Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk inrichten

Pagina: 1
Acties:

• verdwaald
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:40
Hoop dat hier iemand mij uit de brand kan helpen. Heb van m'n baas de opdracht gekregen om eens te onderzoeken hoe duur (of liever hoe goedkoop) het is om een nieuw netwerk in te richten.
Hij wil het simpel, doeltreffend en goedkoop houden, zolang het maar voldoet aan zijn eisen.
Ik ben de meest handige op kantoor qua IT (vandaar dat ik hiermee wordt opgezadeld) maar heb echt nul komma nul verstand van netwerken en alles wat hier bij komt kijken. Vandaar mijn mini-onderzoekje.

Het probleem is dat er weinig budget beschikbaar is. Baas heeft een offerte opgevraagd bij een IT-bedrijf en dat ging over de 700 euro heen met (zijn woorden) van allerlei toeters en bellen.
Voordat men hier over de 'knieperige' baas valt, heb zelf ook aangegeven dat het verstandiger is om dit door pro's te laten doen maar baas geeft aan dat verhuizing al erg duur is en daarnaast is het bedrijf erg afhankelijk van het winterseizoen en de komende maanden weinig 'in kas heeft'.

Omschrijving van het bedrijf: er worden 2 kantoren samengevoegd in een nieuw pand. Alhoewel, geen nieuw pand maar juist een oud fabriekspand van ongeveer 12 x 80 meter. De uitdaging is om het volledige pand van snel Wi-fi te voorzien.
Op dit moment zullen er ongeveer 25 mensen (via Wi-fi) van het internet gebruik maken, de bedoeling is dat het netwerk zonder problemen 75 verbindingen aankan.

De bedoeling is om een snel glasvezel abb af te sluiten (200 MB/s up+down) plus een back-up kabel abbonement (5 MB) voor het geval dat verbinding 1 eruit vliegt.

Laatste punt, het 2e kantoor schijnt een vrij nieuwe server (half jaar oud) te hebben. Heb (nog) geen beschikking over de specs maar schijnt dat deze wel goed zijn. Weet niet of het zin/onzin is om deze bij het netwerk te betrekken?

Wat zouden jullie hier aanraden? Een fatsoenlijke router en daarnaast meerdere access points in het pand plaatsen of denk ik dan te simpel?
Pro routers zijn behoorlijk aan de prijs maar had in het volgende topic hier op Tweakers :
mikrotik/routerboard
goed betaalbare opties gevonden.

Alle tips zijn welkom :)

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:59
Wil je een werkgroep of met Active Directory ?

Met € 700,- kom je niet verder dan een paar accespoints, switches en router. Een dual bay synology nas met 2 disken kost je al bijna € 400,-.

Het is afhankelijk van wat je precies wil.

O ja als een oude pc over hebt zou je die kunnen omtoveren tot high performance router met pfsense (alles beter dan consumenten routers).

[ Voor 22% gewijzigd door powerboat op 02-06-2015 18:49 ]

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

Ubiquiti EdgeRouter eventueel een optie, snelle professionele router ca 115 euro
hun Unifi wifi oplossingen zijn ook erg nice (als ik mn collega's moet geloven) en betaalbaar

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:55
Eén advies:

Adviseer je baas om toch in zee te gaan met de partij waarvan een offerte is opgevraagd. Zij hebben (zeer vermoedelijk) wel professioneel verstand van dergelijke zaken.

Je moet je baas eens de vergelijk geven wat het kost om jou een dag (of wellicht meer) te laten zwoegen op een probleem met het WiFi netwerk. Afgezien van de downtime van je werkgever en andere collega's. Dan lopen de kosten zo meer op dan die € 700,-.

Bij het opleveren van de externe partij zal er wellicht ook nog de optie zijn om wat support te vragen. Mocht er iets zijn, dan kun je altijd contact opnemen met de partij die het netwerk heeft aangelegd. Gaat er iets defect: richting de leverancier van het netwerk zodat jij jezelf hier niet druk over hoeft te maken en je op je eigen werk kunt concentreren.

In dit geval zal goedkoop meestal uitdraaien op duurkoop. Uiteraard niet persoonlijk bedoeld :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ehm, €700 is voor de requirements die je neerzet niet 'allerlei toeters en bellen' maar 'de meest kale basic shit ter wereld'… Ik zou toch m'n budget eens herzien.

(Overigens, een oude fabriekshal van 12x80 meter met glasvezel, in Amsterdam op 't Oostenburgereiland toevallig?)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 02-06-2015 19:17 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:17:
Ehm, €700 is voor de requirements die je neerzet niet 'allerlei toeters en bellen' maar 'de meest kale basic shit ter wereld'… Ik zou toch m'n budget eens herzien.

(Overigens, een oude fabriekshal van 12x80 meter met glasvezel, in Amsterdam op 't Oostenburgereiland toevallig?)
+1 en je zou deze verantwoordelijkheid helemaal niet moeten willen dragen. Mensen studeren hier heus voor om een netwerk zo klein als deze op te zetten. Er komt wel iets meer bij kijken dan een paar routers/switches. Straks functioneert het niet en dan mag jij het ook oplossen? 8)7

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
14ml337 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:22:
[...]

+1 en je zou deze verantwoordelijkheid helemaal niet moeten willen dragen. Mensen studeren hier heus voor om een netwerk zo klein als deze op te zetten. Er komt wel iets meer bij kijken dan een paar routers/switches. Straks functioneert het niet en dan mag jij het ook oplossen? 8)7
+1 en je wil ook de verantwoordlijkheid niet dragen voor een datalek als gevolg van een configuratiefout.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hoe hard is de WIFI eis? Is het echt de bedoeling dat iedereen de hele dag met z'n laptop rond loopt?
Als iedereen gewoon achter een bureau zit kun je beter kabels leggen. Dat is goedkoper en betrouwbaarder.
Koop een middenklasse router, een flinke switch en wat kabels. Dat haal je wel met 700 euro. Wacht met de WIFI en servers tot er wel geld is. Als compromis zou je nog één hoek van het gebouw van WIFI kunnen voorzien voor gasten en telefoons. Verwacht niet dat je daar met 75 man lekker op kan werken.

Oude fabriekspanden zitten vaak vol ijzer en dat verstoort WIFI. 80x12 valt gelukkig nog wel mee in oppervlak maar een paar metalen tussenwandjes kunnen het al flink verzuren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 07:40
Als die 700 euro te duur is... gewoon niet aan beginnen lijkt mij.
12m x 80m voorzien van stabiel wifi wordt zo lastig al kennen we niet de indeling van het pand.

Volgens mij moet je baas eens meerdere offertes opvragen zodat hij een beter beeld krijgt van de werkelijke kosten en daarbij vragen naar de garanties m.b.t. dekking binnen het hele pand. Ik denk dat die 700 euro dan opeens wel erg goedkoop lijkt (en uiteindelijk nog niet eens biedt wat hij voor ogen heeft).

[ Voor 4% gewijzigd door Gadgeteer op 03-06-2015 17:06 ]

Pagina: 1