Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 18:04
Beste Tweakers,
Voor project waar ik aan werk heb ik 3 grote water machines staan die worden aangestuurd door ieder een IKS Aquastar controller. (http://www.iks-aqua.com/html/engl/aquastar.php)
IKS levert software mee om de gegevens van deze controllers uit te lezen op de computer via een serial-connector. Nu hebben we bij de controllers een boxje geleverd gekregen wat er voor zorgt dat het serial-signaal wat de control produceert omgezet wordt naar een signaal op een ethernet kabel.

Ons doel is om alle 3 de machines uit te lezen met 1 computer. De computer staat ongeveer 30 meter bij de machines vandaan en moet op zichzelf ook op het internet zijn aangesloten.
Ik heb niet zo veel verstand van netwerken en de mensen waar mee ik werk al helemaal niks van netwerken. Ik ben opzoek naar een betrouwbaar advies hoe ik mijn apparaten werkend kan krijgen.

Het idee was om de 3 control units aan te sluiten op een router en die te verbinden met de computer in een intern netwerk.
Maar: Kan de computer dan nog op het internet netwerk komen of is 2 netwerken op de computer geen succesvol plan?

De controllers staan allemaal ongeveer 4-5 meter bij elkaar vandaan en staan buiten, de computer is 30 meter daar vanaf.
De computer die gebruikt wordt is een Lenovo C-260 AIO.
Het omzetten van het signaal gaat via een Korenmix JetPort 5201 Serial Device Server. (rs232)
De router die gekocht is met als doel het netwerkje op te zetten tussen de computer en de controllers is een Linksys E900.

Het netwerk waar de computer nu gebruik van maakt is in beheer van iemand anders en wij krijgen geen toegang tot het modem dus vanaf daar de router installeren is geen optie.
In de meegeleverde software van Linksys heb ik zitten rommelen maar krijg het niet voor elkaar. De software wil altijd verbonden zijn met een router (wat dus niet kan voor mij). In de router setup via de browser zijn er te veel opties die ik niet begrijp om het voor elkaar te krijgen. Wie kan mij helpen?

TLDR:
Doel: Kunnen uitlezen en aansturen van 3 aquastar controllers die via een netwerk verbonden zijn met een computer.
Vraag: Hoe zet ik een netwerk zo op dat ik via de PC toegang heb tot de controllers (en ook gebruik kan blijven maken van internet hier. Minder grote prioriteit, maar bij voorkeur wel)

Groetjes uit Mexico! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
er vanuitgaande dat je je PC afdoende hebt beveiligd;

2e NIC in de PC in hetzelfde subnet als die Jetport. Dan heb je verder geen router nodig.

Wat ik verder mis, ligt er een kabel van de computer naar die Jetport of moet dat perse over WiFi oid? Als dat het geval is, je kan maar met 1 WiFi netwerk verbinden als je 1 Wifi adapter in die PC hebt zitten (tenzij je bv bekabeld naar het internet gaat. Punt is dan wel dat die linksys geen default gateway uit zou moeten delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Mogen de Serial to IP converters op het bestaande netwerk?
Ja, router opbergen en een switch kopen.
Nee, router met WAN aan bestaande netwerk, Serial to IP converters met PC aan LAN. En de PC in DMZ.
Vergeet niet de ip-range (192.168.x.y) te veranderen in iets wat nog niet gebruikt is.

Dat is het eenvoudigst, en je kunt de router vervangen voor vrijwel elk ander exemplaar op de markt. En in 5 minuten weer goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Ik zou dat overigens niet met linksys routers doen, deze routers kun je (mijn ervaring) alleen in de 192.168 range instellen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterO
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 18:04
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet genoeg begrijp van netwerken om compleet te begrijpen wat jullie bedoelen.. excuses daar voor.
Het plan was:
PC via een kabel aan het internet en dan de 3 serial to IP converter via de router op een ander netwerk brengen en dat via Wifi op de computer.
Andere optie is, als ik toestemming heb om de router aan het modem te hangen:
Serial to IP via kabels aan de router, kabel van modem naar router, kabel van pc naar modem. In mijn beperkte kennis van netwerken zou ik dan via de programmas voor het uitlezen van de apparatuur via het juiste 192.168.x.y bij de controllers moeten kunnen komen, Toch?
Voorlopig is het zo dat het gebouw waar we in zitten helemaal geen internet meer heeft.

Hoe stel ik de apparatuur die ik nu heb zo in dat ik bij mijn controllers kan komen?
Kan ik dan mijn serial to IP converter bereiken door het aan te sluiten op de volgende manier:
PC via kabel naar router (1 van de 4 ethernet aansluitingen)
Alle 3 de Serial to IP converters naar de andere 3 ethernet aansluitingen
Geen aansluiting op de internet ingang van de router.
simpelweg de 192.168.x.y adressen gebruiken in de software voor het uitlezen van de controllers?
Of moet de router nog speciaal ergens voor worden ingesteld?

Als ik de router software start wil de cisco software altijd dat ik aan het internet ga met de router, maar die optie heb ik op moment even niet.
(Het is Mexico dus wanneer ik weer internet krijg op de locatie weet ik niet, maar in de tussentijd wil ik wel de machines kunnen uitlezen)
Als ik het dan zo aansluit zoals beschreven en ik krijg internet kan ik het dan zo aansluiten zoals beschreven onder: als ik toestemming heb om de router aan het modem te hangen?

Sorry voor mijn beperkte kennis ik hoop dat er toch tweakers zijn die mij zouden willen verder helpen hier mee! :) Alvast bedankt voor de antwoorden die er tot nu toe zijn.