Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Zou het annuleren van mijn credit card die ik al 8 jaar heb negatief effect hebben op mijn kredietscore en toekomstig rente-percentage in Nederland?

In de VS/VK zou dat wel het geval zijn, maar ik betaal nu voor een ING MasterCard terwijl ik al 2 Nederlandse gratis credit cards heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:41
chronoz schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:08:
Zou het annuleren van mijn credit card die ik al 8 jaar heb negatief effect hebben op mijn kredietscore en toekomstig rente-percentage in Nederland?

In de VS/VK zou dat wel het geval zijn, maar ik betaal nu voor een ING MasterCard terwijl ik al 2 Nederlandse gratis credit cards heb.
Heb je hem zelf opgezegd? Dan moet dat geen negatief effect hebben. Sterker nog, een credit card zorgt voor een lager maximum leenbedrag, omdat het een potentiele schuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Nou ja, dat is in de VS/VK dus echt niet waar:
A word of warning: if you have one old credit card, and several new ones, don't close down the old one. Lenders like you to have long financial relationships - it shows that you have stable finances. Close the long-held card and you'll take a credit score hit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In NL heb je geen credit agencies zoals in het VK, in NL heb je alleen het BKR die wanbetalingen en schulden bijhoudt, maar niemand controleert 'hoe goed' jouw betaalmoraal voor de rest is.

In NL heb je dan ook geen partijen die 1000%+ rente op jaarbasis mogen/durven vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Reacties afgesplitst vanuit topic Ontwikkelingen op de huizenmarkt #3

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Mijn excuses, ik denk eigenlijk dat ik nu wel weet dat het in Nederland echt niets uit zou moeten maken terwijl het in de VS/VK wel erg belangrijk is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee.
In Nederland hebben wij het BKR.
Daar worden negatieve incidenten gemeld,
Achterstanden, defaulten etc.

En je lopende kredieten geregistreerd.
Als je in Nederland je CC beindigd,
Heeft dat positief effect op je kredietruimte.
En zit daar geen negatieve melding aan vast.

Houdt wel rekening met de afmeldtijd die het BKR heeft om je krediet af te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het BKR doet overigens wel credit score berekeningen afhankelijk van het aantal kredieten, leeftijd, looptijd van de kredieten (afsluiten en snel opzeggen heeft een negatief effect) etc. Vast niet zo uitgebreid als in de VS, maar we hebben het wel. American Express houdt hier bijvoorbeeld veel rekening mee bij het bepalen van je maximale bestedingslimiet (achter de schermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muSii
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10-2020
De cijfers die bij credit scoring worden berekend hebben een groot effect. Bedrijven laten deze cijfers meewegen in hun oordeel om een consument wel of niet aan te nemen en zo ja, onder welke voorwaarden. Dit kan dus invloed hebben op de vraag of iemand wel of geen lening krijgt, hoeveel rente iemand moet betalen, of iemand wel of niet achteraf mag betalen en of iemand wel of geen mobiel abonnement krijgt. Onder consumenten bestaat een aantal onduidelijkheden rondom deze scores en dit leidt tot frustratie.

De cijfers van een score vloeien voort uit een enorme hoeveelheid informatie en beleidsregels. Daar bovenop weegt een selectie van deze hoeveelheid informatie mee in een complexe wiskundige formule. Belangrijk om te weten is dat een score altijd een inschatting van het risico is. Het zegt dus niet dat iemand niet gaat betalen, maar dat het risico op wanbetaling groter is. Een voorbeeld: de kans dat Griekenland niet aan haar betalingsverplichtingen voldoet, is groter dan dat Nederland dat niet doet. Toch kan het zo zijn dat beide landen op dat moment goede betalers of juist slechte betalers blijken te zijn. Maar juist omdat de inschatting van het risico statistisch gezien klopt, levert het meenemen van een score in je klantacceptatie en -beheer een veel beter rendement op.

Voor de consument is dit moeilijk te begrijpen en hij is het met een negatief oordeel berekend door een computer helemaal niet eens. Daarom is het belangrijk dat een consument weet dat er een kredietwaardigheidstoets op hem plaatsvindt en dat daarbij gebruik wordt gemaakt van een score van een kredietinformatiebureau zoals Focum dat lid is van de Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH). Focum werkt conform de gedragscode van de NVH, waarin te allen tijde het privacybelang van de geregistreerde in het oog wordt gehouden. De gedragscode van de NVH is goedgekeurd door het College Bescherming Persoonsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hoi!

Pagina: 1