Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olavjuh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2020
Beste medetweakers,

ik heb sinds kort een nieuwe game pc. Maar er is 1 probleem. Hij start soms random op. Ik heb al gekeken in de bios als er iets aanstond dat hij aan ging op een vaste tijd maar nee.

Specs:

i5 4460
Gigabyte-h81m-s2h
Asus gtx 960 strix
Sharkoon t8 value edition
Sharkoon wpm 500

Edit: Het valt me ook op dat mijn headset die is aangesloten op de front usb port aan blijft als de pc uit is.

Olav

[ Voor 15% gewijzigd door Olavjuh op 04-06-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Laat CSL nou geen problemen subtopic zijn ;). Schopje richting PMG.

Alleen naar je BIOS kijken is trouwens wel vrij magertjes als vooronderzoek. Loop eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 21:07

Nemesizz

Untouchable

Zoek even in de BIOS naar dingen zoals 'wake up on LAN' of dat je via het toetsenbord de PC start (weet even zo snel de term niet, wake up on keyboard?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Of in Windows (Apparaatbeheer) bij de instellingen van je netwerkkaart kijken of aangevinkt staat dat deze je pc uit de slaapstand mag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Stroom op je hardware als pc uitstaat is normaal, lees eens je handleiding van je moederbord, daar kun je dit soms uitzetten/ of instellen.

Pc kan wakker worden door je muis bewegen/toetsenbord/lan, dit kun je instellen in je bios, hier ook weer je handleiding lezen van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:59
Ik had een tijdje geleden hetzelfde probleem, goedkope voeding/case setje vervangen en het was verholpen. De voeding maakte al constant een hoge pieptoon, dit was eigenlijk voor mij de rede deze te vervangen. Ik verwacht overigens niet dat dit het voor jou zal oplossen aangezien de voeding prima lijkt, ik verwacht ook dat het de mobo is (instelling of voltage problemen).

[ Voor 28% gewijzigd door Yeasis op 05-06-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olavjuh
verjager schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:05:
Of in Windows (Apparaatbeheer) bij de instellingen van je netwerkkaart kijken of aangevinkt staat dat deze je pc uit de slaapstand mag halen.
Bij mij staat er alleen Shutdown wake on lan bij mijn netwerkadapter. Bedoel je die?

Olav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonk1ss
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 17:38
Als de computer weer random opgestart is, start cmd even op.
Vervolgens met het commando: "powercfg lastwake" kan je zien welke hardware verantwoordelijk is voor het opstarten van je PC.
Weet je welk stukje hardware dit is (dit is meestal wel uit de omschrijving te halen) dan kan je in de apparaatbeheer voor deze driver het vinkje bij wake-up oid uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olavjuh
Dragonk1ss schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:42:
Als de computer weer random opgestart is, start cmd even op.
Vervolgens met het commando: "powercfg lastwake" kan je zien welke hardware verantwoordelijk is voor het opstarten van je PC.
Weet je welk stukje hardware dit is (dit is meestal wel uit de omschrijving te halen) dan kan je in de apparaatbeheer voor deze driver het vinkje bij wake-up oid uit zetten.
Ik doe nu meestal de schakelaar van de psu naar uit. De laatste keer had ik zwart beeld maar alle fans draaiden wel en de cpu koeler was ook aan. Maar het beeld was zwart en als ik op de power button drukte gebeurde er niks. Ik moest hem inhouden en toen ging de computer uit. Werkt die methode dan wel van last wake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonk1ss
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 17:38
Olavjuh schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:15:
[...]

Ik doe nu meestal de schakelaar van de psu naar uit. De laatste keer had ik zwart beeld maar alle fans draaiden wel en de cpu koeler was ook aan. Maar het beeld was zwart en als ik op de power button drukte gebeurde er niks. Ik moest hem inhouden en toen ging de computer uit. Werkt die methode dan wel van last wake?
Eerlijk gezegd weet ik niet of Windows de laatste wake "vast" houdt, of enkel de laatste wake laat zien, maar je kan het altijd proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Olavjuh schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:37:
Bij mij staat er alleen Shutdown wake on lan bij mijn netwerkadapter. Bedoel je die?

Olav
Dat aanzetten zou ook kunnen helpen, al bedoelde ik onder Energiebeheer.

Wake-on-LAN

Het opstarten zou kunnen komen doordat bij netwerkactiviteit de PC opstart. Wel moet Wake-on-LAN dan ook in de BIOS ingeschakeld (of: niet uitgeschakeld) staan.

Door de optie Magic-pakket aan te vinken kun je desgewenst ervoor zorgen dat WoL enkel gebeurd wanneer je een speciaal pakketje naar je PC stuurt, dat maakt de kans op een random start in elk geval al wat kleiner.
Olavjuh schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:15:
Ik doe nu meestal de schakelaar van de psu naar uit. De laatste keer had ik zwart beeld maar alle fans draaiden wel en de cpu koeler was ook aan. Maar het beeld was zwart en als ik op de power button drukte gebeurde er niks. Ik moest hem inhouden en toen ging de computer uit.
Was dit ook na een spontane start? Zwart scherm lijkt me op zich niet direct verband te houden. Wel normaal afsluiten, en daarna PSU-schakelaar omzetten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olavjuh
Net deed het probleem voor en toen heb ik bij eventlogger gekeken. Er stond toen dit:

Het systeem is uit een toestand van laag energieverbruik gekomen.

Duur slaapstand: 2015-06-09T19:04:57.430622100Z
Slaapstand: 2015-06-09T19:05:20.990613800Z

Oorzaak van ontwaken: Onbekend

Beetje jammer dat er staat onbekend.

Edit: bij lastwake stond er niks alleen maar wake history count en wake source count -0.
verjager schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:35:
[...]

Dat aanzetten zou ook kunnen helpen, al bedoelde ik onder Energiebeheer.

[afbeelding]

Het opstarten zou kunnen komen doordat bij netwerkactiviteit de PC opstart. Wel moet Wake-on-LAN dan ook in de BIOS ingeschakeld (of: niet uitgeschakeld) staan.

Door de optie Magic-pakket aan te vinken kun je desgewenst ervoor zorgen dat WoL enkel gebeurd wanneer je een speciaal pakketje naar je PC stuurt, dat maakt de kans op een random start in elk geval al wat kleiner.

[...]

Was dit ook na een spontane start? Zwart scherm lijkt me op zich niet direct verband te houden. Wel normaal afsluiten, en daarna PSU-schakelaar omzetten neem ik aan?
Stond al op enabled.

[ Voor 63% gewijzigd door Olavjuh op 09-06-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Om te voorkomen dat spontane herstarts vanuit slaapstand optreden, zou je WOL helemaal kunnen uitschakelen. Of bedoel je dat 'alleen Magic pakkets' al aanstaat?

[ Voor 13% gewijzigd door verjager op 10-06-2015 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olavjuh
verjager schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 01:09:
[...]

Om te voorkomen dat spontane herstarts vanuit slaapstand optreden, zou je WOL helemaal kunnen uitschakelen. Of bedoel je dat 'alleen Magic pakkets' al aanstaat?
Wake on lan stond al uit. Als met wake on staat in de bios uit. Hmm raar.

Edit: Ik heb in apparaat beheer hid-muis gevonden en er staat dat die de computer slaapstand mag halen. Moet die afgevinkt worden?

Edit: Ik vulde net powercfg -devicequery wake_armed in en toen stond er hid keyboard en hid mouse ligt het zomaar opstarten dan aan muis en keyboard want ik zie ook bij apparaatbeheer dat hun de computer uit slaapstand mogen halen.

[ Voor 34% gewijzigd door Olavjuh op 10-06-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Ik vermoed van wel. Het gaat immers om 'wakker' worden uit een slaapstand gezien je eerdere melding:
quote: Olavjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olavjuh
verjager schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:44:
Ik vermoed van wel. Het gaat immers om 'wakker' worden uit een slaapstand gezien je eerdere melding:

[...]
Hoe kan het dat mijn computer dan altijd in slaapstand staat want ik druk gewoon op afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Wat staat er in de bios bij zoiets als "Next boot on AC power loss" indien je de voeding ook uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Olavjuh schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:58:
[...]

Hoe kan het dat mijn computer dan altijd in slaapstand staat want ik druk gewoon op afsluiten?
Via Windows of met de Aan/ uit knop? Die laatste kan ook ingesteld staan op slaapstand. Weet zo even niet precies waar die instelling staat (mobiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:27

Dark

who tweaked the light?

Is het aan/uit knopje misschien kapot? in de zin van: maakt bij een willekeurige trilling even contact en pc springt aan...

tik eens een beetje op de case als hij uit staat om dit te testen, of haal het kabeltje naar de powerknop even los van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 23:39
ik heb hetzelfde probleem lijkt het na het installeren van de creators update. Ik gebruik idd wol maar dat wil ik graag zo houden.

hieronder een aantal logs:

De systeemtijd is gewijzigd van ‎2017‎-‎04‎-‎16T14:48:37.500000000Z in ‎2017‎-‎04‎-‎16T13:08:52.012924700Z.

Reden van wijziging: De systeemtijd is gesynchroniseerd met de hardwareklok.

Het systeem is hervat vanuit slaapstand.

Ik zet de pc uit en pc start soms na 1 uur ineens weer op met ook de melding systeem hervat uit slaapstand? Ik sluit m'n pc af en slaapt nooit.

Ook deze melding zie ik voorbij komen:

Duur slaapstand: ‎2017‎-‎04‎-‎16T13:08:32.572606200Z
Slaapstand: ‎2017‎-‎04‎-‎16T14:48:38.246307100Z

Oorzaak van ontwaken: Onbekend

Iemand enig idee hoe dit zo ineens kan???
Pagina: 1