Is een spanningsbeveiliging nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft lang geleden (5-7 jaar) is een computer gehad die kapot was omdat de stroom was ingeslagen.
Eigenlijk ben ik daar sindsdien ook bang voor, maar haal altijd de stekker uit het stopcontact.
Maar nu gaat het vaker voorkomen dat ik niet thuis ben, en meer apparaten in het stopcontact heb, zoals een NAS, etc.

Dus wil ik graag enkele spanningsbeveiligers hebben. Nu is mijn vraag, hebben deze nut tegen bijvoorbeeld blikseminslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Blikseminslag helpen veel van die stekkerdozen niet echt tegen, omdat de klap gewoon te groot is, maar ze voldoen vooral tegen piekspanningsbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus iets dergelijks als pricewatch unsorted: Belkin Surge Protector 6OT 650J 2M w USB (BSV604vf2M) heeft eigenlijk geen nut tegen blikseminslag?

En hoe vaak zijn er piekspanningen? Deze vraag is uit interesse, want hoor hier eigenlijk nooit wat over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Tegen een directe inslag zal idd niks helpen, dan is alles sowieso volledig stuk.

Zulke dingen moeten vooral helpen bij een indirecte inslag of andere spanningspieken. Maar hier in NL komen zulke dingen niet veel voor gelukkig, dus nodig is het niet echt. Een beetje voeding heeft trouwens ook al een MOV ingebouwd. Meer info hierover zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Surge_protector

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic