Beste shop voor elektrische onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Beste Tweakers, ik zoek elektrische onderdelen, O.A breadboard en jump wires, leds en resistorsss enzo.
ik ben 14 en wil circuits oefenen, waar kan ik dit het goedkoopst (NIET china) kopen.
ik heb diverse sites o.a hobbyelektronica bekeken maar daar komen verzendkosten bij op.
Mvg, Edric

(misschien kunnen jullie mij ook op de goede weg wijzen, welke onderdelen ik nodig heb ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Conrad is een mooie. Goed gesorteerd, en als je voor (ik dacht) 25 euro of meer aan spulletjes koopt is de verzending gratis.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
spone schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:24:
Conrad is een mooie. Goed gesorteerd, en als je voor (ik dacht) 25 euro of meer aan spulletjes koopt is de verzending gratis.
Enige dingetjes die ik nodig heb, zijn de basis dingetjes :D
Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
http://reichelt.de (veel goedkoper in onderdelen dan conrad, maar wel normale verzendkosten).
http://farnell.com (goedkoper dan reichelt met een minimale bestelwaarde van € 50,-, maar dan geen verzendkosten).
http://dickbest.nl (duurder dan reichelt / goedkoper dan conrad, maar wel normale verzendkosten).

Dit zijn volgens mij wel de belangrijkste spelers voor Nederlandse consumenten.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 02-06-2015 17:31 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Er bestaan ook nog fysieke elektronicawinkels.. Als die in de buurt zijn spaar je alvast de verzendingskosten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 08:58

TNW

http://www.vandijkenelektronica.nl/
http://www.baco-army-goods.nl/

Niet per se de beste, maar handig om in de bookmarks te hebben. Leuk om te neuzen.
Anoniem: 432173 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:29:
Er bestaan ook nog fysieke elektronicawinkels.. Als die in de buurt zijn spaar je alvast de verzendingskosten uit.
Fysieke winkels hebben vaak een veel hogere stukprijs per onderdeel. Een fysieke winkel runnen is duurder en dit vertaalt zich in de prijzen. Desondanks ben ik altijd een goede klant bij http://www.radiocentrum.com omdat je soms niet wil wachten op de post :)

[ Voor 61% gewijzigd door TNW op 02-06-2015 17:33 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
CurlyMo schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:28:
http://reichelt.de (veel goedkoper in onderdelen dan conrad, maar wel normale verzendkosten).
http://farnell.com (goedkoper dan reichelt met een minimale bestelwaarde van € 50,-, maar dan geen verzendkosten).
http://dickbest.nl (duurder dan reichelt / goedkoper dan conrad, maar wel normale verzendkosten).

Dit zijn volgens mij wel de belangrijkste spelers voor Nederlandse consumenten.
Bedankt! ik zal zeker even kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Anoniem: 432173 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:29:
Je hebt gelijk, alleen kan ik niks verzinnen haha. (ik woon in lelystad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
TNW schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:30:
http://www.vandijkenelektronica.nl/
http://www.baco-army-goods.nl/

Niet per se de beste, maar handig om in de bookmarks te hebben. Leuk om te neuzen.
Bedankt! zal zeker even kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ze zijn compleet anders. Een raspberry is een kleine computer waar gewoon Linux op draait. Een Arduino is een MCU, waar je direct op de hardware werkt, zonder OS ertussen met gigantisch veel minder resources, maar je werkt wel direct met je hardware. Als je wil kan je ook nog voor mbed kiezen, net als Arduino werk je direct met de hardware, maar significant snellere hardware.

Laatst trouwens wat bij Okaphone besteld, die hebben een flink assortiment ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Sissors schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:28:
Ze zijn compleet anders. Een raspberry is een kleine computer waar gewoon Linux op draait. Een Arduino is een MCU, waar je direct op de hardware werkt, zonder OS ertussen met gigantisch veel minder resources, maar je werkt wel direct met je hardware. Als je wil kan je ook nog voor mbed kiezen, net als Arduino werk je direct met de hardware, maar significant snellere hardware.

Laatst trouwens wat bij Okaphone besteld, die hebben een flink assortiment ook.
Bedankt voor de info! Kan je een arduino uno programmeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iedere arduino moet je zelfs programmeren. Hoe weet dat printje anders wat het moet gaan doen? Jij bent de persoon die een functie gaat bedenken voor een Arduino bordje.

Moet er een LED-je aangaan als ik op een knopje druk?
Moet er een motortje draaien wanneer ik beweging detecteer?
Moet er een piepje te horen zijn wanneer de temperatuur te hoog wordt?

Dergelijke functies kun jij met code aan zo'n bordje geven. Zonder code die je in een bordje propt gaat het niks doen...

En een Raspberry Pi is qua programmeren iets lastiger omdat je ook nog eens met een besturingssysteem zit wat er op draait.

Uit ervaring van 13 en 14-jarigen uit mijn klassen (ik gebruik Arduino in mijn lessen) merk ik dat ze Arduino makkelijker vinden dan een Raspberry Pi. De Raspberry Pi is een computertje waar nog veel meer mee mogelijk is, wat het ook meteen een stuk lastiger maakt om te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 10:26

DaTuX

Tech Junkie

iprototype.nl en antratek.nl ook leuk om rond te neuzen :)

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Opencircuit.nl was ik wel tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
sypie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 18:39:
Iedere arduino moet je zelfs programmeren. Hoe weet dat printje anders wat het moet gaan doen? Jij bent de persoon die een functie gaat bedenken voor een Arduino bordje.

Moet er een LED-je aangaan als ik op een knopje druk?
Moet er een motortje draaien wanneer ik beweging detecteer?
Moet er een piepje te horen zijn wanneer de temperatuur te hoog wordt?

Dergelijke functies kun jij met code aan zo'n bordje geven. Zonder code die je in een bordje propt gaat het niks doen...

En een Raspberry Pi is qua programmeren iets lastiger omdat je ook nog eens met een besturingssysteem zit wat er op draait.

Uit ervaring van 13 en 14-jarigen uit mijn klassen (ik gebruik Arduino in mijn lessen) merk ik dat ze Arduino makkelijker vinden dan een Raspberry Pi. De Raspberry Pi is een computertje waar nog veel meer mee mogelijk is, wat het ook meteen een stuk lastiger maakt om te bedenken.
Erg bedankt voor de uitgebreide uitleg!! Dan denk ik dat ik voor de arduino ga :D iemand een idee welke arduino ik het best kan aanschaffen (goedkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
sebastius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:04:
Bedankt!! Dubbele reactie sorry..

[ Voor 6% gewijzigd door Edric op 02-06-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

3 dubbele reactie.... Er is niet voor niets een wijzig knop, gebruik die.

En welke arduino je moet kopen? Dat ligt eraan wat je wilt doen. Want met alleen een arduino kom je niet ver als je geen andere elektronicacomponenten hebt.
Arduino zelf verkoop ook starter parketten, een simpele arduino, wat componenten, breadboard en een boekje met projectjes.
Wel veel geld vind ik.

Als je zelf al een idee hebt wat je wilt maken kun je ook deze kit proberen. Zit een arduino uno bij, kabeltjes en een breadboard. Moet je zelf nog wel componenten erbij kopen voor je project. Is niet eens zo gek veel duurder dan een losse Uno.

Maar het ligt echt aan waar je het voor wilt gaan gebruiken, er zijn ook zoveel shields te verkrijgen voor arduino's, alsook betere dan de uno of kleiner. Maar als je niet echt een doel hebt wat iets specifieks nodig heeft lijkt me een Uno prima.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:16
Ik vraag me alleen af waarom je niet in China wil bestellen? Banggood heb ik nu 2x besteld, beide binnen 10 dagen in huis. DX is, zeker met MVP products, ook erg snel. Ja, het is iets duurder dan ebay, maar biedt een hoop zekerheid extra. Ik meen dat je bij Banggood zelfs met ideal kan betalen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Pizza_Boom schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:58:
Ik vraag me alleen af waarom je niet in China wil bestellen? Banggood heb ik nu 2x besteld, beide binnen 10 dagen in huis. DX is, zeker met MVP products, ook erg snel. Ja, het is iets duurder dan ebay, maar biedt een hoop zekerheid extra. Ik meen dat je bij Banggood zelfs met ideal kan betalen tegenwoordig.
Daar duurt het erg lang..
arduino uit china zijn neppe toch?

kan deze? http://www.hobbyelectroni...L6Q6tjL8cUCFVMatAod3G4A9w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 17:06
Die kan zeker, heb ik zelf ook. Maar opzicht maakt het met arduino niet heel veel uit of je een echte of neppe hebt. Met een echte is de communicatie via de usb poort via een echte FTDI chip, bij een neppe is dat vaak via een clone ftdi. met die clone ftdi zijn genoeg problemen geweest maar dat is weer weg. Tegenwoordig ook met zijn er ook zat neppe arduino's met een alternatieve ftdi chip. Dus op zich maakt het niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
jctjepkema schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:08:
Die kan zeker, heb ik zelf ook. Maar opzicht maakt het met arduino niet heel veel uit of je een echte of neppe hebt. Met een echte is de communicatie via de usb poort via een echte FTDI chip, bij een neppe is dat vaak via een clone ftdi. met die clone ftdi zijn genoeg problemen geweest maar dat is weer weg. Tegenwoordig ook met zijn er ook zat neppe arduino's met een alternatieve ftdi chip. Dus op zich maakt het niet zoveel uit.
Heb je toevallig een link naar een goede arduino fake? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Is deze mogelijk, en houdt mvp in dat hij binnen 24 uur in nl is? http://www.dx.com/p/uno-r...black-215600#.VW30HEbsSM8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik denk eerder dat DX deze binnen 24 in een grote container legt die pas weggaat wanneer die vol is. Handel uit China zal nooit, tenzij je écht flink betaalt, binnen 24 uur hier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
sypie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:30:
Ik denk eerder dat DX deze binnen 24 in een grote container legt die pas weggaat wanneer die vol is. Handel uit China zal nooit, tenzij je écht flink betaalt, binnen 24 uur hier zijn.
zojuist uitgevonden dat je 10 euro verzendkosten betaald :') dus ik denkt dat ik een originele koop voor 6 euro verschil :")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
https://microkloon.nl/nl/36/uno

en bij hun kan je ook de nano krijgen. die heeft als voordeel dat hij direct in een braadboard gestoken kan worden. Nadeel weer is dat de shields die beschikbaar voor de uno zijn er niet 123 op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
jctjepkema schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:57:
https://microkloon.nl/nl/36/uno

en bij hun kan je ook de nano krijgen. die heeft als voordeel dat hij direct in een braadboard gestoken kan worden. Nadeel weer is dat de shields die beschikbaar voor de uno zijn er niet 123 op kunnen.
ik heb een échte gevonden die iemand aanbied, voor 15 euro (tweedehands) is dat redelijk voor een uno? en kan een uno niet direct in een breadboard dan? en wat is een shield 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Google het eens,
prijs durf ik geen woorden over uit te spreken.

En omdat het je weer een google scheelt, een shield is een laag die je over een arduino kan drukken. Die bijvoorbeeld ethernet toevoegt, motor controller, lcd scherm, enzovoort.
je kan shields ook zelf maken met een protoprint ook verkrijgbaar bij die site die ik zij.
En een arduino uno kan niet direct in een braadboard indirect met jump wires wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
die kende ik nog niet, maar ziet er goed uit, meteen maar even gebookmarked _/-\o_

thanks !

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Edric schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:36:
[...]

zojuist uitgevonden dat je 10 euro verzendkosten betaald :') dus ik denkt dat ik een originele koop voor 6 euro verschil :")
Bij de EU shop zeker. Ik heb bij de China shop gewoon gratis verzending. MVP bij DX is dat het binnen 24 uur de deur uit gaat. Ervaring daarmee is dat het over het algemeen redelijk snel is. Nadeel aan internet is dat je echt moet weten wat je moet hebben, waar je in een winkeltje vaak gewoon tegen leuke dingetjes aan loopt.

Over de Arduino's: Ik heb allemaal Micro's, 1 echte, een imitatie en 2 kloongevalletjes die een andere indeling hebben. Je prikt ze in een breadboard en als je ze in wilt bouwen, dan bouw je 2 headerstripjes op je print en je kan ze er zo al uithalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pizza_Boom op 02-06-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Pizza_Boom schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:38:
[...]
Bij de EU shop zeker. Ik heb bij de China shop gewoon gratis verzending. MVP bij DX is dat het binnen 24 uur de deur uit gaat. Ervaring daarmee is dat het over het algemeen redelijk snel is. Nadeel aan internet is dat je echt moet weten wat je moet hebben, waar je in een winkeltje vaak gewoon tegen leuke dingetjes aan loopt.
Oh ik dacht dat het het land kiezen was XD wat dom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Edric schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:40:
[...]

Oh ik dacht dat het het land kiezen was XD wat dom..
Lol. Tsja, voordeel aan NL shops is dat je het snel heb (proto-type winkel bijvoorbeeld levert alles vanuit voorraad, die vermeldt staat op hun website) en je terug kan voor garantie (ik had, natuurlijk, een defecte Arduino). Je bent meer kwijt, maar je koopt een stukje risico en wachttijd af. Kiwi levert ook snel, SOS levert snel en verder heb ik met Nederlandse webshops eigenlijk geen ervaring.
Ik heb zelf meteen meerdere Arduino's gekocht, maar dat was bij mij ook een beetje noodzaak vanwege een communicatieprojectje. Zoals ik al zei, ik heb Micro's, dat zijn feitelijk gewoon Leonardo's in een kleinere behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Pizza_Boom schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:46:
[...]
Lol. Tsja, voordeel aan NL shops is dat je het snel heb (proto-type winkel bijvoorbeeld levert alles vanuit voorraad, die vermeldt staat op hun website) en je terug kan voor garantie (ik had, natuurlijk, een defecte Arduino). Je bent meer kwijt, maar je koopt een stukje risico en wachttijd af. Kiwi levert ook snel, SOS levert snel en verder heb ik met Nederlandse webshops eigenlijk geen ervaring.
Ik heb zelf meteen meerdere Arduino's gekocht, maar dat was bij mij ook een beetje noodzaak vanwege een communicatieprojectje. Zoals ik al zei, ik heb Micro's, dat zijn feitelijk gewoon Leonardo's in een kleinere behuizing.
Hebben jullie toevallig ook leuke dingen gemaakt? zo ja foto's ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Edric schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:47:
[...]

Hebben jullie toevallig ook leuke dingen gemaakt? zo ja foto's ? :D
Dit leuk genoeg?
Pizza_Boom in "Het grote nRF24L01(+) en aanverwanten topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Het was niet op 1 dag gedaan. Reken op enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Pizza_Boom schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:59:
Het was niet op 1 dag gedaan. Reken op enkele weken.
Vet man, heb je het al toegepast aan iets, of waarvoor ga jij het gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Projectje van afgelopen halloween. Simpel ding wel leuk. Servo, sensor, arduino, 2 neopixels. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Edric schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:02:
[...]

Vet man, heb je het al toegepast aan iets, of waarvoor ga jij het gebruiken?
Echte toepassingen weet ik nog niet, ik ben e.e.a. nog aan het verkennen. Er is een hoop mogelijk, heb nog een temperatuursensor liggen, wat oude tuin solarlampjes en een extra micro Arduinotje is ook zo gekocht, ken wat mensen die een fort van de stelling van Amsterdam onderhouden/toeristisch aantrekkelijk maken die dit erg leuk vinden. Ik heb nog een RPi liggen die ik op zijn GPIO output wil laten werken, dus ja, genoeg ideeën/mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
sebastius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:06:
[video]

Projectje van afgelopen halloween. Simpel ding wel leuk. Servo, sensor, arduino, 2 neopixels. That's it.
Mooi gemaakt! waarvoor en wat voor sensor was het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Edric schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:13:
[...]

Mooi gemaakt! waarvoor en wat voor sensor was het?
Bewegingssensor. Arduino PIR sensortje. Was voor een spookhuis op de basisschool. Kwam je in de buurt dan ging het skelet animeren (kaak op en neer, ogen gloeiend rood).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Pizza_Boom schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:12:
[...]
Echte toepassingen weet ik nog niet, ik ben e.e.a. nog aan het verkennen. Er is een hoop mogelijk, heb nog een temperatuursensor liggen, wat oude tuin solarlampjes en een extra micro Arduinotje is ook zo gekocht, ken wat mensen die een fort van de stelling van Amsterdam onderhouden/toeristisch aantrekkelijk maken die dit erg leuk vinden. Ik heb nog een RPi liggen die ik op zijn GPIO output wil laten werken, dus ja, genoeg ideeën/mogelijkheden.
ik heb ook nog wat solar tuin lampen liggen, denk je dat ik die gewoon kan uitbouwen en gebruiken voor andere projecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
sebastius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:14:
[...]

Bewegingssensor. Arduino PIR sensortje. Was voor een spookhuis op de basisschool. Kwam je in de buurt dan ging het skelet animeren (kaak op en neer, ogen gloeiend rood).
Vet! vonden kinderen het eng haha?

vraagje tussendoor werken man-man springkabels voor arduino uno naar breadboard?

[ Voor 11% gewijzigd door Edric op 02-06-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Edric schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:14:
[...]

ik heb ook nog wat solar tuin lampen liggen, denk je dat ik die gewoon kan uitbouwen en gebruiken voor andere projecten?
Het LEDje zou je moeten kunnen gebruiken, eventueel als je er genoeg hebt, zou je ook nog de zonnepaneeltjes moeten kunnen gebruiken om de Arduino van stroom te voorzien. Ik wil kijken of ik er accu's aan kan hangen en daarmee 24/7 kan doordraaien op zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Pizza_Boom schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:18:
[...]
Het LEDje zou je moeten kunnen gebruiken, eventueel als je er genoeg hebt, zou je ook nog de zonnepaneeltjes moeten kunnen gebruiken om de Arduino van stroom te voorzien. Ik wil kijken of ik er accu's aan kan hangen en daarmee 24/7 kan doordraaien op zonne-energie.
Ik zal binnenkort wel even een van die dingen open breken en kijken :D
@sebastius, ik zal het vanavond even doorlezen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Zojuist een arduino overgenomen van een mede-tweaker,
hopelijk dit weekend binnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb wel eens wat besteld bij reichelt.de, pollin.de, conrad.nl/voelkner.de en ook wel eens wat gekocht bij de locale electronicashop., bij alle genoemde shops ook nooit problemen gehad als iets mis was. (maar goed, de steekproef is klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokkeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-07 15:07
Heb laatst op: http://www.tinytronics.nl/shop/index.php?route=common/home besteld.
Prima shop, prijzen zijn uiteraard wat hoger dan in china zoals meeste shops maar had heb binnen 24 uur in huis.

Arduino is een goede keuze geweest ten opzichte van een raspberry PI. Je hebt onwijs veel beginner tutorials voor de arduino. Tevens is het beginnen met programmeren op een arduino een stuk eenvoudiger dan op een raspberry PI (je moet al redelijk wat dingen doen voor het ding uberhaupt opstart). Heb geen filmpjes van de projecten die ik heb gemaakt met arduino (en vergelijkbare microcontrollers) maar denk bijv aan Robots die een lijn kunnen volgen op de grond. Of een laser en infrarood knipperende lampjes op een bestuurbare robot. Je kan het zo gek nog niet bedenken of het is te doen. En het is ook erg handig om op deze leeftijd al te beginnen met elektronica. Zeker als blijkt dat je er verder mee wilt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Sokkeh op 03-06-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Sokkeh schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:54:
Heb laatst op: http://www.tinytronics.nl/shop/index.php?route=common/home besteld.
Prima shop, prijzen zijn uiteraard wat hoger dan in china zoals meeste shops maar had heb binnen 24 uur in huis.

Arduino is een goede keuze geweest ten opzichte van een raspberry PI. Je hebt onwijs veel beginner tutorials voor de arduino. Tevens is het beginnen met programmeren op een arduino een stuk eenvoudiger dan op een raspberry PI (je moet al redelijk wat dingen doen voor het ding uberhaupt opstart). Heb geen filmpjes van de projecten die ik heb gemaakt met arduino (en vergelijkbare microcontrollers) maar denk bijv aan Robots die een lijn kunnen volgen op de grond. Of een laser en infrarood knipperende lampjes op een bestuurbare robot. Je kan het zo gek nog niet bedenken of het is te doen. En het is ook erg handig om op deze leeftijd al te beginnen met elektronica. Zeker als blijkt dat je er verder mee wilt ;)
Haha ja vond ik ook, weten jullie toevallig wat dit is?
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/dwix0h2g7/20150603_224247.jpg

en weten jullie of ik het dag/nacht solar paneel ding uit mijn tuinlamp kan gebruiken op arduino als dag-nacht sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-07 15:43

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Edric schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:50:
[...]

Haha ja vond ik ook, weten jullie toevallig wat dit is?
[afbeelding]
Dat is een weerstand

En een Arduino uit china werkt prima hoor, heb zelf deze gekocht en ik merk geen verschil tussen de normale Arduino en de kloon.

Bij de kloon zitten zelfs pinnetjes die je naast de female headers kan solderen zodat je zowel female als male headers kan aalsuiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Edric schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 22:50:
en weten jullie of ik het dag/nacht solar paneel ding uit mijn tuinlamp kan gebruiken op arduino als dag-nacht sensor?
Zou je moeten kijken hoe die werkt. Heb ze ook al gezien die lijken te werken op de hoeveelheid stroom die het zonnecelletje maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 09:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De groene kleur doet mij zeggen dat het mogelijk ook een spoel kan zijn.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

memphis schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 00:38:
[...]

De groene kleur doet mij zeggen dat het mogelijk ook een spoel kan zijn.....
Dat zou ook kunnen, ik heb echter wel eens zo'n zelfde kleur weerstand gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Djesse8999 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:55:
[...]

Dat zou ook kunnen, ik heb echter wel eens zo'n zelfde kleur weerstand gezien.
Er staat geen type op, hoeveel watt/ohm zal het dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Afbeeldingslocatie: http://nearbus.net/wiki/images/7/7d/Resistor_color_codes.jpg

[waare1] [waarde2] [waarde3] x [multiplier]
4 ringen [geel 4] [rood 2 ] [ X ] x [rood x 100] = 4200ohm
5 ringen [geel 4] [rood 2 ] [rood 2 ] x [bruin x 10] = 4220ohm

je plaatje doet het nu niet, maar stel dat hij geel - rood - rood is, dan is de weerstand 42 x 100 = 4200ohm, dit is een met 4 ringen, je hebt ze ook met 5 ringen, een met 4 ringen kan 42 x 100 bijvoorbeeld, dus je kan niet op 425ohm uitkomen met een weerstand die 4 ringen heeft.

Met een weerstand met 5 ringen kan dit wel, daar kan je met bijvoorbeeld geel - rood - rood - bruin 422 x 10 = 4220ohm uitkomen.

Dan heb ik de tolerantie (achterste ring) niet meegerekend, dit is de tolerantie.

Als je een weerstand hebt met een ring die eindigd op een rood dan heb je een tolerantie van 2%, dit betekend dat bij een 4200ohm weerstand met 2% tolerantie de weerstand tussen de 4116 en de 4284 ohm ligt.

Ik weet niet of je een multimeter hebt, anders kan je daarmee ook de waarde nalezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik kan een kleur niet zien in de weerspiegeling, maar verder lijkt t geel, violet, bruin, dus 470 ohm, te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Hier, heb je meteen een complete set waar je flink mee aan de slag kunt in de zomervakantie: V&A aangeboden: Grote Arduino starter kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
sypie schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:40:
Hier, heb je meteen een complete set waar je flink mee aan de slag kunt in de zomervakantie: V&A aangeboden: Grote Arduino starter kit
Ooit bij die tweaker iets opgehaald, geeft netjes overal uitleg over als je het wilt , wel zo handig als 14 jarige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
redbullet schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:47:
[...]

Ooit bij die tweaker iets opgehaald, geeft netjes overal uitleg over als je het wilt , wel zo handig als 14 jarige :)
ik kocht van die tweaker een arduino, nu ook zo'n set gekocht ;D
Pagina: 1