Aankoop nieuwe scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,
ik zoek al een tijdje naar een opvolger voor mijn huidige 24" inch 1080p -60Hz TN monitor.
Ik gebruik mijn scherm voornamelijk voor gamen en voor internet / office en films.

Nu is er het laatste jaar leven in de brouwerij gekomen, in beeldschermen land. de komst van 4K, meer kleur berijk en G- en Free Sync.

Mij idee was eerst om een 1440p scherm te kopen en een R9 3xx kaart voor Freesynce ( dit lijkt me een mooie techniek)
http://tweakers.net/pricewatch/439714/asus-mg279q-zwart.html
http://tweakers.net/price...r-xg270hu-rood-zwart.html
Die schermen leken mij wel een goede keus.

Maar toen vroeg ik mij af of je het verschil wel goed kunt zien, tussen 1080p 24 inch en 1440p 27 ich, aangezien de PPI nauwelijks hoger is. Daarom zat ik ook naar dit scherm te kijken :

http://www.samsung.com/us/computer/monitors/LU28D590DS/ZA

Ook vraag ik me af of ik beter voor IPS of TN kan gaan. Ik speel geen competitie game's zoals CS:GO dus extreem snelle reactie tijden zijn niet noodzakelijk, maar het is wel leuk meegenomen.

Heeft iemand ervaring hoe TN de laatste jaren is verbeterd of juist het zelfde gebleven is ?

Dus mijn vragen kort samen gevat:
-1440p, Is het zichtbaar scherper ?
- TN vs IPS is het verschil werkelijk zo groot en hoe is TN vandaag de dag ?
-1440p vs UHD weegt scherper beeld op tegen de meer prijs en lagere FPS ?

Ik hoop dat jullie mij hierbij een beetje kunnen helpen, er zij de laatste tijd zo veel monitoren uitgebracht, er ik kan maar 1x kiezen ;)

m.v.g Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:12

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de verkeerde post, nu op de goede plek beland, excuses

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:58:
Maar toen vroeg ik mij af of je het verschil wel goed kunt zien, tussen 1080p 24 inch en 1440p 27 inch
Ja, dat is heel duidelijk te zien.
...aangezien de PPI nauwelijks hoger is.
15,8% is anders een behoorlijk groot verschil kan ik je vertellen. Je hebt dan 34,2% meer pixels per oppervlak.
Daarom zat ik ook naar dit scherm te kijken:

http://www.samsung.com/us/computer/monitors/LU28D590DS/ZA
Dat is een 4K scherm. Dat zou ik niet aanraden voor gamen, want zelfs met een Nvidia GTX Titan X haal je dan nog niet fatsoenlijk framerates. Een SLI of Crossfire videokaartconfiguratie is dan dus echt noodzakelijk.
Ook vraag ik me af of ik beter voor IPS of TN kan gaan. Ik speel geen competitie game's zoals CS:GO dus extreem snelle reactie tijden zijn niet noodzakelijk, maar het is wel leuk meegenomen.
Waar hecht je meer waarde aan? Eye candy of snelheid?

Zeker voor films kijken is IPS de enige goede keuze uit IPS en TN. Voor gamen hangt het er maar net van af wat je belangrijker vindt. Als je snelle shooters speelt kom je al snel uit bij TN, maar voor de rest kan je ook prima gamen op IPS.

Iets dat ik overigens nog mis in je startpost is je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt voor je reactie, zeer verhelderend.

En als je nu TN vergelijkt met een TN paneel van 5 jaar geleden, is er in die techniek nog veel veranderd ?
TN kan max 6 bit kleur weergeven geloof ik ? gaat dit later, met de nieuwe blu ray standaard nog problemen opleveren, of zul je hier met andere programma's ( behalve fotoshop) nog last van hebben ?

Verder is mijn budget ruim, heb geen bepaalde waarde in gedachte, maar zit nu de aankoop van een monitor al zo lang vooruit te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Als je budget toch ruim is zou je ook kunnen kijken naar deze schermen. De combinatie van 2560x1440, 144 Hz en IPS is natuurlijk erg mooi. Je kan er dan uitstekend op gamen, maar het is ook gewoon een goed allround scherm waar je ook prima een film of serie op kunt kijken.

Van die MG279Q heeft m'n collega overigens net vandaag een review van online gezet: ASUS MG279Q review @ TFT Central.

Maar er zijn ook nog zat andere goede schermen te krijgen als je een flink budget hebt. Het hangt er maar net vanaf wat je belangrijk vindt. Hoe groot percentage besteed je aan gamen en hoeveel aan films/series kijken? Welke games speel je? Kijk je wel eens films/series met meerdere mensen tegelijk?

Aantal afwegingen van wat je belangrijker vindt die je zal moeten maken zijn:

ghosting of kleurweergave
ghosting of kijkhoeken
kleurweergave of zwartweergave (contrast)
refresh rate of zwartweergave (contrast)
Pagina: 1