Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17
Geachte iedereen,

Momenteel ben ik druk aan het zoeken naar een baan binnen de IT. Ik heb hiervoor al meerdere sollicitatiegesprekken gehad en ben ook uitgenodigd voor tweede gesprekken.

Mijn probleem is enkel dat van mijn droombaan het sollicitatiegesprek pas aan het einde van de maand is. Nu had ik verwacht dat ik de tweede gesprekken eventueel wat verder voor mij kon uitschuiven zodat deze dichter bij die datum lagen, maar dat lukt me helaas niet. De aanbiedingen zijn stuk voor stuk interessant en zou zeker een van deze kiezen wanneer ik niet bij mijn droombaan terecht kan.

Welke stappen zouden jullie ondernemen om toch extra bedenktijd te krijgen zodat ik geen contracten hoef te tekenen voordat ik meer duidelijkheid heb over mijn eventuele droombaan? Of kan je, voordat je start, nog onder een contract uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Je mag tijdens de proeftijd zonder reden van opgave het contract beëindigen.

http://www.rijksoverheid....-duurt-een-proeftijd.html

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

1) Ben eerlijk tegen je potentiele werkgevers dat je meer ijzers in het vuur hebt en dat je nog geen beslissing hebt gemaakt. Als ze je willen kunnen ze wel een week of 2 wachten.

2) Een maand proeftijd geldt voor beide partijen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
NeoMe schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:18:

JackBol schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:19:
1) Ben eerlijk tegen je potentiele werkgevers dat je meer ijzers in het vuur hebt en dat je nog geen beslissing hebt gemaakt. Als ze je willen kunnen ze wel een week of 2 wachten.

Geld die proeftijd vanaf dat je start of vanaf het dat contract getekend is tot een maand na de start van de werkzaamheden?

Daarnaast ben ik altijd heel eerlijk geweest, dat ik meerdere gesprekken heb lopen. Ik krijg wel het idee dat ze hierdoor sneller die gesprekken willen inplannen om je onder een contract vast te zetten en je dus geen andere aanbiedingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20
JackBol schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:19:

Met ^^.

Wat denk je dat er gebeurt als je een sollicitatie gesprek hebt terwijl je nog bij een bedrijf zit? Dan zit je vaak vast aan minimaal een maand opzegtermijn. Dus een weekje of 2 wachten voordat jij een beslissing neemt vind ik gewoon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Op de eerste werkdag gaat de maand in.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hakulaku schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:22:
[...]

[...]

Geld die proeftijd vanaf dat je start of vanaf het dat contract getekend is tot een maand na de start van de werkzaamheden?
Vanaf de eerste werkdag zoals aangegeven in het contract.
Daarnaast ben ik altijd heel eerlijk geweest, dat ik meerdere gesprekken heb lopen. Ik krijg wel het idee dat ze hierdoor sneller die gesprekken willen inplannen om je onder een contract vast te zetten en je dus geen andere aanbiedingen krijgt.
Zolang je je hanepoot niet op papier zet, zit je nergens aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
JackBol schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:30:
[...]

Vanaf de eerste werkdag zoals aangegeven in het contract.

[...]

Zolang je je hanepoot niet op papier zet, zit je nergens aan vast.
Dat begrijp ik volkomen. Maar mocht het sollicitatiegesprek bij mijn droombaan uiteindelijk niks worden dan zou ik daadwerkelijk voor een van de bedrijven kiezen waarbij ik het tweede gesprek nu heb. De periode tussen de tweede gesprekken en het sollicitatiegesprek van de baan die ik graag wil is toch 4 weken. Ben bang dat dit te lang is om een eventuele beslissing te kunnen rekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Hakulaku op 04-06-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:17
In het slechtste geval zit je met een opzegtermijn van een maand of 2.
Ik denk dat als je net nieuw bent bij een werkgever, en je geeft aan dat je weg wil, ze best mee zullen werken - de werkgever heeft toch niets aan een niet-gemotiveerde kracht.

Het is niet heel netjes, maar het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:40
Hakulaku schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:37:
[...]

Dat begrijp ik volkomen. Maar mocht het sollicitatiegesprek bij mijn droombaan uiteindelijk niks worden dan zou ik daadwerkelijk voor een van de bedrijven kiezen waarbij ik het tweede gesprek nu heb. De periode tussen de tweede gesprekken en het sollicitatiegesprek van de baan die ik graag wil is toch 4 weken. Ben bang dat dit te lang is om een eventuele beslissing te kunnen rekken.
Probeer je sollicitatiegesprek bij je droombaan naar voren te halen, door te zeggen dat je reeds enkele gesprekken gevoerd heb maar dat je eigenlijk meer affiniteit hebt met hen. Of zijn ze de komende vie weken dicht :?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
Thecola schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:45:
[...]

Probeer je sollicitatiegesprek bij je droombaan naar voren te halen, door te zeggen dat je reeds enkele gesprekken gevoerd heb maar dat je eigenlijk meer affiniteit hebt met hen. Of zijn ze de komende vie weken dicht :?
Ik ga dit zeker proberen, misschien wel de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Inderdaad de droombaan benaderen en de situatie voorleggen. Hiermee laat jij je assertiviteit en motivatie zien en dat is heel erg waardevol voor een werkgever. Laat ook doorschemeren dat je je huidige aanbod ook erg interessant vindt maar dat je graag bij het bedrijf van je droombaan wil werken omdat je dat meer trekt bv :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
NeoMe schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:18:

Toch kan er wel degelijk schade op de werknemer verhaalt wordt bij opzeggen voor of op de eerste werkdag. Mocht je tekenen en onder proeftijd er onderuit willen komen, zorg dan in ieder geval dat ze er niet achter komen dat je eigenlijk al een andere baan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hakulaku schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:37:
[...]

Verwacht je dit, of wordt je door het eerste bedrijf reeds onder druk gezet?

Want als je onder druk gezet wordt om te tekenen zou ik nee zeggen.
En als je denkt dat dit te lang is, dan moet je gewoon even bellen en de situatie voorleggen.
Volgens mij is dit je eerste baan, dus echt spoed kunnen ze niet hebben. Je bent toch niet vanaf dag 1 productief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deveon schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:53:
[...]

Toch kan er wel degelijk schade op de werknemer verhaalt wordt bij opzeggen voor of op de eerste werkdag.
Nee. Gewoon nee.
Mocht je tekenen en onder proeftijd er onderuit willen komen, zorg dan in ieder geval dat ze er niet achter komen dat je eigenlijk al een andere baan hebt...
Je bent wettelijk verplicht om de reden op te geven als de werkgever erom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
JackBol schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:38:
[...]

Nee. Gewoon nee.

[...]

Je bent wettelijk verplicht om de reden op te geven als de werkgever erom vraagt.
Mja... de reistijd was me toch iets te lang. Niemand zegt dat je alle redenen moet opnoemen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

justice strike schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:47:
[...]

Mja... de reistijd was me toch iets te lang. Niemand zegt dat je alle redenen moet opnoemen.
Ik snap echt niet waarom je hierover zou liegen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
JackBol schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:58:
[...]

Ik snap echt niet waarom je hierover zou liegen? :?
Wie zegt dat het liegen is? Hoezo is er maar 1 reden om van baan te wisselen?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
JackBol schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:36:
[...]
Verwacht je dit, of wordt je door het eerste bedrijf reeds onder druk gezet?

Want als je onder druk gezet wordt om te tekenen zou ik nee zeggen.
En als je denkt dat dit te lang is, dan moet je gewoon even bellen en de situatie voorleggen.
Volgens mij is dit je eerste baan, dus echt spoed kunnen ze niet hebben. Je bent toch niet vanaf dag 1 productief.
Ik heb beide partijen die perse binnen een week een tweede gesprek willen gemeld dat ik toch pas vanaf september/oktober beschikbaar ben. Dat was voor hun geen probleem, maar toch wilden ze dat gesprek binnen een week. Persoonlijk vond ik het ook vreemd dat ze de toetsweek die ik de komende twee weken heb geen argument om het uit te stellen. Dit was ook een van de redenen waarom het gesprek bij mijn droombaan zo laat gepland heb. Misschien dat ik die een week naar voren kan halen maar dat gesprek heeft toch enige voorbereiding nodig.

Maarja na al jullie reacties gelezen te hebben denk ik dat het beter is dat ik niks teken tot dat ik het gesprek heb gehad met het bedrijf waar ik het liefst naar toe wil. Als die bedrijven eerder een definitief antwoord willen hebben dan is het jammer voor hun maar dan moet ik het afwijzen.

Bedankt allen.

[ Voor 22% gewijzigd door Hakulaku op 04-06-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:40
Je kan toch gewoon zeggen: komende twee/drie weken erg druk, onder andere met privé dingen. En dat je daarom het 2e gesprek pas eind juni wil?

Maargoed zo is het natuurlijk ook opgelost. Voor de toekomst: probeer de regie te houden als je gaat solliciteren. Jij bepaalt wanneer je een gesprek aangaat met wie.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Thecola schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:38:
Maargoed zo is het natuurlijk ook opgelost. Voor de toekomst: probeer de regie te houden als je gaat solliciteren. Jij bepaalt wanneer je een gesprek aangaat met wie.
Tot op zekere hoogte... Als er veel kandidaten zijn en je wilt er graag werken, dan is het niet verstandig om te zeggen: "Ik heb het nu druk, kan het over een paar weken?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hakulaku schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:10:
[...]
Maarja na al jullie reacties gelezen te hebben denk ik dat het beter is dat ik niks teken tot dat ik het gesprek heb gehad met het bedrijf waar ik het liefst naar toe wil. Als die bedrijven eerder een definitief antwoord willen hebben dan is het jammer voor hun maar dan moet ik het afwijzen.
Ik heb altijd een simpel antwoord:
Ik wil een goede keuze maken, waar ik niet op terug wil komen. 1 optie is geen keuze, 2 opties is een dilemma, dus een echte keuze kan ik pas maken als ik 3 opties naast elkaar heb staan.

Daarnaast hoef je geen antwoord te geven en je hoeft ze ook niet af te wijzen. Het enige wat ZIJ kunnen doen is het aanbod intrekken. En daarnaast hoe harder zij 'pushen' hoe minder 'zin' jij er waarschijnlijk in krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een minder sjieke, maar wel relatief veel voorkomende, oplossing is aangeven bij de "favoriet" van je 2e keuzes dat je voor hen wilt gaan.
Dat je echter de komende tijd erg druk bent met finaliseren van andere zaken, dus een tekenafspraak (want je wilt het contract eerst goed doornemen voordat je het gaat tekenen) kan pas volgende maand.

Zo win je tijd voor het gesprek voor je droombaan.

Nogmaals, het is niet sjiek.. maar het gaat wel om je eigen loopbaan/geluk.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:43
Het hangt een beetje van het niveau baan af en hoe groot het bedrijf is, maar bij sommige banen is er best wat te onderhandelen over het contract. Daar gaan toch meestal wel wat weken overheen. Dat helpt ook om het gat in tijd te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Gewoon melden dat je nog bezig bent met een andere sollicitatie.
Dat is op zich niet fout - dat is de werkgever waarschijnlijk ook aan het doen ;)

Mocht de werkgever daar een probleem van maken, iets wat ik nog nooit heb voorgehad, dan zegt dat eerder iets voor dat bedrijf in kwestie.
As in: daar wil je geen overeenkomst mee aangaan.

Uiteindelijk is een job nogal belangrijk voor de gemiddelde mens - men moet nogal wereldvreemd zijn om te denken dat je zoiets niet grondig aanpakt.

Meerdere ijzers in het vuur hebben is gewoon verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zo heb ik een keer open kaart gespeeld bij meerdere bedrijven. Bedrijf A wist dat ik op maandag de 16e een sollicitatie had bij Bedrijf B. Dus A zegt: "Ons aanbod vervalt op vrijdag de 13e." Dus ik accepteer verbaal gewoon de baan; ze wisten dat ik nog aan het rondkijken was, en toch leggen ze mij een deadline op.

Ik zei dus "Ok! Ik neem de baan, bedrijf A!"

Nou. Ik werd met open armen ontvangen. Ik mocht mee doen met het kerstdiner. Een computer werd al voor mij gereserveerd. Ik kon eigenlijk direct beginnen en ze wilden het eerste salaris van die maand volledig uitbetalen ondanks dat ik de eerste 2 weken niet zou werken.

Na maandag de 16e had ik echter besloten dat ik bij bedrijf B wilde gaan werken. Dus ik stuur simpelweg een mailtje naar de overijverige recruiter bij A. Hij werd enorm boos. Achteraf ook wel logisch: Hij stond onder druk van zijn directrice en ze hadden hoge nood om iemand met mijn skillset aan te nemen.

Een maand later zag ik op zijn LinkedIn dat hij niet meer bij bedrijf A werkte.

Moraal van het verhaal: Zaken zijn zaken. Proeftijd is een middel wat bedrijven vaak gebruiken om zonder opgaaf van reden een werknemer te dumpen. Het is hun recht, het is jouw recht. Ik stel voor dat je gewoon volledig open kaart speelt. Als iemand jou vervolgens onder druk zet maak jij gewoon gebruik van de wettelijke mogelijkheden :7

TL;DR: Speel open kaart. Proeftijd is tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:15
Gebruik die proeftijd.
Je nieuwe werkgever gaat dat ook doen -> als jij niet bevalt, wipt hij je eruit voor een ander. Ditzelfde doe jij andersom.

Daar is niets mis mee, dat is de maatschappij. De meeste werkgevers snappen heus wel dat je uiteindelijk zoekt naar die ene droombaan. Wat hebben ze aan je als je niet op je plek zit en daardoor minder presteert? Mocht een werkgever hiervoor geen begrip tonen, vraag hem gerust wat hij vindt dat hem zo bijzonder maakt.

Let op, blijf wel altijd correct... je komt elkaar vast een keer weer tegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 10:51
^^ Gadgeteer heeft 'n punt wat mij betreft; zeker mbt correct blijven. Als je liegt en het komt uit dan is dat gewoon onhandig en onnodig - je kunt zelfs optie 2 melden dat er nog 1 loopt en je enerzijds graag met ze aan de slag wilt maar bang bent een potentiële droombaan te laten schieten en daarom een paar extra weken nodig hebt het helemaal rond te maken. Proeftijdoptie is sowieso goed omdat je dan ook echt kunt zien of je het wat vindt of niet - wie weet is het sowieso niet jouw baan, of raak je na dag 1 verliefd (op de baan, of de receptioniste).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Jammer dat een bedrijf je pas aan het einde van de maand een sollicitatie kan geven. Je weet ook niet hoeveel vervolg-gesprekken er mogelijk komen?

Ik zou echt mijn best doen om dat te vervroegen. De kunst bij het solliciteren is zoveel mogelijk sollicitatie-gesprekken, ik had er 10+ de 1e 2 keer, al bij laatste keer wisselen baan maar 2 en allebei aanbod gekregen. Indien je meerdere aanboden hebt, gebeuren er ook vaak leuke dingen met je salaris.

Wel gewoon altijd eerlijk en correct blijven inderdaad, maar ik zou me niet druk maken om binnen 1 maand alweer bij een bedrijf op te zeggen, al is het natuurlijk verre van ideaal. Indien je het kunt voorkomen, dan zeker doen. Maar een maand zonder salaris op de bank word je ook niet blij van.

Ik heb het ook gedaan met sollicitatiegesprek bij Google, al ander aanbod geaccepteerd en had sowieso al twijfels dat ik werd aangenomen. Hele traject loopt bij hun 2-3 maanden, na 4 gesprekken een "nee" te horen gekregen.

Het is een mooi leven als je in de ICT te bedrijven voor het uitkiezen hebt en in mijn ogen is het helemaal schitterend als ZZP'er die €75 per uur kan factureren.
Pagina: 1