Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
Heb gisteren via de coolblue outlet op marktplaats een nieuwe tv gekocht, de Samsung UE40H6200.
Met HDMI op m'n computer aangesloten --> Beeld veel te 'klein'. De source (HDMI-poort) als pc-ingang gedefinieerd, en nu werkt het prima.

Echter, hoewel mijn bureaublad, startbalk, etc etc full HD zijn, lijkt dit niet het geval bij de browser. Als ik daar een 1920*1080 plaatje open, dan toont hij hem 'verkleind' op 1280*720 fullscreen, en zodra ik hem op ware grootte (1920*1080) wil tonen past hij niet meer op het scherm. Heb 3 foto's toegevoegd, hopelijk maakt dat het wat duidelijker. Iemand een idee wat hier gebeurt?
Bedankt alvast!

(Sterker nog, nu ik m'n foto's wil selecteren valt me op dat het niet alleen firefox is, maar ook thunderbird, total commander, paint.net, volgens mij gewoon alles dat niet bureaublad+startbalk is... Dus, wie oh wie? :) )
Zie hier voor de foto's: http://imgur.com/a/RGC83

[ Voor 23% gewijzigd door svenvbins op 05-06-2015 00:23 . Reden: Fotos, typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Zo even de foto's bekeken, lijkt het erop dat Windows in zijn geheel geschaald is. In het configuratiescherm kun je de schaling op 100% zetten waarna dit probleem opgelost zou moeten zijn. Daardoor wordt alles natuurlijk wel weer kleiner door en minder goed leesbaar vanaf een afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
In het configuratiescherm kon ik het niet vinden, wel in de Nvidia Control panel. Die opties gaven echter geen verbetering.
Ik heb een screenshot via m'n huidige computermonitor (Samsung2333HD, met HDMI) en via de TV gemaakt, en dat bevestigt nog even voor 100% dat startbalk, icoontjes & wallpaper bij beiden exact even groot (en full HD) zijn, maar bij de TV is het total commander scherm uitvergroot...

Heb ook nog even de pixellengte van de titel v/h scherm opgemeten (die niet meeschaalt als je een scherm groter/kleiner maakt), en die is op mijn computerscherm inderdaad 1.46x groter (meer pixels) dan op mijn tv. Komt goed in de buurt van de verhouding 1920/1280.

[ Voor 24% gewijzigd door svenvbins op 05-06-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
Toch even een bump omdat ik iets verder ben na een tip van mijn vader: Blijkbaar vragen programma's de resolutie van het gebruikte scherm op bij de videokaart en werken daaraan verder. (Ofzo.)

Hoe dan ook, www.watismijnip.nl bevestigt ook dat firefox doodleuk op 1280*720 draait in een verder FullHD omgeving.

In het NVIDIA Control Panel heb ik onder Display --> Adjust desktop size and position wel opties voor scaling kunnen vinden als "Aspect ratio", "Full-screen" en "No scaling", met ook een optie voor een vinkje bij "Override the scaling mode set by games and programs".

Helaas, activeren van het vinkje en/of proberen van de andere opties (staat standaard op Aspect Ratio) heeft nog niets geholpen. Kan het zijn dat firefox (en de rest van alle programma's) nog ergens anders hun resolutie-info vandaan halen?