Toon posts:

Futureproof Game / Videobewerkings- Systeem +/- €2.000,-

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zwoegen heb ik een functie geaccepteerd waarin ik vanaf augustus meer tijd voor mijzelf krijg. Deze tijd wil ik dan natuurlijk niet verloren laten gaan. Vandaar het idee om een systeem te laten bouwen. Het systeem heeft voor mij vooral als vereiste dat ik het over 3, 4 of 5 jaar met een paar kleine aanpassingen aan mijn zoon kan geven. Na de periode van 3,4 of 5 jaar zal ik waarschijnlijk weer terug gaan naar mijn oude functie. En zal ik deze PC dus schenken aan mijn zoon. Hij zal op dat moment zelf gaan betalen voor de aanpassingen die er nodig zijn om het systeem te updaten. Dus alles wat ik op dit moment toekomstgericht kan doen, is mooi meegenomen voor hem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gaming:
De nieuwste spellen wil ik comfortabel kunnen spelen. Verder hecht ik ook waarde aan het uiterlijk van een spel, dus hoe hoger ik de graphics kan zetten, des te beter het is. Ik ben op dit moment nog geen "gamer", maar wat nog niet is kan nog komen.

Videobewerken:
Mijn vrouw moet voor haar werk vaak dit soort dingen doen. Dit doet ze meestal op het werk omdat wij er zelf (nog) geen goed systeem voor hebben. Het zou dus fijn zijn als ze dit ook vanuit huis zou kunnen doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Een absolute maximumprijs is €2.500,-. Hier wil ik gewoon niet bovenuit komen. Het zit gewoon tussen mijn oren dat ik dat er maximum voor over heb. Maar naar wat ik heb gezien moet ik ook rond de €2.000,- goed kunnen uitkomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Qua randapparatuur heb ik niets dat ik mee neem naar het nieuwe systeem. Wel kan ik een moederbord krijgen van iemand als ik deze nodig heb. Het betreft de Gigabyte GA-Z97X-UD3H-BK. Deze heb ik voor het gemak alvast in mijn voorbeeld systeem neergezet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik denk dat jullie deze vraag beter kunnen beantwoorden dan dat ik dat kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Qua merken ben ik een leek. De kast die ik gekozen heb is er een zonder venster dus ik hoef ook geen rekening te houden met het uiterlijk van de componenten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Hier heb ik nog niet over nagedacht. Maar op het moment van schrijven denk ik dat ik waarde ga hechten aan een relatief stil systeem. Dat ik de PC hoor werken dat maakt mij niet uit. Zolang ik mijzelf nog maar hoor denken.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik vermoed dat ik dit niet ga doen. Maar ik heb besloten de optie wel open te laten met het oog op de toekomst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 339,-€ 339,-
1Gigabyte GA-Z97X-UD3H-BK€ 147,95€ 147,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 363,97€ 363,97
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 98,-€ 98,-
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 103,95€ 103,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 309,-€ 309,-
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 100,95€ 100,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,34€ 11,34
1Seasonic S12G 550W€ 81,-€ 81,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 381,50€ 381,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.001,56

EDIT:
Ik heb de lijst bijgewerkt aan de hand van onderstaande adviezen. Bedankt voor de geweldige reacties!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2015 08:55 . Reden: Bijgewerkte lijst ]

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:55

Luukwa

o/

Toetsenbord/muis?

Soundcloud!

Verwijderd

Topicstarter
Die ben ik inderdaad vergeten erbij te zetten.

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Kwa voeding denk ik niet dat je de 750W gaat halen tenzij je gaat overklokken en een SLI opstelling gaat maken. Ik denk dat een 500/550W voeding prima is om je syteem te laten runnen.

Veder kan je in je buget een stille en goede processer koeling nemen. Als je niet gaat overklokken is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 goed genoeg.

Ga je wel overklokken, dan is de (stille,grote en iets minder gekoelde) pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition nemen of de (kleinere, iets luiderde en beter gekoelde) pricewatch: Scythe Mugen 4 nemen.

Kwa kast is die in mijn ogen niet zo heel mooi. misschein vind de pricewatch: Corsair Obsidian 450D mooiere kast? Daarnaast kan je ook in je pc kijken wat ook leuk is :+ . Ten slotte heeft deze kast ook 3 meegeleverde syteem fans waardoor je pc stil en koel blijft :D

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Je "vermoedt" niet te gaan overklokken maar laat die optie wel open? Kost je zo 100 euro meer. Waarom geen Xeon (er vanuit gaande dat de software die je vrouw gebruikt Hyperthreading ondersteunt) met een B85/H97 bord van om en nabij 80 euro?

Tevens, wat ben je van plan met die voeding? 750W is voldoende om quad 970 te draaien. Aangezien dat helemaal niet kan, lijkt me dat dan ook lichtelijk overdreven ;). Voor single GPU volstaat 450W, wil je er 2, heb je genoeg aan 550W, mits de juiste kabels aanwezig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
MarcRvB schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:53:
Kwa voeding denk ik niet dat je de 750W gaat halen tenzij je gaat overklokken en een SLI opstelling gaat maken. Ik denk dat een 500/550W voeding prima is om je syteem te laten runnen.
Bedankt voor de informatie. Ik vermoede inderdaad al dat ik aan de hoge kant zat. Zodra ik meer weet zal ik het aanpassen in het lijstje.
Veder kan je in je buget een stille en goede processer koeling nemen. Als je niet gaat overklokken is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 goed genoeg.

Ga je wel overklokken, dan is de (stille,grote en iets minder gekoelde) pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition nemen of de (kleinere, iets luiderde en beter gekoelde) pricewatch: Scythe Mugen 4 nemen.
Weer iets dat ik vergeten ben mee te nemen in het overzicht. Een processor koeling. En ik dacht nog wel dat ik me goed voorbereid had. Ook deze zal ik in een nieuw overzicht meenemen.
Kwa kast is die in mijn ogen niet zo heel mooi. misschein vind de pricewatch: Corsair Obsidian 450D mooiere kast? Daarnaast kan je ook in je pc kijken wat ook leuk is :+ . Ten slotte heeft deze kast ook 3 meegeleverde syteem fans waardoor je pc stil en koel blijft :D
Ik denk dat de kast een kwestie van smaak is. Ik zal nog wel even goed rondkijken naar wat andere kasten, maar in mijn ogen is de Fractal Design Define R5 Titanium wel een mooie kast.
br00ky schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:55:
Je "vermoedt" niet te gaan overklokken maar laat die optie wel open? Kost je zo 100 euro meer. Waarom geen Xeon (er vanuit gaande dat de software die je vrouw gebruikt Hyperthreading ondersteunt) met een B85/H97 bord van om en nabij 80 euro?
Ik heb de optie open gelaten omdat ik toekomst gericht wil denken. Na een aantal jaar is overklokken misschien een optie om het systeem "goedkoop" te updaten. En ik investeer liever nu iets extra's dan dat ik mijn zoon met wat extra kosten op ga zadelen.
Tevens, wat ben je van plan met die voeding? 750W is voldoende om quad 970 te draaien. Aangezien dat helemaal niet kan, lijkt me dat dan ook lichtelijk overdreven ;). Voor single GPU volstaat 450W, wil je er 2, heb je genoeg aan 550W, mits de juiste kabels aanwezig zijn.
Om eerlijk te zijn heb ik rondgekeken wat er nodig was (ongeveer de 550W) en heb ik ervoor gekozen om voor de zekerheid maar iets meer te pakken. Deze zal ik wel aanpassen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:42:
Ik heb de optie open gelaten omdat ik toekomst gericht wil denken. Na een aantal jaar is overklokken misschien een optie om het systeem "goedkoop" te updaten. En ik investeer liever nu iets extra's dan dat ik mijn zoon met wat extra kosten op ga zadelen.
Laat de toekomst nou net een hele slechte raadgever zijn in pc-land. Ter vergelijking, stock gaan cpu's van enkele jaren geleden nog prima mee. Denk hierbij een de 2xxx en 3xxx serie die zelfs op stock weinig onderdoen voor huidige haswell's.

Komt bij dat als een cpu écht te weinig gaat worden, je met overklokken ook weer niet zoveel gaat winnen dat games ineens wel weer lekker smooth gaan lopen.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:46:
[...]

Laat de toekomst nou net een hele slechte raadgever zijn in pc-land. Ter vergelijking, stock gaan cpu's van enkele jaren geleden nog prima mee. Denk hierbij een de 2xxx en 3xxx serie die zelfs op stock weinig onderdoen voor huidige haswell's.

Komt bij dat als een cpu écht te weinig gaat worden, je met overklokken ook weer niet zoveel gaat winnen dat games ineens wel weer lekker smooth gaan lopen.
Dus ik zou beter nu niet voor de overklok optie moeten kiezen. En na een aantal jaar eventueel de cpu vervangen?

Waar zou ik dan eventueel nu aan moeten denken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 13:55 ]

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Daar gaan we weer... Gister ook al gemeld en vandaag maar weer.

Ik zie de ''K versie is voor overklokken'' opmerking hier elke dag weer voorbij komen. Snap dat niet altijd. Vooral bij de I7 4790 processor!

Het prijsverschil bedraagd bij de goedkoopste webwinkels voor beide types slechts: 20 euro. (beide 24/5 leverbaar) De winst is 400MHz in dit specifieke geval. Daarom raad ik je aan gewoon zoals gepland de 4790K te nemen. Dat is die kleine meerprijs zeker waard bij deze processor!

Uiteraard is de insteek om zo te denken goed hoor maar met aangegeven budget vind ik dat overbodig.
Komt nog eens bij dat in dit geval het mobo al in bezit blijkt te zijn en de meerprijs bij lange na niet zo hoog is als eerder genoemd werd.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• MarcRvB

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Wat hij probeert te zeggen is dat CPUs heeeeeeeeeeeeeeel lang meegaan. Zelfs de cpus uit 2009 zoals de i7 920 doen het nog steeds prima en kunnen nog steeds alle games spelen zonder bottleneck. Overklokken is wel leuk als je van kloten houdt :+ . Opzich is de pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed prima voor je werkzaamheden

@bovenbuurman
Hij kan beter de xeon nemen. Doet het ook goed en is een stuk goedkoper dan die i7

[ Voor 10% gewijzigd door MarcRvB op 03-06-2015 14:03 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Hoewel die dan wel weer 0,6 GHz lager geklokt is en niet overgeklokt kan worden. Daar staat aan de andere kant een meerprijs tegenover van een euro of 80.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Leijenaar schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:00:
Het prijsverschil bedraagd bij de goedkoopste webwinkels voor beide types slechts: 20 euro. (beide 24/5 leverbaar) De winst is 400MHz in dit specifieke geval. Daarom raad ik je aan gewoon zoals gepland de 4790K te nemen. Dat is die kleine meerprijs zeker waard bij deze processor![/i]
Daar ben ik 100% mee eens, als je echt die 400MHz gaat merken in goed gethreade toepassingen (en die zijn er), is het een nobrainer, het levert veel meer op dan het verschil in prijs (hell, ik raad zelfs vaak een 4790K op een H97/B85 bord aan, alleen om die extra snelheid).

Ik haakte hier aan op het woordje "toekomst". Daar gaat overklokken ja of nee weinig aan bijdragen.
Uiteraard is de insteek om zo te denken goed hoor maar met aangegeven budget vind ik dat overbodig.
Ik geef je de kost voor mensen die, al dan niet onderbouwd, met een te hoog budget insteken :).

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 03-06-2015 14:09 ]

• MarcRvB

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

br00ky schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:06:
[...]

Daar ben ik 100% mee eens, als je echt die 400MHz gaat merken in goed gethreade toepassingen (en die zijn er), is het een nobrainer, het levert veel meer op dan het verschil in prijs (hell, ik raad zelfs vaak een 4790K op een H97/B85 bord aan, alleen om die extra snelheid).

Ik haakte hier aan op het woordje "toekomst". Daar gaat overklokken ja of nee weinig aan bijdragen.
offtopic:
is dit sarcatisch? X)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zeker niet. Goed gethreade toepassingen gaan ruim over de 10% snelheidswinst van de single core heen. Aangezien het prijsverschil momenteel minder dan 10% is, is een 4790K an sich prima te onderbouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik het dan eens anders formuleren.
Met de huidige lijst, inclusief de eerder voorgestelde aanpassingen, zit ik nu op een bedrag van +/- €2.000,-. Zoals Leijenaar al opmerkte kan ik het moederbord gratis van iemand overnemen. Dan zit ik dus rond een bedrag van =/- €1.850,-.

Al is een besparing mooi meegenomen, het is niet noodzakelijk. Met de huidige lijst zou er zelfs nog €150,- over zijn om eventuele verbeteringen door te voeren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 339,-€ 339,-
1Gigabyte GA-Z97X-UD3H-BK€ 148,95€ 148,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 363,97€ 363,97
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 99,-€ 99,-
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 103,95€ 103,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 309,-€ 309,-
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 102,-€ 102,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,34€ 11,34
1Seasonic S12G 550W€ 81,-€ 81,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 381,50€ 381,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.004,61

Dit zou op dit moment dan het overzicht zijn. Zijn er veranderingen aan te raden?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 14:29 . Reden: Processorkoeler aangepast (2e keer) ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien je moederbord gratis is (had ik in eerste instantie overheen gelezen), is dat natuurlijk een prima optie. Voor overklokken is de Gelid dan wel weer wat te zwak. Je doet er dan beter aan een pricewatch: Scythe Mugen 4 of zijn Max broertje te overwegen.

Een pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition kan ook, heel erg stil (heb hem zelf ook, voor zover meningen betrouwbaar zijn ;) ), maar als je wat steviger gaat overklokken komt die wat eerder tekort.

/edit: ik zie dat de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power weer leverbaar is. Dit is helemaal een beest. Erg hoog, maar in de Fractal past die gewoon. Als je die te pakken kan krijgen zit je sowieso goed: erg stil en koelt net zo goed, zo niet beter dan koelers die het dubbele kosten.

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 03-06-2015 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle informatie. Ik heb het lijstje aangepast.

• MarcRvB

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Ik zie dat de gaming combo niet zo zeer goed bevalt bij deze review productreview: CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo review door KFTK en aangezien je €150,- over hebt zou ik eerder de pricewatch: Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse en de pricewatch: Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) nemen bijvoorbeeld (Ik ben geen expert op dat gebied maar die muis is zeer geliefd zag ik)

Verwijderd

Topicstarter
MarcRvB schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:42:
Ik zie dat de gaming combo niet zo zeer goed bevalt bij deze review productreview: CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo review door KFTK en aangezien je €150,- over hebt zou ik eerder de pricewatch: Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse en de pricewatch: Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) nemen bijvoorbeeld (Ik ben geen expert op dat gebied maar die muis is zeer geliefd zag ik)
Bedankt, ik zal eerst de reviews maar eens gaan na lezen.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-12 22:32
Al met al, aangezien je functie vanaf augustus begint,
Zou ik toch nog even wachtten voor AMD serie die gaat uitkomen. Als je 150 euro extra nog over hebt en misschien wilt uitgeven. We weten nog niks, maar binnen deze maand was de planning dat de 300 serie uitkomt. Dit kan veel verandering gaan brengen in prijzen van AMD en Nvidia kaarten.

Verder kan ik alleen maar een super lijst zien.

Verwijderd

Topicstarter
dfbt schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:53:
Al met al, aangezien je functie vanaf augustus begint,
Zou ik toch nog even wachtten voor AMD serie die gaat uitkomen. Als je 150 euro extra nog over hebt en misschien wilt uitgeven. We weten nog niks, maar binnen deze maand was de planning dat de 300 serie uitkomt. Dit kan veel verandering gaan brengen in prijzen van AMD en Nvidia kaarten.

Verder kan ik alleen maar een super lijst zien.
Dankjewel, goede tip! Ik ga inderdaad maar even wachten met de aanschaf.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 13:42:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik rondgekeken wat er nodig was (ongeveer de 550W) en heb ik ervoor gekozen om voor de zekerheid maar iets meer te pakken. Deze zal ik wel aanpassen.
550W is genoeg idd voor twee GTX 970's + CPU overklok, daarom is 750W ook zo overdreven.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1