Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:03
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe HIFI set.
De verwachte verdeling word 70% films/series en 30% muziek.
Ondertussen heb ik vanmorgen een Onkyo TX-NR636 besteld omdat deze in de aanbieding was, en omdat deze mij erg toekomst gericht lijkt (7.2, 4K e.d., en het is naar mijn idee een erg fatsoenlijk merk).
Tevens hebben we ook al een platenspeler besteld omdat we ons meer met vinyl bezig willen houden, aangezien het uiterlijk van (o.a) een platenspeler erg belangrijk voor ons is hebben we gekozen voor een
PRO-JECT ELEMENTAL omdat deze er erg mooi uit ziet en omdat hij voor het geld een erg degelijke platenspeler is.

Nu komt het grootste probleem, speakers.
Op dit moment hebben wij nog geen speakers (ja een simpel setje van Sony waar ik het type nummer niet van weet, en die ik ook niet meer naar beneden ga verhuizen).

Vanmiddag zijn wij naar Versnel Hifi in Apeldoorn geweest (daar wonen wij ook), om te luisteren naar de Bowers & Wilkins 686 S2 (We kozen van te voren voor boekenplank speakers omdat we geen "grote" zuilen in huis wouden hebben, en toen kwamen deze naar voren qua geluid/prijs/uiterlijk) Opzich vonden we deze wel goed klinken totdat wij op aanraden van de verkoopster de Monitor-Audio BX5 hoorden (deze stonden toevallig al in die luisterruimte).
Toen waren wij verbaast hoeveel beter een zuil wel niet kan klinken vergeleken met een boekenplankspeaker (binnen ons budget in ieder geval).
Aangezien we de B&W's nog erg mooi vonden hebben we ook de Bowers & Wilkins 684 S2 beluisterd, maar ondanks het prijs verschil vergeleken met de Monitor Audio waren we niet altijd (soms wel, maar het verschilde per cd/nummer) onder de indruk.

Gezien het bovenstaande verhaal ga ik de onderstaande lijst invullen, we zijn op dit moment dus op zoek naar kleine zuilen die er naar onze smaak ook mooi uitzien maar ook zeker goed moeten klinken (en hierdoor kunnen er misschien rare resultaten uitkomen). Ik ben benieuwd of jullie ons kunnen helpen in de grote zoektocht. Zodra wij ons weer wat meer hebben verdiept ( o.a. via jullie) gaan we weer verder luisteren naar zuilspeakers.

Ik zoek een?
Een kleine zuilspeaker (Max 1m hoog en 20cm breed). Voorlopig blijft onze audio installatie 2.0, maar richting eind dit jaar gaat hij naar 3.0/3.1 en uiteindelijk zal het 5.1/7.1 worden (vandaar heb ik ook voor de Onkyo gekozen omdat deze veelzijdig is een goed is voorbereid op de toekomst).

Wat is je budget?
Op dit moment is het budget +/- €300 per speaker, maar als wij horen dat een mooie speaker van €550 vele male beter is dan die van €300 dan doen wij daar niet moeilijk over. Maar meer dan €550 hoeft van ons ook weer niet.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals ik in de inleiding al had vermeld gaan we de installatie vooral voor films en series gebruiken maar de bedoeling is om het ook veel voor platen e.d. te gebruiken. Op dit moment heb ik nog ruim 300 cd's (Over het algmeen jaren 80/90 Hip/Hop en hedendaagse Funk/Jazz zoals The Apples en Broken Brass Ensemble) en als het aan mij ligt wil ik die ook zeker weer meer gaan beluisteren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zie hierboven

Welke vragen heb je hier nog over?
Moet ik nog rekening houden met mijn versterker qua merk in combinatie met de speakers? Of maakt dit weinig uit?
Verder heb ik op dit moment geen cd-speler, maar alles staat op mijn HTPC (zie sig) maar ik ga ervan uit dat dit geen probleem is qua keuze van speakers. Misschien dat onze keuze van platenspeler hier nog wel invloed op heeft?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Welke receiver je neemt, is op zich niet heel erg belangrijk. De gemiddelde Marantz, Denon, Yamaha of Onkyo om maar wat merken te noemen, kunnen echt wel de doorsnee speaker aansturen.

De Onkyo die je hebt besteld, beschikt over een phono-ingang. Deze heb jij niet nodig want de platenspeler die je hebt uitgezocht heeft al een ingebouwde phono-versterker. Sluit het ding dus op de juiste ingang aan.

Wat betreft de speakers ben ik van mening dat het eigenlijk niet mogelijk is om een gericht advies te geven. Zoals je zelf al hebt ervaren, zit er erg veel verschil tussen de diverse merken/typen speakers. Smaak qua geluid is persoonlijk en wat de ene persoon mooi vindt klinken, is misschien naar jouw smaak helemaal niets.
Neem gewoon een stapel van jullie eigen cd's mee naar de winkel uit verschillende genres waar jullie graag naar luisteren. Probeer dan gewoonweg alle modellen uit in de winkel die binnen een gesteld budget vallen en ga vergelijken en wegstrepen. Je houdt dan vanzelf de voor jullie ideale speaker over. Speakers kopen op basis van looks, specs of advies van anderen is nooit een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Goed dat je in ieder geval al bent gaan luisteren, echter kan je niet zomaar stellen dat een zuil luidspreker beter klinkt tegenover een boekenplanker, omdat je er twee hebt gehoord. Als je een eerlijk vergelijk had willen maken, dan had je van beide merken beide soorten moeten beluisteren. Als je de MA speaker beter vond klinken, dan is het goed mogelijk dat een boekenplanker van dat merk ook al goed bevalt. Een zuil heeft alleen meer kastinhoud, waardoor ze doorgaans iets beter klinken in het laag.

Daarnaast is plaatsing ook zeer belangrijk. Liever een zuil die mooi geplaatst kan worden (stukkje van de muur, desnoods een beetje in gedraaid), dan twee boekenplankers op een meubel, strak tegen de muur.

Als ik je een advies mag geven: Ga nog eens luisteren en beluister meerdere merken. Als Monitor Audio je bevalt qua klank, dan zal KEF bijvoorbeeld ook wel aardig aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 11:11
Zeker blijven luisteren en staar je vooraf niet te veel blind op afmetingen. De ene speaker is de ander niet en het ontwerp kan een grote speaker kleiner laten lijken.

Zelf na een uitvoerige zoektocht uitgekomen op de Highland Audio Oran 4303. Kleine speaker maar in staat tot grootste daden :) Staat hier heerlijk te spelen (nu nog met Denon(tzt Arcam/Rega) + Clearaudio Concept). Lees oa deze review op hifi.nl: http://www.hifi.nl/artike...land-Audio-Oran-4303.html

Importeur is AV-tunes en zag in de dealerlijst oa RTVStegeman (Apeldoorn) staan, al zie ik ze daar niet op de website..

EDIT: Nog een tip, neem vooral je eigen versterker mee als je gaat luisteren! Een Onkyo klinkt heel anders dan bijvoorbeeld een Arcam, en al helemaal als het gaat om een stereoversterker ipv surround..

[ Voor 14% gewijzigd door CuttingStorm op 04-06-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenau
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 12:05
Alles hangt een beetje af van plaats, doel, eigen smaak, etc. Als je muziek wil luisteren, neem die dan vooral mee en zet die op in de winkel. Ik kan mij inbeelden dat je voor hiphop en funk bookshelves mogelijk beperkt gaat vinden in het lage maar een goede subwoof stuurt dat wel bij (en die ga je toch kopen voor je films en series). Maar dan moet je sub wel opstaan als je muziek speelt. Je kan ook zuilen kopen met een wat goedkopere subwoof dan (enkel voor het buikgevoel en minder voor het muziek deel).

Van de 686 s2 was ik ook niet te spreken. Die klonken gewoon niet zo goed als mains. De 685s2 en de CM1s2 dan weer wel. Veel power, verfijning etc. De 685 heeft wat meer bass terwijl de cm1 fantastisch klinkt in mid en hoog (maar echt wel een subwoof nodig heeft, zelfs bij muziek imo).

De zuilen (683 & 684) ben ik nog niet gaan luisteren. Ben een playlist aan het opstellen. Ga dit weekend eens zien voor de bronze serie van monitor audio (silver is wat te duur vrees ik) en de 600 reeks van B&W (opstelling trok op niet veel waar ik initieel ben gaan luisteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Bedankt voor jullie tips, we gaan eerdaags weer een luistersessie houden in een andere winkel om inderdaad de juiste speaker te vinden. We zullen dan ook weer boekenplank speakers meenemen in onze test.
De reden dat we voor bepaalde looks gaan is de WAF :P Ikzelf hoef ook geen kolossen van speakers in de woonkamer, maar m'n vriendin heeft het het liefst zo klein mogelijk.
Ik zal kijken of ik m'n versterker mee kan nemen naar de luistersessies om het ook op dat gebied goed te kunnen testen. Al blijft het natuurlijk lastig want zo'n luisterruimte komt totaal niet overeen met een gemiddelde woonkamer, dus het is altijd afwachten of het thuis nog wel zo klinkt als je had gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 11:11
Remy!!!! schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:14:
... Al blijft het natuurlijk lastig want zo'n luisterruimte komt totaal niet overeen met een gemiddelde woonkamer, dus het is altijd afwachten of het thuis nog wel zo klinkt als je had gehoopt.
Kijk daarom ook of je speakers nog mee kunt krijgen om thuis te testen. Over het algemeen moet dit geen probleem zijn. Als je buiten Apeldoorn gaat kijken kan het natuurlijk voor jezelf wel lastiger worden ivm heen en weer reizen mocht het toch niet de juiste speaker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Gisteren zijn mijn vriendin en ik een tijdje wezen luisteren bij de Hobo in Apeldoorn. We hadden zelf al een lijst gemaakt met speakers die we wouden luisteren (ivm looks, reviews en prijs).
Lijst:
B&W:
686 S2
685 S2
684 S2
CM1 S2

Chario:
Lynx
Delphinus

Monitor Audio
Silver 1 & 2
BX 5
BX 6
Radius 270

Paradigm:
Monitor 7

Dali: (Ik wist via de webshop al dat Hobo geen Dali heeft, maar heb het toch op de lijst gezet mochten ze het toch toevallig hebben staan.
Ikon 5 MKII
Zensor 7

Helaas hadden ze een aantal speakers niet (ze speakers die vetgedrukt zijn hebben we geluisterd).

We begonnen boven te luisteren en daar stonden diverse boekenplankspeakers en zuilen (de B&W's en Paradigm). En al snel waren we verliefd op de B&W 685 S2, deze klonken mooi open en de bas klonk ook erg goed. De CM1 S2 vielen mij erg tegen, die klonken daar erg dof. En de 684 S2 waren iets te drukkend qua geluid.

Daarna zijn we naar beneden gegaan en daar stonden de Monitor Audio's en de B&W 684 S2. Binnen een paar minuten waren we verliefd op de Monitor Audio BX 5. Deze hebben we vervolgens boven naast de B&W 685 S2 beluisterd en toen bleven we verliefd op de BX 5 vooral het heldere geluid was ik al gelijk gek op (m'n vriendin vond de B&W wat beter klinken). Na veel luisteren zijn we uiteindelijk voor de Monitor Audio gegaan omdat deze op alle nummers over het algemeen beter klonk.

We hebben deze toen gelijk mee naar huis genomen en gelijk aangesloten en het klinkt hier heerlijk!
Ik merk wel dat ik nog even met m'n versterker moet spelen om het mooiste geluid eruit te krijgen maar dat ga ik binnenkort doen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/dtEYUEhsIpRVNDGA1i5TZG7Z/medium.jpg
De witte plaatjes achter de speakers moet ik nog omgekeerde banaanpluggen op maken zodat ik de kabels op die manier mooi weg kan werken. En tijdens de verbouwing gingen we uit van boekenplankspeakers op standaards, vandaar dat ze zo hoog zitten. Helaas komen ze nu boven de speakers uit, maar goed :+

We zijn echt superblij met de speakers!
Iedereen bedankt voor de input, en binnenkort komen de rearspeakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Zelf zou ik nog wat meer zaken af zijn gegaan dan wel meer speakers een kans gegeven hebben. Verschil tussen B&W en Monitor Audio is aanzienlijk. Je had je dan kunnen focussen op merken in de lijn met MA zoals Elac, Focal, Dali, et cetera. Plus dat als je langer (lees vele uren) achter elkaar naar een speaker luistert je luistermoeheid kan krijgen door eigenschappen van de speaker waar je eerst door aangetrokken voelde. Dat geeft dan weer andere inzichten. Ik heb voor aamschaf een gehele middag naar één speaker geluisterd om te horen of ik luistermoeheid kreeg of niet.

Betreffende het aansluiten, dat gaat er behoorlijk raar uit zien heb ik het idee. Je hebt dan een behoorlijk stuk kabel achter de speaker hangen (welke eerst boven de speaker uit komt) aangezien de BX5 de terminals extreem laag hebben zitten. Of je moet wellicht de speakers wat hoger zetten door met hardsteen te gaan werken, maar dan vervalt je oorspronkelijke eis van maximaal één meter hoogte en heel veel zoden aan de dijk zet het niet.

Maar dat is mijn mening. Sowieso goed dat je bent gaan luisteren en speakers hebt gekozen naar hoe ze klonken en niet op een vergelijking op Kieskeurig.nl. Dat je er nog lang plezier van mag hebben en het genot van uitbreiden naar 5.1 mag ondervinden (althans, heb het idee dat dat eens wens is aangezien de rears ook gaan komen).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
FeaR schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:16:
Zelf zou ik nog wat meer zaken af zijn gegaan dan wel meer speakers een kans gegeven hebben. Verschil tussen B&W en Monitor Audio is aanzienlijk. Je had je dan kunnen focussen op merken in de lijn met MA zoals Elac, Focal, Dali, et cetera. Plus dat als je langer (lees vele uren) achter elkaar naar een speaker luistert je luistermoeheid kan krijgen door eigenschappen van de speaker waar je eerst door aangetrokken voelde. Dat geeft dan weer andere inzichten. Ik heb voor aamschaf een gehele middag naar één speaker geluisterd om te horen of ik luistermoeheid kreeg of niet.
Het was inderdaad handiger geweest om meer te kunnen luisteren op die manier.
Ik verwacht echter niet echt dat we vele uren per dag naar de speakers zullen luisteren, dus hopelijk gaan we daar geen last van krijgen.
Betreffende het aansluiten, dat gaat er behoorlijk raar uit zien heb ik het idee. Je hebt dan een behoorlijk stuk kabel achter de speaker hangen (welke eerst boven de speaker uit komt) aangezien de BX5 de terminals extreem laag hebben zitten. Of je moet wellicht de speakers wat hoger zetten door met hardsteen te gaan werken, maar dan vervalt je oorspronkelijke eis van maximaal één meter hoogte en heel veel zoden aan de dijk zet het niet.
Haha ja dat klopt, helaas een design foutje van onze kant ten tijde van het frezen van de sleuven e.d.
We kunnen eventueel met spikes e.d. werken, maar dat hoeft van mij ook weer niet. We nemen gewoon een mooie kabel zodat het wat minder lelijk word.
Maar dat is mijn mening. Sowieso goed dat je bent gaan luisteren en speakers hebt gekozen naar hoe ze klonken en niet op een vergelijking op Kieskeurig.nl. Dat je er nog lang plezier van mag hebben en het genot van uitbreiden naar 5.1 mag ondervinden (althans, heb het idee dat dat eens wens is aangezien de rears ook gaan komen).
Puur alleen op reviews zou ik zeker niet zo snel (dure) speakers kopen daarvoor wil ik het eerst zelf kunnen luisteren.
Dat gaat zeker goed komen! Klopt we gaan het setje nu stap voor stap uitbreiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat het fraaier is om gewoon een kabel over de grond te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Opzich wel, maar ik vind het zonde van mijn tijd/geld(/looks) om nu geen gebruik te maken van de kabels in de muur.

Pagina: 1