hoe werkt een aan/uit thermostaat (CV met eQ3 aansturen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 22:05
Mijn CV-ketel, ATAG 244EC, heeft 2 aansluitingen voor een thermostaat;
eentje voor de ATAG Z thermostaat (modulerend) en
eentje voor een aan/uit thermostaat.
Ik wil beide thermostaat-ingangen gaan gebruiken, zodat de ketel aanslaat als óf de ATAG-thermostaat in de woonkamer aanschakelt óf een relais omslaat. Dat relais wordt dan aangestuurd door een eQ3-Max tussenstekker-schakelactor (https://www.conrad.nl/nl/...-schakelactor-449236.html).

Om te testen heb ik de CV-ketel open gemaakt (kap eraf) en ik heb de aansluitpunten voor die 2e thermostaat kortgesloten. Toen gebeurde er niks.
Vervolgens heb ik het stekkertje van de ATAG-thermostaat losgetrokken en het andere stekkertje, wat kortgesloten was, aangesloten. Toen gebeurde er eerst niks, en even later verscheen er een foutcode c61. Dat betekent 'een communicatie over Z-bus. Mogelijke bedradingsfout. Controleer de bedrading van de aangesloten kamerthermostaat op pos. 1 en 2. Alleen bij LMU-B. Een reset is alleen mogelijk door middel van een spanningsonderbreking'.
Hij detecteert dus dat ATAG-thermostaat weg is. Hoe doe je dat dan als je niét met een Opentherm thermostaat wilt werken? Zou je die pos. 1 en 2 dan eerst moeten kortsluiten? Lijkt mij niet zonder risico...

Daarmee kom ik op mijn vraag: Hoe werkt een aan/uit thermostaat? Ik dacht dat die simpelweg een contact zou sluiten en weer openen naar gelang de temperatuur. Dan zou kortsluiten ook moeten werken; moet er misschien nog een weerstand tussen o.i.d.?
Volgende vraag is dan: Zou dit moeten kunnen werken, met 2 thermostaten? Ik heb elders gelezen dat iemand dit had gedaan met een Nefit ketel (dat relais gekoppeld aan het eQ3 systeem). Nog wat gezocht:
Het lijkt erop dat 2 thermostaten op een ketel alleen kan als het beiden aan/uit thermostaten zijn.

{Ik dacht even dat ik iets gevonden had: de ATAG handleiding zegt;
"Als alternatief kan gekozen worden voor:
Positie 1 en 2: Elke thermostaat volgens OpenTherm-protocol
of
Positie 3 en 4: Uitsluitend batterij-gevoede aan/uit kamerthermostaat.De thermostaat moet over een 2-draads aansluiting beschikken".
Ik dacht dat ik misschien batterij-spanning op die draden moest zetten, maar de batterij dient natuurlijk voor het werken van de thermostaatfunctie; op de schakeldraad komt geen spanning te staan. Toch?}

[ Voor 12% gewijzigd door Hkuit op 03-06-2015 21:07 . Reden: onderste tekst over 'batterij' toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Antwoord op de eerste vraag is, afgaande op mijn 15 jaar oude Vaillant met aan/uit thermostaat, dat wat je denkt klopt. Bij mij heb ik ook gewoon een relais aangesloten parrallel aan de kamerthermostaat.
Met vraag 2 kan ik je niet helpen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40
Voor je aan/uit bekabeling is als deze open is dan is er geen warmte vraag. Word deze kort gesloten dan is er een warmte vraag. Nu kan het zijn dat je ketel eerst zijn lucht afvoer aanzet en pas na bijvoorbeeld 30 seconden daadwerkelijk gaat verwarmen. Maar je hoort de ketel wel direct aan de slag gaan (ventilator hoor je over het algemeen wel).

Ik vermoed dat je alleen niet beide kunt gebruiken. En als de ketel een spanningscyclus krijgt deze zelf controleert of er een Opentherm thermostaat aanwezig is, zo ja dan wordt deze gebruikt. Is deze afwezig dan reageert deze op aan/uit. Dus even stekker uit de cv, kabeltje los van je thermostaat en dan testen op je aan/uit. Anders zul je het in het service menu moeten zoeken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.