Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook Pro 13 of 15 inch

Pagina: 1
Acties:

• Marty552
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-07 11:08
Beste Tweakers,

Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een nieuwe laptop. De laptop die ik nu gebruik is de Asus N56VZ-S4035V (15,6"):

- 1920x1080
- Intel Core i7-3610QM (2,3 GHz)
- 8 GB Ram
- 7200rpm HDD (750 GB)
- GeForce GT650M

Deze is nu 3 jaar oud.

Graag zou ik willen overstappen op een Macbook Pro. De reden hiervoor is dat mijn huidige laptop niet lang meer zonder lader kan, wifi verbindt niet altijd goed en soms hapert het scherm wanneer er zware programma's draaien (Photoshop, Illustrator, Chrome en Indesign tegelijk). Als ik een nieuwe installatie van Windows 7 op gooi dan draait ie waarschijnlijk weer beter (afgelopen zomer ook gedaan). Het is dus een goede laptop met alleen een echt accu probleem.

Daarnaast wil ik graag een apple uitproberen. Ik ontwerp veel en wil nog wel eens video's bewerken met After Effects en Premiere Pro. Het ontwerp programma Sketch is al een goede reden om over te stappen vind ik. Gamen doe ik op mijn desktop thuis (al kan deze laptop veel games met gemak aan). Naast ontwerpen programmeer ik ook en dit werkt fijner op een linux-based system (op stage werk ik op een mac mini met laravel).

Kortom de overstap van Windows naar Mac staat vast. Nu nog de vraag, welke Macbook Pro? Ik twijfel enorm tussen de 13" en de 15". Niet per se om de grootte maar om de rekenkracht van een dual core vs een quad core. Ik wil eigenlijk niet meer dan €1500 uitgeven (bij campusshop voor de 13" 256GB + hoes). Alleen hoop ik niet dat die aankoop dan een misser is en ik het verlies van rekenkracht echt ga merken.

Wat zeggen jullie? 13" is al een goede eerste stap en de paar seconden extra wachten (voor een render of opslaan in Photoshop) moet je maar voor lief nemen. Of neem de 15", dat is op lange termijn een betere investering?

Sorry voor de gedetailleerde post maar ik hoop jullie hierbij genoeg informatie te geven.

Alvast bedankt!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:06
de vraag is ook hoeveel je deze 'zware' programma's gaat gebruiken, is het leuk voor af en toe of komt het dagelijks voor ? een maand geleden stond ik ook voor deze keuze, heb een 13' van een vriend een week lang uitgeprobeerd toen ik goed alle modellen vergeleken had kwam ik tot de conclusie dat zodra je de 13' gaat upgraden de stap naar een 15' helemaal niet zo groot is qua kosten, en de prestaties zeker wel. deze heb je vanaf 2050 met edu korting.

ik heb voor de 15' gekozen, instap model, en ben er nog dagelijks enorm blij mee ! grote kans dat de 13' jou werk goed gaat doen, maar misschien is het handig iets meer te investeren voor de toekomst. en zodra je de 13' een beetje gaat upgraden( 128 gb lijkt me niet genoeg met jou gebruik tenzij je je bestanden etc. extern wil gebruiken, 16 gb ram is bij professioneel gebruik geen overkill- eigen ervaring.) is de 15' al niet zo duur meer, in vergelijking met de 13'

mijn advies: ga voor de 15' kost even veel geld, maar je gaat er geen spijt van krijgen

• Marty552
Ik ben het helemaal met je eens. Maar 256 GB is op campusshop €1499. Het 15" instapmodel is €1999. Dat scheelt 500. Ik werk nu altijd met 8 GB en daar ben ik tevreden mee (weet natuurlijk niet hoe 16 GB is).

Wat betreft dagelijks gebruik. Ik studeer nog aan de HAN en gebruik m'n laptops dagelijks. Volgend half jaar waarschijnlijk weer vaak After Effects en Premiere Pro. Daarnaast ontwerp ik veel voor mezelf en soms opdrachtjes.

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:06
Ik denk dat je je werk op beide laptops wel zou kunnen uitvoeren, maar de 15' is gewoon meer future proof, dan is de vraag blijf je liever lang bij deze laptop of verkoop je je 'oude' laptop liever en koop je een nieuw model ? Blijft persoonlijke voorkeur, maar als je je het kunt veroorloven, je zult er geen spijt van hebben, ga je voor de 13' dan zul je ook geen trage laptop krijgen...

Sorry dat het niet echt een duidelijk advies is maar ik geloof niet dat er echt een verkeerde keuze bestaat in dit geval...

• Marty552
Er is hierbij inderdaad ook geen goed antwoord. Het is gewoon een onwijs lastige keuze. Ik wil heel graag een Macbook maar wil niet zoveel geld uitgeven en dan teleurgesteld zijn. Ik was benieuwd naar jullie ervaring en meningen.

Ik denk dat het vanwege financiële redenen toch de 13" wordt. Een tweedehands 15" is ook nog een optie maar daar heb ik nog niet zoveel succes mee op V&A.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik heb beide Pro's in bezit gehad. De 13 inch variant is lekker portable, je kan hem gemakkelijk overal meenemen vanwege zijn formaat. De 13 inch variant komt met i5 processoren die voorzien zijn van Hyperthreading. Deze macbook is ook goed voor grafische taken.

Ik heb nu een 15" late 2013, en verschil tussen beide is wel aanzienlijk beter. Ik mis wel dat de 15" wat minder compact is dan de 13", maar je neemt wel een stuk meer power mee. Alles gaat net iets soepeler. Daarnaast is de 15" qua grafische kracht krachtiger dan de 13", maar met beide MacBooks zou je je werk prima kunnen doen.

Als compact meer weegt dan meer rekenkracht zou ik gaan voor de 13". Wil je gewoon wat meer kracht en wat meer schermruimte, dan is de 15" beter geschikt. Al met al zal je met een 13 inch Macbook echt niet teleurgesteld raken. Je kan er de alle taken mee uitvoeren waar jij hem voor nodig hebt, en je zal hem zeker voor de komende jaren goed kunnen gebruiken. Ook met 8GB aan RAM geheugen is voldoende. Wil je futureproof zijn, kan je ook voor de 16GB upgrade gaan, maar dan raad ik je toch aan om naar een 15 inch variant te kijken. En die verhalen van die paar seconden langer/langzamer, dat ga je amper merken. Wat bereik je met 5 a 10 seconden aan snelheidswinst tegenover de dure prijs die betaald? :9

Ik merk trouwens op dat iedereen hier direct bij Apple aanschaft icm studentenkorting. Ik raad je ook aan om te kijken bij de Media Markt. Toen ik mijn 15" aanschafte, was de prijs bij Apple 2029, terwijl het bij de MediaMarkt 1799 kosten. Ik kreeg daarboven op nog eens 100 euro korting, omdat er een winkelactie was. Ik zou eens in de buurt gaan kijken, want bij Apple aanschaffen hoeft niet altijd.

Succes met de keuze, en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! :)

[ Voor 41% gewijzigd door MysticX op 02-06-2015 22:30 ]

hi!

• Marty552
Ik was even bang dat ik echt voor de 15" moest gaan haha! Maar bedankt voor de duidelijke reacties. Daar schiet ik echt mee op (niet sarcastisch). Als ik m ga aanschaffen doe ik dat op campusshop.nl, daar is de korting het hoogst + dat er een sleeve bij zit (altijd fijn). Mediamarkt is iets goedkoper dan Apple zelf maar alsnog 25 euro duurder dan campusshop.

Ik ga nog even nadenken en kom misschien met nog wat vragen binnenkort. Als dat niet het geval is sluit ik het topic.

Bedankt!
Pagina: 1