Beginnend met c# maar weet niet waar te beginnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677325

Topicstarter
Ik ben Dennis ik ben 18 jaar en ik doe de opleiding applicatie ontwikkeling in Breda.
ik zit nu in mijn eerste jaar en leer op mijn opleiding c#.
Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen.

Nu zit ik met het volgende probleem, op mijn opleiding leer ik de basis van c# en dit vind ik geweldig.
Ik snap dan eigenlijk ook alles wat er wordt uitgelegt hoe een for loop in elkaar steekt of hoe je een class aan maakt etc.
Maar als ik nu zelf moet beginnen met een programma te schrijven of zelf echt iets wil maken heb ik geen idee waar ik moet beginnen.
Ik denk dat ik alles individueel wel begrijp dus een for loop etc. Maar dan zelf van iets niets maken ik heb geen idee waar ik dan moet beginnen of wat de logica er achter is.

Ik heb zelf al wat boeken gelezen en wat tutorials opgezocht maar deze leggen alleen de functies van c# uit wat een for loop doet bijvoorbeeld en dat begrijp ik wel.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben want ik weet ook niet hoe ik mijn probleem het beste kan verwoorden.

Ik hoor graag van jullie ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als je de individuele stappen begrijpt is er maar 1 ding dat je kan doen: wat je wil maken onderverdelen in stappen.

Elke stap ga je vervolgens googlen. Je vindt niet altijd de meest begrijpbare antwoorden maar als je een beetje moeite doet lukt dat wel.

Een beetje goeie programmeur moet in staat zijn om zelf tot oplossingen te komen.
Nog een hint: begin niet te moeilijk. Natuurlijk is het stom om met saaie en gemakkelijke dingen te beginnen, maar niets is frustrerender dan grootse ideeën te hebben en ze niet te kunnen waar maken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-04 16:30

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

Hi Dennis,

Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar van de opleiding Applicatie Ontwikkelaar (in Haarlem).
Toen ik begon met programmeren had ik ook moeite met het 'beginnen'. De lossen onderdelen zijn wel duidelijk maar het totaal plaatje bleef moeilijk.

Ik ben toen naar mijn docent gegaan en heb van hem uitleg gekregen waardoor alles een stuk duidelijker werd. Heb jij zelf de mogelijk om te vragen of jou docent je kan helpen? Anders misschien een tutorial volgen online waarmee je samen een programma maakt, beetje oefenen!

Succes

"~~Linux is only free if your time has no value"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:31
Ik heb zelf een vergelijkbare opleiding gedaan in Eindhovendegekste.

Wat mij heel erg heeft geholpen is veel tutorials doen waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat je nu doet en hoe het precies communiceert met elkander.

Ook helpt debuggen heel veel. Wanneer je een stukje code vind of wilt gebruiken, ga dan regel-voor-regel debuggen en probeer te begrijpen wat iedere regel met je data doet.

In het laatste jaar van mijn opleiding stuitte ik op het boek Head First C#
http://shop.oreilly.com/product/9780596514822.do
Dit is echt een aanrader voor de beginnende programmeur! Helaas had ik de kennis inmiddels al vergaard die in het boek staat, want ik was graag begonnen met dit boek.
In dit boek heb je veel voorbeelden, leggen ze alles goed uit en doen ze het op een begrijpbare maar voorral ook leuke manier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677325

Topicstarter
hallo allemaal,

Echt top dat jullie zo snel reageren!

Ik ga nu gelijk een begin maken aan dat boek bedankt voor de tip!
Een afspraak met mijn leraar heb ik op het moment staan maar die duurt helaas nog even want die nogal druk in deze periode van het jaar.

Iedergeval dat boek had een vriend van mij het ook over ik zal er is een begin aan gaan maken harstikke bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:57
Eerste jaar in Breda en C# krijgen, dan zit je niet op de Avans :P

Als je het op de opleiding leert kan je natuurlijk ook vragen stellen aan de docent, daar dok je immers voor. Ik heb zelf altijd goeie docenten gehad, maar in principe had ik ze alleen maar het eerste half jaar nodig (MBO). Als je eenmaal weet wat Object Oriënted is en de syntaxis snapt kom je al een heel eind. De rest is zelf doen.

En waar je moet beginnen? Het is wel altijd een goed idee om eerst goed te gaan bedenken wat je wil maken. Ik neem aan dat je ook wel leert om een applicatie te ontwerpen? Leek voor mij in het begin ook heel nutteloos (immers, dan kan ik het toch gelijk zelf doen?) maar het helpt je wel heel goed met het maken van je applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ask!
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:37
Als ik een programmeertaal wil leren, doe ik:
1. Basis leren. Ook door te doen! ( Leer je het meeste van ).
2. Bedenkt voor jezelf applicaties ( als je Java of C# of iets dergelijks leert ), en probeer die te ontwikkelen. Door dit te doen, vind je zelf problemen/oplossingen/syntax/etc. van de betreffende taal.
3. Herhaal stap 2 door steeds een schepje hier bovenop te doen.

En last tip: GIYF :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ask! op 05-06-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 12:56
Hier de basics om een web applicatie te maken: http://www.dotnetodyssey.com/asp-net-mvc-5-free-course/

En kijk ook eens op http://www.microsoftvirtualacademy.com/ of de asp.net site: http://www.asp.net/mvc

Ook kan je kijken wat microsoft aanbied voor trainingsmateriaal voor een certificaat: https://www.microsoft.com...b-apps-certification.aspx

Deze tips wijzen allemaal in de richting van web-developer, hopelijk kan je daar iets mee...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672718

Momenteel doe ik de opleiding applicatieontwikkeling in Gouda.

Ik zit ook nog in het eerste jaar, en de meeste leerlingen hadden dit probleem ook. Dit heb ik opgelost om veel vragen te stellen, als ik iets niet snapte liet ik het niet liggen maar ging ik op zoek naar het antwoord.

Wat mij ook veel heeft geholpen is een leraar die ik steeds maar vragen stelde, we betalen immers ervoor, je hoeft je dus zeker niet te schamen. En wat dan nog, worden de leraren daar niet voor betaald..

Tevens ben ik er ook achter gekomen wat dit probleem doet laten ontstaan. Het is heel simpel, als jij als mbo'er niet weet wat een computer is, en hoe deze werkt, is het veel lastiger om hiermee te werken, en er zelfs software voor te bouwen. Het is alsof je dan iets wilt leren maar begint met het bestuderen van de materie die je eigenlijk pas als laatste moet gaan realiseren.

Stapsgewijs leren denken is de oplossing voor dit probleem. En als je advies van een medestudent wilt, adviseer ik je om veel documentatie te maken voordat je uberhaupt gaat programmeren. Zo krijg je eigenlijk het idee van waar en hoe je begint met het programmeren. Het programmeren komt pas als laatste.

Wat er vooraf aankomt weet ik ook nog niet allemaal, maar wij hebben dus geleerd om documentatie te maken op mbo niveau, en daaruit iets te ontwerpen, realiseren, implementeren en te onderhouden. Vooral veel vragen hebben ik gesteld als ik deze had, of dat nou in de klas aan de leraar of klasgenoot was of op het internet of de omgeving om mij heen, daarmee had ik dat probleem kunnen oplossen.

En nou is het zo dat ik boeken wil gaan lezen en veel wil gaan oefenen, daar leren we het meest van als mbo'ers denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hoe je het grotere geheel het beste kan opzetten is ook een kwestie van ervaring, niet iets wat je even in 5 minuten uitlegt. Dus als je er tijd voor hebt en het leuk vindt, knutsel een leuk hobbyprojectje in elkaar. Dan loop je waarschijnlijk tegen dingen aan ("jeetje, dit wordt echt een spagetti-programma"), en dan kun je gerichter zoeken op hoe je bepaalde problemen oplost. Als je het eenmaal een paar keer hebt gedaan weet je vanzelf waar je op moet letten, en ook waarom. Wat uitleg over hoe je een programma ontwerpt is leuk, maar als je niet hebt ervaren waarom bepaalde keuzes goed of slecht zijn, dan blijft het veel minder goed hangen en kan je hooguit de docent na-papegaaien in plaats van zelf iets ontwerpen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeg
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-03 16:40

Zeg

Uiteindelijk leer je het meeste van een stage. Daar kan je immers al je opgedane kennis in de praktijk brengen. Zorg dus dat je bij een bedrijf komt waarin genoeg kennis en begeleiding aanwezig is en ga dan gewoon aan de slag.

Wel zou het lastig kunnen zijn om in het eerste of tweede jaar een geschikte stage te vinden, zorg daarom dan ook dat je een portfolio hebt én de basis van C# goed kent: dus wat zijn datatypes, hoe programmeer je defensief (try-and-catch blokken), waarvoor gebruik ik fields, getters en setters, hoe kan ik debuggen, wat doet een compiler en hoe los ik compiler warnings op, wat is CLI, etcetera.

Tot die tijd zou je kunnen overwegen om 'gewoon' een applicatie te gaan ontwikkelen, bijvoorbeeld een simpele GUI die data toont die de applicatie vanaf een RESTful API ophaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Zeg op 02-07-2015 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:43
Ik heb ooit deze tutorial doorlopen: http://mottishaked.com/training/dot-net-tutorial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 12:56
Pluralsight is ook een goede resource, en hier nog een boek : http://www.csharpcourse.com/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Volgens mij heb je als begint vooral behoefte aan structuur... En daar gaan tutorials en boeken vaak de mist in.

Een goede manier om structuur aan te brengen kun je halen uit design patterns. Zoals bijv. MVC. Uitleg over de verschillende design patterns kun je opzoeken, dan vind je bijv. zoiets: http://joel.inpointform.n...he-differences-explained/

Design patterns helpen je om je code te organiseren volgens een bepaald patroon zodat jij je vooral druk kunt maken om de moeilijke stukjes.

Lees het artikel, lees er desnoods meer, kies er een die bij je past, volg er een tutorial over, bedenk een applicatie en start met bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 06:54
Je leert inderdaad door iets te maken.

Wat in tutorials niet wordt behandeld is de kwaliteit van je code. Voor c# kan je stylecop gebruiken.
Verdiep je ook in hoe je code kan testen, dit aspect komt bijna nooit voor in c# voorbeelden

Hierdoor leer je beter programmeren.

Dan heb je ook nog het aanpakken van projecten via agile:
https://github.com/north/north
http://guide.agilealliance.org/subway.html

Succes!
Pagina: 1