Ik ben bezig met een onderzoeksproject waarbij ik op verschillende plots in een bos de plant area index (PAI) aan het bepalen ben met behulp van een low cost systeem. De basis van het systeem is een Raspberry Pi, die een camera aanstuurt en hemisphericalfoto's neemt via een fish eyelens van het bladerdek recht boven dit systeem. Met behulp van deze foto's kan ik via een script de PAI bepalen. Deze kan ik later in mijn onderzoek gebruiken om te bepalen wanneer een seizoen (lente/herfst) start of eindigt.
Wanneer de pi boot start automatisch een bash script mee die een python script start. In het python script staan alle instellingen voor de camera en de tijden wanneer het systeem actief moet zijn. Het pythonscript is een infinitely loop waardoor metingen door blijven gaan tot ik de pi stop.
Het bashscript heb ik in de map /etc/init.d gezet, executable gemaakt en vervolgens via
De vraag:
Hoe kan ik het script zo aanpassen dat het script wel gestart wordt maar toch verder boot naar het loginscherm?
Het bash script:
Wanneer de pi boot start automatisch een bash script mee die een python script start. In het python script staan alle instellingen voor de camera en de tijden wanneer het systeem actief moet zijn. Het pythonscript is een infinitely loop waardoor metingen door blijven gaan tot ik de pi stop.
Het bashscript heb ik in de map /etc/init.d gezet, executable gemaakt en vervolgens via
code:
aangemeld als start up script. Hierbij heb ik deze site gebruikt als achtergrondinformatie. Het nadeel is dat het script opstart maar daarna de pi niet door boot naar het inlogscherm. Hierdoor moet ik eerst via SSH het script deactiveren voor ik handmatig in kan loggen. De eerste maanden ging dit goed echter ben ik op een of andere manier nu toegang via SSH kwijt waardoor ik het script niet meer kan stoppen. Hierdoor blijft de pi de loop tonen van het pythonscript welke dus oneindig doorgaat. .Ondertussen is het probleem van de toegang opgelost maar om dit in de toekomst te voorkomen wil ik het script aanpassen zodat mocht dit probleem zich nogmaals voordoet ik het meteen via de pi zelf kan regelen. 1
| sudo update-rc.d StartupPAI defaults |
De vraag:
Hoe kan ik het script zo aanpassen dat het script wel gestart wordt maar toch verder boot naar het loginscherm?
Het bash script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| #! /bin/sh # /etc/init.d/StartupPAI ### BEGIN INIT INFO # Provides: StartupPAI # Required-Start: $remote_fs $syslog # Required-Stop: $remote_fs $syslog # Default-Start: 2 3 4 5 # Default-Stop: 0 1 6 # Short-Description: Script to start PAI Cameraprogram at boot # Description: Startup script that allows the Pi to load the camerasettings and timeframe for capturing hemispherical photos for calculating PAI of a forrest. ### END INIT INFO # Carry out specific functions when asked to by the system case "$1" in start) echo "Starting PAI timeseries" # run application you want to start /usr/local/bin/timeseries.py ;; stop) echo "Stopping noip" # kill application you want to stop killall timeseries.py ;; *) echo "Usage: /etc/init.d/timeseries.py {start|stop}" exit 1 ;; esac exit 0 |
[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 02-06-2015 14:05 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999