Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 371003

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist linux mint cinnamon 17.1 geinstalleerd naast windows 8.

Dit was al een heel gedoe omdat linux windows niet herkende, maar metGparted lukte het uiteindelijk om het naast windows te installeren.

Ik heb nu echter het probleem dat ik linux niet kan opstarten want mijn laptopje start vrolijk windows op, en er verschijnt dus geen boot menu ofzo.

Hoe kan ik dit oplossen googlele levert me weinig op.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Je hebt de bootloader niet goed geinstalleerd.

Je moet de grub bootloader opnieuw installeren.

de bootloader moet op je primaire bootschijf staan.(meestal /sda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

Laptop. Toevallig gedoe met de Secure Bootloader?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow. Dat zou zo maar eens kunnen. Hoe installeer ik die opnieuw op de goede hardeschrijf?
Sorry redelijk nieuw met linuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

even supergrubje tegenaan gooien; http://www.supergrubdisk.org/ (usb boot, herstelt je mbr/bootloader)

maar dat er weinig resultaat komt ... acht ik onwaarschijnlijk, je bent echt niet de eerste die windows/linux wenst te dualbooten

boot je legacy of uefi?

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 05-06-2015 12:57 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 22:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik neem even aan dat het om een UEFI systeem en boot methode gaat. Schakel SecureBoot en FastBoot uit. Als je in je UEFI gaat, kan je boot override uitvoeren en zo Grub selecteren. Misschien moet je zelfs de volgorde van OSen aanpassen, want als Windows bovenaan staat, zal je ook geen menu krijgen.

@Aionicus,
Dat is met UEFI niet meer van toepassing. Grub komt met een EFI loader en die moet wel geregistreerd worden, EN een hogere prioriteit hebben dan Windows.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Secure boot en fastboot staan zeker uit.

Maar in de bios zie ik alleen windows staan. Ook grun kan ik zo 1 2 3 niet vinden.

Bij het installeren van linux moet ik dan de boot partitie van windows aanvinken of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt toch wel de installatie van Linux via UEFI gestart? Anders is deze in Legacy modus bezig geweest en gaat het natuurlijk niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de instalatie gestart via mijn usb. Daarna kom je in een trial versie en dan via de snelkoppeling de instalatie gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is leuk en aardig, maar je ziet daar niet direct aan of je nou via Legacy of UEFI bent gestart. Ga naar je UEFI, met de stick erin, en doe een boot override met UEFI: usb-stick. Voer de installatie opnieuw uit, dat zou dan goed moeten gaan en heb je een ander resultaat. Is 't hetzelfde, dan zien we daarna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

hier staat nog eenvoudige instructie, met veel plaatjes :)
https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 05-06-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties,

Het is me eindelijk gelukt. Het probleem zat inderdaad in het niet override doen in de Uefi. En daardoor had ik een extra boot partitie gemaakt die ik dus weer moest verwijderen voordat het werkte.
Nu alles werkt vraag ik me alleen nog af of ik het chiller dan windows vind, maarja.

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de interface je niet direct aanstaat, kan je ook andere proberen. Standaard heb je Cinnamon geloof ik, maar Mate, KDE, Xfce, LXDE of Gnome kan je ook altijd nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mogelijkheden en functies/features verschillen erg per DE (desktop envoirnment)

ene zweert bij cinnamon, andere vindt unity plezierig zelf zweer ik bij xfce

zeker wanneer je nieuw bent met linux; installeer ze gewoon allemaal!

je kunt dan bij login venster kiezen welke fancy omgeving je wilt starten

in mijn beleving:
• gnome(3); fancy, snel, 'mooi', en complex, maar wanneer je systeem eenmaal door hebt is het een van de meest productieve omgevingen
• kde; mooi, shiny en erg uitgebreid en veeel opties en functies zijn aanpasbaar te zetten naar jouw persoonlijke smaak
• xfce; simpel en snel, door het een windows98 interface te noemen doe ik het te min, maar er zijn parallelen mee
• cinnamon; via mint(?) beetje xfce on steroids, maar ben er geen fan van (eigenwijs systeem/configuratie)
• unity, van ubunty. lijkt op eerste gezicht wat eigenwijs, maar als je systeem (metname de shortcuts) kent, is het een smakelijke interface
• maar zo zijn er nog 1001 meer. probeer, test en experimenteer. Maakt niet uit als keertje stuk gaat; is weer leer momentje

[ Voor 55% gewijzigd door himlims_ op 10-06-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wederom bedankt voor deze tips, dat ga ik van het weekend maar eens een beetje proberen.

Van de week al een beetje lopen rotzooien met verschillende dock's etc. en dat maakt het dat maakt het allemaal een stuk interessanter.

Heb nu inderdaad cinnamon, wel lekker clean tot zover. andere gaan dus geprobeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:13

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Voor GNOME kan ik als tip meegeven: leer de belangrijkste keybindings. Dat werkt veel prettiger en vlotter, waardoor ik het op alle 3 mijn machientjes gebruik. Ik heb de muis bijna niet meer nodig nu :)
De beschrijving "complex" aan GNOME geven ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat is totaal niet belangrijk en verschilt vast van persoon tot persoon. Al doe je er wel goed aan om jezelf de "GNOME way" even aan te meten om er het maximale uit te halen. Wellicht komt daar "complex" vandaan?

Overigens geldt dat in grote lijnen ook voor andere DE/WMs. Als je ze een echte kans wilt geven dan kost dat tijd omdat ze zo elk hun manieren van werken hebben. De mate waarin je ze naar jouw hand kunt zetten verschilt onderling zo ook weer ontzettend. En zo hebben ze ook weer elk hun nukken. Het is allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 12-06-2015 17:19 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-07 21:03

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik kies mijn DE meestal bij de hardware. Zo draai ik met alle plezier LXDE voor oudere en lichtere apparaten en op mijn hoofd-pc draai ik Unity.

Maar voorheen heb ik ook gesnuffeld aan Xfce, KDE, Gnome en nog wel meer.

Maar uiteindelijk is een goed uitgedachte DE wel zeer prettig, maar mijn inziens niet het hoofddoel, dat zijn namelijk de applicaties. Wat wil je met Mint gaan doen? Wat verwacht je ervan?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn systeem is niet al te snel, maar ook niet heel oud.
i5-3337U
6gb ram (op het moment, wordt of 8 of 16)
250gb SSD (100gb for linux op het moment)
intel 4000 graphics

wat zal ik vooral gaan doen op de pc:
Latex
matlab
python
chrome
spotify
downloaden

verwachingen:
sneller dan windows
minder muis gebruiken
fijnere werkomgeving dan windows
mag wel iets fancier ook, maar moet ondertussen wel clean blijven, hmm
en vind het ook wel leuk om gewoon een beetje beter te worden met andere systemen.

thnx

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 371003 op 13-06-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals hierboven al is gezegd, is Gnome3 dan een leuke uitdaging. Maar je kan met elke DE wel sneltoetsen instellen. Je systeem is iig krachtig genoeg voor elke DE die er momenteel is, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-07 13:30
Je hoeft niet perse te kiezen. Je kan al die DE's naast elkaar installeren, uitproberen en weer weggooien wat je niet gaat gebruiken. Je PC is ruim snel genoeg om alles probleemloos te draaien. Zelf gebruik ik graag KDE maar dat is vooral een kwestie van smaak. Wat "fijner" en "cleaner" is hangt vooral af van je eigen smaak. Al die DE's zitten vol met handige foefjes en slimme hotkeys maar het zal een tijdje duren voor je die leert kennen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus ik aan de slag met Gnome3
FF gegoogled hoe te installeren stapjes gevolgd en ja hoor ik kwam er in.
Verder beetje rondkijken vet thema gevonden, dus ik downloaden.

Daarna tweaktool openen, bam fout melding en wordt automatische uitgelogd.

Googlen etc. niks gevonden.
Alleen het feit dat het schijnt dat gnome en mint niet goed samen gaan.

iemand zoiets als eens gehoord of mee gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-07 13:30
Dat klinkt niet zo best. Kom je er nog in? Weet je nog wat de foutmelding was?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb alles er af gegooid en opnieuw geïnstalleerd. Dit keer zonder gnome.

Ik heb een foto gemaakt van de melding die in beeld kwam die staat hier onder:
https://www.dropbox.com/s...5-06-15-07-55-54.png?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zegt helaas weinig, anders dan dat je GUI niet meer is opgekomen, maar om gelijk te zeggen dat het aan Gnome ligt, zou ik niet doen. Er moet iets anders zijn gebeurt waardoor het niet meer startte. Helaas zullen we dat nooit weten, omdat je een schone installatie hebt gedaan.

Pagina: 1