de Raspberry en de Versterker in de behuizing + voeding.
memphis schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:10:
Een 15 of 18v ringkerntrafo is niet zo groot, en een 5A brugcel met 2x 4700uF elko's is ook wel weg te proppen. Maar je kunt de 24v wel uit een switched PSU halen maar de 5v zou ik lineair doen, ik heb mogen aanhoren wat een switching PSU op de audio uit van de RPi doet.
Ik wist niet dat het verschil in voeding zoveel uitmaakte voor de geluidskwaliteit :X. Nou ben ik geen audiofiel, maar een redelijk geluid is wel belangrijk.

Nu zie ik dat Lineaire voedingen niet goedkoop zijn op ebay.

Zou het volgende misschien wat zijn? Ziet er redelijk compact uit en iemand met twee linker (electro) handen zou dat volgens mij best in elkaar kunnen zetten..

http://www.ebay.com/itm/LT1083CP-Linear-adjustable-regulated-DC-power-supply-kit-DIY-/141652265009?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20fb220831

[ Voor 0% gewijzigd door Lordbeta op 15-06-2015 13:14 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt ze veel goedkoper:
http://www.ebay.com/itm/L...ain_0&hash=item2a2b50b580

Daar wil je dan een trafo voorgooien van een ~10VA, op een Volt of 6-10AC

Note:
Rrafo's kan je beter in de buurt bestellen, shipping is duur.
Bijv:
http://www.baco-army-goods.nl/ringkerntrafo-20volt-5amp.html voor een audio amp.
En
http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=3543

[ Voor 30% gewijzigd door SA007 op 15-06-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een RPi kan tot 2A trekken volgens de specs van de benodigde voeding. Een 7805 kan misschien te zwak zijn met 1A nominaal en 1.5A piek.
Die LT1083 is inderdaad ook weer zwaar overkill. Een LT1085(-5) is met 3A spec een betere keuze al zal de prijs niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:37
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de kast van die radio,
Zou je daar foto's van kunnen posten? Zou natuurlijk geweldig zijn als je de knoppen van die radio ook kunt gebruiken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou sowieso overwegen een goedkope USB DAC aan je raspberry te hangen voor de audio. Die heeft misschien sowieso al minder last van zijn voeding, en zal betere geluidskwaliteit leveren dan wat de Raspberry heeft zover mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Denk er ook aan dat die Chinese voedingen gevaarlijk kunnen zijn. Liever iets meer geld uitgeven om zelf iets te maken. Zelf als eens een gesmolten breadboard gehad door zo'n ding.

Dit is echter wel een te gekke schakelende DC-DC omzetter:
http://www.dx.com/p/vmp32...ciency-dc-dc-module-47817

24v > 5v met een totale belasting van 3A.

Ik lees net dat mux ze ook gebruikt voor zijn PicoPSU mods:
mux' blog: 8.5W core i3-systeem: het bewijs!

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 15-06-2015 15:55 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
Ik heb even wat foto's van de radio opgezocht.

Ondertussen is het binnenwerk eruit gehaald, opgeschuurt en een white wash effect aan gegeven. Het doek is vervangen door grijs speaker doek.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/jdp3ne3ov56p07u/811705183_76468.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/pdlq1rkqs7cjz2j/IMG_20150611_224902.jpg?raw=1

het is inderdaad de bedoeling om er een DAC aan te hangen voor de geluidskwaliteit, op dit moment ligt mijn prioriteit nog wel bij de voeding aangezien ik hier tot op heden op vast liep.

Het lijkt er op uit te draaien dat het een zelfbouw voedig gaan worden, zal er alleen wat meer tijd voor moeten nemen aangezien ik er weinig kaas van heb gegeten..

[ Voor 31% gewijzigd door Lordbeta op 15-06-2015 20:07 . Reden: photo's in tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
http://www.circuitsonline...tabiliseerde-voeding.html

Deze kan tot 5V, 5A gestabiliseerd leveren. en is zeer simpel de maken op een stuk gaatjesprint.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
Na (zo voelt het althans) alle youtube videos en tutorials over AC to DC power supplies te hebben gelezen/gekeken denk ik dat ik voor het volgende ga:

Afbeeldingslocatie: https://jarretdyrbye.files.wordpress.com/2013/12/cct.jpeg

gevonden hier

Ik denk wel dat ik er een transformator voor zet en de minimum load/LED's weg laat. Daarnaast ipv twee 5v regulators een 5v voor de Raspberry en een 12v voor de versterker, dit zou denk ik moeten voldoen, en ik zie er wel een mooie uitdaging in!

Bedankt in iedergeval voor al het advies!

Edit:
  • Ik denk ook dat de 4*2200uf capacitors in mijn geval minder belangrijk zijn daar ik met voldoende input zou werken. Lijkt mij dat dit dan voornamelijk schommeling in de input voor de versterker moet tegen gaan in het geval dat de raspberry de load verhoogt (schijnt nogal wisselvallig te zijn).
  • De switches die voor de Raspberry en de Audio-interface kunnen ook weg. Wel is het nog een overweging om een aan/uit knop te maken en die op de plek van de originele aan/uit knop te zetten. Helaas heb ik hier nog niets op gevonden (moet nog uitvinden hoe ik dit met een draai knop doe (liefst knop met 2 posities)).

[ Voor 33% gewijzigd door Lordbeta op 16-06-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kan je ook toelichten waarom je deze keuze hebt gemaakt en niet bijv. de geschakelde chip die ik je suggereerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
CurlyMo schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:25:
Kan je ook toelichten waarom je deze keuze hebt gemaakt en niet bijv. de geschakelde chip die ik je suggereerde?
Het was mijn veronderstelling dat in het geval dat ik zo'n DC/DC chip gebruik er alsnog een transformator voor moet (input tot 24volt), tenzij ik een off the shelf AC/DC adapter gebruik.

Daarnaast is de originele datasheet die gelinkt staat op DX offline, ik kwam hem wel tegen op AliExpress met wat meer details en een deel van het datasheet. Wat voor mij onduidelijk bleef (excuus indien dit vanzelfsprekend is, het is allemaal nog vrij nieuw voor me), of ik met deze chip daadwerkelijk 3x 5v output kreeg?

Er staat hier (scroll iets naar beneden), aangegeven dat pin 10,11,12 V-out, regulated output zijn. Leek mij heel sterk dat dat mogelijk is? Een minimum input van 5v en alsnog 3x 5v output?

Als laatste kwam ik op verschillende fora's tegen dat de versterker (TPA3116) best werkt op 5v maar het beter is om iets meer te hebben. Dit zou dus inhouden dat ik de overige twee V-out moet 'combineren' (maar ik twijfel of het zo gemakkelijk is).

Ben benieuwd of ik het hele principe van de schakelbare DC/DC chip verkeerd heb begrepen of niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Lordbeta schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:11:
Het was mijn veronderstelling dat in het geval dat ik zo'n DC/DC chip gebruik er alsnog een transformator voor moet (input tot 24volt), tenzij ik een off the shelf AC/DC adapter gebruik.
Ik was in de veronderstelling dat je 24v input hebt?
Daarnaast is de originele datasheet die gelinkt staat op DX offline, ik kwam hem wel tegen op AliExpress met wat meer details en een deel van het datasheet. Wat voor mij onduidelijk bleef (excuus indien dit vanzelfsprekend is, het is allemaal nog vrij nieuw voor me), of ik met deze chip daadwerkelijk 3x 5v output kreeg?

Er staat hier (scroll iets naar beneden), aangegeven dat pin 10,11,12 V-out, regulated output zijn. Leek mij heel sterk dat dat mogelijk is? Een minimum input van 5v en alsnog 3x 5v output?
Als je je elektronica parallel schakelt dan kan je prima meerdere apparaten aansluiten op een enkele input, mits je maar binnen de maximale ampèrage blijft. Je ziet in die gevallen soms daisy chains gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
CurlyMo schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:53:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat je 24v input hebt?

[...]
Nee, mijn eerste idee was om een pico psu te gebruiken (eigenlijk als AC/DC converter) en dan de verschillende outputs aan te sluiten (molex voor raspberry / 24pin voor amp).

Naar aanleiding van alle suggesties hier heb ik toen besloten dat het best te doen is om een simple lineare voedig zelf te maken (wat de audio kwaliteit ten goed zou moeten komen).

Alsnog is de geschakelde DC/DC chip wel interessant. Ideal zou zijn om 1Am voor de Raspberry te hebben.

Aan de hand van deze converter

kom ik uit op een minimum current van 3.5mA voor de versterker (50w at 4 ohm indien het per channel is (gevonden in datasheet. Als het niet per channel is zou de minimum current rond de 5mA liggen (100w at 4 ohm)

Dan zou ik theoretisch niet voldoende spanning hebben indien ik de VMP3203-5V zou gebruiken aangezien de max current 3mA is? (correct me if im wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Allereerst, een PicoPSU is ook een DC/DC converter. Daar moet dus nog altijd een adapter voor.
Ten tweede, de Raspberry Pi (2) heeft ongeveer 2A nodig (in het uiterste geval).
Ten derde, de chip kan max. 3A leveren.

Als 5v sowieso je uitgangspunt is, waarom dan niet gewoon een 5v adapter gebruiken die je zo in de (niet-chinese) winkel koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
Het uitgangspunt was om zowel de raspberry als de versterker op de zelfde voeding aan te sluiten. Als het enkel om de pi ging had ik nogwel ergens een oude ipad lader liggen. Het idee was om met 1 knop beide van stroom te voorzien en tevens een iets elegantere oplossing te vinden om het weg te werken, anders kan ik ook een verlengdoos in de radio plaatsen en er 2 adapters op aansluiten.

Het uitgangspunt is dan ook 5v voor de pi, en tussen de 5v en de 21v voor de versterker (idealiter in het midden, 12/15v). De spanning voor de pi geef je zelf aan als 2A in het uiterste geval. De versterker zou afhankelijk van wat de correcte berekening is (zie vorige post) 3.5A of 5A nodig hebben.

Het lijkt mij dat ik dan toch minimal 5v en 5A-7A nodig heb om alles van stroom te voorzien? Of zit ik nou helemaal fout?

Ik wil best van je aannemen dat 5v DC/DC chip voldoet voor mijn doel, maar ik zou graag ook begrijpen waarom en hoe.

zie trouwens dat ik mA heb gebruikt in de vorige post ipv A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Als je voor de versterker meer dan 5v nodig hebt en totaal meer dan 3A dan voldoet het niet meer :)

Ga in dat geval gewoon voor deze optie:
Kridri in "voeding voor project (raspberry + versterker)"

Let wel dat die AC in het schema nog steeds een trafo is.

Voor de versterker zal je zoiets nodig hebben:
http://www.reichelt.de/Tr...&artnr=EI+66%2F34%2C7+124

Als de versterker niet zoveel Amps nodig zou hebben, dan had je het met één trafo kunnen doen:
http://www.reichelt.de/Tr...&artnr=EI+66%2F34%2C7+215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordbeta
Of de versterker daadwerkelijk zoveel Ampere nodig heeft weet ik ook niet zeker, zie het niet zwart op wit terug in de Datasheet.

De berekening die ik heb gedaan gaat wel uit van 50w, terwijl ik denk dat het daadwerkelijk wat lager zal komen te liggen. Als ik uitga van 30w en 8 ohm komt het uit op 1.9A, of rond 3A in het geval van 60w 8 ohm. Maar hier ben ik nog niet helemaal uit.

Met dat uitgangs punt zou 1 trafo voldoende moeten zijn.. (ook wenselijk aangezien ik het niet al te groot wil maken).

Is er een specifieke reden waarom je deze trafo's voorsteld?

onderstaande levert 18v 6.6A voor de zelfde prijs. Denk dat het met 6.6A toch wel moet lukken.
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/transformatoren/ringkerntrafo-18volt-6-6amp-120va.html

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Prijs / kwaliteit / omvang

Pagina: 1