1 PSU 2 PC's (µATX + mini-ITX)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2023
Hé guys,

Na 10 jaar silence op hardwaregebied (life catched up with me) heb ik een paar maanden de tijd om mijn thuisnetwerk te upgraden. Nu heb ik een simpel IKEA kastje, waarin ik mijn servertje heb ingebouwd. Met ruimte zat om nog een 2e mini-ITX bordje te installeren.

Terwijl ik dit aan het overdenken was, kwam ik op een punt waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden: mijn server heeft een overkill-PSU van 460W. Left-over van een oude desktop. Perfect for the perpose. Sterker nog: mijn servertje zal zelden boven de 150W uitkomen, met zijn Athlon II X2 zonder videokaart en 4 harde schijven.

Dat deed mij denken: zou het mogelijk zijn om de aansluitkabel van de PSU te splitten, zodat ik een 2e bordje kan voorzien van stroom?
Dat scheelt mij het inbouwen van een 2e PSU, wat wederom zware overkill zou zijn (ik heb nog een 300W PSU liggen). Op die manier kan ik 2 mainbordjes, ieder met zijn specifieke functies, laten draaien op 1 PSU en houd ik het stroomverbruik binnen de perken (stroomverlies van een extra PSU + efficiency-gains).

Heeft iemand hier ervaring mee?
In eerste instantie lijkt het me logisch dat het splitten van de voedingskabel naar de PC geen enkel probleem zou mogen vormen. Immers, een PSU is non-intelligent, dus geleverde stroom is constant. Ook als ik de kabels doorknip en over 2 24-pins connectoren verdeel. Maar of dit in de praktijk ook zo is, weet ik natuurlijk niet.

Zoeken op *duckduckgo.com* leverde mij enkel de reversed situation op: 2 PSU's op 1 mainboard. Maar dat is zóooo 2005. >:)

Timo

[ Voor 0% gewijzigd door Timoo.vanEsch op 02-06-2015 19:47 . Reden: 460W PSU, geen 450W ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Timoo.vanEsch schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:16:
[...]. Perfect for the perpose. [...]
offtopic:
Wat is een "perpose"?

Wat betreft je 2 PC 1 PSU probleem, ik heb een guide gevonden waar mee je je PSU "mod" om zo 2 PCs te kunnen runnen: http://www.dslreports.com...cing-ATX-power-connectors

De toverzin van vandaag:

You'd have to splice a second atx connector and use a switch y-ed to both motherboards

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Leuk en aardig, "een 300W PSU" "een 450W PSU".... Welk merk? welke vermogens op welke lijnen

Als het oude elcheapo PSU's zijn die amper vermogen hebben op de 12V lijn, dan kun je je plan niet tot uitvoer brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 02-06-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
Hi Koninkje,

Thanx!
Daar was ik naar op zoek, idd.

Wijze reads!
Nu de tijd gaan maken om te testen :P

@Swordlord: yeah, of course.
Maar ik ga ook geen FX'en in dubbel draaien; het gaat hier om een Zacate E-240 + Athlon II X2 245. Dat is 18W + 65W = 83W tezamen. Plus 4 HDD's (+/- 15W p.p.) + 2 SSD's + mainboards & memory ga ik echt niet boven de 200W-250W uitkomen.

Dus zelfs als de 450W PSU in werkelijkheid een 300W output levert, zou dat voldoende moeten zijn om beide bordjes te laten draaien. Los nog van het feit dat beide bordjes natuurlijk 90%-95% van de tijd idle draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Timoo.vanEsch schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:16:

In eerste instantie lijkt het me logisch dat het splitten van de voedingskabel naar de PC geen enkel probleem zou mogen vormen. Immers, een PSU is non-intelligent, dus geleverde stroom is constant. Ook als ik de kabels doorknip en over 2 24-pins connectoren verdeel. Maar of dit in de praktijk ook zo is, weet ik natuurlijk niet.
Nou dat is dus niet zo en dat is gelijk ook het probleem. ;)

FYI sommige gare 450W voedingen leveren trouwens niet eens 100W

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 02-06-2015 19:10 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
Even de links:
De link van Koninkje leidt tot 3 in totaal.
http://www.dslreports.com...cing-ATX-power-connectors
http://www.free-dc.org/fo...at-ever-works-for-you!%29
http://forums.extremeover...33884&highlight=ATX+Y+PSU

Belangrijkste opmerking die ik ben tegen gekomen:
I have found that it is best to disable one more wire when making the power Y.

I now cut the GREEN and GREY wires after finding a few boards that don't play well with the gray wire connected. The GREY wire sends a signal that says its ok to powerup the motherboard with the 3.3 and 5 volt rails.

Hier ga ik mee aan de slag, for sure.
Dit wordt fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou succes je gaat het nodig hebben merk ik. Heb je wel nagedacht wat je wil en hoe een voeding werkt?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Als je terechte opmerkingen zo afwimpelt, terwijl even vermelden wat je hebt de kleinste moeite is, dan wens ik je ook veel succes met hobbyen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ach, wat kan er nou misgaan?
Voeding die er voor altijd uitklapt
Mobo's die hun magische rook verliezen
Als er nog stroom in de caps zit kun je een flinke opdonder krijgen.
Smeltende kabels en bijbehorende ellende.

Valt dus wel mee, niks ernstigs hoor.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
@Swordlord, ja sorry hoor.
Je waarschuwing is meegenomen.
Recentelijk heb ik mij een nieuwe PSU aangeschaft. Toen heb ik mij een klein beetje verdiept in PSU's en uitgevonden dat een PSU vaak zijn maximale kracht levert op zo'n 50% load. Dus bouw je een systeem met een median power usage van 250W, neem dan een 500W PSU.

Op basis hiervan bereken ik ook dit plan: het totaal van de 2 bordjes mag nooit meer zijn dan 50% van de werkelijke power output van de PSU. Daarom verwacht ik ook, dat mijn 450W Senego hier geen problemen mee zou moeten hebben. Wel is het zo, dat de +3.3V en +5V lijnen een max van 120W geleverd krijgen. Daar moet ik dus goed opletten waar ik mee bezig ben; Als die lijnen druk bezet zijn (HDD's, SSD's, etc.), zal ik een 12V moeten aftappen tot 5V.

Maar goed; dat zijn zaken die pas aan de orde zijn tegen de tijd dat ik deze splitterkabel in elkaar heb gesoldeerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dan heb je jezelf niet al te best ingelezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
Swordlord schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:51:
Leuk en aardig, "een 300W PSU" "een 450W PSU".... Welk merk? welke vermogens op welke lijnen

Als het oude elcheapo PSU's zijn die amper vermogen hebben op de 12V lijn, dan kun je je plan niet tot uitvoer brengen.
Correct.
Gelukkig geeft mijn 460W PSU aan (op het label aan de zijkant) dat het 460W in totaal output heeft (zoals voorheen vernoemd, neem ik dat met een serieuze korrel zout en ga ik dus uit van, zeg, 300W). Op de +3.3V en +5V lijnen zit een max van 120W. Dáár ga ik meer het probleem in zien, met die 4 harde schijven + 2 SSD's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
VasZaitsev schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:47:
Dan heb je jezelf niet al te best ingelezen....
Tell me more?
*ik heb zo even niet de links bij de hand, maar het waren niet de minste sites die PSU's testten.
Ik zeg niet dat een PSU van 600W geen 600W aan kan (480W, om de 80%-standaard in acht te nemen), ik zeg enkel dat een PSU van 600W zijn maximale rendement heeft tot 300W-350W. En vaak wel degelijk de 80%+ haalt, maar dat dat de stabiliteit niet ten goede komt en het verbruik de hoogte in jaagt, om die 80%+ ook daadwerkelijk te leveren.

Ik weet eerlijk gezegd niet of een PSU van 600W ook optimaal presteert als het "maar" 80W hoeft te leveren; ook daar blijf ik je een antwoord schuldig. Kan me wèl indenken dat een 600W PSU zijn maximale rendement levert bij een belasting ergens tussen de 35% en 65%. Of tussen de 15% en 80%, als je een hele goede PSU hebt. Lijkt me niet onlogisch.

[ Voor 22% gewijzigd door Timoo.vanEsch op 02-06-2015 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
90% van de beweringen die je hier in die paar posts gedaan hebt kloppen al van geen kant en al het belangrijke advies laat je gewoon links liggen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
Swordlord schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:25:
[...]

Als je terechte opmerkingen zo afwimpelt, terwijl even vermelden wat je hebt de kleinste moeite is, dan wens ik je ook veel succes met hobbyen
Zeg, Swordlord, trapte ik wellicht op je ego of zo?
Na herlezen denk ik dat ik je een heel eerlijk antwoord heb gegeven: ht gaat hier niet om top-notch PC's die ik zo nodig aan één voeding wil hangen; het gaat hier om kleine hulpapparaatjes, waarvoor het absolute overkill is om 2 PSU's te gebruiken. Daar heb ik dus wel degelijk over nagedacht. En ik vind dat ik ook een fatsoenlijk antwoord heb geformuleerd op je waarschuwing.

Maar goed, c'est la vie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je maakt direct al een fout door de 80 plus standaard helemaal verkeerd te hanteren. Stel, een voeding die bij een vermogen van 500w een efficiëntie heeft van 90%, en dus een leuke Gold is, die trekt dan 550w uit het stopcontact, het betekend niet dat hij dan maar 450w levert.

De meeste goede voedingen hebben een vrij saaie lijn van efficiëntie vanaf 20% ofzo, van de V450 semi weet ik uit mijn hoofd dat het verschil tussen 50% en 90% 1-2% bedraagt. Grote pieken en dalen duiden op een knap waardeloze voeding.

80 plus zegt overigens niks over de kwaliteit, er zijn vrij brakke gold voedingen te koop, met een levensduur 1/5de van een goede bronze voeding. Het zegt alleen iets over hoe zuinig ze zijn in de VS, want de test draait op 110v en niet op 230v,

Welke grote namen waren het überhaubt? Veel van de "grote namen",zoals HWi, bakken er werkelijk niets van. TPU en Jonny Guru zijn behoorlijk goede, dat terwijl JG verder behoorlijk onbekend is. Zelfs Tweakers heeft hun eerste grote voedingreview behoorlijk verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:41

sapphire

Die-hard pruts0r

De 80+ certificering betekend dus niet dat een voeding van 600w minimaal 480w moet kunnen leveren 8)7

Heeft te maken met het rendement van wat de PC onderdelen trekken en wat de voeding uit het stopcontact trekt.

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd waar je gelezen hebt dat voedingen op 50% van hun vermogen het zuinigst zijn, dat is namelijk flink kolder. Voedingen zijn juist vaak bij zware belasting het zuinigst, dus een 600w voeding die 100w staat te verstoken is dan bv. minder efficiënt dan wanneer deze 500w staat te verstoken...

@ Hierboven, bedankt voor de uitgebreide uitleg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 02-06-2015 20:03 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo.vanEsch
-The_Mask- schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 19:58:
[...]

90% van de beweringen die je hier in die paar posts gedaan hebt kloppen al van geen kant en al het belangrijke advies laat je gewoon links liggen.
Ok, vertel?
Wat klopt er niet aan mijn bewerkingen beweringen?
En welk belangrijk advies sla ik in de wind?

Ik ben mij er terdege van bewust dat een voeding van 460W echt geen 460W levert.
Zoals gezegd, 10 jaar geleden was dat al een probleem.
Met voedingen die 450W propageerden, maar in werkelijkheid slechts 200W leverden.
Dat is gewoon het verschil tussen 10€-PSU's en 100€-PSU's.

Echter, ik zie dat als "common knowledge". Je gaat toch ook geen wasmachine aansluiten op een stroomkabeltje zonder aarde van .5mm?
Dus daarom wandel ik daar eenvoudig overheen. Dat zijn gewoon voorzorgsmaatregelen die genomen moeten worden, voordat je eraan begint.

Ik heb de PSU die ik heb liggen ook nog niet opgezocht; ik was eerst op zoek naar de mogelijkheid. Nu ik weet dat het kan, kan ik eens gaan kijken welke PSU hiervoor het meeste geschikt is. Nogmaals, met in acht neming dat 460W echt geen 460W is en die 300W waarschijnlijk ook geen echte 300W is. Die lessen heb ik 15 jaar geleden al geleerd; toen heb ik al eens een voeding van 400W zien doorbranden, simply because it was elcheapo. En omdat ik van zins ben de PSU open te halen om het interieur eens goed door te lichten, ben ik ook niet bang dat ik daar de flater ga slaan.

In elk geval ben ik blij met de link van Koninkje: die toont aan hoe eenvoudig het is.
En dat je duidelijk een master en een slave maakt op deze manier, wat op zichzelf al een leuke uitdaging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja een goede PSU kan makkelijk zijn vermogen leveren...

Mijn 750W PSU klapte bij diverse reviews er pas bij 900w uit dus je 15 jaar oude lessen zijn weinig waard tot dat je weet welke voeding je hebt ;)

Daarnaast heb je ook te maken met het verlies van capaciteit naar mate een voeding ouder word.

[ Voor 19% gewijzigd door sapphire op 02-06-2015 20:13 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een goede voeding van 450w kan dat gewoon leveren, in piek zelfs meer. Ook kan dezelfde goede voeding minimaal 90% van dat vermogen op de belangrijkste lijn, 12v, geven. Een 450w voeding die maar 350w op 12v is niet best, een 450w voeding die al met al misschien 350w geeft, is gewoon absolute troep.

En er zijn echt voedingen, zeker als je ze al even hebt liggen, die gewoon bij 20% van het label al vuurwerk geven. Zoek eerst die dingen op, en ga dan knutselen, niet andersom! Dat is simpel vragen om problemen, en je staat toch vreemd te kijken als de vonken en rook uit je voeding vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 21:42

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Maar heeft de ts al aangegeven welk merk voeding hij daadwerkelijk heeft ?
Als die dat even doet dan kan The-mask of VasZaitsev vermelden of het verstandig is met die PSU.

Denk dat de ts daar meer aan heeft dan een eindeloze discussie zoals hierboven die ook wel in het voedingen topic gevoerd kan worden.

Dus TS verlos ons en vertel wat voor merk en type voeding heb je?
Pagina: 1