Onderhandelen met Apple Store?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-04 23:25

Booster

Superuser

Topicstarter
Binnenkort ga ik een bestelling plaatsen bij Apple. Daarom was ik eens aan het rondzoeken, of er mensen zijn die met succes over de prijs van hun bestelling onderhandeld hebben. In de winkel, of door met Apple te bellen.

Mijn bevindingen zover zijn wisselend.
• Ik heb afgelopen jaren een aantal keer gesproken met mensen die aangaven dat zij (toen) wel over de prijs konden onderhandelen. Meestal in de vorm van wat extra accessoires bij een laptop van 1.500+ euro.
• Op GoT heb ik niet zoveel kunnen vinden, behalve een paar reactie die juist weer spreken van vaste prijzen: PSP123 in "[iMac] Ervaringen & Discussie - Deel 6"
• Op MacFreak vond ik een topic maar de info daar is al erg oud.

Apple resellers hebben (volgens verschillende berichten) weinig marge om mee te werken, terwijl Apple zelf aan studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen 8% korting geeft.

• Wat is jullie ervaring? Is er te onderhandelen?
• Heb je wel of niet korting gekregen, en zoja, hoe heb je dat aangepakt?

Mijn aankoop is zakelijk. 2.800 euro incl. btw aan hardware en 200 euro aan accessoires (toetsenbord, sleeve, etc).

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:23

Typhone

Who Dares Wins

2800 euro aan hardware is niet heel speciaal. Tenzij je 5 iPad's koopt of iets dergelijks.
Koop je een enkele iMac Retina 5K dan vrees ik dat je nul komma nul korting gaat krijgen bij de Apple Store.
In Duitsland kreeg ik het vorig jaar al niet voor elkaar met de aankoop van 4x de iPhone 6 (128GB). iMac 5K lukte met een voucher van iTunes van 100 euro (verandert niks aan de cashflow natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik denk dat Apple Resellers hier coulanter in zijn dan de echte Apple Stores. Overigens krijg je als student bij Apple via surfspot 12% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 16:13
Ik heb wel eens gehoord dat ze aan de telefoon korting geven. Dat zou je kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Typhone schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:44:
iMac 5K lukte met een voucher van iTunes van 100 euro (verandert niks aan de cashflow natuurlijk).
Dus, het is wel gelukt om iets te krijgen ;) Ik denk dat er op hardware weinig/geen korting gegeven wordt, maar hoop dat er wel mogelijkheden zijn om wat te doen met de accessoires.
FiXeR.nl schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 23:22:
Ik denk dat Apple Resellers hier coulanter in zijn dan de echte Apple Stores. Overigens krijg je als student bij Apple via surfspot 12% korting!
Het probleem is dat resellers maar weinig marge krijgen op Apple producten, dat heb ik tenminste op een aantal plekken gelezen. Wellicht geven ze wel wat sneller korting, maar de hoogte ervan is beperkt.

Ik ben jammergenoeg geen student, anders was die korting de moeite geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:23

Typhone

Who Dares Wins

Booster schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:09:
[...]

Dus, het is wel gelukt om iets te krijgen ;) Ik denk dat er op hardware weinig/geen korting gegeven wordt, maar hoop dat er wel mogelijkheden zijn om wat te doen met de accessoires.

[...]

Het probleem is dat resellers maar weinig marge krijgen op Apple producten, dat heb ik tenminste op een aantal plekken gelezen. Wellicht geven ze wel wat sneller korting, maar de hoogte ervan is beperkt.

Ik ben jammergenoeg geen student, anders was die korting de moeite geweest :)
Ja half hè ;)
Die 100 euro hebben pas waarde als ik ze besteed dus die komen weer bij Apple terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Net heb ik de Apple Store aan de telefoon gehad om mijn order te plaatsen. Ik had nog wat extra accessoires uitgezocht voor ik belde, waardoor mijn order in de webshop op EUR 3078,- incl. btw uitkwam.

Ik heb aan de telefoon gewoon mijn verhaal gedaan, kort genoemd dat het wel een forse investering was en dat ik eerst even de order samen wilde stellen en dan pas wilde beslissen of ik zou kopen. Bij het aanmaken van het business account werd meteen al vermeld dat er een korting zou zijn op onze bestellingen :) Daaruit maakte ik op dat er schijnbaar een soort standaard bedrijfskorting is. Kan er op de website niet echt iets over terugvinden.

Na het samenstellen van de bestelling vroeg ik wat het kortingspercentage was. Volgens de uitleg verschilt dit per product, dus een vast percentage is er niet.

Voor mijn bestelling kwam het wel gunstig uit:
Apple Store online: EUR 3078,- incl. btw (consumentenprijs)
Aanbod Apple Store zakelijk telefonisch: EUR 2882,- incl. btw
Verschil: EUR 196,- :)

Het komt neer op een percentage van 7% ongeveer, en daar ben ik blij mee. Op deze manier heb ik bovenop mijn Macbook het grootste deel van de accessoires voor niks erbij gekregen. Toetsenbord (EUR 60), extra lichtnetadapter (EUR 90), Thunderbolt to Ethernet adapter (EUR 35), en een Cocoon Grid It (EUR 25).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 09:13
Ik had 1x een bestelling gedaan op mijn eigen naam, maar op mijn account had ik een bedrijfsnaam erbij staan, dan ben je meteen de sjaak als er iets gebeurd wat je denkt te verhalen onder consumentenrecht (zoals de issues met de rMBP schermen, videokaarten issues bij de iMac), die rechten vervallen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Daar ben ik telefonisch op gewezen. Ik heb momenteel geen keuze, want alleen op deze manier kan mijn werkgever meebetalen aan mijn laptop. Ik ben wel van plan om me goed te verzekeren. Mogelijk zijn sommige issues dan als schade op te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Misschien informeren bij Apple voor Apple Care Zakelijk? (Geen idee of dit bestaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
offtopic:
Je kunt ook bij zakelijke bestellingen AppleCare kopen. Telefonisch werd aangegeven dat dit 314 euro zou kosten. Ik wilde dat eerst verder uitzoeken, want AppleCare kun je later ook nog extra aanschaffen. Ik denk dat een goede verzekering ongeveer hetzelfde dekt, goedkoper is, en voor meer apparaten dan je Macbook van toepassing is.

Pagina: 1