MSI Gaming 5 boot loop met 4 memorybars

Pagina: 1
Acties:

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-01 11:44
Sinds gisteren een MSI Z97 Gaming 5 moederbord binnen. Deze werkt tezamen met een i7 4790K.
Nu wanneer ik mijn geheugen erin stop (4x4gb) dan blijft het moederbord in een loop. Laatste code die af valt te lezen is 03. Volgens het boekje blijkt dit; Power On North Bridge Initialization, te zijn.

Wanneer ik alleen slot 3 en 4 gebruik (2x4gb) dan boot hij wel compleet door. Wanneer ik alleen slot 1 en 2 gebruik, geeft hij dezelfde fout aan. Als ik alleen slot 1 gebruik dan ook dezelfde fout. Wanneer ik slot 2 gebruik dan krijg ik foutcode 55. Volgens het boekje blijkt dit; Early Memory Initialization, te zijn.

Wat heb ik al gedaan:
Hang- en opstartproblemen topic nagelopen.
Google: Hier heb ik maar 1 website gevonden met de foutcode 03 (meestvoorkomende fout). Deze was op helpmij en geeft geen antwoord om het op te lossen, behalve contact opnemen met MSI hiervoor.
Alle memory bars omgewisseld zodat elke apart getest wordt in slot 1 of 2.
DRAM Frequency op 1600mhz gezet in de BIOS. Timings op 9-9-9-24 op 1.5V.
BIOS geüpdatet naar 1.B (was 1.9).
Ander geheugen geprobeerd in slot 1 en 2. Zelfde fout blijft voorkomen.
Compatibility list van MSI gecontroleerd en het geheugen wordt supported.
Kaal opgestart met alleen cpu en geheugen aangesloten. Zelfde probleem blijft.

De Corsair Vengeance is mijn eigen geheugen. De Crucial Ballistix is het test geheugen wat ik gebruikt heb.

Corsair Vengeance: CML8GX3M2A1600C9
Crucial Ballistix: BLS2CP4G3D1609DS1S00

Weet iemand nog een oplossing hiervoor of kan ik het beste contact opnemen met MSI hiervoor?

Update:
Zojuist koeler losgehaald en de CPU/CPU Socket gecontroleerd. Alle pinnetjes zijn compleet recht en maken zo te zien goed contact. De koeler die ik gebruik is de Mugen 4 welke ik lichtjes erop heb geschroefd tot licht handvast. De geheugenslots zien er ook allemaal schoon uit en geen gebogen 'pinnen' daar.

[ Voor 19% gewijzigd door speeder1988 op 03-06-2015 12:45 . Reden: Geheugen types toegevoegd/spelling/toevoegingen ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

rdejongjr

Gnome

Maak eens een paar goede macro foto's vn het socket en de koeler.

Klinkt als een socket met kromme pinnen of een beschadiging aan de print door de koeler.

Succes!

Verwijderd

Dual channel is normaal toch 1,3 en 2,4. Ik weet wel dat bij mijn mobo, ik heb nu 2x8gb CL9 werkend, als ik naar 4x8gb wil gaan ik CL10 moet hebben. Maar dat zal bij 4gb toch niet veel uitmaken.

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-01 11:44
rdejongjr schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:37:
Maak eens een paar goede macro foto's vn het socket en de koeler.

Klinkt als een socket met kromme pinnen of een beschadiging aan de print door de koeler.

Succes!
Zie update in FP (was ik net aan het doen). Zou een PC kunnen blijven werken als er pinnetjes omgebogen zijn? De PC functioneert naar behoren namelijk (Windows werkend en al) wanneer ik alleen slot 3 en 4 gebruik.
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:38:
Dual channel is normaal toch 1,3 en 2,4. Ik weet wel dat bij mijn mobo, ik heb nu 2x8gb CL9 werkend, als ik naar 4x8gb wil gaan ik CL10 moet hebben. Maar dat zal bij 4gb toch niet veel uitmaken.
Ook met 1,3 en 2,4 blijf ik hetzelfde probleem houden. Enige verschil is, hoe minder geheugenbalkjes hoe sneller hij blijft herstarten, namelijk ipv 5 seconden in totaal om de 2-3 seconden.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
speeder1988 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:48:
[...]

Zie update in FP (was ik net aan het doen). Zou een PC kunnen blijven werken als er pinnetjes omgebogen zijn? De PC functioneert naar behoren namelijk (Windows werkend en al) wanneer ik alleen slot 3 en 4 gebruik.

[...]

Ook met 1,3 en 2,4 blijf ik hetzelfde probleem houden. Enige verschil is, hoe minder geheugenbalkjes hoe sneller hij blijft herstarten, namelijk ipv 5 seconden in totaal om de 2-3 seconden.
Misschien is een geheugen reepje niet helemaal goed of is kapot.
Lees in het moederbord boekje precies wat voor een soort geheugen je nodig hebt.
Als het goed is staat het erin.

heb je een goede voeding erin en doed het deze goed.?

[ Voor 7% gewijzigd door rjmno1 op 03-06-2015 15:31 ]

• piebe101
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-08-2025
Heb je nog gevonden wat er aan de hand is ? Ik heb exact hetzelfde probleem en heb inmiddels mijn moederbord geretourneerd. Het nieuwe moederbord.., exact zelfde probleem :(

Groet
Piebe
Pagina: 1