Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:46
Ik begonnen bij een bedrijf die CRM implementatie doet en service verleent aan de bedrijven die hulp
behoeven aan hun CRM installatie.

Ik ben daar aangenomen als trainee voor 1 maand onder een leerovereenkomst op basis van 40 uur, dit betekent alleen een onkostenvergoeding krijg en geen salaris. Het is de bedoeling dat in deze maand een basis certificaat haal, dit is de minimale eis die de werkgever stelt om daar te mogen werken.

Ik heb vandaag dit certificaat gehaald en ben mij aan het voorbereiden op een contract onderhandeling. Dit vind morgen plaats.
Het gaat om de functie junior CRM consultant. Het CRM pakket waarmee ik werk is een drag en drop interface met wat APEX programmeren, JAVA en JAVA script en HTML.

Ik weet dat de duur van het contract een half jaar word.
Na dit half jaar contract is niet geheel duidelijk wat het vervolg word. Of nog een verlenging van een half jaar of direct daarna een vast contract. Geen idee.

Wat ik wel weet is dat ik basis van 40 uur werken (45 werkelijk) een salaris moet gaan vragen en bijkomende secundaire arbeidsvoorwaarden.

Ik heb alleen geen idee hoeveel ik kan en mag vragen en na wat zoek werk ben ik er niet duidelijker op geworden.

Gegevens:
  • Afgestudeerd HBO MER (op dit moment bezig om de JAVA programmeer taal te leren via de LOI)
  • Relevant Certificaat gehaald.
  • Geen relevante werkervaring in dit veld.
  • Wel veel werkervaring opgedaan in projectmanagement.
Ik weet ook, uit gesprekken met collega's, dat er geen pensioen opbouw vanuit de werkgever wordt aangeboden.

Secundaire arbeidsvoorwaarden die ik weet dat ik krijg:
Telefoon van de zaak
Laptop (Mac pro uit 2011)
Kilometervergoeding.

Werkgever heeft al laten weten dat hij niet meer dan 1800 bruto per maand betaalt voor het eerste half jaar omdat ik geen ervaring of relevante opleiding heb voor deze functie. Zijn argumenten waren namelijk dat een HBO starter met IT opleiding sneller zou mee kunnen draaien.
Daar ben ik het niet geheel mee eens.
Ik weet dat hij niet aan personeel kan komen en omdat ik heb laten zien wat ik kan en gewillig ben. Ik heb feedback ontvangen via via dat ik bovengemiddeld presteer ten opzichte van een andere startende collega die een half jaar geleden begonnen is.
  • Wat ik nu vraag is, kan ik gewoon een HBO starterssalaris vragen?
En zo ja?
  • Waar moet ik opletten als ik de onderhandelingen in ga?

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Je kan een HBO starterssalaris vragen, maar ik denk niet dat je het gaat krijgen. Het beste dat je op dit moment kunt doen is dat gewoon accepteren en in het komende half jaar je best doen en ervaring op doen. Ga over een maand of drie ook eens rustig beginnen met solliciteren, met een beetje mazzel heb je dan een leuk aanbod tegen dat je contract af loopt (en dan heb je wel ervaring). Dan kan je werkgever kiezen of hij wel een marktconform salaris biedt of dat hij zijn investering in jou kwijt is omdat hij (nu) te zuinig was.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:16
Als ik het zo lees ben ik het eens met Freee!! en zou ik niet al te veel ruimte verwachten. Zoals je zelf ook al verteld heeft de werkgever al aangegeven dat je 1800 bruto gaat krijgen. Ik zou nu vooral de focus leggen op snel zoveel mogelijk ervaring op te gaan doen.

Dat je via via te horen hebt gekregen dat je "bovengemiddeld presteert" is leuk maar een maandje goed je best doen staat nog niet gelijk aan 6+ maanden waarin je echt kan laten zien dat je het bovengemiddeld kan.
mhindrik schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:23:
Ik weet dat hij niet aan personeel kan komen
Dit is geen argument dat jij meer salaris moet krijgen, als ik eerlijk ben vind ik Software Engineers te weinig verdienen als je kijkt hoe hoog de vraag is (mag best 1.000,- in de maand er bij) maar dat betekend niet dat ik dat ook daadwerkelijk krijg.

(sidenote: het is altijd mogelijk om aan mensen te komen, ligt er maar net aan hoe veel risico en/of geld je wilt nemen om een mogelijk goed of slecht persoon te hebben via een recruiter of een ander bureau. Bij mijn vorige baan werd nog doodleuk mij de schuld gegeven dat ze nu risico moesten nemen met een nieuwe medewerker waar ze twijfels bij hadden omdat ik weg ging en ze snel iemand nodig hadden 8)7)

De werkgever neemt uiteindelijk ook wat risico (voor een half jaar) met jou, je hebt nog niet echt bewezen dat je zo goed bent als je zelf zegt door nog geen relevante werkervaring te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Ik zou er ook vooral niet te moeilijk mee doen. Onder een behoorlijk nivo zitten en vervolgens in alle rust eens rondkijken voor een alternatief is het advies. Je bent je huidige werkgever niets verplicht en na 6 maanden mag ook jij het contract opzeggen en ergens anders aan de slag. Bovendien heb je met een contractvoorstel van een ander bedrijf meer overredingskracht dan nu. Nu geldt simpelweg het recht van degene aan het stuurwiel.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Deels met bovenstaanden eens, maar ik ben zelf altijd huiverig voor een maand onbetaald werken als dat geen officiële opleiding en stageplaats tegenover staat.

Ik zou sowieso willen weten wie bepaald of je geslaagd bent en zwart-op-wit willen gphebben dat je, bij geslaagd zijn, een contract voor minimaal 6 maanden krijgt. Vergeet niet dat je hem sowieso al 20% van je tijd kado doet!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ardana schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:17:
Deels met bovenstaanden eens, maar ik ben zelf altijd huiverig voor een maand onbetaald werken als dat geen officiële opleiding en stageplaats tegenover staat.
Zoals ik het lees is dat eigenlijk al voorbij.
Ik zou sowieso willen weten wie bepaald of je geslaagd bent
Hij heeft het certificaat gehaald.
en zwart-op-wit willen gphebben dat je, bij geslaagd zijn, een contract voor minimaal 6 maanden krijgt. Vergeet niet dat je hem sowieso al 20% van je tijd kado doet!
Hij gaat de contractonderhandelingen voor die 6 maanden al in.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Je werkgevers zit dik en dik omhoog. Niemand neemt een MER aan voor Java en Javascript werk. Zou je natuurlijk even gebruik van kunnen maken als je daar behoefte aan hebt. Naar mijn ervaringen zitten werkgevers vaak dik omhoog met een reden. Wees daarvan bewust.

Aan jou de keuze hoeveel je wilt vangen voor een baan waar je niet gekwalificeerd voor bent. Maximaal en snel weg, of minder en een beetje ervaring opdoen? Alleen jij kan die keuze maken. Afhankelijk van hoeveel programmeerwerk je krijgt vermoed ik dat de kans groot is dat het snel een heel erg nare ervaring wordt. Eerlijk gezegd vermoed ik dat al bij de eerste opdracht.

Bij aanvang pas beginnen met een cursus Java en JS staat garant voor heel snel 'niet-functioneren' in deze functie als je geen enkele OOP ervaring hebt. Met OOP kan je jezelf heel snel bijspijkeren, maar ook dat kost gewoon tijd. Het lijkt erop dat je op dit moment ook geen basis hebt om in te investeren en is het ook geen kwestie van 'even bijspijkeren' werk, verre van zelfs.

Waarom ik dit eigenlijk zeg is het volgende. Het is een constructie waar niemand voordeel van gaat hebben. Je werkgever wilt (oa) iets wat je niet kan en het enige wat dat misschien kan compenseren, salaris, moet onderhandeld worden zonder degelijke achtergrond. Bij je eerste baan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk kennis op gaat doen in een onderwerp waar je snel kennis van kan opdoen. Als je bij aanvang al achterstand (een matig ervaren programmeur heeft 2 jaar lang 10u per week OOP/J/Patterns ofzo?) hebt loop je het kans gedemotiveerd te raken. Dat wil je echt niet bij je eerste baan.

[ Voor 37% gewijzigd door Oyster op 02-06-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Freee!! schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:38:
[...]

Zoals ik het lees is dat eigenlijk al voorbij.

[...]

Hij heeft het certificaat gehaald.

[...]

Hij gaat de contractonderhandelingen voor die 6 maanden al in.
Zie dat je gelijk hebt, omdat TS schreef "ik ben aangenomen als trainee voor 1 maand" ging ik ervan uit dat het toekomende tijd zou zijn. Beetje lui gelezen dus, sorry.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat definieer je ook als HBO startsalaris? Ik ken ze die dat definiëren als marktconform :P

Deels eens met de mensen hierboven, je wederpartij klinkt als een hard-baller die zo eenvoudig veel geld verdiend. Mist hij iets aan jou? Heb jij andere opties op tafel liggen?

Worst case verdien je 6 maanden slecht en geeft jou dat de tijd om je opgedane ervaring elders te laten gelden. Het klinkt sowieso niet als een partij die goed gaat zijn voor jou persoonlijke carrière.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik sluit me volledig aan bij Hooglander1. Ik heb niet echt het idee dat deze werkgever echt wilt investeren in de lange termijn... Ik denk dat je voor dezelfde voorwaarden nog beter bij een detachering kan aan kloppen als je toch een functie in deze branch wilt gaan uitoefenen. Ik denk dat je ontwikkeling dan sneller gaat en je sneller een doorgroei kan maken.

Kan je echt geen werk vinden met je MER? Ik heb vroeger overwogen om MER te gaan studeren maar uiteindelijk niet gedaan ookal lijkt het me nog steeds super gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Bedankt voor alle input.

De MER was uiteindelijk niet het gene waar ik carriere in wilde maken.
Ik wilde graag op het vlak van IT en bedrijfskunde zitten.
Bedrijfskundig zit het goed met de MER maar op IT vlak wilde ik wat bijspijkeren. Vandaar de keuze om JAVA te pakken. Binnen het pakket waarmee ik werk zal echt hard code kloppen niet aan de orde komen.

Maar ik sluit me inderdaad aan bij jullie, voor wat minder geld dan maar zes maanden ervaring opdoen. En dan na zes maanden evalueren of het goed zit.
Hooglander1 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:31:
Wat definieer je ook als HBO startsalaris? Ik ken ze die dat definiëren als marktconform :P

Deels eens met de mensen hierboven, je wederpartij klinkt als een hard-baller die zo eenvoudig veel geld verdiend. Mist hij iets aan jou? Heb jij andere opties op tafel liggen?
Starter salaris ligt toch rond de 2200-2300 euro?
Werkgever is inderdaad een hard-baller. Hij heeft aardig wat beloftes gedaan, maar waarschijnlijk heeft hij die beloftes ook gedaan aan alle nieuwe werknemers.
supra_indo schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:08:

Kan je echt geen werk vinden met je MER? Ik heb vroeger overwogen om MER te gaan studeren maar uiteindelijk niet gedaan ookal lijkt het me nog steeds super gaaf!
En binnen de administratieve takken zijn op dit moment niet heel veel banen te vinden die ik echt leuk en interessant vind.
Mijn hart ligt meer in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

mhindrik schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:24:
Starter salaris ligt toch rond de 2200-2300 euro?
Werkgever is inderdaad een hard-baller. Hij heeft aardig wat beloftes gedaan, maar waarschijnlijk heeft hij die beloftes ook gedaan aan alle nieuwe werknemers.
Ik zie startsalarissen van 1800 tot 2800 bruto, gezien je opleiding zou iets onder het gemiddelde niet raar zijn, echter het feit dat je eerst een maand onbetaald hebt gewerkt voor hem zou dat weer moeten compenseren.

Kijk wat je er uit kan halen, nee heb je, ja kan je krijgen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Hooglander1 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:37:
[...]

Ik zie startsalarissen van 1800 tot 2800 bruto, gezien je opleiding zou iets onder het gemiddelde niet raar zijn, echter het feit dat je eerst een maand onbetaald hebt gewerkt voor hem zou dat weer moeten compenseren.

Kijk wat je er uit kan halen, nee heb je, ja kan je krijgen :)
Ja dat is inderdaad de houding die ik ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Eventueel opzeggingsclausule laten opnemen in het contract?
Zodat bij een betere aanbod je niet eerst die 6 maanden moet uitdoen.

Want je kan stellen:
1. Al een maand gratis werk dus je weet wat ik waard ben
2. Je weet dus wat ik kan
(3. 40 uren contract maar in praktijk 45 => dus een 12,5% gratis werk)

Telefoon en laptop van de zaak zie ik niet direct als secundaire voorwaarden dat zijn gewoon werkmiddelen.

Een laptop van 2011 is boekhoudkundig ook niks meer waard, dat is volledig afgeschreven spul.

Let ook op mogelijke opleidingsvergoedingen / relatie-en concurrentiebedingen => dat laat je ook allemaal best uit je contract.
Anders moet je over 6 maanden mogelijk nog een vergoeding betalen voor dat certificaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

chime schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:45:
[...]
Let ook op mogelijke opleidingsvergoedingen / relatie-en concurrentiebedingen => dat laat je ook allemaal best uit je contract.
Anders moet je over 6 maanden mogelijk nog een vergoeding betalen voor dat certificaat 8)7
Inderdaad even mee oppassen, zeker als het echt zo'n hardballer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo TS,

Wellicht contractonderhandelingen al gevoerd,.. maar even mijn 2 cents.

In de arbeidsmarkt (hoe graag werkgevers ook op zoek zijn naar programmeurs), met een HBO MER + 6 maanden zul je waarschijnlijk niet heel erg "hot" zijn op de markt.
Daarnaast sluit ik me enigzins aan bij het verhaal van Oyster, alleen als je het écht leuk vind ga je het volhouden.

Wil je dit ook terugzien in het salaris van collega met Informatica opleiding/achtergrond zul je toch echt 2jr+ ervaring moeten hebben in een bepaalde programmeertaal.(Toelichting: na 2 jaar praktische werkervaring zal je vooropleiding er steeds minder toe doen.)

Misschien lees ik het verkeerd en ga je bij de huidige werkgever je niet volledig richten op ontwikkeling, maar is het maar een relatief klein onderdeel van je werkzaamheden.

Nu wil ik niet té negatief klinken, maar de kans is groot dat je de skills/ervaring niet in grote mate bij andere bedrijven kan toepassen. Misschien heb ik het verkeerd en werk je bij een organisatie waarvan de software wijdverspreid over Nederland bij verschillende klanten word gebruikt, maar uit het verhaal is dat niet echt op te maken.

Dit draagt dus ook bij tot een slechtere positie op een anderszijds (over het algemeen) prima arbeidsmarkt voor IT'ers.

Denk dus goed na, waar je in gaat investeren en wat je er op termijn weer uit wilt halen.
Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2015 12:17 . Reden: toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ben zelf als net afgestudeerde HBO Bedrijfskundige Informatica zo'n twee maanden op zoek geweest en een stuk of 15 sollicitatiegesprekken gehad waarbij het telkens afketste op de werkervaring die ik nog niet heb. Salaris kwam toen nog niet eens ter sprake.

Jij krijgt het aangeboden, dus ik zou die kans met beide handen aanpakken. Werkervaring is zoveel meer waard dan een goed salaris als starter heb ik wel gemerkt in die periode dat ik aan het solliciteren was. Euro's zijn tijdelijk, werkervaring pakt niemand je meer af.

Kijk ook eens hier trouwens: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12) om een indicatie te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

^^Met de twee heren hierboven.

Als je prof. Java ontwikkelaar wilt worden heb je met MER niet de juiste aansluiting, ook al doe je "Java" erbij. Het gebeurt vaak dat een afgestudeerde uni. Informatica studenten in sommige takken van Java ontwikkeling niet de juiste aansluiting vinden. Gelukkig is Java richting enterprise ontwikkeld en zijn de andere gebieden redelijk niche geworden. Maar mocht ME voet aan grond krijgen, wat niet geheel ondenkbaar is met iot, dan heb je bij de complete stack dubbel niet de voorkeur. Maak een goed plan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:14:
Hallo TS,

Wellicht contractonderhandelingen al gevoerd,.. maar even mijn 2 cents.

Misschien lees ik het verkeerd en ga je bij de huidige werkgever je niet volledig richten op ontwikkeling, maar is het maar een relatief klein onderdeel van je werkzaamheden.

Nu wil ik niet té negatief klinken, maar de kans is groot dat je de skills/ervaring niet in grote mate bij andere bedrijven kan toepassen. Misschien heb ik het verkeerd en werk je bij een organisatie waarvan de software wijdverspreid over Nederland bij verschillende klanten word gebruikt, maar uit het verhaal is dat niet echt op te maken.

Dit draagt dus ook bij tot een slechtere positie op een anderszijds (over het algemeen) prima arbeidsmarkt voor IT'ers.

Denk dus goed na, waar je in gaat investeren en wat je er op termijn weer uit wilt halen.
Succes!
Mijn baan zal voornamelijk zijn om bij de klant, de wensen en eisen te achterhalen die men heeft en deze wensen en eisen vertalen naar wat mogelijk is en gewenst is.
Maar voor dat ik bij dit stadium ben moet ik eerst een x aantal projecten draaien vanuit de developer kant zodat ik weet wat het kan en niet kan.

Het platform waarmee ik werk heeft al wereldwijd aardig wat klanten, en binnen Nederland wordt het steeds meer bekender. CRM software is een hot topic en de markt groeit met de dag.

Contract onderhandelingen ben ik nog niet ingegaan ivm drukte vanuit de werkgever.
Vandaag is wel de startdatum van het contract met terugwerkende kracht.

Voorlopig zit ik hier nog op een studieovereenkomst op het werk.
Maar mijn vertrouwen in de werkgever is genoeg dat hij deze beloftes nakomt. Vooral omdat ik vandaag al richting klanten mee kon.

Ik zit hier ook voor mijzelf, vooral de investering die ik wil voor ervaring en opleiding zijn mijn eerste prioriteit, geld komt daarna een keertje. Maar het leven wordt niet goedkoper
chime schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 09:45:
Eventueel opzeggingsclausule laten opnemen in het contract?
Zodat bij een betere aanbod je niet eerst die 6 maanden moet uitdoen.

Want je kan stellen:
1. Al een maand gratis werk dus je weet wat ik waard ben
2. Je weet dus wat ik kan
(3. 40 uren contract maar in praktijk 45 => dus een 12,5% gratis werk)

Relatie en concurrentiebeding is mij al voor gewaarschuwd.
Het certificaat halen was een onderdeel van het leerovereenkomst. Daar stond geen verdere "straffen" voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvandesande
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 16:12
Tijdelijk contract mag na 1 januari 2015 geen concurrentiebeding meer hebben. Check even google!
Pagina: 1