dB meter op afstand uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:21

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Voor een festival waarin ik als vrijwilliger aan mee werk ben ik op zoek naar een op afstand uit te lezen dB meter.

Wij zijn met dit festival uiteraard gebonden aan regels, wetten en vergunningscriteria en deze citeert dat we niet boven de 85 dB uit mogen komen qua blootstellingslimiet. Tevens moeten we dit kunnen controleren en rapporten op elk gewenst moment.

Normaliter worden deze controles uitgevoerd door een onafhankelijk bureau maar aangezien dit behoorlijk aan de prijs is willen wij uitzoeken of dit wellicht door onszelf kan worden uitgevoerd met aanschaf van en dB meter.

Een dB meter met uitleesfunctie is zo gekocht en het aansluiten op een PC via USB is een fluitje van een cent. Echter zitten wij met een afstandsprobleem. Ons festival heeft 4 podia die zo'n 100 meter van elkaar verwijderd zijn. Het meetpunt zit ongeveer 200 meter van deze podia af. Aangezien de medewerkers achter de de 4 FoH's (Front of house: licht en geluid bediening) realtime moeten weten wat de dB output is zodat ze aanpassingen kunnen uitvoeren zou het ideaal zijn als deze medewerkers op een scherm de realtime rapportage te zien krijgen van de geluidsmeting.

Mijn vraag is of dit überhaupt mogelijk is en wat voor apparatuur hier het best voor in aanmerking komt.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 12:05
Je kan ook gewoon vanaf hun plaats meten en dan berekenen hoeveel decibel er van af moet om op de geluidsdruk op locatie uit te komen.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:17
FloydRaalte schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:29:
Wij zijn met dit festival uiteraard gebonden aan regels, wetten en vergunningscriteria en deze citeert dat we niet boven de 85 dB uit mogen komen qua blootstellingslimiet. Tevens moeten we dit kunnen controleren en rapporten op elk gewenst moment.

Normaliter worden deze controles uitgevoerd door een onafhankelijk bureau maar aangezien dit behoorlijk aan de prijs is willen wij uitzoeken of dit wellicht door onszelf kan worden uitgevoerd met aanschaf van en dB meter.
Heb je dan geen problem met ijking / calibratie enz ? Zo'n buro gebruikt toestellen die denkelijk voorzien van ijkings-certificaat enz. Loont het wel de moeite de investering dan zelf te doen voor dit festival ?

Een 3G/4G stickje in die PC steken waar de dB-meter aanhangt en dan gewoon uitlezen van waar je wilt ? Of is 3G/4G dekking geen garantie daar ? Je kan dan gewoon de PC overnemen met een tooltje.
Je kan natuurlijk FIBER gaan voorzien zodat je een LAN > 100m kan overbruggen enz ook wel, jullie leggen toch heel wat kabels ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:06:
[...]

Heb je dan geen problem met ijking / calibratie enz ? Zo'n buro gebruikt toestellen die denkelijk voorzien van ijkings-certificaat enz. Loont het wel de moeite de investering dan zelf te doen voor dit festival ?

Een 3G/4G stickje in die PC steken waar de dB-meter aanhangt en dan gewoon uitlezen van waar je wilt ? Of is 3G/4G dekking geen garantie daar ? Je kan dan gewoon de PC overnemen met een tooltje.
Je kan natuurlijk FIBER gaan voorzien zodat je een LAN > 100m kan overbruggen enz ook wel, jullie leggen toch heel wat kabels ;-)
Of het moeite loont is nu juist de vraag. Aangezien een bureau al snel 1500+ euro vraagt willen we op zijn minst onze opties scherp hebben. Kunnen we dit überhaupt zelf en als het kan, kan het ook financieel uit?

Als ik de meeste apparaten bekijk dan hoeven deze niet gekalibreerd te worden. Een aantal apparaten ook weer wel maar dat kun je dan in sommige gevallen zelf doen. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Je idee om een 3g/4g stickje te gebruiken is op zich goed. Wellicht gaan we een wireless LAN opzetten dus daar kunnen we wellicht ook wat mee. We moeten dan echter wel een Laptop bij de meter plaatsen. Je moet je voorstellen dat zo'n dB meter hoog geplaatst wordt aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal een eindje verwijderd van het festival zelf. (b.v. 100 meter van de ingang af) Je zit dan met stroomtoevoer. Je kunt een kabel leggen of je moet een laptop kunnen regelen met een lange accu duur. (festival is van 13:00 tot 02:00) Tevens moet de boel geboxed worden. Het hangt immers aan een paal langs een straat waar verder geen stagiaire bij gaat staan ofzo.

Zelf zit ik hier naar te kijken. Redelijk professioneel en wordt b.v. bij evenementen gebruikt zoals TT Assen. Hij is ook nog een Plug&play dus geen kalibreren en weet ik veel wat. Gewoon aanzetten en klaar. De geluidswaarden worden via internet verstuurd dus uitlezen op elke smartphone moet mijn inziens kunnen. Tevens zit er een waarschuwingsfunctie op waardoor je een SMS krijgt als een bepaalde waarde (b.v. dB 85) wordt overschreden. Accu's e.d. zijn weer optioneel dus dit zal wel een dure oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Dat is een mooi speelgoedje daar in je link. Wat kost dat ???
Zoiets is inderdaad een volledige oplossing, voorzien van alle communicatie, gegevens-opslag etc voor nette rapportage etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Nou, 5750 euro volgens de webshop. Of 595 euro per week.
http://geluid.eu/nl/gelui...-volgens-bouwbesluit.html

Maar dat kan goedkoper met een USB geluidsmeter, USB-over-IP apparatuur en wifi bridges met straalantenne's.
Echter, hoeveel tijd wil je maximaal aan besteden? Dat eerste is waarschijnlijn sneller opgezet met minder frustraties dan de tweede optie.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 05-06-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Dan mischien toch maar gewoon een klein netbookje, USB poortje voor de dB-meter, USB-poortje voor de 3G/4G stick en juuh..gewoon vanop afstand scherm overnemen oid. Dataverkeer zal wel meevallen.
Enkel wat spanning tot in de mast krijgen voor een kleine netbook en wat tie-raps om de boel vast te maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Als dat allemaal te moeilijk is:
Hang een gewone geluidsmeter op, richt een webcam op het schermpje, laat de webcam de beelden doorsturen. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24

Nakebod

Nope.

Ik heb geen verstand van dB meters, dus daar blijf ik even ver vandaan :)

Maar ik zie hier oplossingen via 3G/4G aangedragen worden.
Nu weet ik niet hoe stabiel zoiets is tegenwoordig, "vroeger" had je vaak een probleem bij veel bezoekers.

Afhankelijk van de plaats zou het dus zomaar kunnen dat de mobiele netwerken niet berekend zijn op zoveel bezoekers, en mogelijk slecht/geen mobiel internet tot gevolg.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
@Nakebod, gelukkig zetten de goede providers meestal wel wat mobiele base-stations op een echt flink festival. Maar je hebt een punt, het *kan* natuurlijk wel allemaal wel eens tegenvallen.

Alternatief is dan alsnog een Wifi-oplossing met wat bridges etc. maar zal wel wat meer investering vereisen, maar dat valt ook eigenlijk wat mee.

Vb wat Ubiquity Networks hebben wel leuk spul om zo'n, dingen aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Bedankt voor de feedback! De prijs van zo'n professioneel apparaat gaat ons iets te gek worden dus dat valt af. Ik ben nu aan het uitzoeken of Wifi een optie is op het festivalterrein. Dit maakt communicatie met andere betrokkenen (mail e.d.) ook makkelijker. Verder gaan we kijken of we de meetlocatie van 220 kunnen voorzien. Ik zit dan zelf te denken aan een IP camera (50-75 euro met nachtzicht) en een klasse 1 dB meter van rond de 200 euro. Het videosignaal kunnen we dan streamen en bekijken op verschillende devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW van Wijngen
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-05 17:53
leuk de oplossingen, maar wat moet je meten voor je vergunning?
geluid bestaat uit een bandbreedte van geluidsgolven, waarbij niet alle golven gemeten moeten worden voor de vergunning.

uit ervaring weet ik dat het lullig is als je gemeten hebt en de juiste geluidsband waarop beoordeeld wordt zit er niet bij.

daar komt bij dat je niet overal kan en mag meten conform je vergunning.

p.s als het meten 1500 euro kost voor 4 plaatsen meten gedurende een evenement is scherp geprijsd.
kan je geen meter voor aanschaffen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

Jag

Lijkt me gewoon dBa wat gemeten moet worden. Staat in vergunning. Soms moet er ook in dBc gemeten worden.

[ Voor 40% gewijzigd door Jag op 07-06-2015 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
FloydRaalte schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:34:
Bedankt voor de feedback! De prijs van zo'n professioneel apparaat gaat ons iets te gek worden dus dat valt af. Ik ben nu aan het uitzoeken of Wifi een optie is op het festivalterrein. Dit maakt communicatie met andere betrokkenen (mail e.d.) ook makkelijker. Verder gaan we kijken of we de meetlocatie van 220 kunnen voorzien. Ik zit dan zelf te denken aan een IP camera (50-75 euro met nachtzicht) en een klasse 1 dB meter van rond de 200 euro. Het videosignaal kunnen we dan streamen en bekijken op verschillende devices.
Daar had ik in begin ook aan gedacht, gewoon met een smartphone heb je ook apjes genoeg om deze in een "webcam" om te toveren. Vervolgens gewoon lekker vanop afstand in het oog houden.
Je zou dan met een soort doorschijnend plastiek buisje je smartphone kunnen "fixeren" aan zo'n Db-meter zodat de camera-lens mooi op het display van de dB-meter valt en kan je het geheel ophangen.

Is natuurlijk héél beperkte etc, met een PC + Usb heb je ook wel de "logging" om daarna eventueel een rapport te maken etc.

Voor gewoon "ad-hoc" wat bij te sturen kan zo'n webcam + smartphone al wel genoeg zijn ;-)

Brainstormen maar 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zit even buiten je budget te denken. Maar ik ken een systeem dat met een MESH netwerk uitermate betrouwbaar data kan versturen. De apparatuur kan meerdere soorten signalen verwerken (4-20mA).

Hierdoor krijg je dus een meter die batterij gevoed is, en zijn data terugstuurt naar het hoofdstation. Door gebruik te maken van een MESH netwerk, in welke elke meting zichzelf als repeater voorstelt kan je aanzienlijk afstanden overbruggen.

De data kan dan gewoon gelogd worden in Excel oid, aangezien dit volledige data is.

http://goo.gl/8PFZ2K

http://goo.gl/KxF8g2
Pagina: 1