M.2 SSD upgrade probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:05

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Een collega van me heeft een nieuwe HP laptop gekocht met een 128GB SSD. Na een week zat de SSD vol |:( , dus ben hem aan het helpen om er een grotere SSD in te lepelen.

Nu is dit een M.2 SSD en ik vraag me af hoe het beste te werk te gaan. Het gaat om een ADATA 128 GB SSD die ik wil omwisselen met een 512GB ADATA Premier Pro SP900 M.2 2280

Het is de bedoeling om Windows 8 met alle settings en bestanden op de nieuwe SSD te zetten. Mijn idee was om met een MyDigitalSSD M.2 NGFF SSD USB 3.0 behuizing de nieuwe SSD aan te sluiten en een clone te maken.

Nu lukt het me alleen niet om de schijf te initialiseren, krijg de melding "The system cannot find the file specified." Formateren van de SSD lukt me dus ook niet.

De case met de oude 128GB werkt wel, dus dat lijkt me dan het probleem niet. Een andere aanpak is om de nieuwe SSD in de laptop te zetten en door windows van een usb te booten, toegang te krijgen tot de nieuwe SSD om vervolgens alsnog de clone op de SSD te zetten.

Enige vraag is, hoeveel zekerheid heb ik dat de SSD in de laptop wel te initialiseren is. Kan het hele verhaal over een paar weken pas proberen (ivm zakenreis) dus wil me als matige IT leek een beetje voorbereiden.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het clone programma zou de nieuwe ssd gewoon moeten herkennen. Als dat al niet het geval is, zou ik zowiezo niet verder prutsen maar een ander programma proberen, danwel kijken of je de laatste versie van het programma gebruikt. M2 ssd's zijn namelijk ook redelijk recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

BoltYes schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:19:
Nu lukt het me alleen niet om de schijf te initialiseren, krijg de melding "The system cannot find the file specified." Formateren van de SSD lukt me dus ook niet.
Dit klinkt niet als een foutmelding die met formateren of initialiseren te maken heeft. Dit klinkt als een foutmelding met het huidige bestandssysteem op de 128GB "schijf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Op 4 verschillende computers lukte het me niet om de nieuwe 512GB schijf te initialiseren. Dus wat zou ik daar aan kunnen doen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kan die HP laptop überhaupt een 80mm M.2 huisvesten ? Mijn HP laptop kan niet groter dan 42mm aan.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
BoltYes schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:36:
Op 4 verschillende computers lukte het me niet om de nieuwe 512GB schijf te initialiseren. Dus wat zou ik daar aan kunnen doen?
Behuizing niet goed, of software niet goed (of niet compatible met je ssd), of ssd niet goed.

Als je de oude ssd op die behuizing zet, kunnen andere computer die dan wel lezen? Is dat een m2 ssd?
Over welk besturingssysteem hebben we het? (versie nummer)
Over welke clone programmas hebben we het? (versie nummer)
Over welke laptop hebben we het etc

Zonder info kunnen we weinig. Het is nu iets als "me auto maakt een raar geluid, wat kan ik daaraan doen?"

[ Voor 11% gewijzigd door Reepje op 04-06-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:39:
Kan die HP laptop überhaupt een 80mm M.2 huisvesten ? Mijn HP laptop kan niet groter dan 42mm aan.
Zeker, wilde het eerst niet geloven, dus met nameten past het gewoon. Enige nadeel is de dikte. Het schroefje is te kort om m goed vast te zetten.
Reepje schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:52:
[...]

Behuizing niet goed, of software niet goed (of niet compatible met je ssd), of ssd niet goed.

Als je de oude ssd op die behuizing zet, kunnen andere computer die dan wel lezen? Is dat een m2 ssd?
Over welk besturingssysteem hebben we het? (versie nummer)
Over welke clone programmas hebben we het? (versie nummer)
Over welke laptop hebben we het etc

Zonder info kunnen we weinig. Het is nu iets als "me auto maakt een raar geluid, wat kan ik daaraan doen?"
Aan clonen ben ik nog niet begonnen, maar het lezen van de schijf vanuit de case heb ik in W7 Enterprise en W8.1 geprobeerd en dan via Computer => Manage de schijven bekeken. Via de USB 2 poort zie ik de schijf in het zwart en vraagt ie om initialize wat niet werkt. Via de USB 3 poort krijg ik continue een disconnect-connect loop. waarbij ook de melding dat installatie van een stuurprogramma mislukt is.

In de OP heb ik aangegeven dat ik de oude SSD in deze case gewoon kan zien (wel in RAW omdat deze op een andere pc is bekeken), maar daarbij dus mijn aanname dat het niet aan de case zou kunnen liggen.

De laptop is een HP Pavilion Beats edition (type moet ik je even schuldig blijven, laptop is op reis)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je usb herstel medium maakt en je initialiseerd en quickformat een partitie van pakweg 200GB via diskpart op de nieuwe M2 module in de laptop en daarna de module extern gebruikt, kun je dan niet clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je de oude ssd alleen in raw kan bekijken, is het fout. Die hoor je gewoon te zien, met de hele filestructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Is het misschien een caching SSD of deel van een RAID ? Dat verklaart mogelijk de RAW indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik kan al die HP laptops niet, maar volgens mij hebben die helemaal geen M2 slot. Er zit wellicht wel een flash cache in, maar die is niet geschikt als drive of voor uitbreidingen.

Maar misschien heb jij een nieuwer model met wel een m2 slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Hier hebben we mee te maken;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jxt4Kjm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sg1BLop.jpg

@didjas dat klinkt wel als een aannemelijke manier. Als dat niet lukt, gaat de ssd alsnog terug

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1,6 Ampere .. ik snap wel dat de usb disconnects maakt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het meegemaakt met een harde schijf in een externe behuizing, werkt perfect als ie geformatteerd is maar ga geen partities extern aanmaken of shrinken en.... bad sector.
Nu alleen uitkijken welke drive letter je gaat gebruiken, liefst geen, maar weet niet of dat gaat met diskpart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Probeer het met een Linux Live USB setup. Als je bijv. met Live Ubuntu wel beide SSD's kan zien kan je daar ook gelijk mee clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zou whitelisting een oorzaak kunnen zijn ? Dit wordt gedaan met WiFi-kaartjes, maar misschien ook met M.2 storage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes

BoltYes

This is the Way

Topicstarter
Met inmiddels een functionele laptop ook het probleem gevonden. De 512GB schijf is niet compatible met de casing. Heb een restore USB gemaakt en de nieuwe SSD in de laptop gezet. Werkt prima en heb alles maar opnieuw geinstalleerd. 9 van de 10 'experts' raden sowieso een fresh install aan.

De 128GB SSD doet het dus prima in de case en transferrate via USB is zon 250 MB/s, niet verkeerd moet ik zeggen :)

Het gaat om zon case;

Afbeeldingslocatie: http://en.reposit.nl/media/catalog/product/cache/2/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/y/mydigitalssd-m2-ngff-usb-30-enclosure-adapter.jpg

Moet trouwens zeggen dat diskpart echt een geweldige tool is om je harde schijven te configureren, kan de computermanagement niet tegenop.

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1