Game PC ~€1000

Pagina: 1
Acties:

• Wilicolo
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-11 20:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb op het moment een game PC die all iets te oud is om nog verder mee te gaan. Games die tegenwoordig uit komen hebben hogere minimum requirements dan wat mijn PC op het moment heeft, dus wordt hoog tijd voor een nieuwe. Ook wil ik af en toe gaan streamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van ongeveer 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op het moment alleen maar RAM en HDD in mijn computer wat het waard is om mee te nemen, het gaat hier om 16 GB Kingston DDR3 @ 1337 MHz (4 sticks) Ondanks het lage MHz wil ik deze nog meenemen om geld te besparen, en een 2TB HDD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag nieuwere games op hoge kwaliteit kunnen spelen en ik wil dat de computer weer een aantal jaar mee kan. Ook de optie om later nog te kunnen upgraden naar SLI vind ik belangrijk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt niks uit!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ben op zoek naar een iets stillere computer om de mensen in mijn huis zo mind mogelijk lastig te vallen. Mijn huidige PC is te horen door 2 dichte deuren.

Ga je overklokken?
Voorlopig blijf ik nog met de standaard opties, maar wil toegang hebben tot de mogelijkheid om te overclocken.

Dit is eigenlijk wat ik tot nu toe bij elkaar heb gevonden na wat research

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,-€ 239,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 116,95€ 116,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 378,90€ 378,90
1Cooler Master CM 690 III Window€ 82,95€ 82,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.006,65

Ik ga zoiezo nog 2 weken wachten totdat AMD hun nieuwe kaarten bekend hebben gemaakt, maar tot dan is dit mijn draft. Mijn vraag is, zou dit allemaal bij elkaar passen en kunnen? En zijn er eventueel nog suggesties van mensen om geld te besparen / beter performance te krijgen.

Bij voorbaat dank voor alle hulp en suggesties!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima setje zo. Eventueel het overklokken laten varen, omdat het niet opweegt tegen de 100 euro extra die je betaald in vergelijking met een 4460+B85/H97 bordje, maar goed, die discussie kan je in ongeveer elk topic terugvinden ;).

• Wilicolo
Mischien wel slim om weg te gaan van het OC'en, maar toen ik keek zag ik niet 'heel' veel verschil in de moederbord prijzen, dus had deze maar gekozen zodat ik het altijd als optie kon houden.

Belangrijkste vind ik aan dit moederbord dat het SLI mogelijkheden heeft, maarja dat hebben er gelukkig meer :P Zal nog even gaan kijken naar de boards die je noemde. Bedankt!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Je betaalt niet alleen een euro of 30 a 50 meer voor je moederbord maar ook een kleine 60 euro meer voor je processor en eventueel ook nog wat extra voor een betere koeler. Met een goedkoper moederbord zal de SLI optie waarschijnlijk ook vervallen maar in de praktijk is het niet zo'n goed idee om nu te investeren zodat je in de toekomst nog eens SLI kunt gaan draaien. Tegen de tijd dat je GTX970 (of een soortgelijke AMD kaart) verouderd raakt is het beter die in te ruilen voor een nieuwe kaart dan er nog een keer een tweede verouderde kaart naast te zetten.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Wilicolo
Mijn probleem is, na deze koop kan ik waarschijnlijk heel wat jaren niet iets nieuws kopen voor mijn PC, dus probeer ik nu met het geld wat ik heb te zorgen dat ik zo lang mogelijk mee kan. Overclocken ga ik nu nog niets mee doen, maar na een paar jaar heb ik het mischien nodig voor bepaalde dingen.

Het kopen van een nieuwe kaar ipv SLI kan ik me wel iets bij voorstellen ja...da's een goed punt.

Ga er nog even over nadenken, bedankt Tribits!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wat is de Latency (CL) van je DDR3? Als het CL6 is dan heb je Met GTA 4 en Far Cry 2 geen FPS problemen. Left 4 dead draait wel beter met hogere MHz (zolang de latency niet te hoog is). Het kost je waarschijnlijk max 10 FPS.

Je bent trouwens tenminste iemand die niet gelijk een PSU van 650 Watt erin wil proppen _/-\o_

Verder is je build wat je zelf al poste het beste wat je kunt krijgen. Misschien de SSD veranderen in een Crucial BX, maar ik weet niet of die beter is dan de MX100.
Ik zou idd ook bij een Z97 mainboard blijven. Ik vind die andere boards zelf vaak af doen van leuke opties. Die goedkopere boards hebben vaak nog de 1 generatie oudere Realtek soundchip er op, maar dat verschil merk je geloof ik alleen met een 7.1 Headset en misschien 3D sound.
En met een Window wil je natuurlijk ook een leuk design hebben :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Jacco011 op 03-06-2015 17:32 ]

• Wilicolo
Jacco011 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:27:
Wat is de Latency (CL) van je DDR3? Als het CL6 is dan heb je Met GTA 4 en Far Cry 2 geen FPS problemen. Left 4 dead draait wel beter met hogere MHz (zolang de latency niet te hoog is). Het kost je waarschijnlijk max 10 FPS.

Je bent trouwens tenminste iemand die niet gelijk een PSU van 650 Watt erin wil proppen _/-\o_
Als ik het me goed herriner heeft mijn huidige RAM een CAS van 9, geen idee hoe dat zal meegaan (Moet toegeven dat ik daar niet veel verstand van heb)

En ja, waarom 650W als 450W alles geeft wat ik nodig zal hebben? :P

Zal nog even kijken naar de andere SSD, maar heb van mensen gehoord dat je het verschil tussen de BX en MX niet 1,2,3 merkt dus ben voor de goedkoopste gegaan. Bedankt voor de input Jacco!

EDIT:: En een kleine correctie, mijn ram was 1337 MHz en niet 667, want ik ben gewoon niet slim bezig vandaag :P

EDIT 2:: Zo te zien lekker op tijd met mijn besluit voor een nieuwe PC, Fallout 4 trailer ziet er leuk uit!

[ Voor 10% gewijzigd door Wilicolo op 03-06-2015 21:01 ]

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wilicolo schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:18:
[...]

Als ik het me goed herriner heeft mijn huidige RAM een CAS van 9, geen idee hoe dat zal meegaan (Moet toegeven dat ik daar niet veel verstand van heb)

EDIT:: En een kleine correctie, mijn ram was 1337 MHz en niet 667, want ik ben gewoon niet slim bezig vandaag :P

EDIT 2:: Zo te zien lekker op tijd met mijn besluit voor een nieuwe PC, Fallout 4 trailer ziet er leuk uit!
1. Nee, dan zul je met je DDR3 geen enkel probleem hebben. Waarschijnlijk bedoel je 1333MHz?
2. Fallout 4 laat nog wel even op zich wachten waarschijnlijk. Speculatie zegt tussen 2015 en 2016, dus mocht je extra je PC willen voor Fallout 4, dan kun je beter wachten op Skylake ;).

Ik zou trouwens nog wachten met je PC tot eind Juni. AMD komt 16 Juni met de nieuwe GPU reeks. NVIDIA zal waarschijnlijk een beetje met de prijzen gaan schuiven. Vooral de 970 zullen ze beter plaatsen met de kaart die AMD daar tegenaan wil proppen. Maar de vraag is of je voor die 20-60 euro nog wel wilt wachten.

• Wilicolo
Haha ja, 1333MHz, ben er echt niet bij vandaag :P En ga inderdaad nog even wachten tot de 16e, en de conference bekijken. Hopelijk komt AMD met een stevice concurrent. Zou het leuk maken.

En ben van plan om te wachten tot eind van de maand. Dan eindigt ook mijn huidige school jaar en heb ik alle tijd om de PC te bouwen.

Gelukkig ben ik tot die tijd druk bezig met het kijken van streams (Wat mijn PC nog wel trekt) maar eind deze maand gaat het hoe dan ook gebeuren. Draai nu op een Geforce GTS 250, en een i3-530 (deze kan nog)

Videokaart begint alleen een beetje te overlijden, artifacts en crashes dus ik kan gerust zeggen dat ik uitkijk naar een nieuwe PC!

En ja, helaas nog even wachten tot Fallout 4, maar zat games die ik dan wel kan spelen om me bezig te houden (Arma, Witcher, 20+ andere games in mijn steam library die ik nu niet echt kan spelen)

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Hé, een bekende naam. (Ik volg Zeldathon al een aantal jaren :D )

De verschillen tussen de laatste generaties cpu's zijn klein, ze zijn vooral zuiniger in plaats van sneller. Een i5 van een paar jaar terug kan dus nog prima mee op dit moment. Een cpu die je nu koopt zal het dus prima de levensduur van je pc vol gaan houden qua performance. Overklokken zal je denk ik dus weinig gaan bieden, ook omdat de nieuwere Core-cpu's niet meer zo lekker overklokken als de oudere.. Of dat op dit moment dus 50-100 euro meer waard is? Ik zou zelf zeggen van niet.

Verder heb je een case met een window. Ik weet niet of je pc op of onder een bureau komt te staan, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen er sowieso na een tijdje wel op uitgekeken zijn. In het begin is het even speciaal om in je pc te kunnen kijken, daarna is het ook maar "gewoon". De versie zonder window is *iets* goedkoper: pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed

Ik zou persoonlijk dus voor deze build gaan en bestellen bij Afuture of Azerty (allebei goedkopere webwinkels en bieden goede service).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Scythe Mugen 4€ 36,90€ 36,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 909,55

Eventueel dus nog even afwachten wat er gaat gebeuren als AMD met zijn nieuwe kaarten komt, maar het geld wat je hiermee bespaart kun je dan lekker opzij zetten en wat verder sparen en over ~2 jaar weer een nieuwe gpu kopen (en je oude verkopen), dan ben je uiteindelijk goedkoper uit. Je hoeft dan namelijk nu niet voor een duurder moederbord te kiezen wat SLI-ondersteunt, plus dat je als je een nieuwe gpu koopt dus weer wat geld kan terugverdienen met het verkopen van je oude.

Bovendien ben je met SLI ook maar afhankelijk van de developer of van de drivers of een game fatsoenlijk met je SLI-setup overweg kan. Een enkele kaart draait stabieler en je gaat er denk ik meer plezier van hebben als je over twee/drie jaar gewoon een nieuwe kaart in deze prijsklasse haalt.

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 09:41
Jewyk schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:43:
Hé, een bekende naam. (Ik volg Zeldathon al een aantal jaren :D )

De verschillen tussen de laatste generaties cpu's zijn klein, ze zijn vooral zuiniger in plaats van sneller. Een i5 van een paar jaar terug kan dus nog prima mee op dit moment. Een cpu die je nu koopt zal het dus prima de levensduur van je pc vol gaan houden qua performance. Overklokken zal je denk ik dus weinig gaan bieden, ook omdat de nieuwere Core-cpu's niet meer zo lekker overklokken als de oudere.. Of dat op dit moment dus 50-100 euro meer waard is? Ik zou zelf zeggen van niet.

Verder heb je een case met een window. Ik weet niet of je pc op of onder een bureau komt te staan, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen er sowieso na een tijdje wel op uitgekeken zijn. In het begin is het even speciaal om in je pc te kunnen kijken, daarna is het ook maar "gewoon". De versie zonder window is *iets* goedkoper: pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed

Ik zou persoonlijk dus voor deze build gaan en bestellen bij Afuture of Azerty (allebei goedkopere webwinkels en bieden goede service).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 75,95€ 75,95
1Scythe Mugen 4€ 36,90€ 36,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 909,55

Eventueel dus nog even afwachten wat er gaat gebeuren als AMD met zijn nieuwe kaarten komt, maar het geld wat je hiermee bespaart kun je dan lekker opzij zetten en wat verder sparen en over ~2 jaar weer een nieuwe gpu kopen (en je oude verkopen), dan ben je uiteindelijk goedkoper uit. Je hoeft dan namelijk nu niet voor een duurder moederbord te kiezen wat SLI-ondersteunt, plus dat je als je een nieuwe gpu koopt dus weer wat geld kan terugverdienen met het verkopen van je oude.

Bovendien ben je met SLI ook maar afhankelijk van de developer of van de drivers of een game fatsoenlijk met je SLI-setup overweg kan. Een enkele kaart draait stabieler en je gaat er denk ik meer plezier van hebben als je over twee/drie jaar gewoon een nieuwe kaart in deze prijsklasse haalt.
In zijn eerste post geeft hij aan de pricewatch: Cooler Master CM 690 III Window te willen, dus ik neem aan dat hij er eentje met window wil ipv closed ;)

Als je dan toch voor de Windowed versie gaat:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 Gaming 100ME

Groene limited edition MSI GTX970, past perfect bij je groen/zwarte moederbord!

• Wilicolo
Bedankt voor de tips Jewyk, ziet er inderdaad goed uit. En hey, ik wordt herkend! E-fame achievement unlocked! Ga er nog even over nadenken, vooral aangezien ik in de afgelopen dagen er achter ben gekomen hoe dicht de 4460 en 4690k bij elkaar liggen, dus houd je advies zeker in gedachten.

En hoewel ik een windowed version van de kast heb genomen, ben ik net zo blij met een closed kast. Moet nog bepalen waar hij komt te staan dus mischien wel het beste.

Zou me wel allemaal flink wat besparen, weer goed om mee te nemen om zo snel mogelijk weer naar Amerika te gaan voor een Zeldathon :P

Hartelijk bedankt Jeroenk en Jewyk! Zodra ik mijn gedachten op orde heb laat ik het jullie allen weten :D
Pagina: 1