upgrade corei7 920 systeem naar 4790k of 5820k?

Pagina: 1
Acties:

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-02 17:36
Wat is wijsheid....
Even het doel: gaming op 1200*1920 (denk aan Farcry4, Call of Duty, Battlefield)
Budget: eigenlijk heb ik niet echt een beperking maar hergebruik van bestaande componenten is heel fijn (anders ligt dat toch maar te verstoffen).

Situatie is dat ik nu heb
- een Antec p182 kast (lekker stil)
- een 750Watt voeding
- 1366 Mobo met corei7 920 (op 3Ghz)
- een een of andere Mugen Cooler (type even niet bij de hand)
- 12 Gb DDR3 RAM (6 reepjes * 2Gb)
- gtx680/2Gb
- 128MB SSD (van 4 jaar oud dus 'langzaam')
- andere troep zoals Harddiskjes en zo

Nu zit ik te denken aan een upgrade en dan wel
- corei7 4790K met Gigabyte ga-z97X gaming 5 Mobo + Mugen Cooler en dan ben ik zo'n 500+ euro kwijt
of
- corei7 5820K met Gigabyte Ga-x99 gaming 5 Mobo + Mugen cooler + 16Gb (2*8Gb) a 900 Euro

Vraagjes
- kan ik dat 'oude' DDR3 Geheugen nog gebruiken (dus 4*2 = 8Gb) in de corei 4790K configuratie?? Anders gooi er 2*8Gb =16Gb in van ong. 120 euro dus ben ik ong. 650 euro kwijt aan de upgrade.
- Zijn dit nu een slimme upgrades? Zit ik nu niet een systeem te maken waar ik essentieel niet meer fps ga maken dan met de huidige 1366/corei7 920 combi..

(te vergelijken met een mooie supercharger auto maar met een 1.5 Dieselmotor)??

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:52
Ik zou momenteel (nog) niet voor een X99-setup gaan, de hoge kosten zijn voor gamen al helemaal niet nodig. Een 4790k-build is ook overkill voor de gemiddelde gamer, je hebt meer aan een upgrade van je GPU.

Mocht je je processor ook willen upgraden, pak dan een i5-4460 met een ASRock B85M Pro4 o.i.d. en stop daar een R9 280/290 in. Het DDR3-geheugen kan je gewoon meenemen, mits dat een normale DIMM is. SODIMM gaat niet passen maar wordt vooral toegepast in laptops.

• Royal-Roy
  • Laatst online: 12-02 14:50
Moet wel zeggen dat ik denk dat je niet heel veel gaat merken van de upgrade. Vooral de shooters/RPG games die je aanhaalt leunen toch wat meer op de videokaart en vrees dat je weinig ingame winst merkt van je dure upgrade... Zou het persoonlijk niet doen.

Ook je GTX 680 doet eigenlijk nog prima mee in het hogere midgange segment. Wil je meer dan zou ik eigenlijk geneigd zijn alles te vervangen -> Nieuwe build en deze te verkopen.

Als je echt rond de 600-900 euro wilt uitgeven zou ik mogelijk zelf eerder neigen naar een echt zware GPU als de 980 of de nieuwe 980ti

Hou er wel rekening mee dat binnenkort AMD komt met zijn nieuwe GPU's en ook de nieuwe intel CPU's niet zo lang meer op zich laten wachten. Als je wilt upgraden zou ik dan ook echt een stap maken en gelijk een forse upgrade nemen. Al is de winst van de nieuwe generatie nog wat speculeren... prijzen van de "oude"generatie zullen zeker dalen.

[ Voor 36% gewijzigd door Royal-Roy op 04-06-2015 16:00 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom wil je je setup upgraden? Een 920 komt nog behoorlijk leuk mee, ik zou zelf wachten met een CPU upgrade totdat SkyLake beschikbaar is, dan maak je tenminste direct de stap naar DDR4 en wat andere nieuwe dingen.

Welke voeding heb je nu?

Een videokaart upgrade is wel handig, maar dan moet je denken aan R9 290 of GTX970, Een GTX680 = GTX770 = R9 280x. Ongeveer dan. Al zou ik zelf ook hiermee nog even wachten totdat de 300/400 serie van AMD uitkomt, over 2 weekjes. Er is kans dat de prijzen van opeens 50 euro of meer naar beneden gaan voor sommige videokaarten.

People as things, that’s where it starts.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Royal-Roy schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:56:
Moet wel zeggen dat ik denk dat je niet heel veel gaat merken van de upgrade. Vooral de shooters/RPG games die je aanhaalt leunen toch wat meer op de videokaart en vrees dat je weinig ingame winst merkt van je dure upgrade... Zou het persoonlijk niet doen.

Ook je GTX 680 doet eigenlijk nog prima mee in het hogere midgange segment. Wil je meer dan zou ik eigenlijk geneigd zijn alles te vervangen -> Nieuwe build en deze te verkopen.

Als je echt rond de 600-900 euro wilt uitgeven zou ik mogelijk zelf eerder neigen naar een echt zware GPU als de 980 of de nieuwe 980ti

Hou er wel rekening mee dat binnenkort AMD komt met zijn nieuwe GPU's en ook de nieuwe intel CPU's niet zo lang meer op zich laten wachten. Als je wilt upgraden zou ik dan ook echt een stap maken en gelijk een forse upgrade nemen. Al is de winst van de nieuwe generatie nog wat speculeren... prijzen van de "oude"generatie zullen zeker dalen.
Mwah battlefield leunt juist enorm hard op de CPU. Daar is een deftige nieuwe cpu toch echt geen overbodige luxe.

Een dikke 980 ti wat jij bv aanraad dat is pas overbodig, want zijn cpu is daar echt niet snel genoeg meer voor.

En als zn cpu het al prima zou kunnen bijbenen dan denk ik alsnog dat je meer future proof bent als je een leuke CPU / moederbord upgrade doet.

[ Voor 10% gewijzigd door legendareN op 04-06-2015 18:41 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kan ie beter een R9 290 nemen en in Mantle draaien, zelfs een 860k kan dan makkelijk BF4 aan.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
RobinHood schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:44:
Kan ie beter een R9 290 nemen en in Mantle draaien, zelfs een 860k kan dan makkelijk BF4 aan.
Ik neem aan dat er toch wel wat meer gegamed gaat worden dan die 1 a 2 spellen die mantle ondersteunen :P

de 680 gaat nog prima mee

• LaFleche
Future proof is een beetje overrated.

dat dacht ik ook van de i1366... daar namen ze wel heel snel afscheid van :-)
Ik denk dat nu van de 5820K+x99 als zijnde the latest en 'futureproof'

en nu lees ik over SkyLake met weer een nieuwe socket!! Het is wel weer 'tock' dus ik hou even mijn adem in....Far cry4 speelt zo slecht niet op mijn huidige systeem.

Ik zit wel redelijk krap met de laatste Assassins Creed titels maar die zijn zo slecht PC optimised!
Ik weet dat je wel kan blijven wachten maar augustus is zo ver niet.

Dank voor zover voor de goede tips/hints..

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

legendareN schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:15:
[...]

Ik neem aan dat er toch wel wat meer gegamed gaat worden dan die 1 a 2 spellen die mantle ondersteunen :P

de 680 gaat nog prima mee
Jij noemt BF4 ;)

Dat is inderdaad nou net een van de games die namelijk een wat zwaardere cpu niet erg vind. Maar, zoals ik al zei, over het algemeen genomen zou ik wachten tot SkyLake, of misschien wel K12 als je heel geduldig bent 8) :P

De stap van i7 920 naar LGA1150 is imo de moeite echt niet waard, tenzij je je mobo vermoord hebt. SkyLake lijkt mij een grotere stap, maar ook dat heb ik al gezegd :P

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
LaFleche schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:16:
Future proof is een beetje overrated.

dat dacht ik ook van de i1366... daar namen ze wel heel snel afscheid van :-)
Ik denk dat nu van de 5820K+x99 als zijnde the latest en 'futureproof'

en nu lees ik over SkyLake met weer een nieuwe socket!! Het is wel weer 'tock' dus ik hou even mijn adem in....Far cry4 speelt zo slecht niet op mijn huidige systeem.

Ik zit wel redelijk krap met de laatste Assassins Creed titels maar die zijn zo slecht PC optimised!
Ik weet dat je wel kan blijven wachten maar augustus is zo ver niet.

Dank voor zover voor de goede tips/hints..
Assassin's Creed games zijn zoals je zegt heel slecht geoptimaliseerd, AC III en Black Flag waren nauwelijks multithreaded en Unity wil ik eigenlijk niet meer aanraken tenzij gratis. Ik had bij AC games wel de meeste resultaten met het overklokken van mij i7 860 (zowat de socket 1156 variant van jouw i7 920, iets hoger geklokt maar zonder triple channel geheugen), je kunt misschien je 920 nog wat hoger dan 3GHz klokken.

Die sockets mag je wel niet zomaar door elkaar gooien. Je hebt bij Intel een mid-range en een high-end platform. Ten tijde van jouw socket 1366 waren socket 775 en socket 1156 de midrange, de opvolger van socket 1366 was socket 2011 dat tegelijk met socket 1155 dienst deed. Er waren trouwens wel twee generaties voor LGA1366, jij hebt een Bloomfield en later waren er nog de 6-core Gulftowns. Die kregen misschien geen nieuw reeksnummer, maar zijn toch een vrij significante upgrade (en waren ook wel redelijk duur). Momenteel heb je in de mid-range socket 1150 met Haswell en Broadwell, de high-end is LGA2011-3 met Haswell-E (de 5820K etc). Skylake en socket 1151 volgen de midrange op, socket 2011-3 zal nog wel blijven bestaan voor Broadwell-E of Skylake-E.

Je zou kunnen overwegen zo'n Gulftown hexacore tweedehands te kopen voor je huidige moederbord. Alleen zie ik er weinig/geen op V&A voor een redelijke prijs.

• LaFleche
Kijk.... dat laatste is voor mij nog eens duidelijke informatie.

Ik had echt geen weet van die socket positionering. Eigenlijk ultieme luiigheid want ik had dat natuurlijk wel bij elkaar kunnen googlen...:-)
Ik vond het altijd al zo'n chaos met al die moederborden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel eens over na heb zitten denken over een hexacore 970 of 980
Die kan je op amazon vinden vanaf 175USD resp 350USD
Maar ja om nu te investeren in een bijna 7 jaar oud systeem...da's ook weer zoiets.

Ik ga maar weer eens in 'denk-modus'. Ik heb geen geldboom in de tuin en als ik iets nieuws koop moet dat ook wel weer voor 6+ jaar dik in orde zijn.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Welk mobo heb je? Overclockte xeon 5650 kan ook leuk zijn, en die vind je wel voor ronde de 100 euro of minder. icm up to date gpu niks mis mee.

specs

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het probleem met 'zes jaar dik in orde zijn' is dat je dat van tevoren moeilijk kunt voorspellen. Voorbeeldje:
Ik kocht elke generatie een nieuwe cpu en gpu. Voor die laatste is dat al jaren het geval, maar qua cpu's ben ik op Sandy Bridge (i7 2600k) blijven steken. Na SB is er voor mij weinig interessants uitgekomen en het had mijn fps niet geholpen als ik die wel had vervangen, maar twee generaties eerder had ik nog een Q9550. En hoe goed die laatste ook was, die had het geen 6 jaar volgehouden bij mijn gpu's.

Ik zou adviseren minder hoog in te zetten. Koop geen high-end cpu, maar kies eind dit jaar een betaalbare Skylake. Mocht je dan over 3 jaar die Skylake te traag vinden, dan doet het minder pijn om hem weg te doen.

• LaFleche
Ik zit daar iets anders in: ik zet liever hoger in zodat ik daar wat langer plezier van kan hebben.

Ik weet dat het nu niets is maar de corei7 920 was toen ik hem kocht - eind 2008 moest ik zelfs wachten omdat de 1e batch nog door Intel geleverd moest worden- redelijk over de top.
icm. met de 4870x2 had ik een topmachine.

Net zoals jij heb ik een paar jaar geleden die gpu lawaai-kaart vervangen door een gtx680 want die cpu is zo slecht niet.
Maar na 6 jaar gaat het toch kriebelen, stilstand is achteruitgang en die 920 gaat toch ook wel zijn leeftijd tonen. Een snellere GPU heeft geen zin meer (cpu wordt bottleneck).

Ik wacht zoals aangeraden op Skylake: Eens kijken hoe goed die worden, wellicht een leuke prijsdaling in het verschiet op de 'vorige' generatie? De gtx980 is ook alweer goedkoper agv. de gtx980ti.

Nogmaals: dank voor de goede tips/info/meedenken.

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zou wachten op Skylake. De i7 920 kan nog steeds, mist geklokt op 3.2GHz+,makkelijk mee voor gaming. Mocht je zware simulaties draaien of wat dan ook, dan niet. Maar voor gaming is het prima. De bottleneck is eerder je videokaart. Geld uitgeven is leuk, Skylake in je bak hebben is nog veel leuker.
Pagina: 1