Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05:18

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Beste Tweakers,

EDIT: Prodcut is een G500 geen G550!

Ik heb al een kleine 7 jaar een set Creative Gigaworks G500, deze had ik tweedehands gekocht.
Echter nu is mij laatst iets opgevallen. Ik heb sinds kort een slimmer energiemeter welke ik doormiddel van de P1 poort uitlees.

Mij viel op dat ik een hoog sluimerverbruik heb als ik slaap/niet thuis ben. Nu heb ik continue een HTPC/NAS aanstaan en daarvan vind ik het verbruik dan ook OK, maar het verbruik was hoger dan ik dacht.

Zoekende naar het probleem kwam ik bij mijn speakers uit, deze blijken continue 60W te verbruiken! De subwoofer wordt ook erg warm, wat mij doet vermoeden dat de elektronica intern zoveel verbruikt.

Nu kan ik wel iedere keer naar de TV lopen en de speakers uitzetten, maar dat wordt je snel moe.

Ik ga denk ik van het weekend de subwoofer openmaken, maar ik wilde graag dit avontuur voor zijn en alvast vragen of iemand ideen heeft waarnaar ik kan zoeken om dit sluipverbruik in te perken.

Alvast bedankt!

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 01:17
Ik zou voor je setje eens het stroom verbruik opzoeken. Als er volgens de specs wordt aangegeven dat er in standby altijd 60W wordt verstookt( wat ik redelijk veel vindt) dan zal je hier niks aan kunnen veranderen.

Kijk ook eens rond of er nog anderen zijn met hetzelfde issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ik zal eens gaan zoeken, maar in standby is het verbruik ook laag, maar dan staan de speakers uit. Ik zou ze graag aan willen laten staan, mede ook omdat als ze uit hebben gestaan en ik zet ze weer aan, dan hoor ik 5 minuten lang een fluittoon uit de linker speakers komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Allicht dat je speakers alleen "aan" kunnen staan of "uit". Of allicht zit er een detectie in die kijkt naar de input -> niet aanwezig -> minder stroom en dat dat defect is maar daar durf ik verder niks over te zeggen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 01:17
QinX schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:16:
Ik zal eens gaan zoeken, maar in standby is het verbruik ook laag, maar dan staan de speakers uit. Ik zou ze graag aan willen laten staan, mede ook omdat als ze uit hebben gestaan en ik zet ze weer aan, dan hoor ik 5 minuten lang een fluittoon uit de linker speakers komen.
ja, daar zit dus je probleem met stroomgebruik. Als ze aanstaan en je gebruikt ze niet zijn ze voor niets energie aan het verstoken. Dat je geen muziek afspeelt, zal wel iets schelen maar lang niet wat je verwacht.

Je kan dus beter opzoek gaan naar het verhelpen van de fluittoon( misschien een brakke condensator ) en gewoon je speakers uitzetten. Een slechte/brakke filter zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
lordprimoz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 12:00:
[...]

ja, daar zit dus je probleem met stroomgebruik. Als ze aanstaan en je gebruikt ze niet zijn ze voor niets energie aan het verstoken. Dat je geen muziek afspeelt, zal wel iets schelen maar lang niet wat je verwacht.

Je kan dus beter opzoek gaan naar het verhelpen van de fluittoon( misschien een brakke condensator ) en gewoon je speakers uitzetten. Een slechte/brakke filter zou ook nog kunnen.
Dat ligt wel aan het type versterker. Een klasse-A versterker zal lekker doorstoken, en met zulk soort waardes denk je dat die erin zit, maar dat lijkt me toch ook wel weer vreemd.

Klasse-AB en klasse-D versterkers zouden bij idle geen 60W horen te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Kan ik hier iets aan doen? Uit eindelijk wil ik graag dat het verbruik omlaag zonder dat ik hiervoor de speakers iedere keer moet uitzetten. Het mag ook wat kosten want nu kost het mij 100 euro per jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:49
Haal een klik aan klik uit stopcontact en zet je speakers daar op. Kan je ze op afstand aan en uit doen.
En die fluit toon zou ik laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Haal een master-slave stekkerdoos. Zodra je TV uitgaat, gaan de boxen dan ook uit (en evt andere apparaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Bedankt voor de voorstellen, echter gaat dat niet werken. De speakers hebben een control pod en als de spanning getoggled wordt dan staan de speakers standaard uit en moet ik weer naar de control pod lopen. Ook zijn mijn "instellingen" weg.

Die fluit toon zou ik graag laten repareren, maar daarvoor kan ik niet bij creative terecht en ik ken helaas geen elektronica wizard bij mij in de buurt.

Pagina: 1