Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Topicstarter
https://camlistore.org/

Wie gebruikt Camlistore en wat zijn je ervaringen? Het leek me nuttig om een soort ervaringen topic aan te maken.

Camlistore is backup (en sharing) software volledig gebouwd op bestaande protocollen en waarbij jezelf de regie in handen hebt. Je hoeft geen bedrijf te vertrouwen.

Het is bedacht door Brad Fitzpatrick (o.a. maker van LiveJournal, memcached).

Alhoewel multiplatform (geschreven in Go), lijkt het vooralsnog met name gemaakt te zijn voor Linux / OS X (command-line).

[ Voor 7% gewijzigd door 170074 op 05-06-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

The latest release is 0.8 ("Tokyo"), released 2014-08-03.
daarin tegen, git lijkt wat meer activiteit te bevatten https://github.com/camlistore/camlistore

dienst was mij onbekend, maar zie de meerwaarde niet direct, zijn namelijk vrij veel mogelijkheden om (shared)opslag/backup te bieden

wat maakt deze oplossing volgens jou zo interessant?

offtopic:
een soort 'non-windows operating system'-meuktracker lijkt me wel leuk; om bekend te worden met nieuwe oplossingen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Topicstarter
himlims_ schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 23:45:
[...]

daarin tegen, git lijkt wat meer activiteit te bevatten https://github.com/camlistore/camlistore

dienst was mij onbekend, maar zie de meerwaarde niet direct, zijn namelijk vrij veel mogelijkheden om (shared)opslag/backup te bieden

wat maakt deze oplossing volgens jou zo interessant?

offtopic:
een soort 'non-windows operating system'-meuktracker lijkt me wel leuk; om bekend te worden met nieuwe oplossingen
Ik heb een presentatie gezien van Brad (in een vroeg stadium van Camlistore) en ik was erg overtuigd van de gedachtegang achter het project. Vooral dat het open source, open standaarden, volledig 100% onder eigen controle en gemaakt om data te bewaren voor de rest van je leven. Ja dat is een grote claim, maar er lijkt een vrij sterke community achter zitten en vooralsnog heb ik geen beter alternatief dan dit project gezien.

Daarnaast, maar dan wordt het lichtelijk offtopic, is Brad een voorstander van bitcoin (tevens een project gericht op decentralisatie) en dit moest hoe dan ook onderdeel uit gaan maken van het project. Nu kun je doneren met bitcoin, dus het begin is er. Zelf geloof ik ook enorm in de kracht van decentralisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik kan me wel vinden in de principes maar ik ben nog niet overtuigd van de uitwerking.

- Het is geschreven in Go, daar wil ik nog op vertrouwen voor de lange termijn.
- Data en metadata zijn gescheiden. Als je de index verliest heb je volgens mij niks meer aan je data.
- Ik wil m'n data met standaard tools kunnen uitpakken als het nodig is. tar, gnpug, dat soort werk.
- Ik zie geen backupsysteem, alleen een datastore.

Van een backupsysteem verwacht ik dat het snapt dat er meerdere versies van files zijn, dat het een collectie files min of meer intergraal kan terugzetten, dat het naar een bepaald punt in de tijd terug kan gaan en dat het kan controleren of de data op mijn disk overeenkomt met de backup

In mijn (vluchtige) verkenning van dit systeem heb ik geen van die punten terug gezien. Het klinkt als een mooie backend voor een backupsysteem maar er moet nog (te) veel omheen worden gebouwd.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

170074 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 23:28:
Wie gebruikt Camlistore en wat zijn je ervaringen?
Wat zijn jouw ervaringen eigenlijk? Ik kan wel een hoop commentaar hebben maar ik heb de software nooit gebruikt. Misschien zit ik er wel helemaal naast.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

170074

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:12:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen eigenlijk? Ik kan wel een hoop commentaar hebben maar ik heb de software nooit gebruikt. Misschien zit ik er wel helemaal naast.
Ik heb er eerlijk gezegd nog niet zelf gedraaid. Ik denk dat jouw commentaar grotendeels klopt, vooral dat er nog wat ruwe kantjes aanzitten. Dat je er niet met standaard tools bij kan komt natuurlijk door de complexere manier van opslag. Alhoewel ze wel (plannen voor) een Fuse mount hebben. En een complete command line interface bieden is prettig, aangezien GUI vaker gebonden zijn aan bepaalde platformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07
Vziw is camlistore helemaal geen backup software, maar een data management software, waarbij data, index en filesystem gescheiden zaken zijn, en zoals gezegd, je zelf je tooling zult willen ontwikkelen.

Het kan gebruikt worden voor backups, mits je daar je scripts/programmas voor schrijft, maar je kunt het ook gebruiken voor gedistribueerde opslag, en een hele zooi andere dingen. Het is wat je ervan maakt.

Als je data wil backuppen, zijn er veel betere opties imho.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1