Toon posts:

Gaming & Development PC | ~ 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2019 17:03 ]

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Dit systeem gaan prima werken, maar het is nogal overkill voor je eisen. Nu heb je een ruim budget, dus wat luxere onderdelen mag wel, maar overdrijven is zonde ;)

Mijn aanbevelingen:
CPU: Je geeft aan met VM's te gaan werken. Hoevaak en hoeveel machines tegelijk wil je gaan draaien? Als het een dagelijkse bezigheid is dan zou een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed wellicht een goed idee zijn. Dit is praktisch een I7, maar dan zonde interne grafische kaart.

Moederbord: Je hebt nu een erg duur Z97 moederbord gekozen. Aangezien er toch niet overgeklokt gaat worden is een B85 chipset meer dan voldoende. Kijk eens naar de. pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6, de pricewatch: MSI B85-G43 Gaming of de pricewatch: Asus B85-Pro Gamer. Qua internals verschillen deze moederborden overigens bijzonder weinig. De verschillen moet je eerder zoeken in de software/bios. De Sniper is qua bang-for-buck het beste moederbord. De Asus heeft naar mijn mening de beste software.

GPU: Haal nu een 970 en leg die meerprijs apart om over 2-3 jaar je GPU weer te upgraden. Het prestatieverschil tussen een 970 en 980 is erg klein in vergelijking met de meerprijs (+-15%) en een "1170" van vergelijkbare prijs als de huidige 970 zal veel beter presteren dan de huidige 980(Ti?).

Koeler: Je hebt een gesloten kast gekozen, dus uiterlijk maakt niet al te veel uit. De pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power is goedkoper en koelt beter dan de Dark Rock. (Niet dat het met een 4460/1231 nodig is, maar toch.) Overigens zou je ook voor de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition kunnen gaan. Dan hoor je praktisch niks meer van je koeler.
De "standaardkoeler" hier is overigens de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Zowel stil als erg scherp geprijsd.

RAM: Hier ook weer: Als je met meerdere VM's gaat werken kan het lonen om voor 16GB te gaan.
Verder: Als je High-profile geheugen kiest (zoals die Ripjaws), kijk dan even of je gekozen koeler past. Dit wil af-en-toe nog wel eens problemen opleveren.

Voeding: 750W is hier nogal overkill. Aan een pricewatch: Seasonic S12G 550W zul je ook meer dan genoeg hebben. (Jouw gekozen systeem zal maximaal 280-290W verstoken.)

SSD: Met jouw budget kan je moeiteloos voor een 500GB model gaan. Wellicht iets om over na te denken?

edit-na-edit: om antwoord te geven op je vragen:

"Verder vroeg ik me af of iemand me kon helpen met het vinden van geschikte koelpasta. Ik heb momenteel de volgende koelpasta in gedachte:
http://tweakers.net/product/68901/arctic-silver-5/"

Koelpasta wordt met (praktisch) alle koelers meegeleverd en hoef je niet apart te bestellen. Die ene insignificante graad die je wint met Artic Silver (oid.) is dat geld niet waard.

En tot slot ben ik ook van plan om extra fans in de case te plaatsen. Ik zie dat de case standaard wordt geleverd met twee 140mm fans. Ik zat te denken om er nog drie bij te doen. Iemand die me een goede fan (120mm) kan adviseren?
De Define heeft uit zichzelf al een erg goede airflow. Ik zou nog even wachten met het bestellen van extra fans. In iederegeval totdat Fractal's eigen http://tweakers.net/produ...tal-design-dynamic-gp-14/ fans wat beter beschikbaar zijn. Eventueel zou je nog een extra 140mm exemplaar voorin kunnen plaatsen. De bovenkant van de R5 zou ik lekker dichtlaten om eerlijk te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door svenvv2 op 03-06-2015 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:02 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:31:
Verder heb ik voor dat moederbord gekozen met het oog op de toekomst als ik ooit wil gaan upgraden(SLI, 16/32GB Ram). Ik kan wellicht voor een goedkopere versie gaan.
Zet SLI uit je hoofd. Wat svenvv2 hierboven al uitlegt, eer je enkele 970 te weinig gaat zijn, lepel je er een nieuwe versie in met meer VRAM etc. Wellicht zijn 4K schermen dan ook inmiddels mainstream en loop je daardoor ook niet tegen die VRAM bottleneck aan.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:52 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Eventueel kan je voeding nog naar 450 watt, dit systeem gebruikt onder volle belasting rond de 300 watt dus is dat ruim voldoende. Daarnaast is de pricewatch: Crucial BX100 500GB een euro of 30 goedkoper en presteert vergelijkbaar.

[ Voor 100% gewijzigd door Tribits op 03-06-2015 13:39 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mja, leuk setje zo. Ik zou 2x8 GB nemen, mocht je in de toekomst nog meer honger hebben naar RAM, past er nog wat bij.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:03 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zelf ben ik geen fan van RAM met potentieel te hoge vinnen. Nu vallen die Vengeance Pro nog wel mee, maar ik zou het risico niet nemen. Daarbij scheelt het je ook nog eens 20 euro.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 17:48
Ik zeg, pak een moederboard met een M2 socket erbij en stop daar je SSD in.
Je pc is altijd net zo snel als het langzaamste onderdeel, dus zorg dat je HDD/SSD lekker snel is.
Mijn pc, een elcheapo AMD 6300 /8GB Ram/ ATI7850/ Samsung Evo 256Gb erbij..
en het leuke.. in game, b.v. Diablo 3, als ik gelijk met iemand anders teleport naar een ander veld, ben ik altijd als eerste daar.. :-) Ook t.o.b. de mannen met een 1500 euro + pc.. reden.. bezuinigen op de verkeerde onderdelen.

ander voorbeeldje..
Ik zelf heb dus een ati 7850/2GB club3d kaartje.. , heel bewust.. mijn monitor gaat maar tot 1650x1050 en ik heb dus heel bewust gekozen voor een monitor met 16:10 verhouding en niet full HD1080p met 16:9 wat je scherm breder en lager maakt, wat ik niet fijn vindt in game..
Dus voordat je een beeldkaart kiest, hoe groot is je monitor, wat wordt je resolutie, etc. etc.

en jou wenst om je pc stil te maken, die van mij hoor ik bijna niet als ik zit te gamen, met standaard amd cpu fan.. maar... wel een goede kast met demping in de panelen, en goed letten op een goede airflow..
ik heb totaal zo'n 7 fans in mijn kast.. ( 2 op beeldkaart, 1 cpu ) en 1 bij de voeding, 1 in de voeding, 3 aan de kast, 1 intake 2 out.

als ik naar je eisen lijstje kijk zijn er maar 3 belangrijk..
adobe software.. foto bewerking en/of videobewerking?
gaming
stil.

zou, als ik 1500 te besteden hebt, dit hem worden..
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,-€ 239,-
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 103,50€ 103,50
1Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD€ 364,50€ 364,50
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 91,50€ 91,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,89€ 25,89
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 113,-€ 113,-
1EVGA SuperNOVA 650 G1€ 91,-€ 91,-
1Samsung SM951 256GB€ 202,-€ 202,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.335,34

en persoonlijk, ik zou zelfs de CPU cooler eruit halen, en eerst met de standaard cooler draaien.
gezien de huidige CPU's zo weinig stroom verbruiken is ok de hoeveelheid warmte een stuk minder, dus vraag het ook minder van de cooler.. ( wat ik ook zie bij mijn eigen pc. )

Verder sneller CPU, fijn voor je video/photo bewerking,
Beeldkaart, NV970, de nv980 is prijs/snelheid wel beter, maar te duur in verhouding.
16GB ram met snelle CL8.
Samsung SM951 256GB met 2.150MB/s lezen en 1.200MB/s schrijven, met prima IOPs.
en extra 3GB HDD met 4.5ms toegangstijd, voor je opslag.
en als laatste een goede voeding. 600 watt is misschien nog wat te veel maar kan geen kwaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Thc_Nbl op 03-06-2015 14:31 ]

ehhh.. noppes

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

De theoretische snelheidswinst van een M2 SSD is aanzienlijk maar in de praktijk is het verschil met een SATA SSD vrij beperkt, het prijsverschil daarentegen is wel aanzienlijk. Een 650 watt voeding is zwaar overdreven voor een dergelijk systeem. Tevens heeft TS aangegeven niet te willen overklokken dus lijkt een overklok configuratie me ook niet van toepassing. Het zal sowieso weinig meerwaarde opleveren voor gaming, er zijn gewoon vrij weinig games die door de CPU beperkt worden, zelfs niet door een stock i5-4460.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
M.2 SSD's zijn momenteel 'onbetaalbaar' en de merkbare prestatiewinst erg laag. Waarom je zoveel zou betalen als je voor hetzelfde geld een 2X zo grote SSd kan halen is mij een raadsel. Zelf heb ik in de loop der tijd meerdere SSD's in Raid verzameld en het enige moment dat ik het verschil in snelheid merk is wanneer ik een bestand niet in 10, maar in 5 sec kan kopieren. Is dat nou €100 waard?

Om bovenstaand lijstje nog maar even verder te bekritiseren:
- Overklokken heeft met de huidige Intel CPU's praktisch geen zin meer behalve dan als hobby. De prestatiewinst is zeer klein vergeleken met de meerprijs.
- Videokaart is prima, maar met een stiltewens is de Asus/MSI de betere optie.
- Voeding is overkill.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:04 ]

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 17:48
met je mainboard ben je wel wat beperkter.
geen Broadwell support.. en minder I/O storage performance ..
Maar goed, dat is een keuze. en ipv een Z97 kan je ook nog een H97 nemen...
Maar je lijstje ziet er verder goed uit hoor, heb je toch weer een paar honder eurie gespaart ;-)

ehhh.. noppes

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Je momenteel lijstje ziet er prima uit.
Denk wel om je ram. als het past is het met zekerheid erg krap te noemen. De Cruccial ballistixs is al 2 keer voorbij gekomen in dit topic. Ik kan je dat dan ook aanraden.

Bovendien is het corsair geheugen 2400 MHz en ondersteunt de processor maximaal 1600MHz. Meerprijs dus niet nodig. Je hebt geen window kast dus uiterlijk maakt niet uit.

Ik kies altijd geheugen met levenslange garantie en dan zo goedkoop mogelijk low profile!

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Thc_Nbl schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:44:
met je mainboard ben je wel wat beperkter.
geen Broadwell support.. en minder I/O storage performance ..
Maar goed, dat is een keuze. en ipv een Z97 kan je ook nog een H97 nemen...
Maar je lijstje ziet er verder goed uit hoor, heb je toch weer een paar honder eurie gespaart ;-)
Is natuurlijk ook de vraag of je het allemaal nodig hebt, 6 SATA poorten is genoeg, en je hebt M.2-aansluining. Broadwell, 95% van de mensen upgraded hun CPU er toch niet naar. Dan is de G1.Snioer B6 is top keuze, zeer goed uitgerust met een leuk prijsje.

Voeding kan trouwens 100W omlaag :)

RAM is ook te duur, gewoon een goedkoper 1600Mhz setje nemen. Merk je toch niet, aangezien je niet sneller kan als 1600Mhz

Ah, dat zei Leijenaar ook al :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1