Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop gaat instantaan uit

Pagina: 1
Acties:

• Dinant
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 10:19
Mijn Laptop (Sony Vaio VPCZ2, Windows 7 prof 64) gaat sinds gister na ongeveer 15-30 sec plots uit (zwart scherm en poof...).
Dit gebeurt zowel in windows (ik kan net opstarten en inloggen) als in bios.
Het gebeurt zowel op netstroom als op batterij, en ook op netstroom zonder de batterij. De laptoop wordt niet warm en de fans gaan gewoon aan.

Enig idee wat het kan zijn?

• Dinant
Niemand?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Je hebt imo alles geprobeerd. Lijkt mij hardwarematig defect dus. Al gegoogled of het probleem vaker voorkomt met dat type?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Dinant
Ja, maar geen succes met google.

Wel een raar probleem omdat al het hardware lijkt te werken. Start op, kan bios laden en windows. Het enige wat ik kan bedenken dat er iets mis is met de thermal diode. Ik kan echter in bios geen optie vinden om warte beveiliging te omzeilen (als test...)

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:21

jjust

Het leven is een strijd

Gaat de fan wel aan? Misschien een beveiliging tegen oververhitting of niet werkende cooling. Misschien een keer openschroeven en schoonblazen.

• Dinant
Ja, zoals in de post staat, gaan de fans wel aan.
De laptop slaat ook uit in BIOS na een seconde of 30. Kan me niet echt voorstellen dat dan de pc te warm is geworden. Had ondertussen ook al de fans schoongemaakt...

• Dinant
Mmmm, ik heb de VAIO opengechroeft en de fans schoongemaakt; nu draait de laptop iig al 20 minuten...

Kan niet zeggen dat ik het snap omdat ik iig 1 fan hoorde aangaan en de laptop zelf ook niet warm aanvoelde. De cpu temps liggen nu rond de 70C, met chrome aan en windows updates...

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:21

jjust

Het leven is een strijd

Goed om te horen. Hopelijk is het zo opgelost.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
70 graden is wel een hoge temperatuur voor een laptop.
Ik zou misschien toch ook even je koelpasta vervangen.
Welk gedeelte van de fan heb je schoongemaakt?
Je moet echt zorgen dat de radiator bij de uitgangen van de fan wordt schoongemaakt. Hier krijg je meestal de vilt-ophoping waardoor de fan wel aangaat maar wel zijn koel-rendement kwijtraakt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dinant schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:11:
Ja, zoals in de post staat, gaan de fans wel aan.
De laptop slaat ook uit in BIOS na een seconde of 30. Kan me niet echt voorstellen dat dan de pc te warm is geworden.
Dinant schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:11:Had ondertussen ook al de fans schoongemaakt...
Alleen de fans schoonmaken is een leuk idee...Maak de rest van de "luchtwegen" ook schoon. Zorg er wel voor, wanneer je dit met een stofzuiger doet, je de fans tegenhoudt zodat ze niet als een generator gaan werken. Je kunt, met een beetje fatsoen ook je moederbord best afzuigen, even de borstel op de stofzuiger en de stofzuiger niet op maximaal zetten.

Na het stofzuigen haal je de koeling van de CPU. Deze maak je helemaal schoon, dus alle oude koelpasta er af. Daarna weer een nieuw drupje koelpasta en de boel weer goed in elkaar zetten.

Ook een laptop heeft onderhoud nodig, niet alleen maar onderhoud op je harde schijf maar écht onderhoud.
Been there, done that, got a MacBook van ruim 7 jaar oud die prima en (bijna) geluidloos draait.

• Dinant
@frankym > 75-78 graden maximaal, tijdens idle rond de 50 graden. Ik heb de uitgangen en de het stof rond de fans weggezogen.

@sypie... Heb met stofzuiger op laagste stand ventilatoren en uitgangen schoongezogen. Had niet aan gedacht om de fans tegen te houden! Ik zal ook nieuwe pasta gaan aanbrengen.

Tot nu toe draait de latop weer prima!
Pagina: 1