Toon posts:

Hulp nodig bij keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Zojuist het SSD topic doorgelezen maar toch heb ik nog enkele vragen;

Ik heb een macbook pro mid 2012
2,3GHZ intel core i7
4GB 1600 MHz DDR3
NVIDIA GeForce GT 650M 512 MB
500 GB HDD.

Mijn mac start traag op 1 minuut +.
Voor mijn werk moet ik gebruik maken van o.a photoshop, after effects, etc etc dit duurt 2 minuten om op te starten.

Ik ben dus uitgekomen op het punt om een SSD aan te schaffen nu had ik er twee in gedachte:
Samsung 840 EVO 250/500GB
Kingston HyperX 250/500GB

Momenteel heb ik nog 230GB vrij van de 500. 270GB is dus in gebruik.

Nu kan ik twee dingen doen; of de HDD plaatsen op de optical drive of een 500GB SSD kopen en alleen de HDD verwisselen.

Wat is aangereden en zijn de twee bovengenoemde goede ssd's voor in mijn mac waarbij ze ook de schrijf en lees snelheid optimaal kunnen behalen?

Even een korte samenvatting;

- Opzoek naar een goede SSD die optimaal gebruikt wordt
- Moet programma's + opstarten van de mac zeer snel maken
- Huidige HDD backuppen, hiervoor wil ik een 1TB externe harddisk gebruiken via time-machine ?

Alvast bedankt. ;)

PS; met blackmagic haal ik nog geen eens 50Mbps schrijf en download snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 09:41
Ik heb zelf mijn 750Gb HDD vervangen door een Samsung 840 750Gb SSD een jaar geleden en ben zeer tevreden. Het is een wereld van verschil en je Macbook voelt weer als nieuw.
Opstarten gebeurd nu in minder dan 15 sec. en opstarten van programma's is vrijwel instant.

Ik heb mijn oude HDD in een USB3 externe behuizing gezet als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
double_V schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:24:
Ik heb zelf mijn 750Gb HDD vervangen door een Samsung 840 750Gb SSD een jaar geleden en ben zeer tevreden. Het is een wereld van verschil en je Macbook voelt weer als nieuw.
Opstarten gebeurd nu in minder dan 15 sec. en opstarten van programma's is vrijwel instant.

Ik heb mijn oude HDD in een USB3 externe behuizing gezet als backup.
Dus als ik het goed begrijp zou ik dus een 500GB samsung 840 evo vervangen voor de huidige HDD dan rondom deze HDD een cover doen en deze met usb aansluiten en zo data terugkopieren?

Nu vraag ik me af, op sommige youtube videos haalt de ene macbook snelheden van 450+mbps en de andere max 250. Heeft dit te maken met de SATA connectie?

wil natuurlijk optimaal schrijf en lees snelheden behalen.

PS; jij had ook een 15 inch macbook uit mid 2012?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fabrikant: Intel
Product: 7 Series Chipset
Verbindingssnelheid: 6 gigabit
Overeengekomen verbindingssnelheid: 3 gigabit
Fysieke verbinding: SATA
Beschrijving: AHCI Version 1.30 Supported

Als het goed is is deze SATA 3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:34:
Als het goed is is deze SATA 3 ?
Ja jouw MBP heeft SATA III (600MB/s).

http://www.everymac.com/s...2-unibody-usb3-specs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:17:
Ik heb een macbook pro mid 2012
4GB 1600 MHz DDR3
Voor mijn werk moet ik gebruik maken van o.a photoshop, after effects, etc etc dit duurt 2 minuten om op te starten.
Voor de programma's die jij gebruikt zou ik ook eens kijken naar wat meer geheugen. Snel opstarten is fijn, maar snel werken is fijner. :-)

pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU
pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA16GX3M2A1600C11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pjotr schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:05:
[...]

Voor de programma's die jij gebruikt zou ik ook eens kijken naar wat meer geheugen. Snel opstarten is fijn, maar snel werken is fijner. :-)

pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU
pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA16GX3M2A1600C11
Bedankt voor je reactie, ik vind een SSD ( BX100 wordt het waarschijnlijk naar aanleiding van ander topic en tips van diegene ) en daarnaast een ram geheugen tegelijk kopen nog wel prijzig worden.

En ik vraag me af of ik echt het verschil ga merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:14:
Bedankt voor je reactie, ik vind een SSD ( BX100 wordt het waarschijnlijk naar aanleiding van ander topic en tips van diegene ) en daarnaast een ram geheugen tegelijk kopen nog wel prijzig worden.
En ik vraag me af of ik echt het verschil ga merken...
Ik snap dat meteen allebei vervangen een duurdere grap wordt.

Als je (Mavericks of) Yosemite gebruikt en slechts 4GB geheugen in je Mac hebt, en programma's als AE en PS gebruikt, zou ik als eerste extra geheugen nemen, en de SSD als tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pjotr schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:22:
[...]

Ik snap dat meteen allebei vervangen een duurdere grap wordt.

Als je (Mavericks of) Yosemite gebruikt en slechts 4GB geheugen in je Mac hebt, en programma's als AE en PS gebruikt, zou ik als eerste extra geheugen nemen, en de SSD als tweede.
Ja denk dat ik dan toch voor beide ga want ben het trage opstarten van 2 minuten photoshop en de laptop zelf echt helemaal beu.

Heb gekeken bij activiteiten weergave gebruik nu 3,36GB van de 4GB zonder een enkel adobe programma....
Het beste is dus een BX100 500GB SSD en 16GB ram erin te zetten ( of raad jij een andere SSD aan? )

Overigens de huidige 4GB ram die ik nu heb is niet meer te gebruiken neem ik aan? deze is niet te combineren, maar moet dus volledig gewisseld worden?

Nogmaals dank voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:26:
Het beste is dus een BX100 500GB SSD en 16GB ram erin te zetten ( of raad jij een andere SSD aan? )
De Crucial BX100 is een uitstekende keuze. Prima performance en prijsgunstig.
pricewatch: Crucial BX100 500GB
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:26:
Overigens de huidige 4GB ram die ik nu heb is niet meer te gebruiken neem ik aan? deze is niet te combineren, maar moet dus volledig gewisseld worden?
Er is slechts plaats voor twee reepjes in de MBP.
Als je 2x8GB plaatst zul je de 2x2GB die er nu in zit, eruit moeten halen.
(Misschien kun je daar iemand met een redelijk recente iMac nog blij mee maken.)

[ Voor 37% gewijzigd door Pjotr op 03-06-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pjotr schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:31:
[...]

De Crucial BX100 is een uitstekende keuze. Prima performance en prijsgunstig.
pricewatch: Crucial BX100 500GB

[...]

Er is slechts plaats voor twee reepjes in de MBP.
Als je 2x8GB plaatst zul je de 2x2GB die er nu in zit, eruit moeten halen.
(Misschien kun je daar iemand met een redelijk recente iMac nog blij mee maken.)
Dan wordt het de BX100 500GB SSD en wss 8gb ram geheugen erin (maximale voor mijn macbook pro 15 inch 2012 ). Dat ram geheugen van crucial is ook aanbevolen zag ik op de site nr 1 meest verkocht, op de apple site was het ram geheugen aanzienlijk duurder.

kan niet wachten tot alles erin ligt, het is wel even een dure investering maar kan dan hopelijk de komende 5 jaar ook zonder problemen verder? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:37:
Dan wordt het de BX100 500GB SSD en wss 8gb ram geheugen erin (maximale voor mijn macbook pro 15 inch 2012 ).
Let op: Er kan maximaal 16GB geheugen in jouw MBP.

Zie http://www.everymac.com/s...2-unibody-usb3-specs.html
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:37:
het is wel even een dure investering maar kan dan hopelijk de komende 5 jaar ook zonder problemen verder? :)
Met deze quadcore MBP, 16GB en SSD kun je de komende jaren zeker nog goed vooruit! :-)

[ Voor 40% gewijzigd door Pjotr op 03-06-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pjotr schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:47:
[...]

Let op: Er kan maximaal 16GB geheugen in jouw MBP.

Zie http://www.everymac.com/s...2-unibody-usb3-specs.html

[...]

Met deze quadcore MBP, 16GB en SSD kun je de komende jaren zeker nog goed vooruit! :-)
Ben ik weer hoor haha, heb net gecheckt kan max 8gb ram erin zetten. Nu bedacht ik me het volgende; wat als ik mijn huidige HDD op de cd driver plaats en een ssd koop van 250gb ( scheelt geld, waarmee ik het ram kan kopen ) dat zet ik min foto's films en muziek op de HDD en de programma's op de SSD.

Ik gebruik nu alles op mn mac 230gb van de 500gb dus dat moet ruim voldoende zijn programma's heb ik 118gb geloof ik.

Alleen het gekke is voor mijn gevoel schiet ik er dan niks mee op omdat die rot HDD er dan nog inligt? Maar als ik het goed begrijp zet je dus programma's op de SSD en de rest op je HDD maar is het zoeken en vinden van bestanden dan niet alsnog traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:53:
Ben ik weer hoor haha, heb net gecheckt kan max 8gb ram erin zetten.
Ik probeer het nog één keer dan: er kan maximaal 16GB geheugen in jouw MBP.

Wat op de Apple website staat, is vaak niet de meest actuele informatie wat het maximum betreft.
http://www.everymac.com/s...2-unibody-usb3-specs.html
Apple officially supports a maximum of 8 GB of RAM, but third-parties have determined that this model actually is capable of using up to 16 GB of RAM with two 8 GB memory modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:53:
Alleen het gekke is voor mijn gevoel schiet ik er dan niks mee op omdat die rot HDD er dan nog inligt? Maar als ik het goed begrijp zet je dus programma's op de SSD en de rest op je HDD maar is het zoeken en vinden van bestanden dan niet alsnog traag?
Je moet er vooral voor zorgen dat programma's als Photoshop de SSD gebruiken als scratch disk, en niet de HD.
http://macperformanceguid...otoshop-diglloydHuge.html

Je iTunes muziekbibliotheek kun je goed op de HD laten staan. Films die je niet hoeft te bewerken maar alleen afspeelt kunnen ook prima op een HD worden bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pjotr schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 06:48:
[...]

Je moet er vooral voor zorgen dat programma's als Photoshop de SSD gebruiken als scratch disk, en niet de HD.
http://macperformanceguid...otoshop-diglloydHuge.html

Je iTunes muziekbibliotheek kun je goed op de HD laten staan. Films die je niet hoeft te bewerken maar alleen afspeelt kunnen ook prima op een HD worden bewaard.
Ja dat begrijp ik, wat betreft het RAM geheugen zat ik fout, kan dan beter de 16gb pakken scheelt 2 tientjes tussen de 8gb en de 16gb. opmerkelijk genoeg.

Wel lastig in een ander topic wordt nu gezegd dat de BX100 geen stroomverlies besparing heeft... daar wordt mij nu de MX200 aangeraden omdat die wel stroomverlies besparing heeft. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:26:
[...]

Ja dat begrijp ik, wat betreft het RAM geheugen zat ik fout, kan dan beter de 16gb pakken scheelt 2 tientjes tussen de 8gb en de 16gb. opmerkelijk genoeg.

Wel lastig in een ander topic wordt nu gezegd dat de BX100 geen stroomverlies besparing heeft... daar wordt mij nu de MX200 aangeraden omdat die wel stroomverlies besparing heeft. :+
De mx200 heeft ook een hogere schrijfsnelheid zag ik zo snel op bol.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:26:
Wel lastig in een ander topic wordt nu gezegd dat de BX100 geen stroomverlies besparing heeft... daar wordt mij nu de MX200 aangeraden omdat die wel stroomverlies besparing heeft.
Zoveel mensen, zoveel meningen. :-)

Ik zou me vooral laten leiden door informatie op sites zoals AnandTech.
http://www.anandtech.com/...b-500gb-1tb-ssd-review/11
By having two separate BX and MX lineups, it's clear that Crucial is trying to position the MX200 in the higher-end segment and aim the drive towards enthusiast and professional users. On paper that works well because the MX200 does deliver considerably higher maximum performance than the BX100 and the feature set is more professional-oriented with hardware encryption support, but unfortunately the MX200 doesn't fulfill its promises in real world based IO trace testing.In fact, it turns out that the BX100 performs better in typical low queue depth client workloads.. That actually speaks of an industry wide problem. Most manufacturers only publish performance figures at high queue depths (typically 32, i.e. the max of AHCI), but as our IO traces show, only a fraction of real world client IOs happen at such a high queue depth.

The BX100 is still a great drive and definitely at the top of my list of value drives, but as it stands today I honestly can't see a scenario where the MX200 would be a justifiable purchase because the performance just isn't anywhere near good enough to justify the higher price tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pjotr schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:08:
[...]

Zoveel mensen, zoveel meningen. :-)

Ik zou me vooral laten leiden door informatie op sites zoals AnandTech.
http://www.anandtech.com/...b-500gb-1tb-ssd-review/11

[...]
Heb je volkomen gelijk in, alleen heb ik nu ondertussen wel gelezen dat een zelfde macbook pro als mij op yosemite met de mx200 een slaapstand probleem heeft en deze niet meer of heel moeilijk ontwaakt. heb hiervoor een nieuw topic aangemaakt.

Dit was de tekst:

'I upgraded a MacBook Pro (non-retina, mid 2012) with this SSD. The SSD worked, but the computer would not wake from sleep. Spent several hours on phone with Apple Care and followed suggestions of Crucial tech support, but could not resolve the issue. I sent it back and I am grateful that Crucial refunded my money without delay. I would recommend anyone wishing to upgrade a MacBook pro to search online about this issue. It may be specific to Yosemite.'

Link: http://www.crucial.com/us...ch,-mid-2012%29/CT6833053

Het is maar één reactie, maar het laatste wat ik zou willen is dit probleem snapte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:16:
Heb je volkomen gelijk in, alleen heb ik nu ondertussen wel gelezen dat een zelfde macbook pro als mij op yosemite met de mx200 een slaapstand probleem heeft en deze niet meer of heel moeilijk ontwaakt.
Ik dacht dat je de BX100 wilde kopen? Die werkt in ieder geval prima in de MBP.

Wat problemen betreft. Met dit "spel" kun je je de hele dag bezig houden:
(1) pak een laptop type
(2) pak een SSD type
(3) google of iemand ooit een probleem met de combinatie (1) en (2) heeft gehad.
De kans dat je iets vindt over iedere willekeurige combinatie is vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pjotr schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:04:
[...]

Ik dacht dat je de BX100 wilde kopen? Die werkt in ieder geval prima in de MBP.

Wat problemen betreft. Met dit "spel" kun je je de hele dag bezig houden:
(1) pak een laptop type
(2) pak een SSD type
(3) google of iemand ooit een probleem met de combinatie (1) en (2) heeft gehad.
De kans dat je iets vindt over iedere willekeurige combinatie is vrij groot.
BX100 heeft geen stroomverlies besparing de MX200 wel. dus pak dan de MX200 wel.
Wat betreft het 'spel' heb je gelijk heb nu de knoop doorgehakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:44:
BX100 heeft geen stroomverlies besparing de MX200 wel. dus pak dan de MX200 wel.
http://www.anandtech.com/...50gb-500gb-1tb-ssd-review
In the M600 review, I explained how Crucial's power loss protection in client SSDs is not the same as in enterprise drives, but a backup circuitry that merely protects the existing data from corruption. The MX200 brings no changes to that and only offers data-at-rest protection, meaning that the NAND mapping table as well as any in-flight user data are still vulnerable to sudden power losses.
Het hele vrerhaal (lang!):
The Truth About Micron's Power-Loss Protection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de mx200 erin plaatsen en dan laat ik het resultaat nog weten :P
Pagina: 1